2008-01-10, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quaker
ok..... VIPA är ju Siemens plagiat rakt av, förut var det tom samma beställningsnummer. Så mindre avancerade än Siemens är det inte..
Menar du att dom hänger sig bara rakt upp och ner?
Är det inte bara SBS (skit bakom spakarna)?

Som sagt så har jag ingen personlig erfarenhet av VIPA (klämma och känna), VIPA är inte ett Siemens plagiat rakt av som du beskrev det. De skiljer sig åt dock inte mycket, de kan programeras med samma programvara och ser nästan lika dana ut. VIPA har en modell som är extremt snabb, dock ska VIPA ha vissa stabilitets problem/kompabilitetsproblem, dock är det nog inget extremt men det finns raporter av VIPA PLC som har hängt sig, men de utvecklas hela tiden och kan hända att lite av dess historia följer med även idag (som var mindre bra). Du nämde beställnings nummer som samma, detta kan bero på att VIPA började med att tillverka ersättnings moduler till S5 och S7 som för det mesta hade slutat tillverkas av Siemens. Tror de till och med fortfarande tillhandahåller ersättningsmoduler till S5. Kan dock ha ändrats de senaste åren. De gjorde också moduler som inte var ersättnings moduler, de gjorde bland annat den första TCP/IP modul till Siemens system. Eller så har jag blandat ihop det med ett annat system. I vilket fall som helst så tycks du redan ha en stark uppfattning av dem så jag antar att det jag skrev kvittar

Som jag har sagt hela tiden, jag har ingen praktisk erfarenhet av VIPA utan gav bara en återberättelse av vad andra har berättat för mig och jag kan inte stå till svars för dessa uppfattningar. Ger dig bara den bild som jag har fått som kanske kan vara till hjälp, det är självklart dock upp till dig vad du vill ta till dig.

MVH
Alex
Citera
2008-01-11, 12:37
Medlem
quakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexK
I vilket fall som helst så tycks du redan ha en stark uppfattning av dem så jag antar att det jag skrev kvittar

Nope, är dock i valet och kvalet. Priset är dock till vipas fördel...
Fick förra året låna en VIPA PLC (jobbet) för utvärdera om det skulle kunna vara ett kompliment till Siemens... Hade dock inte tiden att göra detta grundligt, inte så grundligt jag velat iaf (ovanligt?). Därför är det bra att du berättar om diverse svagheter .
Citera
2008-01-12, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quaker
Nope, är dock i valet och kvalet. Priset är dock till vipas fördel...
Fick förra året låna en VIPA PLC (jobbet) för utvärdera om det skulle kunna vara ett kompliment till Siemens... Hade dock inte tiden att göra detta grundligt, inte så grundligt jag velat iaf (ovanligt?). Därför är det bra att du berättar om diverse svagheter .

Det var kul att höra att mitt inlägg gjorde nytta

Jag tror VIPA har kommit lite högre upp på stegen vid det här laget, så långe modulerna som du har tänkt att använda dig av funkar med VIPA så ska det nog gå bra

VIPA har ju som du sa fördelen att vara billigare och jag tror inte det är en katastrof att välja VIPA, deras support kanske är bättre också, det är ju inte Siemens starka sida direkt

Berätta hur det går med ditt projekt, är alltid intressant att läsa
Citera
2008-01-13, 14:10
Medlem
quakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexK
Det var kul att höra att mitt inlägg gjorde nytta

Jag tror VIPA har kommit lite högre upp på stegen vid det här laget, så långe modulerna som du har tänkt att använda dig av funkar med VIPA så ska det nog gå bra

VIPA har ju som du sa fördelen att vara billigare och jag tror inte det är en katastrof att välja VIPA, deras support kanske är bättre också, det är ju inte Siemens starka sida direkt

Berätta hur det går med ditt projekt, är alltid intressant att läsa

Har redan samlat på mig en del Siemens moduler, det jag saknar är en CPU med TP anslutning.
Har flera äldre S7-300 utan tp..men måste ha TP för denna applikation
Verkar bli en blandning av Vipa och Siemens prylar . Är dock intresserad av Vipas 32 kanals DI/DO till bra pris.

Har ingen aning om supporten för Vipa, Sämre än siemens kan det dock inte bli...Har tidigare varit anställd på Siemens och inte ens då funkade det bra med support

Kommer att handla systemet nu under januari.

Inga förslag på saknade funktioner?
Citera
2008-01-13, 14:26
Medlem
Flytande_argots avatar
Hur står sig PICBasic i såna här sammanhang? Verkar ju extremt mycket enklare att få saker och fungera med det, men det kanske finns stora nackdelar också?

http://www.melabs.com/products/pbp.htm
Citera
2008-01-13, 16:23
Medlem
quakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Hur står sig PICBasic i såna här sammanhang? Verkar ju extremt mycket enklare att få saker och fungera med det, men det kanske finns stora nackdelar också?

http://www.melabs.com/products/pbp.htm

Lite "mulle meck" verkar det som, ska du labba och trixa lite funkar det väl...
Men att styra riktiga grejor med..njaae.
Har Provat USB I/O tidigare, ganska dyra grejor...men inte något jag skulle
använda industriellt.
Citera
2008-01-19, 19:05
Medlem
Tips på billiga PLC. Titta på Omrons små eller Crouzet. Crouzet har ett väldigt lätt komma igång programspråk. Deras PLCer i låg prisklass har även analoga ingångar och PWM utgångar. Kul när man tex vill styra en motor till olika varvtal. Har gjort en styrning till en gasturbin med en Crouzet millenium ll. Den övervakar analogt oljetryck, oljetemp, brännkammartryck, brännkammartemp, gaspådrag och styr därefter bränsletryck, oljetryck. kul applikation som visar att den fungerar i en hemsk miljö. Sitter på fordon i regn + värme från gasturbinen. Använder även Omrons PLCer i fordonsmiljö.
Citera
2008-01-22, 22:15
Medlem
Vart säljs VIPA och kan man köpa som privatperson??
Citera
2008-01-29, 17:55
Medlem
Doktor_Albans avatar
Köpa VIPA

Har erfarenhet av VIPA, bl.a. CPU 315-2DP01, är helt grym!!
Hastigheten är toksnabb och Ethernet porten får vi numera på köpet (inbyggd).. Faktum är att jag fick ner cykeltiden från 48ms till 2ms jämför med Siemens 315!!!!
Chefen är helnöjd och vi har gått över till VIPA fullt ut sedan ca 1,5 år tillbaka. Priset e ju fan galet lågt jämfört med siemens..
Känns bra siemens får en knäck, dock litet som david mot goliat men vem vet desto fler som upptäcker det.. .

På jobbet handlar vi av www.scn.se .....
Frågat dem tidigare ang köp av privatperson och det var helt okej!
Citera
2008-01-31, 17:34
Medlem
h0lles avatar
har jobbat lite med plc när jag gick i skolan. vill minnas att det var mitsubishi och siemens. helt sjukt va oengagerade vi måste varit på lektionerna för jag och polaren minns inte ett skit. vi fixade iaf en "adventslampa" så den blinkade i roliga kombinationer. fanns en vippa för varje program. detta programmerade vi direkt på displayen till plc-modulen? kan det varit så? medoc och ladder är några av begreppen jag känner igen..

med hjälp av ritningar programmerade jag och några till i klassen även ett "jeopardy". den som tryckte först tände en lampa och låste därmed upp funktionen för person nummer två att tända sin lampa.
vi gjorde även en minimodell av en trevåningshiss. sen en klaffbro med hjälp av pneumatik.

var rätt skoj när man tänker efter. surt att minnet sviker
Citera
2008-03-15, 18:45
Medlem
Possens avatar
Det e möjligt vid inte Tetra Pak du jobbar på? Verkar vara ett av dom bästa företagen att jobba på om man vill utveklas, hur är chanserna att få jobb där? Plugga el intstallation och automation på gymnasiet, men sen har jag hamnat som elektriker istället på en vänster. Men börjar lessna på det nu. Har kollat lite på den KY utbildningen i Hässleholm, verkar vara helt okej. Känns lite surt om man måste gå ner i lön bara, hur ser lönerna ut?

Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Rektum
Ahh, givetvis. Glömde jag ju Jag har inte skrivit i SFC sedan jag pluggade. Vilket är ett tag sedan.
Jag jobbar på ett världsledande företag inom förpackning av drycker och andra flytande livsmedel, och våra moduler, eller fabriker, är ibland tre våningar höga och tar upp kanske 300 kvadratmeter, vilket oftast innebär att koden blir nästan lika stor (bildigt talat) pga det enorma antalet objekt som skall hanteras till höger och vänster. Då är inte SFC att ens tänka på då det inte går att se på koden övergripligt och skulle vi gjort det i sfc hade träden blivit typ 100 meter långa. Vi kör mest med block och ladder som standard. Block är bäst iofs tycker jag. Sen handlar det nog mycket om att folk som jobbat där länge är vana vid att se koden på ett visst sätt och därför kör man på det för att inte göra det svårare för gamla hundar så att säga.
Däremot håller jag med om att SFC är det alldra bästa valet nästan alltid annars, så fort inte koden blir onaturligt stor. Det är mycket lättare att få en övergripande syn på koden på så vis, men samtidigt lite jobbigare att se flera detaljer samtidigt.

Mitsubishis system var det jag lärde mig först. Det är ett mycket funktionsdugligt koncept med deras FX system tillsammans med mjukvaran som hette någonting-Developer. Jag gillar Mitsubishi för att dom kör inte så jävla hårt på att man alltid måste ha deras grejjer hela vägen igenom. Det är mycket enklare att implementera tex. HMI (=Human Machine Interface grafisk operatörspanel. Typ.) applikationer av andra fabrikat än Mitsubishis system, dom är mycket flexibla helt enkelt. Till skillnad från tex. Siemens system. Siemens är så kåta på sig själva så man blir förbannad. + att deras HMI mjukvara suger hårt. Den mjukvaran jag lärde mig alldra först va Melsec Medoc som var ett mycket funktionsdugligt DOS baserat program som mitsubishi gjort. Dock gammalt som gatan och ganska begränsat.

Vad det gällde kurserna så kan jag nog inte så mycket om vad det finns för utbud i uppsala. Men jag vet att det finns en konultfirma som heter P&L i skåne som företag ofta hyr in för att utbilda sin personal i PLC och servoteknik mm. Och dom kommer till företaget i fråga och utbildar personalen på beställning oavsett var det ligger. I sverige är dock nog ett krav.

Kul att det finns intresse för tråden. Fortsätt posta Erfarenheter och frågor så ska jag svara efter bästa förmåga.
Citera
2008-03-18, 21:47
Medlem
Zickan_s avatar
Hjälp!

Tjo! Jag är i stort behov av hjälp! Jag har fått en uppgift av min lärare som varken jag eller min medarbetare klarar av!

Vi ska skriva ett program till en plc där två stycken kolvar ska aktiveras på följande sätt :

(Programmet är egentligen kanske inte så svårt! Men jag har värkligen ingen hum om vad jag ska göra :S )
[IMG=http://img170.imageshack.us/img170/7777/styrteknikys5.th.png]

Kan någon göra ett laddershema för den här uppgiften? Jag kommer skriva vilka ingångar som gäller för vad imorgon!
Senast redigerad av Zickan_ 2008-03-18 kl. 21:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in