2014-03-20, 11:36
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrily
Jag tycker att lönerna i flertalet kvinnodominerande yrken är för lågt sätta i förhållande till ansvar och utbildning.

Som sagt, om jag hade en lösning skulle jag varit jämställdhetsminister, och det är jag inte. Det jag däremot har gjort är försökt att bena ut vari kvinnosynen grundar sig, och det var det jag försökte förklara.

Jag förhandlar min lön själv, är inte med i facket och har inga problem att tala för mig själv. Ändå blir jag bemött med "lilla gumman"-attityden allt som oftast, både i mitt arbete och i privatlivet. Och det är där jag tror det stora problemet ligger - i kvinnosynen.

Vadå "satta för lågt"? Vad betyder det? Har man inget inflytande eller ansvar för sin egna inkomst menar du?

Så problemet ligger egentligen i kvinnosynen. Hur tycker du man ska lösa den?
Citera
2014-03-20, 11:36
Bannlyst
Citat:
Då har jag gjort något rätt iallafall, tack för orden!

Faktum är att om det fortsätter såhär, framförallt att gemene man ser feminismen som den radikala feminismen, så får jag väl hitta på något nytt ord. Och då är du varmt välkommen att joina!

"Strävan om jämlikhet", och inte "Strävan om att få glida på så många räkmackor som möjligt".

Tala om det för dina kompisar.
Citera
2014-03-20, 11:39
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Långt har vi kommit, och det är grymt! Men fördelningen är inte jämn, långt ifrån.
Jag tror inte på regelrätt inkvotering. Jag tycker däremot att styrelseledamöter, aktieägare och företagsledare ska ställa större krav på att fördelningen är jämnare. Det betyder inte att män ska slängas ut till kvinnors fördel. Men vid rekrytering, starkt överväga en kvinnlig, kompetent, meriterad kandidat, trots att det kan kännas lite jobbigt dynamikmässigt med 8 män och 1 kvinna i ledningsgruppen.
Att jämlikhet i resultat skulle vara ett självändamål är en felaktig premiss. Det är inget mått på rättvisa. Det förutsätter att könen av naturen har exakt samma förutsättningar och fallenhet för saker men så är det inte. Lika möjligheter är det enda vi kan ombesörja. Din modell med kvotering skulle innebära perpetuell diskriminering av män och det är inte acceptabelt.
Senast redigerad av SummaSummarum 2014-03-20 kl. 11:41.
Citera
2014-03-20, 11:40
Medlem
merrilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Vadå "satta för lågt"? Vad betyder det? Har man inget inflytande eller ansvar för sin egna inkomst menar du?

Så problemet ligger egentligen i kvinnosynen. Hur tycker du man ska lösa den?

Vi kan ju titta här exempelvis. Jag skulle gärna se att den som kontrollerar min hälsa har bättre betalt än butikspersonal: http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Sjukskoterska-1226

Uppfostran.

Tillägg: Min poäng med lönestatistiken är att när den är SÅ tydlig och homogen handlar det inte om dåliga löneförhandlare.
Senast redigerad av merrily 2014-03-20 kl. 11:45.
Citera
2014-03-20, 11:43
Medlem
merrilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Att jämlikhet i resultat skulle vara ett självändamål är en felaktig premiss. Det är inget mått på rättvisa. Det förutsätter att könen av naturen har exakt samma förutsättningar och fallenhet för saker men så är det inte. Lika möjligheter är det enda vi kan se ombesörja. Din modell med kvotering skulle innebära perpetuell diskrimingering av män och det är inte acceptabelt.

Vad skulle skillnaderna vara, förutom det fysiska som inte spelar in i det jag tidigare nämnt? Intellektuell? Förmåga att fatta beslut? Målmedvetenhet?
Citera
2014-03-20, 11:51
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Vad skulle skillnaderna vara, förutom det fysiska som inte spelar in i det jag tidigare nämnt? Intellektuell? Förmåga att fatta beslut? Målmedvetenhet?
Det finns antagligen små skillnader gällande allt där skillnader kan förekomma i varierande grad. Det är ingen poäng med att räkna upp en lång lista, den som inte ser att kvinnor och män av naturen har olika fallenheter och beteenden har blivit förblindad av ideologi. Det är inte rimligt att förvänta sig lika resultat mellan könen under lika förutsättningar/möjligheter.
Citera
2014-03-20, 11:53
Medlem
blowns avatar
Citat:
Vi kan ju titta här exempelvis. Jag skulle gärna se att den som kontrollerar min hälsa har bättre betalt än butikspersonal: http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Sjukskoterska-1226

Uppfostran.

Tillägg: Min poäng med lönestatistiken är att när den är SÅ tydlig och homogen handlar det inte om dåliga löneförhandlare.

Du svarar inte. Du tycker lönerna är dåliga (det är helt sant) men hur ska det lösas?

Och uppfostran ska lösa attityder. Vem ska uppfostra? Hur ska man påverka så att ingen uppfostrar fel?
Citera
2014-03-20, 11:53
Medlem
merrilys avatar
Citat:
Det finns antagligen små skillnader gällande allt där skillnader kan förekomma i varierande grad. Det är ingen poäng med att räkna upp en lång lista, den som inte ser att kvinnor och män av naturen har olika fallenheter och beteenden har blivit förblindad av ideologi.

Jag kan dock inte förstå vad som generellt skiljer könen åt i deras arbetssätt. Jag förstår inte vad som kan vara så avgörande, som gör att kvinnor och män ska behandlas olika.
Citera
2014-03-20, 11:56
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Jag kan dock inte förstå vad som generellt skiljer könen åt i deras arbetssätt. Jag förstår inte vad som kan vara så avgörande, som gör att kvinnor och män ska behandlas olika.
Män och kvinnor gör olika val av sig själva, det leder till ojämn fördelning inom olika områden. Det är inget problem. Det är du som vill behandla folk olika genom att kvotera och ge fördelar till ena könet. Tänk lite va...
Citera
2014-03-20, 11:57
Medlem
merrilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Du svarar inte. Du tycker lönerna är dåliga (det är helt sant) men hur ska det lösas?

Och uppfostran ska lösa attityder. Vem ska uppfostra? Hur ska man påverka så att ingen uppfostrar fel?

Jag är ingen politiker. Jag är ingen jämställdhetsforskare. Jag har inget svar på hur det ska lösas, men om jag hade det så hade jag fanimej varit miljonär nu. Jag säger vad jag tycker. Du får gärna vara konstruktiv om du vill, men jag har inget svar på den frågan.

Föräldrar ska uppfostra sina barn till att vara bättre medmänniskor. Barnen ska inte lära sig att tjejer ska vara tysta och söta och sitta i ett hörn, eller att pojkarna ska vara högljudda och stökiga. De ska ingjutas med tillräckligt självförtroende för att våga ifrågasätta, stå upp för sig själva och gå sin egen väg. De ska inte lära sig att döma andra människor efter vilket kön de tycker om, hur de klär sig eller hur de beter sig.
Citera
2014-03-20, 11:58
Medlem
merrilys avatar
Citat:
Män och kvinnor gör olika val av sig själva, det leder till ojämn fördelning inom olika områden. Det är inget problem. Det är du som vill behandla folk olika genom att kvotera och ge fördelar till ena könet. Tänk lite va...

Att män och kvinnor gör olika val baserar sig på de ingjutna könsrollerna vi lärt oss sedan vi var små.
Citera
2014-03-20, 12:00
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Att män och kvinnor gör olika val baserar sig på de ingjutna könsrollerna vi lärt oss sedan vi var små.
Nej vi är olika av naturen.

Här visar sig den hjärntvvvvvvvvÄTT som jag tidigare tog upp. Släpp judesnasen nu...
Senast redigerad av SummaSummarum 2014-03-20 kl. 12:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in