2012-05-16, 20:01
  #541
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typcharlie
Hade behövt hjälp med att använda en räknare!

Ifall någon är villig att hjälpa till berättar jag mer på mail, typcharlie@gmail.com

Ahh, dom är svåra. Men har man kommit över skräcken med att ett funktionsblock tar flera instruktioner så går det av bara farten.

PLC-typ,vilken mjukvara, ingen hemlig mail, hur långt har du kommit... brukar vara sånt jag gillar.

räkna tills den slår i räknargränsen så sätts en utgång. den räknar upp vid pos flank.

Typ så funkar dom ibland.
Citera
2012-08-23, 16:59
  #542
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swe
Välkommen in i denna värld då

Om du vill lära dig Mitsubishi varför inte dra ner ett demo i från dem då?
http://www.beijer.se/web/web_se_be_se.nsf/alldocuments/7F152417AD4982EDC125797B00491F9F
GX IEC är vad jag rekommenderar....

Där finns också en massa komigång exempel och liknade. Lycka till och Fråga på.


Du råkar inte ha en CD-key till den där programvaran?
Citera
2012-08-23, 17:47
  #543
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruTTi
Du råkar inte ha en CD-key till den där programvaran?

Självklart. Det ingår när företaget köper programvaran :-/
Citera
2012-09-18, 01:01
  #544
Medlem
Lucky Lucianos avatar
Vilket är det bästa programmet att börja med om man vill testa sig fram lite? Jag har läst lite på gymnasiet men det var många år sedan.

Ett program med animationer t.ex och där man skriver allt i text och sedan kan man testa sin kod och ser på animationen vart det gått snett. Ett simpelt program där man kan lära sig grunderna helt enkelt.
Citera
2012-09-25, 19:48
  #545
Medlem
Mysfarbrorn-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky Luciano
Vilket är det bästa programmet att börja med om man vill testa sig fram lite? Jag har läst lite på gymnasiet men det var många år sedan.

Ett program med animationer t.ex och där man skriver allt i text och sedan kan man testa sin kod och ser på animationen vart det gått snett. Ett simpelt program där man kan lära sig grunderna helt enkelt.

När jag gick på gymnasiet använde vi ett väldigt bra program. Både simulering och utbildning i ett:

Styrteknik Grundkurs: http://www.learnware.no/Produkter/1_styrteknik.htm
Styrteknik Fördjupning: http://www.learnware.no/Produkter/2_styrteknik.htm
Styrteknik Avancerad: http://www.learnware.no/Produkter/3_styrteknik.htm

Hoppas att det var i stil med något du sökte!
Mvh
Citera
2012-09-26, 16:26
  #546
Medlem
Hej. Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig med en kurs som heter Styrteknik B. Håller på med ett program som heter P&L (learnware). Använder Mitsubishis PLC. Har fastnat på fabriken, är det någon som kan hjälpa mig med den?
Citera
2012-09-26, 18:43
  #547
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wredas
Hej. Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig med en kurs som heter Styrteknik B. Håller på med ett program som heter P&L (learnware). Använder Mitsubishis PLC. Har fastnat på fabriken, är det någon som kan hjälpa mig med den?

Generellt nej.

Styrteknik B?.. Gymnasiet?

Beskriv uppgiften, du kommer nog inte få ett svar, men en ev vägledning
Citera
2012-09-29, 13:36
  #548
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swe
Generellt nej.

Styrteknik B?.. Gymnasiet?

Beskriv uppgiften, du kommer nog inte få ett svar, men en ev vägledning
Man ska programmera trafikljus för bilar och gående ska fungera som i verkligheten d.v.s grönt ljus för bilar och rött ljus för fotgängare. Det gäller tills någon av fotgängarnas knappar påverkas. Fem sekunder efter det att någon av knapparna påverkats, ska ljuset för bilarna slå om till rött ljus.
Sen ska trafikljusen för bilarna gå mellan grön/gul/röd fast det vet jag hur det ska vara. 10 sekunder efter det att någon av knapparna påverkats ska ljuset för fotgängarna slå om till grönt och därefter rött för bilar.
Citera
2012-10-12, 14:27
  #549
Medlem
kan man använda en "bluetooth module" till en plc processor? för att kunna skicka data som alla bluetooth enheter kan ta upp?
Citera
2012-10-24, 09:08
  #550
Medlem
Någon som har programmerat i Simatic och vet vad start minnet heter ? Eller hur man bygger ett sånt själv?
Citera
2012-10-24, 12:30
  #551
Medlem
Ob0 ?
Citera
2012-10-24, 14:59
  #552
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mugin83a
Någon som har programmerat i Simatic och vet vad start minnet heter ? Eller hur man bygger ett sånt själv?

Känner mig lite dum nu men..... Vad menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in