Citat:
Du har missförstått vad som står i artikeln. Nej ingen ska behöva tvingas att bli ett Jehovas vittne, det är vad artikeln säger och det är också vad jag har talat om och förespråkat.
Så artikeln handlar inte om att personen tvingas till en uteslutning.
I artikeln talas det om en kvinna som blir utesluten från sin sikhiska familj om hon byter religion, det har Jehovas vittnen inget att säga till om, om dom vill göra det så är det deras ensak.
Men poängen i artikeln är alltså att kvinnan inte ska tvingas att välja familj eller att bli ett Jehovas vittne, men om hon väljer att bli ett Jehovas vittne frivilligt och hon utesluts, så är allt så som det ska vara:
Citat:
När Avtar började studera Bibeln blev hennes sikhiska familj upprörd. Hon säger: ”I mitt hemland blir man utestängd från gemenskapen om man byter religion...
När människor ändrar sina trosuppfattningar kanske de bestämmer sig för att inte längre ta del i vissa religiösa ritualer eller högtider. Det kan förståeligt nog väcka starka känslor hos familjen. Jesus insåg det. Han sade till sina efterföljare: ”Jag har kommit för att vålla söndring och sätta en man mot sin far och en dotter mot sin mor och en ung hustru mot sin svärmor.”...
Fastän Bibeln gör tydlig skillnad mellan sanna och falska läror, ger Gud var och en frihet att välja hur han eller hon ska reagera. (5 Moseboken 30:19, 20) Ingen bör tvingas att tillbe Gud på ett sätt som han eller hon inte kan godta eller att välja mellan sin tro och familjen. (Matteus 10:35)
http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/102009251
När människor ändrar sina trosuppfattningar kanske de bestämmer sig för att inte längre ta del i vissa religiösa ritualer eller högtider. Det kan förståeligt nog väcka starka känslor hos familjen. Jesus insåg det. Han sade till sina efterföljare: ”Jag har kommit för att vålla söndring och sätta en man mot sin far och en dotter mot sin mor och en ung hustru mot sin svärmor.”...
Fastän Bibeln gör tydlig skillnad mellan sanna och falska läror, ger Gud var och en frihet att välja hur han eller hon ska reagera. (5 Moseboken 30:19, 20) Ingen bör tvingas att tillbe Gud på ett sätt som han eller hon inte kan godta eller att välja mellan sin tro och familjen. (Matteus 10:35)
http://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/102009251
Detta är ett typiskt exempel på hur man förvränger det Jehovas vittnen säger, jag hoppas att du inte gjorde det medvetet.