2014-03-17, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad menar du med: "han inte låter er leva nu"?
Ni tvingas ju till ett grådaskigt liv av självförnekelse och uppoffringar och ändå är ni ständigt på gränsen till att inte göra tillräckligt för att befinnas värdiga.
Citera
2014-03-17, 16:40
Medlem
Du citerar Apostlagärningarna, men säger dessa verser verkligen att människor skall uppstå på jorden?
Du citerar också från gamla Testamentet hellre än att läsa vad Jesus och de tidiga Kristna lärde.
Det "gamla vinet" var inte längre giltigt efter Jesu jordiska liv. Det var beslöjat.

"Där skall ni gråta och skära tänder, när ni får se Abraham och Isak och Jakob och alla profeterna vara i Guds rike medan ni själva blir utdrivna. Och människor skall komma från öster och väster och från norr och söder och ligga till bords i Guds rike. Och då skall sådana som är sist bli först, och sådana som är först skall bli sist.” -Lukas 13:29

Jag vill veta varifrån de Kristna, inte gamla Hebreeiska skrifterna, det talas om en jordisk, fysisk uppståndelse på jorden!
Citera
2014-03-17, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Ni tvingas ju till ett grådaskigt liv av självförnekelse och uppoffringar och ändå är ni ständigt på gränsen till att inte göra tillräckligt för att befinnas värdiga.

Det stämmer inte, det är bara fördomar.
Citera
2014-03-17, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inlimbo
Du citerar Apostlagärningarna, men säger dessa verser verkligen att människor skall uppstå på jorden?
Du citerar också från gamla Testamentet hellre än att läsa vad Jesus och de tidiga Kristna lärde.
Det "gamla vinet" var inte längre giltigt efter Jesu jordiska liv. Det var beslöjat.

"Där skall ni gråta och skära tänder, när ni får se Abraham och Isak och Jakob och alla profeterna vara i Guds rike medan ni själva blir utdrivna. Och människor skall komma från öster och väster och från norr och söder och ligga till bords i Guds rike. Och då skall sådana som är sist bli först, och sådana som är först skall bli sist.” -Lukas 13:29

Jag vill veta varifrån de Kristna, inte gamla Hebreeiska skrifterna, det talas om en jordisk, fysisk uppståndelse på jorden!

Jag har redan gett dig flera skriftställen, jag citerade Uppenbarelseboken som skrevs av Johannes som var kristen och som var en av Jesu närmaste lärjungar, varför duger inte det?. Uppenbarelseboken 21:1-3,4 är baserat på Jes 65:17-25, det ser du med lätthet.
I Upp 21:1-3,4 talas det om människor, att Gud ska vara hos människorna i den "nya jorden", och det himmelska Jerusalem kommer ju ner från himlen till människorna på jorden, hur kan du missa det?

Och som jag redan har argumenterat, Uppenbarelseboken talar om kungar i himlen som ska regera över jorden, vilka tror du kungarna regerar över om inte människor på jorden som fått uppståndelse?

Och en till, Jesus talade om att förbrytaren skulle komma till paradiset. Paradiset betyder trädgård eller park, och det hänvisas i Septuaginta till Edens trädgård, som var på jorden.
Citera
2014-03-17, 17:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad får er att tro att Jesus ska låta er börja leva senare när han inte låter er leva nu?

Citat:

Jag gissar att skrumpelnubb refererar till JVs delvis anti-kosmiska attityder och delvis till den tidsödande fixeringen i att skapa intellektuellt ohederlig demagogi.

Ni LEVAR (och lär) ju inte. Ni levar i en frenetisk bubbla av skolastiska efterrationaliseringer.
Citera
2014-03-17, 18:03
Medlem
Först och främst, jag citerade Lukas 13, Matteus 22, 1 Korinthierbrevet 15 och Hebreerbrevet 11.
ALLA dessa referenser till liv efter döden gör gällande att det är himmelskt liv i Kungariket som är de dödas hopp, INTE ett jordiskt.

Du refererar också till Uppenbarelseboken med den nya jorden.
Jorden kommer att så småningom helt försvinna:

"Men Herrens dag kommer som en tjuv. Den dagen skall himlarna försvinna med dån, himlakropparna upplösas i eld och jorden och allt som människan gjort där förgås. När nu allt detta skall upplösas, då måste ni leva heligt och fromt på alla sätt medan ni väntar på Guds dag och påskyndar dess ankomst, dagen som får himlarna att upplösas i eld och himlakropparna att smälta i hetta. Men efter hans löfte väntar vi på nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor". -2 Petrus 10-13

Detta efter att "Hedningarna" välsignats under Tusenårsriket (bokstavligt eller inte) Kristna är innan detta "rike" redan uppståndna eller levande i det himmelska kungariket vid Jesu andra återkomst.

..."för att han inte skulle förföra folken (i plural) förrän de tusen åren hade gått.-Upp. 20:3 Tusenårsriket är inget för Kristna, utan "hedningarna" folken, nationerna.

.
"Himmel och jord skall förgå, men mina ord skall aldrig förgå". -Lukas 21:33

Jorden kommer inte att bestå. De enda gånger "Paradiesion" (Paradiset) nämns i de kristna skrifterna är i samband med med himmelriket:

"Jag vet en man som lever i Kristus och som för fjorton år sedan – om det nu var med kroppen eller utan den vet jag inte, men Gud vet det – han blev i alla fall uppryckt till den tredje himlen. Och jag vet att den mannen – om med kroppen eller utan, det vet bara Gud – blev uppryckt till paradiset och fick höra ord som ingen människa kan eller får uttala. -2 Korinthierbrevet 12:2-4

"Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna! Åt den som segrar skall jag ge att äta av livets träd, som står i Guds paradis". -Uppenbarelseboken 2:7
Senast redigerad av inlimbo 2014-03-17 kl. 18:26.
Citera
2014-03-17, 18:14
Medlem
Citat:

Om du vore Gud skulle du då kräva av människor att de måste tro på och ordagrant lyda det som du bett några personer skriva ned i en bok för tvåtusen år sedan. Sedan efter att du hållit dig undan från människorna i dessa årtusenden skulle du återkomma och sålla bort de som inte trott på din bok och låta dessa plågas i eld i evigheters evighet?

Som Gud så skulle du själv bestämma hur det skulle bli. Skulle din gudomliga plan sett ut så? Tycker du att det är godhet? Om din egen godhet överträffar den gudens är det inte då dags att kasta ifrån dig religionen och tänka själv och acceptera att du är bra som du är?
Citera
2014-03-17, 18:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om du vore Gud skulle du då kräva av människor att de måste tro på och ordagrant lyda det som du bett några personer skriva ned i en bok för tvåtusen år sedan. Sedan efter att du hållit dig undan från människorna i dessa årtusenden skulle du återkomma och sålla bort de som inte trott på din bok och låta dessa plågas i eld i evigheters evighet?

Som Gud så skulle du själv bestämma hur det skulle bli. Skulle din gudomliga plan sett ut så? Tycker du att det är godhet? Om din egen godhet överträffar den gudens är det inte då dags att kasta ifrån dig religionen och tänka själv och acceptera att du är bra som du är?

Standard-svaret (när pseudo-rationalismen blir för transparent): Outgrundlighet och trostestet.
Senast redigerad av Bogomil 2014-03-17 kl. 18:29.
Citera
2014-03-17, 18:30
Medlem
Wajis avatar
De knackar på dörren på konstiga tider.
De försöker tränga sig in i ditt hus/lgh.
De klär sig fula kläder och ser ut som sju svåra år.
Deras vattenkammade hår väntar bara få spreta sig ut från hårbottens säckar.
Deras budskap är sjukt.
Deras religon bygger på att vara en sekt och förbli en sekt.

Varför så impopulära?

För är alla här på jorden har inte en sådan psykisk störning att man blir lurade av denna sekt.
Citera
2014-03-17, 21:09
Medlem
rex144s avatar
jag kan fundera på att bli jv om Vakttornet erkänner Jesus som Gud,
erkänner att Jesus återuppstod efter tre dagar och sedan gick upp i himlen och tog sin rättmätiga plats direkt, och han behövde inte vänta fram till år 1914 bara för att Russel tyckte det passade hans uträkningar,

just nu är jv inte kristna då de följer Vakttornets dogmer istället för bibeln,
majoriteten vill väl men de har blivit manipulerade av Vakttornet
Citera
2014-03-17, 22:26
Medlem
Citat:
sålla bort de som inte trott på din bok och låta dessa plågas i eld i evigheters evighet

Ingen kommer att plågas i evigheter. Det finns ingen brinnande helvete. Visa mej var det står i bibeln isåfall.

Citat:
Ursprungligen postat av rex144
jag kan fundera på att bli jv om Vakttornet erkänner Jesus som Gud,
erkänner att Jesus återuppstod efter tre dagar och sedan gick upp i himlen och tog sin rättmätiga plats direkt, och han behövde inte vänta fram till år 1914 bara för att Russel tyckte det passade hans uträkningar,

just nu är jv inte kristna då de följer Vakttornets dogmer istället för bibeln,
majoriteten vill väl men de har blivit manipulerade av Vakttornet

Be ett JV förklara hur dom kommit fram till år 1914. Du kommer bli förvånad.

Vakttornet grundar sej på bibeln. Bibeln är verkligen inte mindre viktig för Jehovas vittnen!
Citera
2014-03-17, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Ingen kommer att plågas i evigheter. Det finns ingen brinnande helvete. Visa mej var det står i bibeln isåfall.

Matt 25:41
Sedan skall han säga till dem som står på den vänstra sidan: Gå bort ifrån mig, ni förbannade, till den eviga elden som är beredd åt djävulen och hans änglar.

Upp 20:10
Och djävulen som hade bedragit dem, kastades i sjön av eld och svavel, där också vilddjuret och den falske profeten är. Och de skall plågas dag och natt i evigheternas evigheter

Edit: Det fanns många ställen men det är så otrevlig läsning så jag minskar ner det.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2014-03-17 kl. 23:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in