2014-03-18, 22:27
Medlem
janne3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudde123
Vad det gäller Meteor så läste jag på Försvarsmaktens inköpslista att den kommer att börja levereras redan under detta år 2014, som första nation.

Jag tror inte att den är beställd. Jag har inte sett något om ett beslut angående detta från regeringen. Försvarsmakten brukar meddela vad de vill köpa in och avdelar pengar till det. Sen struntar regeringen att ta det formella beslutet och pengarna går tillbaka till staten. Året efter tvingas försvaret avdela pengar igen. På så sätt minskar man anslagen bakvägen.
Citera
2014-03-18, 23:19
Medlem
janne3xs avatar
Här är lite intressanta synpunkter från Wiseman där han antyder att Gripen E, när den väl levereras, inte kommer att stå sig så länge då man återigen snålat in på prestandan.

"Allvarligast blir dock den ekonomiska faktorn.* Genom att denna anskaffning redan från början är underfinansierad med minst 5 mdr kr till 2019 för leverans av de första 4-8 flygplanen, blir specifikationerna och därmed den framtida hållbarheten kraftfullt lidande. De nu mycket korta tidsförhållandena, Försvarsmaktens och FMV:s personalbegränsningar tillsammans med underfinansieringen gör att JAS 39E:s aktualitet på 30-talet riskerar att bli högst tveksam. Risken är att man bygger ett system för 10-talet snarare än 30-talet.

Ett av de största frågetecknen blir vad i detta system, även som del av de övriga delarna av luftstridskrafterna, som gör att det är så pass mycket bättre att det ska klara av att hantera motståndare som flyger snabbare, högre, ser längre och bär en större vapenlast?"

"Beslutet om uppgradering av stridsflygsystemet är välkommet och framförallt nödvändigt. Tyvärr verkar det som att snålheten åter bedrar visheten på samma sätt som i början av 80-talet. Genom en halvhjärtad satsning med ekonomin i främsta rummet, riskerar man att sitta med en plattform som snabbt blir obsolet och då måste ersättas med en ny till en högre kostnad än vad som initialt hade varit möjligt. Att JAS 39G ser ljuset innan 2030 vore allt annat än förvånande."
Senast redigerad av janne3x 2014-03-18 kl. 23:22.
Citera
2014-03-18, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janne3x
Här är lite intressanta synpunkter från Wiseman där han antyder att Gripen E, när den väl levereras, inte kommer att stå sig så länge då man återigen snålat in på prestandan.

"Allvarligast blir dock den ekonomiska faktorn.* Genom att denna anskaffning redan från början är underfinansierad med minst 5 mdr kr till 2019 för leverans av de första 4-8 flygplanen, blir specifikationerna och därmed den framtida hållbarheten kraftfullt lidande. De nu mycket korta tidsförhållandena, Försvarsmaktens och FMV:s personalbegränsningar tillsammans med underfinansieringen gör att JAS 39E:s aktualitet på 30-talet riskerar att bli högst tveksam. Risken är att man bygger ett system för 10-talet snarare än 30-talet.

Ett av de största frågetecknen blir vad i detta system, även som del av de övriga delarna av luftstridskrafterna, som gör att det är så pass mycket bättre att det ska klara av att hantera motståndare som flyger snabbare, högre, ser längre och bär en större vapenlast?"

"Beslutet om uppgradering av stridsflygsystemet är välkommet och framförallt nödvändigt. Tyvärr verkar det som att snålheten åter bedrar visheten på samma sätt som i början av 80-talet. Genom en halvhjärtad satsning med ekonomin i främsta rummet, riskerar man att sitta med en plattform som snabbt blir obsolet och då måste ersättas med en ny till en högre kostnad än vad som initialt hade varit möjligt. Att JAS 39G ser ljuset innan 2030 vore allt annat än förvånande."

Vad är det han skulle vilja se mer i gripen E/F?

Men det skulle ju inte förvåna mig om staten snålar in 5 ynka miljarder på ett projekt som ska hålla i flera år. Vad var det de nya gripen skulle kosta totalt ända fram till 30-talet, var det 60 eller 90 miljarder? UTSLAGET PÅ 16 ÅR. Sen snålar man med 5 miljarder. Detta samtidigt som man bränner över 100 miljarder PER ÅR till invandringen. Migrationsverket behövde till och med 20 miljarder förra året för "oförutsägbara utgifter", det fick dem direkt utan att någon höjde på ögonbrynen.. Detta landet alltså..
Citera
2014-03-19, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janne3x

Klart att han som militär vill ha så mycket som möjligt, Gripen liksom övriga flyg kan ju uppgraderas och F414 har stor uppgraderingspotential.

Men han har ju helt rätt i att vi inte får vänta för länge på ett 39G.
Senast redigerad av kroppskultur 2014-03-19 kl. 00:17.
Citera
2014-03-19, 00:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Klart att han som militär vill ha så mycket som möjligt, Gripen liksom övriga flyg kan ju uppgraderas och F414 har stor uppgraderingspotential.

Men han har ju helt rätt i att vi inte får vänta för länge på ett 39G.
Gripen är ett fattigmansplan som aldrig kommer mäta sig med Ryssarnas spets.
När PAK-KL kommer på förband är Gripen återigen frånåkt.
Citera
2014-03-19, 02:12
Medlem
Barbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Gripen är ett fattigmansplan som aldrig kommer mäta sig med Ryssarnas spets.
När PAK-KL kommer på förband är Gripen återigen frånåkt.

Sverige behöver inte försvara mot speciellt många PAK. Även om det skulle behövas så skulle Gripen E tillsammans med ett nytt luftvärnssystem klara av det.

Wiseman är orolig för att han skulle vilja ha Gripen E idag mer eller mindre, då Gripen E använder nuvarande teknologi.

Men jag förstår inte riktigt var han menar, hur skulle man göra Gripen E så att den blir relevant över så långa tidsspann som han menar. Det är väl bättre vi får fram det så fort som möjligt sen får vi uppgradera när vi behöver anpassa oss för ny teknologi. Vi kan ju inte leda världen i teknologiutveckling på stidsflygområdet, det skulle kosta absurdum.

Av vad det verkar så är det ju relativt enkelt och billigt för SAAB att vidareutveckla det nuvarande gripensystemet, samtidigt som andra länder pungar ut miljard efter miljard för att nyutveckla helt nya projekt som inte ger någon edge som håller.
Citera
2014-03-19, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Sverige behöver inte försvara mot speciellt många PAK. Även om det skulle behövas så skulle Gripen E tillsammans med ett nytt luftvärnssystem klara av det.

Wiseman är orolig för att han skulle vilja ha Gripen E idag mer eller mindre, då Gripen E använder nuvarande teknologi.

Men jag förstår inte riktigt var han menar, hur skulle man göra Gripen E så att den blir relevant över så långa tidsspann som han menar. Det är väl bättre vi får fram det så fort som möjligt sen får vi uppgradera när vi behöver anpassa oss för ny teknologi. Vi kan ju inte leda världen i teknologiutveckling på stidsflygområdet, det skulle kosta absurdum.

Av vad det verkar så är det ju relativt enkelt och billigt för SAAB att vidareutveckla det nuvarande gripensystemet, samtidigt som andra länder pungar ut miljard efter miljard för att nyutveckla helt nya projekt som inte ger någon edge som håller.

Nu sitter ju jag bara å gissar å tror enligt vissa...
Ryssarna har för avsikt att skaffa 200 pak fa, när pak fa är färdigutvecklat ska dom utveckla en mindre och billigare version av pakfa likt f35. Våra 60 gripen e kommer inte räcka långt om motståndaren flyger pak-fa. Kommer vi få nytt vasst luftvärn? Känns som det kommer bli nån fattigmanslösning likt våra nuvarande HAWK system. Skaffar vi aster eller patriot blir jag glad men de systemen kostar tiotals miljarder i inköp.

Wissman säger ju samma sak som jag skrev för några dagar sen i tråden då jag ifrågasatte om gripen E verkligen skulle vara relevant för sverige tills efter 2040.
Saab hade behövt göra en vlo stealth flygkropp med möjlighet att bära invändiga vapen för att gripen skulle vara relevant, det hade kostat mycket mer å tagit längre tid då man i princip hade behövt utveckla ett helt nytt flygplan, nu valde man att finputsa den nuvarande gripen designen istället och uppgradera avioniken.
Tvärt emot vad många i tråden verkar vilja fatta så är stealth en enorm fördel i luftstrid.
Citera
2014-03-19, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Nu sitter ju jag bara å gissar å tror enligt vissa...
Ryssarna har för avsikt att skaffa 200 pak fa, när pak fa är färdigutvecklat ska dom utveckla en mindre och billigare version av pakfa likt f35. Våra 60 gripen e kommer inte räcka långt om motståndaren flyger pak-fa. Kommer vi få nytt vasst luftvärn? Känns som det kommer bli nån fattigmanslösning likt våra nuvarande HAWK system. Skaffar vi aster eller patriot blir jag glad men de systemen kostar tiotals miljarder i inköp.

Wissman säger ju samma sak som jag skrev för några dagar sen i tråden då jag ifrågasatte om gripen E verkligen skulle vara relevant för sverige tills efter 2040.
Saab hade behövt göra en vlo stealth flygkropp med möjlighet att bära invändiga vapen för att gripen skulle vara relevant, det hade kostat mycket mer å tagit längre tid då man i princip hade behövt utveckla ett helt nytt flygplan, nu valde man att finputsa den nuvarande gripen designen istället och uppgradera avioniken.
Tvärt emot vad många i tråden verkar vilja fatta så är stealth en enorm fördel i luftstrid.

Det låter ju vettigt att slå världsrekord i utvecklings- och underhållskostnader (likt USA med deras F-22 och F-35) för få stealth inom ett smalt radarspektrum. Det är en enorm fördel i 2 år, sen byter fienden radarfrekvens och då är inte planen lika stealth längre..

Gripen är ju dessutom redan det mest "stealthiga" planet utan stealth, med liten RCS i alla spann.
Citera
2014-03-19, 07:29
Medlem
Citat:
Klart som fan att han som pilot vill ha det bästa möjliga, det optimala vore ju X antal F-22:or.
Många länder visar intresse för Gripen E vilket beror på att det för länder med små budgetar är väldigt bra.
Dessutom kommer F414 att kunna trimmas.
Citera
2014-03-19, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
Det låter ju vettigt att slå världsrekord i utvecklings- och underhållskostnader (likt USA med deras F-22 och F-35) för få stealth inom ett smalt radarspektrum. Det är en enorm fördel i 2 år, sen byter fienden radarfrekvens och då är inte planen lika stealth längre..

Gripen är ju dessutom redan det mest "stealthiga" planet utan stealth, med liten RCS i alla spann.

Gripens rcs är liten.. Men tror inte du riktigt förstår skillnaden mot f22 å f35.

Det här är inte mina uträkningar men de verkar rimliga.
Radarn i Mig 31 är väldigt kraftfull, den kan upptäcka ett mål med 20m2 rcs på 400km avstånd.
Gripens ps-05 radar kunde från början iaf upptäcka ett mål med 5m2 rcs på ca 120km avstånd, Mig 31ans radar kan upptäcka ett mål med 5m2 rcs på 250km avstånd så då förstår du hur kraftfull den är.

Mig 31 bör kunna upptäcka en f15 (10m2 rcs) på ca 330km avstånd, mirage 2k och f16 (ca 1m2 rcs) på ca 170-180km avstånd, Rafale (0,2m2 rcs) på ca 130km avstånd, gripen c (0.1m2 rcs) på ca 110 km avstånd. Dessa siffror är alltså utan last. Häng på robotar så kommer avstånden öka betydligt.

Motsvarande för f35 (0.001m2 rcs) är 33km avstånd, för f22 (0.00015m2) ca 20km.
Då bär f22 och f35 full jaktbeväpning redan.

Där ser du skillnaden, och dessa siffror gäller för upptäkt, för att kunna låsa radarn för robotskott krymper avstånden yttligare, sen har du EW system och remsor som yttligare försvårar låsning av radar.
Citera
2014-03-19, 08:04
Medlem
Elofzons avatar
Citat:
Gripens rcs är liten.. Men tror inte du riktigt förstår skillnaden mot f22 å f35.

Det här är inte mina uträkningar men de verkar rimliga.
Radarn i Mig 31 är väldigt kraftfull, den kan upptäcka ett mål med 20m2 rcs på 400km avstånd.
Gripens ps-05 radar kunde från början iaf upptäcka ett mål med 5m2 rcs på ca 120km avstånd, Mig 31ans radar kan upptäcka ett mål med 5m2 rcs på 250km avstånd så då förstår du hur kraftfull den är.

Mig 31 bör kunna upptäcka en f15 (10m2 rcs) på ca 330km avstånd, mirage 2k och f16 (ca 1m2 rcs) på ca 170-180km avstånd, Rafale (0,2m2 rcs) på ca 130km avstånd, gripen c (0.1m2 rcs) på ca 110 km avstånd. Dessa siffror är alltså utan last.[b] Häng på robotar så kommer avstånden öka betydligt.[b]

Motsvarande för f35 (0.001m2 rcs) är 33km avstånd, för f22 (0.00015m2) ca 20km.
Då bär f22 och f35 full jaktbeväpning redan.

Där ser du skillnaden, och dessa siffror gäller för upptäkt, för att kunna låsa radarn för robotskott krymper avstånden yttligare, sen har du EW system och remsor som yttligare försvårar låsning av radar.

Du menar minska va?
Citera
2014-03-19, 08:05
Medlem
Och hade det "bara" varit att byta frekvens på radarn om 2 år för att kunna upptäcka stealthplan så hade väl ingen satsat på stealth? Saab vill bygga stelthplan, ryssarna bygger stelthplan, kineserna gör det, korea vill och japan vill också bygga egna stealthplan, indien ska köpa av ryssarna, sen har vi alla länder som har beställt/vill beställa f35 trots de höga kostnaderna.

Så nej det finns inget billigt och enkelt sätt att göra stealth överflödigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in