Citat:
Ursprungligen postat av
gato12
Min skepticism rörande belgisk öl är ju vida känd.
Plockade dock upp en Maredsous på Bolaget, dels på grund av den trevliga flaskan, dels det överkomliga priset.
Men det var en trevlig bekantskap. Fruktig och uppfriskande. Den obligatoriska jästsmaken förstås, men upplever den inte som så störande. Smakar lite som en blå Chimay, dock betydligt billigare.
Prova att lagra den i kylen en vecka, häll sedan upp i ett svep under lysrör och avbryt när det kommer bottensats. Det blir ett helt annat öl (både på ont och gott). Sedan är det "8" som är Maredsous flaggskepp, synd att den inte finns som 33cl i butiken utan måste beställas kartongvis.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maledictus
Helt klart överpris enligt mig. Har druckit Utopia en gång och jag tyckte inte att det var något höjdare. Smakar knappt öl ö.h.t. och inte i närheten så god som en smaskig whisky eller konjak. För det priset hade jag hellre köpt massvis av "vanlig" god öl eller 1-2 flaskor hygglig sprit.
Som ölskadad tycker jag priset är OK för vad det är (på pappret) min vanliga "ölsläppskorg" är dyrare och även om det är många flaskor så är det kanske inte jättemycket med upplevelse. Smakmässigt är det ju imponerande för att vara öl, men som sagt, går man utanför genren så får den skämmas, då köper jag hellere whisky.
Jag tycker att man som ölnörd absolut skall ha smakat den men när jag drack den senast var jag nöjd efter halva tvåan jag fick i glaset.