2014-03-20, 10:23
Medlem
All skriver mycket fint i denna tråd. Jag vill passa på att hylla FI och Gudrun. Peace in the World. Ps Gunsan i want to lick your pussy nice and clean.
Citera
2014-03-20, 10:27
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrily
Vill sudda ut lite vanföreställningar här. Här kommer lite punkter som feminister står för, alltså inte radikala feminister, extrema feminister eller "krossa patriarkatet"-feminister.

[...]
Feminister vill ha samma förutsättningar som män i exempelvis arbetslivet. Inte bättre, inte sämre.
[...]

En fråga angående detta. Hur ser dessa orättvisor ut idag, enligt en ickeradikal feminist, och hur ska dessa orättvisor rättas till?

edit: Alltså specifikt frågan om arbetslivet då.
Senast redigerad av blown 2014-03-20 kl. 10:47.
Citera
2014-03-20, 10:29
Medlem
Orkade inte läsa allt, men har liknande erfarenheter, inte fan sitter jag o klagar ut på twitter/flashback/facebook om buhu det är så jävla synd om mig. Att män blir indoktrinerade från dag1 att vi alltid ska vara starka - det är det ingen "jämställdhetskämpe" som pratar om.

Feminism handlar om att eftersträva ett s.k. Amazonia, mycket vill ha mer.

Finns inte mycket jag hatar mer än dessa radikalfeminister. Värst av allt är att IRL så är det ingen som vågar stå emot dom. Svenskar är så otroligt ryggradslösa, säger bara det som är OK med majoriteten. Som SD, 10% röster.. hör max 1% säga det irl, men inte så konstigt det heller, med tanke på det klimat som faktikst råder i det här landet. Tycker du inte som majoriteten, så fuck you. Då förtjänar du att bli lynchad på jobbet, i skolan osv.

Sen så fort en feminist får lite motgångar i en debatt på jobbet så bloggar hon om det och gör världens stora grej av det.. haha nej hela skiten är bara så jävla tragisk. Tur att det finns kvinnor som faktiskt är vettiga.
Citera
2014-03-20, 10:46
Medlem
Citat:
Det ÄR synd, väldigt synd. För en "vanlig" feminist är inte rabiat och manshatande.

En "vanlig" feminist som inte har något som helst inflytande är inte en del av den styrande feminismen och är således ej av intresse. Men protestera du gärna mot de styrande feministerna om du anser att dom svärtar ned feminismens namn, feminism blir vad feminism gör och just nu gör feminismen en hel massa idiotiska saker.

Citat:
Där kommer du direkt in på att sudda ut könsrollerna, vilket, som jag skrev, inte heller är en generell feministisk ståndpunkt. Det finns feminister som tycker så, ja, men det är inte en del av feminismen.

Din feminism är irrelevant, det är inte din sorts feminism som har inflytande.

Citat:
Jag är smart och jobbar hårt, har ett bra jobb trots att jag inte ännu utbildat mig. Trots det har jag i mina 7 år i arbetslivet alltid blivit tagen för en korkad bimbo till jag bevisat motsatsen. Människor har alltid utgått ifrån att jag, eftersom jag är ung, söt och glad, är inkompetent och att jag fått de jobben jag fått för att jag varit just söt. Jag har konstant fått bevisa att jag inte legat med någon för att få jobbet.

Folk som hävdar att dom är smarta är det sällan, en smart människa har inget behov av korkade (minder smarta) människors beundran.
Jag behövde bara säga något de första 7 åren i arbetslivet så trodde alla på det jag sa för att jag är man...

Välkommen ut i verkligheten, här måste man kämpa i motvind för att ta sig någonvart men jag förstår att det i ditt fall beror på att du är kvinna och alla män behandlar alla kvinnor illa, givetvis.
Alla andras fel, inte ditt.

Citat:
Farstufeministerna, som du benämner dem, är just de jag pratar om. De som jag benämner som den "vanliga" feministen. Precis som att man kan vara invandringskritisk utan att vara rasist. Varför ska det vara så antingen eller inom just feminismen när man kan vara så jäkla lagom inom andra ideologier?

Kan man vara lagom nazist? Nazisterna skyllde all världens bekymmer på judarna.
Följer man en vidskeplig ideologi vars hela grund bygger på ett semireligiöst antagande (patriarkat) vilket pekar på att alla orättvisor beror på en annan grupp, nämligen män så är man extremist på en eller annan nivå.

Citat:
Självklart får man tillhöra ett kollektiv om man vill det. Men att gå emot det kvinnliga - att ta för sig, ligga runt, vara kaxig, svära, bli full - är svårare. Då ses man inte på med blida ögon utan döms åt alla håll och kanter för att man inte är tjejig, kallas till och med äcklig. Varför ska det vara så? Hur många män skulle bli dömda för samma saker?

Måste du ha feminism i ryggen för att våga gå emot "det kvinnliga"?
Det är talande att du inte verkar kapabel att hantera att andra människor kan ha diverse åsikter om din person.

Har du sett hur män som beter annorlunda behandlas? När blev du misshandlad sist för att du möjligtvis kanske var aningen bögig? Dags att öppna ögonen och se hur det motsatta könet behandlas och inte stirra sig blind på sina egna bekymmer.

Citat:
Det var på 1700-talet. "Mer vill ha mest"-attityd är ju rätt svårt när man är en svagare kön fysiskt, psykiskt och sociopolitiskt.

Svagare fysiskt, ja vanligen.
Svagare psykiskt? Möjligtvis om man måste tillhöra ett kollektiv för att vara säker på att man tycker "rätt".
Svagare sociopolitiskt, ja visst. Och din lösning på det är gissnigsvis kvotering och annan lagstiftning?

Citat:
Jo. Det är jämställdhet.

Nej.

Var det jämställdhet som drev kvinnor i England att dela ut vita fjädrar som en symbol för feghet, till lemlästade män som blivit hemskickade från krig? De var ju så fega som inte stred vidare för att försvara alla dessa starka och självständiga kvinnor.

Var det jämställdhet när kvinnor ansåg att den största orättvisan i samhället var att kvinnor saknade rösträtt samtidigt som männen dog på slagfält för att förtjäna sin rösträtt? Var det jämställdhet när kvinnor slutligen fick sin rösträtt utan krav på att ställa sitt liv till förfogande under krigstid för att förtjäna rösträtten?

Är det jämställt att män i USA kan tvingas betala livslångt alimony till sina före detta fruar och skickas i fängelset om de inte klarar av att betala, för att sedan släppas och åter fängslas för att de återigen inte kunde betala för att de inte kunnat tjäna pengar under tiden de spenderade i fängelset?

Är det jämställdhet när feminister vill ha omvänd bevisbörda vid våldtäktsfall?

När hörde du feminister gapa sig hesa över dessa orättvisor?

Nej just det, tydligen var kvinnors egna beslut att stanna hemma med barnet en större orättvisa.
Citera
2014-03-20, 10:55
Bannlyst
Alla borde vara feminister men radikalfeminism hör inte hemma någonstans. Kan själv känna igen mig lite i dina resonemang eftersom man sitter och läser smörja på internet, dagligen. Har t.e.x. slutat lyssna på P3 för att min sinnesnärvaro blev bättre.

Men men, ibland undrar man ju om vi lever i Saudiarabien med tanke på alla problem vi har. Vi verkar inte speciellt lyckliga i alla fall.

Kvotering gör mig bara trött. Både mitt första (OCH ANDRA!) sökta jobb efter gymnasiet slutade med tillrättavisningar om att "vi prioriterar kvinnor" - ok? Inte sökte någon jävla brud dessa jobb, förens dom fick reda på att dom hade FÖRTUR. Jag kan säga att ta sig ut i arbetslivet har inte varit det lättaste, i synnerhet inte med denna kvotering som är så fantastiskt. Vad är grejen? Vill man inte ha ett jobb för kompetensen? Vem bryr sig om man är X eller Y? Så länge arbetet blir utfört.

Istället gör man allt för att personer som jag inte ska kunna få ett jobb, och det tog ett bra tag innan jag ÄNTLIGEN tog mig ut i arbetslivet. När man väl har tagit sig in i systemet så får man ändå inte jobba lika mycket som tjejerna. Låt killen jobba runt 30% så kan tjejen ta resterande 70%, jämställt? Dra åt helvete för fan.
Senast redigerad av Kokosbollar 2014-03-20 kl. 11:12.
Citera
2014-03-20, 11:00
Medlem
merrilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
En fråga angående detta. Hur ser dessa orättvisor ut idag, enligt en ickeradikal feminist, och hur ska dessa orättvisor rättas till?

Om jag hade klockrena lösningar på detta så hade jag varit jämställdhetsminister. Det är jag icke, men det här är vad jag tycker och spånar kring.

För det första - löner.
Källa: http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Publiceringskalender/Visa-detaljerad-information/?publobjid=1749++
En lösning: Högre ingångslöner i kvinnodominerande yrken (ffa vård/omsorg). Se även stycket längst ner.

För det andra - makthavare inom företagande och politik.
Det är ingen hemlighet att det är mest män på dessa poster. Inte så konstigt med tanke på att kvinnor inte ens jobbade för några generationer sedan. Långt har vi kommit, och det är grymt! Men fördelningen är inte jämn, långt ifrån.
Jag tror inte på regelrätt inkvotering. Jag tycker däremot att styrelseledamöter, aktieägare och företagsledare ska ställa större krav på att fördelningen är jämnare. Det betyder inte att män ska slängas ut till kvinnors fördel. Men vid rekrytering, starkt överväga en kvinnlig, kompetent, meriterad kandidat, trots att det kan kännas lite jobbigt dynamikmässigt med 8 män och 1 kvinna i ledningsgruppen.

Det här är ju en gren av den feminismen jag står för. Det som dock är gemensamt för alla grenar inom feminismen är synen på kvinnor som fragila, känslomässiga och blyga. Om kvinnan är så, är det till hennes nackdel. Om hon inte är så, behandlas hon fortfarande som det. Det är inte ovanligt för mig i exempelvis politiska diskussioner att mötas av "Sluta blir så upprörd" och "Ta inte åt dig så mycket", när jag i själva verket (fram till dess) är helt lugn och saklig när jag försöker framföra mina argument. Ändå spelas det på mina känslor, insinueras att jag skulle ta åt mig och vara upprörd.
På mitt förra jobb var det samma sak. Om jag ifrågasatte något kring mina arbetsuppgifter så kunde jag bemötas av "Har det hänt något med sambon?", som om jag var ledsen över det och tog ut det över jobbet. Det roligaste är ju den konstanta frågan om man har mens när man faktiskt blir upprörd över något.
Känslor är någonting fint, men i sådana här sammanhang blir jag som kvinna underminerad för att jag har känslor. Mina argument/ifrågasättanden viftas bort med att jag bara är lite upprörd, och att det snart går över.
Hur lätt är det att löneförhandla med en sådan syn tror du?
Citera
2014-03-20, 11:06
Medlem
merrilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Din feminism är irrelevant, det är inte din sorts feminism som har inflytande.

Jag tror på det jag tror på. Jag tror på feminism, såsom jag beskrivit den. Att du anser den vara irrelevant är beklagligt, om än intressant. Det gör det dock väldigt svårt att argumentera - jag försöker beskriva hur något är och du säger att detta något inte bör finnas.
Citera
2014-03-20, 11:13
Medlem
blowns avatar
Citat:
Om jag hade klockrena lösningar på detta så hade jag varit jämställdhetsminister. Det är jag icke, men det här är vad jag tycker och spånar kring.

För det första - löner.
Källa: http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Publiceringskalender/Visa-detaljerad-information/?publobjid=1749++
En lösning: Högre ingångslöner i kvinnodominerande yrken (ffa vård/omsorg). Se även stycket längst ner.

För det andra - makthavare inom företagande och politik.
Det är ingen hemlighet att det är mest män på dessa poster. Inte så konstigt med tanke på att kvinnor inte ens jobbade för några generationer sedan. Långt har vi kommit, och det är grymt! Men fördelningen är inte jämn, långt ifrån.
Jag tror inte på regelrätt inkvotering. Jag tycker däremot att styrelseledamöter, aktieägare och företagsledare ska ställa större krav på att fördelningen är jämnare. Det betyder inte att män ska slängas ut till kvinnors fördel. Men vid rekrytering, starkt överväga en kvinnlig, kompetent, meriterad kandidat, trots att det kan kännas lite jobbigt dynamikmässigt med 8 män och 1 kvinna i ledningsgruppen.

Det här är ju en gren av den feminismen jag står för. Det som dock är gemensamt för alla grenar inom feminismen är synen på kvinnor som fragila, känslomässiga och blyga. Om kvinnan är så, är det till hennes nackdel. Om hon inte är så, behandlas hon fortfarande som det. Det är inte ovanligt för mig i exempelvis politiska diskussioner att mötas av "Sluta blir så upprörd" och "Ta inte åt dig så mycket", när jag i själva verket (fram till dess) är helt lugn och saklig när jag försöker framföra mina argument. Ändå spelas det på mina känslor, insinueras att jag skulle ta åt mig och vara upprörd.
På mitt förra jobb var det samma sak. Om jag ifrågasatte något kring mina arbetsuppgifter så kunde jag bemötas av "Har det hänt något med sambon?", som om jag var ledsen över det och tog ut det över jobbet. Det roligaste är ju den konstanta frågan om man har mens när man faktiskt blir upprörd över något.
Känslor är någonting fint, men i sådana här sammanhang blir jag som kvinna underminerad för att jag har känslor. Mina argument/ifrågasättanden viftas bort med att jag bara är lite upprörd, och att det snart går över.
Hur lätt är det att löneförhandla med en sådan syn tror du?

Så du tror inte på marknadsstyrda löner? Är kollektivavtalet dåligt? Varför ska löner sättas högre för kvinnodominerade yrken medelst statlig makt och inte "girl power"? Varför är lönen någon annans ansvar än ert egna?

Och angående kvinnor i ledning och styrelser har du alltså ingenting som ska göras. Du ser ett problem, du tycker inte det går fort nog, och lösningen är att inte göra någonting?
Citera
2014-03-20, 11:20
Medlem
Citat:
Jag tror på det jag tror på. Jag tror på feminism, såsom jag beskrivit den. Att du anser den vara irrelevant är beklagligt, om än intressant. Det gör det dock väldigt svårt att argumentera - jag försöker beskriva hur något är och du säger att detta något inte bör finnas.

Du försöker beskriva hur något borde vara, hade feminism varit som du vill att den ska vara så hade jag varit feminist.

Off topic: Merrily, har du lust att gå in i på denna länk. Användaren babianen försöker bevisa för "feministsidan" att hon är kvinna men ingen vill lyssna. Hon sitter på en tinychat länk och väntar förgäves, ett vittne behövs.

http://tinychat.com/un4ftn
Citera
2014-03-20, 11:24
Medlem
merrilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Så du tror inte på marknadsstyrda löner? Är kollektivavtalet dåligt? Varför ska löner sättas högre för kvinnodominerade yrken medelst statlig makt och inte "girl power"? Varför är lönen någon annans ansvar än ert egna?

Och angående kvinnor i ledning och styrelser har du alltså ingenting som ska göras. Du ser ett problem, du tycker inte det går fort nog, och lösningen är att inte göra någonting?

Jag tycker att lönerna i flertalet kvinnodominerande yrken är för lågt sätta i förhållande till ansvar och utbildning.

Som sagt, om jag hade en lösning skulle jag varit jämställdhetsminister, och det är jag inte. Det jag däremot har gjort är försökt att bena ut vari kvinnosynen grundar sig, och det var det jag försökte förklara.

Jag förhandlar min lön själv, är inte med i facket och har inga problem att tala för mig själv. Ändå blir jag bemött med "lilla gumman"-attityden allt som oftast, både i mitt arbete och i privatlivet. Och det är där jag tror det stora problemet ligger - i kvinnosynen.
Citera
2014-03-20, 11:25
Medlem
SummaSummarums avatar
Feminister är ett gäng hjärntvättade idioter som suger judekuk utan att veta om det.

Resten irrar runt och undrar vad fan det är frågan om.

Var inte så hjärntvvvvvvvvvvvÄTTade nu rå.
Citera
2014-03-20, 11:27
Medlem
merrilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Du försöker beskriva hur något borde vara, hade feminism varit som du vill att den ska vara så hade jag varit feminist.

Då har jag gjort något rätt iallafall, tack för orden!

Faktum är att om det fortsätter såhär, framförallt att gemene man ser feminismen som den radikala feminismen, så får jag väl hitta på något nytt ord. Och då är du varmt välkommen att joina!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in