Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Tror du glömde 26 st i Sydafrika + 22 i Schweiz + 12 i Thailand som har god potential att bli 40 iom att moderniseringen där ska fortsätta, de är nöjda och Gripen är det billigaste alternativet. De har även köpt in marksystem för att integrera Gripen mer tillsammans mer ERIEYE + RBS15.
Som jag då skrev så nämnde jag flygplan som ursprungligen kom från Svenska Flygvapnets beställda 204 st flygplan. Nämligen leasingen till Ungern och Tjeckien (14+14), samt 6+6 ombyggda flygplan till Thailand.
En av anleningarna till att Thailand valde Gripen var för att i affären ingick PS-890 samt RBS15.
Citat:
Att du valde att fokusera på 40 flygplan (varav 28 är lease) istället för att titta på totalen som är 60 st visar ju din agenda rätt tydligt.
Nej då jag nämnde flygplan som kom från Flygvapnets beställda 204 flygplan.
Av genomförda affärer är det enbart Sydafrikas 26 st flygplan som är nyproducerade flygplan, och som inte är baserade på befintliga flygplan för Svenska Flygvapnets räkning.
Citat:
Gripen C/D + E har sålts hitintills i 88 exemplar utanför Sveriges gränser (varav 32% är lease).
Potentialen är ytterligare 28 i Thailand (mkt troligt btw) samt ett flertal andra länder för lease-kontrakt då flygvapnet kommer släppa upp till 60 st individer rätt snart.
Gripen E har sålts i exakt 0 st exemplar då affären med Schweiz är långt ifrån klar.
Citat:
Så förutsatt att SAAB inte hittar några nya kunder så kan exporten ändå bli en bit över 100 flygplan.
Men nu är det inte det som det handlar om, utan att SAAB trumpetar ut att de tror sig sälja 300 st Gripen i nya ordrar, dvs inte genomförda affärer sedan tidigare.
Samma sak sa man för några år sedan, har blivit 0 genomförda affärer sedan dess.
Citat:
Man bör även tänka på att Gripen har bara funnits i exportbar version sedan 2005 (alltså C-standard). På ca 8 år har man alltså landat kontrakt på 88 flyg och iom E-versionen så har Gripen gått från ett defensivt system till ett som klarar alla roller på riktigt och i vissa fall tom levererar bättre prestanda än de större flygplanen.
Nej Sydafrika beställde C/D redan 1999 och C/D förlorade i den Polska upphandlingen 2002.
C/D har sedan mitten av 1990-talet varit den version som man erbjudit för export.
Citat:
Jag tror att det kommer synas i försäljningen och min uppfattning är att Thailand kommer komplettera med E-versionen.
Konstigt då att Thailand satsar 700 miljoner Dollar för att under en 10-års period uppgradera 18 st av sina F-16 till Block 50/52 standard.