2014-03-20, 14:05
Medlem
merrilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Du rapar ju fram dina individuella exempel från dina arbetsplatser hela tiden för att bekräfta ett kollektivt problem, och då tycker jag det är mer korrekt att föreslå en lösning på individnivå för ett kollektivt problem.

Då ber jag om ursäkt att jag formulerat mig fel. Jag önskar att jag hade alla svar, men har det tyvärr inte. Till jag har det, försöker jag iallafall påvisa problemen som finns.

Citat:
Om detta exemplet är riktigt så är det väl ett bra exempel på att lagstiftningen kanske inte är så bra som den borde, förutsatt då att bägge parter bekräftade att hon sagt nej, det håller jag med om.

Ang. tillägg 2: Nej, svårbedömda våldtäktsfall där kvinnan knappt vet själv om det är våldtäkt är inte ett stort problem, och hela debatten riskerar att ta bort allvaret i en våldtäkt och förminska riktiga våldtäktsoffers upplevelser. Ergo - ingen viktig fråga. Istället tycker jag att det är viktigast att säkra rättssäkerheten. Andelen falska anmälningar är enorm. Vidare är det ur jämställdhetssynpunkt betydligt viktigare att könen blir lika inför lagen, vilket de inte är idag.

Det är ett riktigt fall, och jag har inte på något sätt förvrängt historien.

Att falska anmälningar skulle vara ett enormt problem är en hemsk, hemsk myt, som resulterat i att färre och färre anmäler - för vem fan ska ta dem på allvar?
Läs: http://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2008/Nr-4-2008-Argang-74/Felaktiga-forestallningar-om-falska-valdtaktsanmalningar-gor-att-de-mest-utsatta-kvinnorna-sviks/

Saxar:
Citat:
Nästa fråga blir vilken grund som finns för denna skepticism och för att rutinmässigt lägga ned dessa utredningar. Som en uppföljning av inventeringen 2004 gjordes en undersökning av våldtäktsanmälningarna i 6 (delvis andra) polisdistrikt 2006. Därigenom kom det sammantagna undersökningsmaterialet att bestå av sammanlagt 616 anmälningar. Antalet (genom överbevisning och/eller erkännande) konstaterat falska anmälningar var totalt 9 stycken, det vill säga 1,5 procent av anmälningarna. Till detta antal kommer 34 fall, där orimliga och/eller motbevisade uppgifter talar för att den påstådda våldtäkten i vart fall inte gått till som måls-äganden beskrivit den, vilket ger totalt cirka 7 procent falska och felaktiga våldtäktsanmälningar. Detta är ett problem som inte bör underskattas, men att betrakta de ”felaktiga” anmälningarna som falska är problematiskt.

Enormt problem? Som en fis i rymden jämfört med den sinnessjukt stora mängd tjejer/kvinnor som inte anmäler av rädsla för vad omgivningen ska tycka, hämnd etc.
Självklart svårt att hitta säkra källor på detta då man endast kan spekulera kring mörkertal. Googla gärna på "mörkertal våldtäkt" så ser du. 90% nämns.
Citera
2014-03-20, 14:26
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrily
Då ber jag om ursäkt att jag formulerat mig fel. Jag önskar att jag hade alla svar, men har det tyvärr inte. Till jag har det, försöker jag iallafall påvisa problemen som finns.

Det är inte dina formuleringar jag kritiserar.

Citat:
Det är ett riktigt fall, och jag har inte på något sätt förvrängt historien.

Okej

Citat:
Att falska anmälningar skulle vara ett enormt problem är en hemsk, hemsk myt, som resulterat i att färre och färre anmäler - för vem fan ska ta dem på allvar?
Läs: http://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2008/Nr-4-2008-Argang-74/Felaktiga-forestallningar-om-falska-valdtaktsanmalningar-gor-att-de-mest-utsatta-kvinnorna-sviks/

Enormt problem? Som en fis i rymden jämfört med den sinnessjukt stora mängd tjejer/kvinnor som inte anmäler av rädsla för vad omgivningen ska tycka, hämnd etc.
Självklart svårt att hitta säkra källor på detta då man endast kan spekulera kring mörkertal. Googla gärna på "mörkertal våldtäkt" så ser du. 90% nämns.

Precis, du har ingen grund för påståendet. Det är förstås en tidning med en agenda vi talar om, och siffrorna är ju bekräftat nära 10%, vilket jag tycker är väldigt mycket. Mörkertalet för falskanmälningar kan dessutom vara enormt stort, precis som mörkertalet för våldtäkter kan vara enormt stort. Vad en grupp advokater antar är ett resonabelt ställningstagande säger ingenting om en tonårstjejs irrationella handlande.
Citera
2014-03-20, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hralmnuck.Klulnem
Är facket endast till för män menar du?

Ja? Det stärker bara vad jag säger. Kvinnorna är alldeles för svaga. Hur har ni kunnat tillåta det är gå så här långt? Feminism är bara ett bevis på att ni varit för svaga för att kunna göra er röst hörd.

Ja? Högre lön är ju skitbra. Ställ lite krav på löneförhandlingen själva istället för att få Schyman och dess likar att göra det åt er.

Klart kvinnor ska jobba och med samma lön. Men att ni behöver en bunt feminister för att uppnå det visar bara på hur pass svaga ni är. Feminism = KRIS (kvinnornas rätt i samhället). Ni behöver någon för att få er röst hörd för ni är för svaga och utsatta för att lyckas med det själva. Och det är bara vi som ska vara glada? Ni behöver inte vara glada över att män jobbar?
Om vi är för svaga så är det väl bra om vi går ihop.
Arbetare går ihop, och KRIS som du nämner som faktist betyder kriminellas rätt i samhället går ihop, alla går ihop. Om en endaste tjej ska kräva högre lön så kan arbetsgivaren ta en annan, för vi har stor arbetslöshet. Men hade det varit omvänt ett kvinnodominerande samhälle, ja då hade männen varit maninister, vilket en del redan verkar vara, ni springer runt orakade för deår ut är naturligt precis som vissa tjejer har hår under armarna.
Dessutom är era mammor tjejer, får ni avkommor så kommer hälften av era ättlingar vara tjejer, tycker ni bara att hälften av eran avkomma ska ha det bra?
Ni borde inte se tjejer som tjejer och killar som killar, ni borde se det som människor.
Skulle ni ha en katt, skulle ni då anse hankatten ska få behandlas bättre?
Bland hundar, ska endast hanhundar gå på kurs och arbeta?
Citera
2014-03-20, 14:31
Medlem
fistvakts avatar
Kan hålla med i vissa delar, och stör mig som fan på feminister som är i princip manshatare och istället för jämställdhet vill att kvinnan ska tjäna mest, vara störst, starkast och bäst..
Folk som röstar på Fi över lag skiter jag ganska hårt i, visst vore ett jämställt sverige bra, men överdrivna pk-kvinnor som måste tjata om det 24/7 oavsett media eller på stan är lika jobbiga som påstridiga SD/SvP-anhängare..

Det där med modetidningarna var bland det fyndigaste, det är ju tjejerna själva som pressar idealen.

PS.
Har inte läst diskussionerna i tråden än så ger mig inte in i någon pågående diskussion, men välkomna att citera mig!

Om ni efter texten fortfarande tror jag är emot jämställdhet och är ett manssvin är ni förmodligen en av dom jag gillar mindre eller så läste ni helt enkelt inte texten.
Citera
2014-03-20, 14:39
Medlem
merrilys avatar
Citat:
Precis, du har ingen grund för påståendet. Det är förstås en tidning med en agenda vi talar om, och siffrorna är ju bekräftat nära 10%, vilket jag tycker är väldigt mycket. Mörkertalet för falskanmälningar kan dessutom vara enormt stort, precis som mörkertalet för våldtäkter kan vara enormt stort. Vad en grupp advokater antar är ett resonabelt ställningstagande säger ingenting om en tonårstjejs irrationella handlande.

Kan inte du komma med en bättre källa för dina påståenden då? Jag länkade iallafall till en redovisning av en undersökning som gjorts, med resultat som är ytterst relevanta för diskussionen, och i mina ögon även trovärdiga med tanke på var den publicerats.
Citera
2014-03-20, 14:43
Medlem
blowns avatar
Citat:
Kan inte du komma med en bättre källa för dina påståenden då? Jag länkade iallafall till en redovisning av en undersökning som gjorts, med resultat som är ytterst relevanta för diskussionen, och i mina ögon även trovärdiga med tanke på var den publicerats.

Jag utgår ju från din källa. Det tillkom ju ~40 fall där man ljuger om hur det går till, men det glömde du feta.

Undersökningarna man hänvisar till var säkert korrekta, däremot så är slutsatserna tendensiösa och ogrundade.
Citera
2014-03-20, 14:50
Medlem
merrilys avatar
Citat:
Jag utgår ju från din källa. Det tillkom ju ~40 fall där man ljuger om hur det går till, men det glömde du feta.

Undersökningarna man hänvisar till var säkert korrekta, däremot så är slutsatserna tendensiösa och ogrundade.

Citat:
Till detta antal kommer 34 fall, där orimliga och/eller motbevisade uppgifter talar för att den påstådda våldtäkten i vart fall inte gått till som måls-äganden beskrivit den, vilket ger totalt cirka 7 procent falska och felaktiga våldtäktsanmälningar.

7%. Och du pratar om ett enormt problem, när mörkertalet uppskattas till mer än 80%.
Citera
2014-03-20, 15:01
Medlem
blowns avatar
Citat:
7%. Och du pratar om ett enormt problem, när mörkertalet uppskattas till mer än 80%.

7% som ljuger och 1,5% som konstaterats falskanmäla.

Det ger liksom i verkligheten ingenting i att prata om den juridiska aspekten. Det går inte döma folk utan bevis, hur jävla gärna man än vill. Ändrar man lagstiftningen för att fånga upp fler fall så slutar det med en obefintlig rättssäkerhet, det har du själv bekräftat.

Och eftersom jag nu börjar förstå hur du tänker så har du ju inga idéer på hur du ska få till fler och bättre våldtäktsanmälningar heller.

Bara gnälla.
Citera
2014-03-20, 15:08
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Även om jag redan gett dig ett klockrent exempel så behöver inte hatet vara direkt. Om man ständigt uppförstorar problem bland vita män och samtidigt försvarar invandrare vad de än hittar på så är det ett indirekt hat mot just vita män.

Att fokusera på att vita män sitter för bredbent i tunnelbanan samtidigt som man fjantar omkring i slöja för att visa hur vita män är elaka och drar av muslimer hijaben så visar man ett indirekt hat mot vita män.

Men det handlar ju inte om ett hat mot "vita män", "invandrare" eller "feminister". ALLA som drar en grupp människor över en kam och hävdar att de besitter vissa egenskaper för att de är män, kvinnor, vita, svarta, bögar eller hårdrockare har per definition fel då man BARA kan dra så gott som fullständiga slutsatser om enskilda individer och ALDRIG om grupper.

Att hävda att alla vita män är dumma i huvudet är lika idiotiskt som att hävda att alla feminister är det. Kritisera gärna enskilda feminister men kom inte som ts och tro att ni verkar veta något som inte samhället har fattat angående feminister eller feminismen.
Citera
2014-03-20, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hralmnuck.Klulnem
Varför har det inte existerat? Ni har alltid varit svagare, det är just därför det har blivit så. Att ni behöver Schyman och dess likar för att få genom krav som ni skulle fått om ni bara hade varit jämnstarka.

För att ni behöver Schyman och dess likar för att få fram något som skulle vara självklart om ni bara hade lite styrka. Istället för att ställa krav till era män och arbetsgivare så vänder ni er till Schyman och dess likar för att be om hjälp. Det är ett tecken på svaghet, och beviset på att ni inte kan bli jämställda. Ni tar inte fajten där den ska tas, ni vänder er bort och beklagar istället.

Det må hända, men jag behöver inte Schyman för att ställa mina mrav. Jag kan ställa mina krav själv och om det blir fel så får jag ta konsekvenserna av det. Jag uppmanar verkligen er till att göra det samma.

En stark kvinna behöver inga feminister.

Blev aningen mycken prat här om Schyman, ellerhur? Folk som strävade efter jämlikhet fanns långt innan hon ens var född, inte precis hon som skapat begreppet... Tror du att alla har hennes nummer inlagt i telefonen eller? Jag förstår inte hur diskussionen kom in på en viss person här, jag röstar inte ens på hennes parti..

Ja du, ställa krav är det många försöker göra. Men inte lätt när män som du existerar, gaddar ihop sig och tycker inte att man förtjänar att ta plats och ha samma villor som män.

Fast eftersom ordet feminist betyder i princip JÄMNSTÄLLDHET så blir ju alla starka kvinnor som vill ha lika villkor feminister, eftersom det är vad ordet betyder! Googla feminism så ska du se!
Fattar inte varför du är så allergisk mot det ordet..
Citera
2014-03-20, 15:16
Medlem
merrilys avatar
Citat:
7% som ljuger och 1,5% som konstaterats falskanmäla.

Det ger liksom i verkligheten ingenting i att prata om den juridiska aspekten. Det går inte döma folk utan bevis, hur jävla gärna man än vill. Ändrar man lagstiftningen för att fånga upp fler fall så slutar det med en obefintlig rättssäkerhet, det har du själv bekräftat.

Och eftersom jag nu börjar förstå hur du tänker så har du ju inga idéer på hur du ska få till fler och bättre våldtäktsanmälningar heller.

Bara gnälla.

Som det är idag är många, framförallt unga, kvinnor extremt rädda för att anmäla. Det kan vara av följande orsaker:
- De är rädda för att det inte blir någon dom - dubbel förnedring utan upprättelse
- De vill inte att omgivningen ska se dem som "horor"
- De har saker i sin uppväxt som de inte vill dra upp igen (exempelvis släkt/familj som gjort sexuella övergrepp)
- De vill inte riskera att bli hämnade på av den anmälde eller dess vänner
Källa: Samtal med våldtagna tjejer. Trovärdigt? Nej, inte för dig.

Och faktum är att kikar man på friande våldtäktsdomar så spelar följande allt som oftast in:
- Offret har druckit. En öl är tillräckligt för att åklagande sidan ska ses som ej trovärdig
- Offret var utmanande klädd
- Offret har haft sex med "för många" sedan innan
- Offret har en historia av struliga familjeförhållanden, bedöms som mindre trovärdig
- Offret har inte uttryckt motvilja tillräckligt tydligt
Källa: Många, många domar som jag läst.

Gnäll, gnäll, gnäll, på mig.
Citera
2014-03-20, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
Om en endaste tjej ska kräva högre lön så kan arbetsgivaren ta en annan, för vi har stor arbetslöshet.
Detsamma gäller män. Om en man kräver högre lön kan en arbetsgivare ta en annan.

Citat:
Men hade det varit omvänt ett kvinnodominerande samhälle, ja då hade männen varit maninister, vilket en del redan verkar vara, ni springer runt orakade för deår ut är naturligt precis som vissa tjejer har hår under armarna.
Det här med tjejer som har hår under armarna är ett riktigt bra exempel. Någon säger till mig att jag ska gå raka mig för att jag ser ut som en lodis rycker jag på axlarna. Säger någon samma sak till en tjej blir de så ledsna och skriker om samhällets värderingar. Den här idialen med att ni ska raka er under armarna tror jag är en sak ni har påtvingat er själva. Skulle ni bara varit starka och sagt ifrån att ni fasiken inte tänker raka er under armarna så skulle ingen reagera idag. Ni behöver Schyman och dess likar för att slippa raka er under armarna? Väx upp, bli lite självständiga och säg ifrån själva.

Citat:
Dessutom är era mammor tjejer, får ni avkommor så kommer hälften av era ättlingar vara tjejer, tycker ni bara att hälften av eran avkomma ska ha det bra?
Min mamma har det bra. Hon behövde inte Schyman för det, hon ställde krav.

Citat:
Ni borde inte se tjejer som tjejer och killar som killar, ni borde se det som människor.
Jag förstår. Dina barn har/kommer att ha könsneutrala namn och du säger endast "hen" när du pratar om dem, inte "han" eller "hon".

Citat:
Skulle ni ha en katt, skulle ni då anse hankatten ska få behandlas bättre?
Bland hundar, ska endast hanhundar gå på kurs och arbeta?
Katter är ett bra exempel. Har haft nöjet att bekanta mig väl med flera. Honorna kunde minsann sätta killarna på plats, de behövde inte samla ihop sig och gå till attack, de var starka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in