Citat:
Ursprungligen postat av
Punkliv
Jag kan då meddela att barley wine och kriek är stilar som inte påminner om varandra. Barley wines kan skilja sig en del, men tar vi amerikanska som exempel brukar sötma och beska vara vanliga inslag, och även hög alkoholhalt. Jag tror aldrig jag hört om en syrlig bw men det kan säkert förekomma. En barley wine kan dock vara ganska vinös.
Har länge haft planer på att pröva stilen men har inte riktigt kommit till skott tidigare. Färgen och namnet fick mig att tror att kriek och barley wine var snarlika stilar.
Citat:
Ursprungligen postat av
ingenperson
Barley Wine smakar inte vin och är helt annorlunda jämfört med Kriek. Namnet Barley Wine kommer främst från färgen och alkoholstyrkan. Med mycket lagring kan det uppkomma vinösa toner. Men inget som finns i färska barley wines. Ett amerikanskt barley wine är som en extremt maltig DIPA.
Och det finns inga sura barley wines. Barley wine ska inte vara surt.
Tackar, nu vart det hela lite mer lovande! Vet inte varför jag trodde att stilen hade vinartade smakkaraktärer, förmodligen så var det namnet som lurade mig och fick mig att tro att detta var en snarlik stil till kriek men det du beskrev lät mer tilltalande än det jag hade föreställt mig!
Har som sagt inte prövat stilen innan så det var endast spekulationer från min sida, men vi får se om ca fyra arbetsdagar.