Citat:
Ursprungligen postat av
merrily
Det ÄR synd, väldigt synd. För en "vanlig" feminist är inte rabiat och manshatande.
En "vanlig" feminist som inte har något som helst inflytande är inte en del av den styrande feminismen och är således ej av intresse. Men protestera du gärna mot de styrande feministerna om du anser att dom svärtar ned feminismens namn, feminism blir vad feminism gör och just nu gör feminismen en hel massa idiotiska saker.
Citat:
Ursprungligen postat av
merrily
Där kommer du direkt in på att sudda ut könsrollerna, vilket, som jag skrev, inte heller är en generell feministisk ståndpunkt. Det finns feminister som tycker så, ja, men det är inte en del av feminismen.
Din feminism är irrelevant, det är inte din sorts feminism som har inflytande.
Citat:
Ursprungligen postat av
merrily
Jag är smart och jobbar hårt, har ett bra jobb trots att jag inte ännu utbildat mig. Trots det har jag i mina 7 år i arbetslivet alltid blivit tagen för en korkad bimbo till jag bevisat motsatsen. Människor har alltid utgått ifrån att jag, eftersom jag är ung, söt och glad, är inkompetent och att jag fått de jobben jag fått för att jag varit just söt. Jag har konstant fått bevisa att jag inte legat med någon för att få jobbet.
Folk som hävdar att dom är smarta är det sällan, en smart människa har inget behov av korkade (minder smarta) människors beundran.
Jag behövde bara säga något de första 7 åren i arbetslivet så trodde alla på det jag sa för att jag är man...
Välkommen ut i verkligheten, här måste man kämpa i motvind för att ta sig någonvart men jag förstår att det i ditt fall beror på att du är kvinna och alla män behandlar alla kvinnor illa, givetvis.
Alla andras fel, inte ditt.
Citat:
Ursprungligen postat av
merrily
Farstufeministerna, som du benämner dem, är just de jag pratar om. De som jag benämner som den "vanliga" feministen. Precis som att man kan vara invandringskritisk utan att vara rasist. Varför ska det vara så antingen eller inom just feminismen när man kan vara så jäkla lagom inom andra ideologier?
Kan man vara lagom nazist? Nazisterna skyllde all världens bekymmer på judarna.
Följer man en vidskeplig ideologi vars hela grund bygger på ett semireligiöst antagande (patriarkat) vilket pekar på att alla orättvisor beror på en annan grupp, nämligen män så är man extremist på en eller annan nivå.
Citat:
Ursprungligen postat av
merrily
Självklart får man tillhöra ett kollektiv om man vill det. Men att gå emot det kvinnliga - att ta för sig, ligga runt, vara kaxig, svära, bli full - är svårare. Då ses man inte på med blida ögon utan döms åt alla håll och kanter för att man inte är tjejig, kallas till och med äcklig. Varför ska det vara så? Hur många män skulle bli dömda för samma saker?
Måste du ha feminism i ryggen för att våga gå emot "det kvinnliga"?
Det är talande att du inte verkar kapabel att hantera att andra människor kan ha diverse åsikter om din person.
Har du sett hur män som beter annorlunda behandlas? När blev du misshandlad sist för att du möjligtvis kanske var aningen bögig? Dags att öppna ögonen och se hur det motsatta könet behandlas och inte stirra sig blind på sina egna bekymmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
merrily
Det var på 1700-talet. "Mer vill ha mest"-attityd är ju rätt svårt när man är en svagare kön fysiskt, psykiskt och sociopolitiskt.
Svagare fysiskt, ja vanligen.
Svagare psykiskt? Möjligtvis om man måste tillhöra ett kollektiv för att vara säker på att man tycker "rätt".
Svagare sociopolitiskt, ja visst. Och din lösning på det är gissnigsvis kvotering och annan lagstiftning?
Citat:
Ursprungligen postat av
merrily
Jo. Det är jämställdhet.
Nej.
Var det jämställdhet som drev kvinnor i England att dela ut vita fjädrar som en symbol för feghet, till lemlästade män som blivit hemskickade från krig? De var ju så fega som inte stred vidare för att försvara alla dessa starka och självständiga kvinnor.
Var det jämställdhet när kvinnor ansåg att den största orättvisan i samhället var att kvinnor saknade rösträtt samtidigt som männen dog på slagfält för att förtjäna sin rösträtt? Var det jämställdhet när kvinnor slutligen fick sin rösträtt utan krav på att ställa sitt liv till förfogande under krigstid för att förtjäna rösträtten?
Är det jämställt att män i USA kan tvingas betala livslångt alimony till sina före detta fruar och skickas i fängelset om de inte klarar av att betala, för att sedan släppas och åter fängslas för att de återigen inte kunde betala för att de inte kunnat tjäna pengar under tiden de spenderade i fängelset?
Är det jämställdhet när feminister vill ha omvänd bevisbörda vid våldtäktsfall?
När hörde du feminister gapa sig hesa över dessa orättvisor?
Nej just det, tydligen var kvinnors egna beslut att stanna hemma med barnet en större orättvisa.