2014-01-24, 10:02
Medlem
Vad bra att denna tråden finns!
Sitter och klurar på vad jag ska skriva i min rapport som handlar om just PLC...
En fråga jag har är HUR ett PLC opererar?
Har läst lite om de tre stegen (inmatning, bearbetning och utmatning) men skulle behöva en utvecklad förklaring på detta
Citera
2014-01-24, 16:21
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovemaker
Vad bra att denna tråden finns!
Sitter och klurar på vad jag ska skriva i min rapport som handlar om just PLC...
En fråga jag har är HUR ett PLC opererar?
Har läst lite om de tre stegen (inmatning, bearbetning och utmatning) men skulle behöva en utvecklad förklaring på detta

Frågan är hur pass utvecklat svaret behöver vara?
Tycker att wikipedia sammanfattar det hela ganska bra http://sv.wikipedia.org/wiki/Programmerbart_styrsystem
Annars skulle det gå att skriva spaltmeter med ingående tekniska detaljer för den som orkar, men då börjar det spreta lite för alla tillverkare har sina egna lösningar på det mesta. Även om funktionen i grund och botten är densamma.
Citera
2014-02-05, 09:08
Medlem
Jag har just sjösatt mitt första egna PLC-system, en kompressorstyrning på en Omron CP1L, och känner mig lätt chockerad. Det som stör mig är att deras ladder är ett interpreterat språk med hela uttrycksfullheten och smidigheten av assembler. Vad är poängen??! Hela PLC-paradigmet går ju ut på att sänka utvecklingstiden genom att investera i generisk hårdvara och en sandlådad körmiljö, men det känns som att språket fortfarande är ämnat att dämpa inlärningskurvan för den som ritat relä-logik i tjugo år. Men han har gått i pension för länge sen!!!1!

Dessutom är all "källkod" lagrad binärt, varför det är omöjligt att praktisera korrekt versionshantering. Seriöst, nittiotalet ringde och ville ha sitt interoperabilitetstänk tillbaka.

Det påminner om situationen i FPGA-världen, där ett standard utvecklingsverktyg väger in på en sådär 1GB. Finns det ett ljus i denna tunnel? Har alla tillverkare samma hemkokade känsla?
Citera
2014-02-17, 16:28
Medlem
Hej alla vana PLC programmerare. Har fått ett examensarbete där jag har i uppgift att med hjälp av ett Ac 500 system kunna göra om en mening till morse kod. Meningen skrivs in på en HMI som sedan ska göras då om till morse med hjälp av en utgång på PLCt.

Är nästintill amatör på området men har tidigare gjort start och stopp av motorer så detta är väldigt annorlunda.

Är det någon som gjort nått snarligt? Vad kan vara en bra början att göra till denna kod?
Citera
2014-02-18, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebbe19993
Hej alla vana PLC programmerare. Har fått ett examensarbete där jag har i uppgift att med hjälp av ett Ac 500 system kunna göra om en mening till morse kod. Meningen skrivs in på en HMI som sedan ska göras då om till morse med hjälp av en utgång på PLCt.

Är nästintill amatör på området men har tidigare gjort start och stopp av motorer så detta är väldigt annorlunda.

Är det någon som gjort nått snarligt? Vad kan vara en bra början att göra till denna kod?

Ska väll även tillägga att jag tänker använda mig av codesys för att programera detta och jag helst använder mig av språken strukturerad text eller funktionsblock.
Citera
2014-02-18, 21:24
Medlem
Kikus avatar
Citat:
Ska väll även tillägga att jag tänker använda mig av codesys för att programera detta och jag helst använder mig av språken strukturerad text eller funktionsblock.
jag skulle börja med att göra funktionsblock för lång och kort, när "kort" funktionsblocket är klar får jag en signal och kan gå vidare till nästa osv. Då blir det lätt att fylla ut alfabetet, om vi säger att A= lång, kort, kort. så blir ett FC Minne för A input Lång output lång input kort output kort input kort output kort minne A klart

Sen skulle jag kolla första byten i stringen sätta den bokstaven som det är när bokstaven är klar räkna upp ett så den kollar andra byten osv. typ eno compare and PLS någon bokstav klar räkna upp 1.

I panelen skulle jag sätta en bit när man skrivit in nytt värde, den biten resettar byten man kolla på i stringen. annars kan du ju skriva kod för att se om värdet ändrats typ flytta över stingen till en temp string sen jämför du dessa när de inte är samma flyttar du över den nya och börjar plinga
Citera
2014-02-20, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiku
jag skulle börja med att göra funktionsblock för lång och kort, när "kort" funktionsblocket är klar får jag en signal och kan gå vidare till nästa osv. Då blir det lätt att fylla ut alfabetet, om vi säger att A= lång, kort, kort. så blir ett FC Minne för A input Lång output lång input kort output kort input kort output kort minne A klart

Sen skulle jag kolla första byten i stringen sätta den bokstaven som det är när bokstaven är klar räkna upp ett så den kollar andra byten osv. typ eno compare and PLS någon bokstav klar räkna upp 1.

I panelen skulle jag sätta en bit när man skrivit in nytt värde, den biten resettar byten man kolla på i stringen. annars kan du ju skriva kod för att se om värdet ändrats typ flytta över stingen till en temp string sen jämför du dessa när de inte är samma flyttar du över den nya och börjar plinga
Hur gör jag för att lägga upp alfabetet då så att säga? Har gjort funktion blocken för kort och long och gett de båda en off delay timer med olika tider. Variabeln short startar timren med kortare tid. Och variabeln long startar den långa tiden.
Citera
2014-02-22, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pitchblende
Jag har just sjösatt mitt första egna PLC-system, en kompressorstyrning på en Omron CP1L, och känner mig lätt chockerad. Det som stör mig är att deras ladder är ett interpreterat språk med hela uttrycksfullheten och smidigheten av assembler. Vad är poängen??! Hela PLC-paradigmet går ju ut på att sänka utvecklingstiden genom att investera i generisk hårdvara och en sandlådad körmiljö, men det känns som att språket fortfarande är ämnat att dämpa inlärningskurvan för den som ritat relä-logik i tjugo år. Men han har gått i pension för länge sen!!!1!

Dessutom är all "källkod" lagrad binärt, varför det är omöjligt att praktisera korrekt versionshantering. Seriöst, nittiotalet ringde och ville ha sitt interoperabilitetstänk tillbaka.

Det påminner om situationen i FPGA-världen, där ett standard utvecklingsverktyg väger in på en sådär 1GB. Finns det ett ljus i denna tunnel? Har alla tillverkare samma hemkokade känsla?

Ren plcprogrammering (typ Mitsubishi, siemens etc) har sin charm men ladder känns som du säger föråldrat och onödigt tidsödslande. Jag knackar mest ST, antingen openpcs för t ex fidelix eller exol för regins ducar, båda liknar väl mest nån sorts C. Tycker dock att Saias lite egna laddersystem är rätt soft, stelheten i ladder jämnas ut av deras många smidiga lösningar och en mer pc-orienterad adressering av variabler etc, samt skön hårdvara. Föredrar öht softplc/friprogrammerbara ducmiljöer framför hårda plcer som är så stela. Gissar att du sysslade med pcprogrammering innan du började med styr?
Citera
2014-02-22, 00:54
Medlem
Jag pluggar till Automationstekniker och nu har vi börjat knalla på lite med PLC. Vi läser IL, ladder, SFC, Logik och ST. Vi har hållt på ungefär 2-4 veckor. Hur länge har ni programmerat? När ni börja programmera hur kändes det för er? svårt? jobbigt? lätt? När ni som har pluggat PLC-programmering när ni kom ut på arbetsmarknaden hur kändes det? var det en riktigt omställning?

Fick ni lära er mycket på plats?

Ursäkta om jag bombat er med frågor men vore jätte tacksam med svar
Citera
2014-03-17, 08:51
Medlem
Hej allihopa har snubblat på ett yttligare problem. Jag är klar med mitt program och ladda över det och så. Sedan när jag laddat över det och skulle göra om det dår jag felmedelandet

"The last online service has not been executed correctly! Service number: 48, Error number: 80. File source.zip could not be written "

använder mig av abb control builder plus och plct är av typen ac500_pm554-eth.
Citera
2014-03-17, 18:57
Medlem
Citat:
Hej allihopa har snubblat på ett yttligare problem. Jag är klar med mitt program och ladda över det och så. Sedan när jag laddat över det och skulle göra om det dår jag felmedelandet

"The last online service has not been executed correctly! Service number: 48, Error number: 80. File source.zip could not be written "

använder mig av abb control builder plus och plct är av typen ac500_pm554-eth.

Fråga nummer två här kanske hjälper?

http://www.abb.com/cawp/deabb201/d9f70c4a00287de0c12578b7004bf996.aspx
Citera
2014-03-24, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchackNorris
Fråga nummer två här kanske hjälper?

http://www.abb.com/cawp/deabb201/d9f70c4a00287de0c12578b7004bf996.aspx
Hade testat de men löste de på annat sätt tack ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in