2014-03-19, 21:43
  #7789
Medlem
Vilka kommer lägga beslag på denna dyrgrip när den landar på webben den 27 mars!

Samuel Adams Utopias, 11996, USA, 1350 kr, 72 cl, 27 %
Citera
2014-03-19, 23:27
  #7790
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Hört talas om dem, brukar de komma i små partier ibland?

Såg för övrigt på portersteken att det kommer en 3 Fonteinen snart igen, juni tror jag. Skulle väl vara en geuze om jag minns rätt. Det kommer köpas.
maharajan brukar dyka upp då och då. har dock aldrig sett 1000 ibu i små partier.
den går ju att privatimportera via brill om man verkligen vill åt den.
maharajan är lite svårare, det är bara att vara glad när den väl dyker upp.
ja. den är fucking nice.
Citat:
Ursprungligen postat av Fantasticfoxy
Vilka kommer lägga beslag på denna dyrgrip när den landar på webben den 27 mars!

Samuel Adams Utopias, 11996, USA, 1350 kr, 72 cl, 27 %
jag har faktiskt aldrig druckit utopian trots att den i runda slängor brukar finnas en gång om året att köpa på bolaget. så här stark öl är för mig tämligen ointressant. skulle väl kunna köpa en smutt på en bar eller på ölmässa, men köpa en hel flaska och ha hemma, nah, då dricker jag mycket hellre rom.
Citera
2014-03-20, 07:49
  #7791
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
jag har faktiskt aldrig druckit utopian trots att den i runda slängor brukar finnas en gång om året att köpa på bolaget. så här stark öl är för mig tämligen ointressant. skulle väl kunna köpa en smutt på en bar eller på ölmässa, men köpa en hel flaska och ha hemma, nah, då dricker jag mycket hellre rom.

Jag är lite sugen på Utopias, men det kommer dröja ett bra tag innan jag köper en. I nuläget känner jag att jag mycket hellre lägger de pengarna på en åtråvärd flaska vin. Men jag känner ändå att Utopias är betydligt mer intressant än alla jävla frysdestillerade "världens starkaste öl". För mig är dessa inte öl. Det enda som skiljer dem från sprit är en trivial teknikalitet, att man använt kyla istället för hetta, men de är lik förbannat destillerade. Utopias är ju faktiskt enbart jäst till sin styrka, så det är helt klart en öl.
Citera
2014-03-20, 08:11
  #7792
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag är lite sugen på Utopias, men det kommer dröja ett bra tag innan jag köper en. I nuläget känner jag att jag mycket hellre lägger de pengarna på en åtråvärd flaska vin. Men jag känner ändå att Utopias är betydligt mer intressant än alla jävla frysdestillerade "världens starkaste öl". För mig är dessa inte öl. Det enda som skiljer dem från sprit är en trivial teknikalitet, att man använt kyla istället för hetta, men de är lik förbannat destillerade. Utopias är ju faktiskt enbart jäst till sin styrka, så det är helt klart en öl.
ja för fan. frysdestillat är ointressant om något, det är ju bara rena bastarder som är tillverkade för att vinna något jävla alko-race.

jag har druckit andra starka öl (som är naturligt fermenterade) t.ex. ghost deer från brew dog som för tillfället är världens starkaste naturligt jästa öl på 28%. efter ha druckit den och några andra så är intresset för sådana öl väldigt svalt. så att köpa en hel flaska utopia blir det inte för mig. naturligtvis tycker jag att man borde testa det om tillfälles ges för det är ju en speciellt upplevelse om inte annat.
men när det blir så starkt så går jag hellre upp några procent och byter det mot rom.
Citera
2014-03-20, 10:16
  #7793
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish

jag har faktiskt aldrig druckit utopian trots att den i runda slängor brukar finnas en gång om året att köpa på bolaget. så här stark öl är för mig tämligen ointressant. skulle väl kunna köpa en smutt på en bar eller på ölmässa, men köpa en hel flaska och ha hemma, nah, då dricker jag mycket hellre rom.

Jag håller med dig, jag ser ingen anledning till att lägga dom pengarna på en öl i den klassen. För det första tror jag inte att smakupplevelsen är sådan att den är värd den summan och för det andra så är det för mycket pengar helt enkelt.
Skulle vara om det fanns något som helst samlarvärde i den, som att köpa en fin whiskey, men jag har svårt o tro att den kommer öka speciellt i värde!
Citera
2014-03-20, 10:42
  #7794
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantasticfoxy
Vilka kommer lägga beslag på denna dyrgrip när den landar på webben den 27 mars!

Samuel Adams Utopias, 11996, USA, 1350 kr, 72 cl, 27 %

Helt klart överpris enligt mig. Har druckit Utopia en gång och jag tyckte inte att det var något höjdare. Smakar knappt öl ö.h.t. och inte i närheten så god som en smaskig whisky eller konjak. För det priset hade jag hellre köpt massvis av "vanlig" god öl eller 1-2 flaskor hygglig sprit.
Citera
2014-03-20, 16:06
  #7795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Helt klart överpris enligt mig. Har druckit Utopia en gång och jag tyckte inte att det var något höjdare. Smakar knappt öl ö.h.t. och inte i närheten så god som en smaskig whisky eller konjak. För det priset hade jag hellre köpt massvis av "vanlig" god öl eller 1-2 flaskor hygglig sprit.

Kan tänka mig det! Hade jag för mycket pengar över i plånboken skulle jag kunna tänka mig att testa den men det lär inte hända!

Ikväll ska jag däremot testa en IPA ifrån Jädraås Bryggeri, ska bli spännande och se om dom har lyckats med något spännande här då deras andra öl har varit, i min mening, ganska bleka.
Citera
2014-03-20, 16:47
  #7796
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantasticfoxy
Kan tänka mig det! Hade jag för mycket pengar över i plånboken skulle jag kunna tänka mig att testa den men det lär inte hända!

Ikväll ska jag däremot testa en IPA ifrån Jädraås Bryggeri, ska bli spännande och se om dom har lyckats med något spännande här då deras andra öl har varit, i min mening, ganska bleka.
bishops och andra "bättre ölkrogar" har ibland utopias på hyllan så man kan köpa en mindre skvätt till en hyfsat vettig peng, så sliper man köpa en hel flaska, om man nu vill prova.
den har ju ingen kolsyra så den går ju bra att öppna och ställa tillbaka.
Citera
2014-03-20, 17:46
  #7797
Medlem
Öppnade precis en Oliver Twist 20th Anniverary Ale bryggd av North Coast Brewing Co. inköpt på Systembolaget i höstas. Lite för söt för att jag ska gilla den plus att alkoholhalten "lös" igenom (11,6 %). Har en flaska till som ska få stå i några år så får jag se om det är någon skillnad.
Citera
2014-03-20, 20:15
  #7798
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Min skepticism rörande belgisk öl är ju vida känd.

Plockade dock upp en Maredsous på Bolaget, dels på grund av den trevliga flaskan, dels det överkomliga priset.

Men det var en trevlig bekantskap. Fruktig och uppfriskande. Den obligatoriska jästsmaken förstås, men upplever den inte som så störande. Smakar lite som en blå Chimay, dock betydligt billigare.
Prova att lagra den i kylen en vecka, häll sedan upp i ett svep under lysrör och avbryt när det kommer bottensats. Det blir ett helt annat öl (både på ont och gott). Sedan är det "8" som är Maredsous flaggskepp, synd att den inte finns som 33cl i butiken utan måste beställas kartongvis.

Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Helt klart överpris enligt mig. Har druckit Utopia en gång och jag tyckte inte att det var något höjdare. Smakar knappt öl ö.h.t. och inte i närheten så god som en smaskig whisky eller konjak. För det priset hade jag hellre köpt massvis av "vanlig" god öl eller 1-2 flaskor hygglig sprit.
Som ölskadad tycker jag priset är OK för vad det är (på pappret) min vanliga "ölsläppskorg" är dyrare och även om det är många flaskor så är det kanske inte jättemycket med upplevelse. Smakmässigt är det ju imponerande för att vara öl, men som sagt, går man utanför genren så får den skämmas, då köper jag hellere whisky.
Jag tycker att man som ölnörd absolut skall ha smakat den men när jag drack den senast var jag nöjd efter halva tvåan jag fick i glaset.
Citera
2014-03-20, 21:29
  #7799
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantasticfoxy
Kan tänka mig det! Hade jag för mycket pengar över i plånboken skulle jag kunna tänka mig att testa den men det lär inte hända!

Ikväll ska jag däremot testa en IPA ifrån Jädraås Bryggeri, ska bli spännande och se om dom har lyckats med något spännande här då deras andra öl har varit, i min mening, ganska bleka.

Jo det är klart att det är kul att ha provat den, jag köpte dock bara ett par centiliter på en ölmässa. En flaska skulle naturligtvis vara snyggt att ha i hyllan men personligen tycker jag inte alls att det är värt det.

Citat:
Ursprungligen postat av heson
Som ölskadad tycker jag priset är OK för vad det är (på pappret) min vanliga "ölsläppskorg" är dyrare och även om det är många flaskor så är det kanske inte jättemycket med upplevelse. Smakmässigt är det ju imponerande för att vara öl, men som sagt, går man utanför genren så får den skämmas, då köper jag hellere whisky.
Jag tycker att man som ölnörd absolut skall ha smakat den men när jag drack den senast var jag nöjd efter halva tvåan jag fick i glaset.

Jovisst, absolut så ska man prova den om man har tillfälle. Det är ju trots allt en speciell öl. Men jag tycker tyvärr inte att priset motsvarade mina förväntningar på den.
Citera
2014-03-20, 22:51
  #7800
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Ang Samuel Adams Utopias, så säger jag som det sagts tidigare.
Kan man testa den på något ställe är det givetvis något man bör göra.
Men att ge 1350kr för 720ml är den inte värd.
Så rolig är den inte.
Då köper jag hellre fler andra roliga öl som är mer prisvärda.
Vill jag ha något starkt så lägger jag hellre pengarna på en fin konjak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in