2014-03-18, 01:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Be ett JV förklara hur dom kommit fram till år 1914. Du kommer bli förvånad.

Vakttornet grundar sej på bibeln. Bibeln är verkligen inte mindre viktig för Jehovas vittnen!

Om man försöker sätta sig in i året 1914 så inser man ganska snart att man måste ta till ett antal tankevurpor och extremt långsökta argument för att få det att hålla ihop. Det håller inte på långa vägar, vilket JV själva har erkänt tack vare alla deras svängningar och läroändringar angående 1914. Det finns inget i bibeln som kan peka på det året. Om jag bara vill kan jag med hjälp av bibeln få år 2052 att vara ett profetiskt år.
Citera
2014-03-18, 08:43
Medlem
Angående "Helvetet"

http://www.helltruth.com/

Angående "Hedningarnas tider" och året 1914

http://www.kristenfrihet.se/hedtider/innehall.htm
Citera
2014-03-18, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Matt 25:41
Sedan skall han säga till dem som står på den vänstra sidan: Gå bort ifrån mig, ni förbannade, till den eviga elden som är beredd åt djävulen och hans änglar.

Upp 20:10
Och djävulen som hade bedragit dem, kastades i sjön av eld och svavel, där också vilddjuret och den falske profeten är. Och de skall plågas dag och natt i evigheternas evigheter

Edit: Det fanns många ställen men det är så otrevlig läsning så jag minskar ner det.

Den eviga elden är en symbol för evig tillintetgörelse, när man kastar något i en eld så bränns det upp och försvinner.

Att det är på detta sättet kan du se om du fortsätter att läsa i Upp 20

"Och döden och dödsriket kastades i den brinnande sjön." (Upp 20:14 Bibel2000)

Hur kan man kasta döden som är ett begrepp in i en bokstavlig eld?

Nej elden ska symboliskt bränna upp döden, döden ska förintas för evigt för att inte längre existera:

”Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer" (Upp 21:3-4 Bibel2000)

Detsamma gäller onda människor, dom ska förintas, dom slutar att existera. Dom kan inte heller då bokstavligen plågas i en symbolisk eld, utan plågan är symbolisk. Deras vägval i livet att trotsa den som skapat hela universum kommer symboliskt att plåga dom för evigt, dom som lever kan visa hur det gick för dom som dåliga exempel för evigt.
Citera
2014-03-18, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Om jag bara vill kan jag med hjälp av bibeln få år 2052 att vara ett profetiskt år.

Ok, låt oss se det.
Citera
2014-03-18, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inlimbo
Angående "Helvetet"

http://www.helltruth.com/

http://www.kristenfrihet.se/hedtider/innehall.htm

Det här är inte ett bra sätt att debattera, men jag kan också:

Angående "Helvetet"

http://www.jw.org/sv/publikationer/tidskrifter/wp20091101/myt-de-onda-pl%C3%A5gas-i-helvetet/

http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1200000316
Citera
2014-03-18, 09:24
Medlem
Citat:
Först och främst, jag citerade Lukas 13, Matteus 22, 1 Korinthierbrevet 15 och Hebreerbrevet 11.
ALLA dessa referenser till liv efter döden gör gällande att det är himmelskt liv i Kungariket som är de dödas hopp, INTE ett jordiskt.

Du refererar också till Uppenbarelseboken med den nya jorden.
Jorden kommer att så småningom helt försvinna:

"Men Herrens dag kommer som en tjuv. Den dagen skall himlarna försvinna med dån, himlakropparna upplösas i eld och jorden och allt som människan gjort där förgås. När nu allt detta skall upplösas, då måste ni leva heligt och fromt på alla sätt medan ni väntar på Guds dag och påskyndar dess ankomst, dagen som får himlarna att upplösas i eld och himlakropparna att smälta i hetta. Men efter hans löfte väntar vi på nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor". -2 Petrus 10-13

Detta efter att "Hedningarna" välsignats under Tusenårsriket (bokstavligt eller inte) Kristna är innan detta "rike" redan uppståndna eller levande i det himmelska kungariket vid Jesu andra återkomst.

..."för att han inte skulle förföra folken (i plural) förrän de tusen åren hade gått.-Upp. 20:3 Tusenårsriket är inget för Kristna, utan "hedningarna" folken, nationerna.

.
"Himmel och jord skall förgå, men mina ord skall aldrig förgå". -Lukas 21:33

Jorden kommer inte att bestå. De enda gånger "Paradiesion" (Paradiset) nämns i de kristna skrifterna är i samband med med himmelriket:

"Jag vet en man som lever i Kristus och som för fjorton år sedan – om det nu var med kroppen eller utan den vet jag inte, men Gud vet det – han blev i alla fall uppryckt till den tredje himlen. Och jag vet att den mannen – om med kroppen eller utan, det vet bara Gud – blev uppryckt till paradiset och fick höra ord som ingen människa kan eller får uttala. -2 Korinthierbrevet 12:2-4

"Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna! Åt den som segrar skall jag ge att äta av livets träd, som står i Guds paradis". -Uppenbarelseboken 2:7

Märker du att du inte ens berör mina argument och skriftställen?

Detta här är inte heller ett bra sätt att debattera, lika lite som att bara ge länkar som du nyss gjorde.
Med detta så kommer jag inte att svara dig så länge du inte har svarat på mina argument.

Det lät ju så bra först när du skrev:

Citat:
En fråga först innan jag går vidare: Skall döda människor, troende såväl som icke troende uppstå till fysiskt liv på jorden
enligt jw-läran?

Isåfall, vilka skrifter hänvisar du då till?

Det var bortkastad tid att ge dig skriftställena och argumenten.
Citera
2014-03-18, 10:13
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
T.ex. dessa:

"att jag på det sättet tjänar våra fäders Gud, samtidigt som jag tror på allt som lagen säger och allt som står skrivet hos profeterna. Jag hyser samma hopp som dessa mina anklagare, att Gud skall låta både rättfärdiga och orättfärdiga stå upp från de döda." (Apg 24:15 Bibel2000)

"Nu skapar jag en ny himmel och en ny jord.

Det som varit skall man inte mer minnas, inte längre tänka på.
Nej, gläd er och jubla för evigt över det som jag skapar.
Jag skapar om Jerusalem till jubel och dess folk till glädje. Jag skall jubla över Jerusalem och glädjas över mitt folk.

Där skall inte mer höras gråt och klagan, där skall aldrig mer ske att spädbarn dör eller att gamla inte får leva sin tid ut.

Den dör ung som dör hundraårig, den som inte blir hundra anses förbannad.
De skall bygga hus och bo i dem, odla vingårdar och äta deras frukt.

Det de byggt skall inte bebos av andra, det de odlat inte ätas av andra. Alla i mitt folk skall bli gamla som träden, mina utvalda får njuta frukten av sin möda.

De skall inte arbeta förgäves och föda barn till en snar död, ty de är ett släkte som Herren välsignat, de och deras ättlingar.

Då skall detta ske:Innan de ropar svarar jag dem,medan de ännu talar bönhör jag dem.
Vargen och lammet betar tillsammans, lejonet äter hö som oxen. Och jord är ormens föda. Ingenstans på mitt heliga berg sker något ont eller vrångt, säger Herren.
(Jes 65:17-25 Bibel2000)

Och jag såg en ny himmel och en ny jord.

Ty den första himlen och den första jorden var borta, och havet fanns inte mer. Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner ur himlen, från Gud, redo som en brud som är smyckad för sin man.

Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: ”Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.
”(Upp 21:1-3,4 Bibel2000)

Hade det inte varit bättre om Jehova hade gjort rätt från början? Nu måste han göra sig omaket med nya himmel och ny jord, vilket ju verkar korkat av en allsmäktig gud.
Citera
2014-03-18, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Hade det inte varit bättre om Jehova hade gjort rätt från början? Nu måste han göra sig omaket med nya himmel och ny jord, vilket ju verkar korkat av en allsmäktig gud.

"Ny himmel och jord" handlar om utrensningen av onda människor och andevarelser så att det blir en nystart i skapelsen.

Himlen är nu rensad från Satan och demonerna:

"Och det blev en strid i himlen: Mikael och hans änglar gav sig i strid med draken. Och draken och hans änglar stred, men han övermannades och det fanns inte mer någon plats för dem i himlen. Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom.

Och jag hörde en stark röst i himlen säga: ”Nu finns frälsningen och kraften och riket hos vår Gud och makten hos hans smorde. Ty våra bröders anklagare har störtats ner, han som anklagade dem inför vår Gud både dag och natt. De har besegrat honom genom Lammets blod och genom sitt vittnesbörds ord. De älskade inte sitt liv mer än att de kunde gå i döden. Jubla därför, ni himlar och ni som bor i dem.
(Upp 12:7-12 Bibel2000)

Nästa steg är jorden:

"Och jag såg odjuret och jordens kungar och deras härar, som samlats för att strida mot honom som satt på hästen och mot hans här. Och odjuret togs till fånga och likaså den falske profeten, som gjort tecken inför odjuret och förfört dem som tagit emot dess märke och tillbett dess bild. De kastades båda levande i eldsjön som brinner av svavel. Och de andra dödades med svärdet ur ryttarens mun, och alla fåglarna åt sig mätta på deras kött."(Upp 19:19-21 Bibel2000)
Citera
2014-03-18, 11:33
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Ingen kommer att plågas i evigheter. Det finns ingen brinnande helvete. Visa mej var det står i bibeln isåfall.

Be ett JV förklara hur dom kommit fram till år 1914. Du kommer bli förvånad.

Vakttornet grundar sej på bibeln. Bibeln är verkligen inte mindre viktig för Jehovas vittnen!

jodå, jag känner till hur Russel räknade fram det magiska året 1914

Russel drabbades av hybris och lovade alla att 1876 skulle det bli Harmagedon, Jesus skulle komma tillbaka, på den tiden växte det fram många nya kristna kyrkor som svampar i skogen,
det var en religiös yra i USA, tack vare religionsfriheten,

den ambitiöse Russel var med i en religiös sekt Adventister, de fokuserade mycket på olika beräkningar,
det gillade Russel, som började själv göra sina beräkningar,

Russel kom fram till att Jesus kommer 1876

tyvärr blev det ingen Harmagedon och Russel hånades av alla, då för att få lite andrum från kritiker och tvivlare, flyttade han fram Harmagedon till 1914...
1876 + 40 =1914 , talet 40 är ett bibliskt tal, judarna vandrade 40 år i öknen, det var ett "logiskt" resonemang som många köpte,

på 40 år lyckades Russel få många medlemmar, särskillt när 1914 närmade sig...
men till hans fasa kom inte Jesus,

vad göra? flytta fram ytterligare 40 år?

nej! attack är det bästa försvar, därför förklarade Russel att Jesus visst kom 1914 men... osynligt

där fick hans kritiker något att bita i, försök motbevisa det!
Senast redigerad av rex144 2014-03-18 kl. 11:36.
Citera
2014-03-18, 12:12
Medlem
Citat:
Den eviga elden är en symbol för evig tillintetgörelse, när man kastar något i en eld så bränns det upp och försvinner.

Att det är på detta sättet kan du se om du fortsätter att läsa i Upp 20

"Och döden och dödsriket kastades i den brinnande sjön." (Upp 20:14 Bibel2000)

Hur kan man kasta döden som är ett begrepp in i en bokstavlig eld?

Nej elden ska symboliskt bränna upp döden, döden ska förintas för evigt för att inte längre existera:

”Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer" (Upp 21:3-4 Bibel2000)

Detsamma gäller onda människor, dom ska förintas, dom slutar att existera. Dom kan inte heller då bokstavligen plågas i en symbolisk eld, utan plågan är symbolisk. Deras vägval i livet att trotsa den som skapat hela universum kommer symboliskt att plåga dom för evigt, dom som lever kan visa hur det gick för dom som dåliga exempel för evigt.

Har du ingen vän eller anhörig som inte tror på Jesus?

tycker du att det är rätt att döda hon/han bara för att de misstror en bok om en Gud som genom historien tydligt inte visat sig vara sådan som boken beskriver. Även om de är okritiska nog att tro på den osannolika boken ska de ändå dödas såvida de inte är JV som är de enda som tror på "rätt" sätt om den boken?

Hur kommer det sig att människor kan se att det finns något som är mer gott om Guds godhet övergår människors?

Kan det möjligen vara så att kristendomen är en religion skapad av människor med egensinniga avsikter?

Eller är det så att de som tror på den boken har fallit för det onda och som straff får gå i vita kläder och tillbe och lovsjunga Gud i evigheters evigheter medan de goda människorna får brinna i en evig eld av härlig kärlek och erotisk njutning i evigheten?
Citera
2014-03-18, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Har du ingen vän eller anhörig som inte tror på Jesus?

tycker du att det är rätt att döda hon/han bara för att de misstror en bok om en Gud som genom historien tydligt inte visat sig vara sådan som boken beskriver. Även om de är okritiska nog att tro på den osannolika boken ska de ändå dödas såvida de inte är JV som är de enda som tror på "rätt" sätt om den boken?

Hur kommer det sig att människor kan se att det finns något som är mer gott om Guds godhet övergår människors?

Kan det möjligen vara så att kristendomen är en religion skapad av människor med egensinniga avsikter?

Eller är det så att de som tror på den boken har fallit för det onda och som straff får gå i vita kläder och tillbe och lovsjunga Gud i evigheters evigheter medan de goda människorna får brinna i en evig eld av härlig kärlek och erotisk njutning i evigheten?

Jag har många vänner och anhöriga som inte är Jehovas vittnen, bland annat en bror och syster.

Jag är trygg med att Gud kommer att döma rättvist, och han dömer inte på grund av att man misstror en bok, eller att dom inte är Jehovas vittnen eller "tror rätt". Det Gud dömer är människors hjärtan, om man är ond eller god, om man i slutändan i Harmageddon vänder om när dom inser att Gud finns, vem han är och vad han vill. Om man då inte vänder om från sina onda gärningar, trots att man vet sanningen om Gud, ja då finns det inget hopp längre, då har den människan bestämt att den vill fortsätta att vara ond.

När Harmageddon kommer så kommer det att finnas människor som vägrar vända om, och t.o.m. hädar Gud fastän dom inser vem den allsmäktige är:

"Den fjärde tömde sin skål över solen. Och solen fick rätt att sveda människorna med eld, och de sveddes i stark hetta, och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning."(Upp 16:8-9 Bibel2000)

Hettan och plågorna här representerar sanningen som plågar dessa onda människor.
Citera
2014-03-18, 13:22
Medlem
Citat:
Jag har många vänner och anhöriga som inte är Jehovas vittnen, bland annat en bror och syster.

Jag är trygg med att Gud kommer att döma rättvist, och han dömer inte på grund av att man misstror en bok, eller att dom inte är Jehovas vittnen eller "tror rätt". Det Gud dömer är människors hjärtan, om man är ond eller god, om man i slutändan i Harmageddon vänder om när dom inser att Gud finns, vem han är och vad han vill. Om man då inte vänder om från sina onda gärningar, trots att man vet sanningen om Gud, ja då finns det inget hopp längre, då har den människan bestämt att den vill fortsätta att vara ond.

När Harmageddon kommer så kommer det att finnas människor som vägrar vända om, och t.o.m. hädar Gud fastän dom inser vem den allsmäktige är:

"Den fjärde tömde sin skål över solen. Och solen fick rätt att sveda människorna med eld, och de sveddes i stark hetta, och de hädade Gud som hade makt över dessa plågor och ville inte omvända sig och ge honom sin hyllning."(Upp 16:8-9 Bibel2000)

Hettan och plågorna här representerar sanningen som plågar dessa onda människor.

Om det är som du skriver vad spelar det då för roll om man är ett JV eller inte, varför vill ni omvända människor till er lära om det inte beror på en viss tro utan på hjärtat?

Det du säger är inte vad bibeln lär, enligt den måste man tro på Jesus offerdöd för att vi av naturen är onda D.v.s. tror du inte på Jesus är det oväsentligt hur det står till med ditt hjärta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in