Citat:
Då ber jag om ursäkt att jag formulerat mig fel. Jag önskar att jag hade alla svar, men har det tyvärr inte. Till jag har det, försöker jag iallafall påvisa problemen som finns.
Citat:
Om detta exemplet är riktigt så är det väl ett bra exempel på att lagstiftningen kanske inte är så bra som den borde, förutsatt då att bägge parter bekräftade att hon sagt nej, det håller jag med om.
Ang. tillägg 2: Nej, svårbedömda våldtäktsfall där kvinnan knappt vet själv om det är våldtäkt är inte ett stort problem, och hela debatten riskerar att ta bort allvaret i en våldtäkt och förminska riktiga våldtäktsoffers upplevelser. Ergo - ingen viktig fråga. Istället tycker jag att det är viktigast att säkra rättssäkerheten. Andelen falska anmälningar är enorm. Vidare är det ur jämställdhetssynpunkt betydligt viktigare att könen blir lika inför lagen, vilket de inte är idag.
Ang. tillägg 2: Nej, svårbedömda våldtäktsfall där kvinnan knappt vet själv om det är våldtäkt är inte ett stort problem, och hela debatten riskerar att ta bort allvaret i en våldtäkt och förminska riktiga våldtäktsoffers upplevelser. Ergo - ingen viktig fråga. Istället tycker jag att det är viktigast att säkra rättssäkerheten. Andelen falska anmälningar är enorm. Vidare är det ur jämställdhetssynpunkt betydligt viktigare att könen blir lika inför lagen, vilket de inte är idag.
Det är ett riktigt fall, och jag har inte på något sätt förvrängt historien.
Att falska anmälningar skulle vara ett enormt problem är en hemsk, hemsk myt, som resulterat i att färre och färre anmäler - för vem fan ska ta dem på allvar?
Läs: http://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2008/Nr-4-2008-Argang-74/Felaktiga-forestallningar-om-falska-valdtaktsanmalningar-gor-att-de-mest-utsatta-kvinnorna-sviks/
Saxar:
Citat:
Nästa fråga blir vilken grund som finns för denna skepticism och för att rutinmässigt lägga ned dessa utredningar. Som en uppföljning av inventeringen 2004 gjordes en undersökning av våldtäktsanmälningarna i 6 (delvis andra) polisdistrikt 2006. Därigenom kom det sammantagna undersökningsmaterialet att bestå av sammanlagt 616 anmälningar. Antalet (genom överbevisning och/eller erkännande) konstaterat falska anmälningar var totalt 9 stycken, det vill säga 1,5 procent av anmälningarna. Till detta antal kommer 34 fall, där orimliga och/eller motbevisade uppgifter talar för att den påstådda våldtäkten i vart fall inte gått till som måls-äganden beskrivit den, vilket ger totalt cirka 7 procent falska och felaktiga våldtäktsanmälningar. Detta är ett problem som inte bör underskattas, men att betrakta de ”felaktiga” anmälningarna som falska är problematiskt.
Enormt problem? Som en fis i rymden jämfört med den sinnessjukt stora mängd tjejer/kvinnor som inte anmäler av rädsla för vad omgivningen ska tycka, hämnd etc.
Självklart svårt att hitta säkra källor på detta då man endast kan spekulera kring mörkertal. Googla gärna på "mörkertal våldtäkt" så ser du. 90% nämns.