2014-03-15, 18:57
Medlem
GeMigMers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Jag kan då meddela att barley wine och kriek är stilar som inte påminner om varandra. Barley wines kan skilja sig en del, men tar vi amerikanska som exempel brukar sötma och beska vara vanliga inslag, och även hög alkoholhalt. Jag tror aldrig jag hört om en syrlig bw men det kan säkert förekomma. En barley wine kan dock vara ganska vinös.
Har länge haft planer på att pröva stilen men har inte riktigt kommit till skott tidigare. Färgen och namnet fick mig att tror att kriek och barley wine var snarlika stilar.
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Barley Wine smakar inte vin och är helt annorlunda jämfört med Kriek. Namnet Barley Wine kommer främst från färgen och alkoholstyrkan. Med mycket lagring kan det uppkomma vinösa toner. Men inget som finns i färska barley wines. Ett amerikanskt barley wine är som en extremt maltig DIPA.

Och det finns inga sura barley wines. Barley wine ska inte vara surt.
Tackar, nu vart det hela lite mer lovande! Vet inte varför jag trodde att stilen hade vinartade smakkaraktärer, förmodligen så var det namnet som lurade mig och fick mig att tro att detta var en snarlik stil till kriek men det du beskrev lät mer tilltalande än det jag hade föreställt mig!

Har som sagt inte prövat stilen innan så det var endast spekulationer från min sida, men vi får se om ca fyra arbetsdagar.
Citera
2014-03-15, 19:27
Medlem
rayraviolis avatar
Provade nyss New Belgium Trippel (tillverkad i USA) som är smaksatt med koriander. Drickbart men inget jag kommer köpa igen. Är det värt att prova annat öl med koriander?
Citera
2014-03-15, 19:57
Medlem
brutefishs avatar
man smakbeskriver det som syrligt, inte surt. då är det en defekt.
sorry. men jag kan inte släppa det.
Citera
2014-03-15, 20:34
Medlem
Har ni förslag på någon god öl som finns på systemet? Är så jävla dålig på ölsorter.
Citera
2014-03-15, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Har ni förslag på någon god öl som finns på systemet? Är så jävla dålig på ölsorter.

Detta var en svår fråga då det finns så ofantligt mycket god öl. Men du kan börja med att berätta om du gillar någon stil bättre än någon annan? Vilken prisklass den ska ligga i?
Citera
2014-03-15, 20:47
Medlem
GeMigMers avatar
Citat:
Skulle rekommendera en tysk veteöl. Vet inte vad som finns tillgängligt lokalt för dig men Weihenstephaner finns tillgängligt på nästan alla bolag och är faktiskt en utav dom bästa! Det är ett måste att pröva! För en ynka tjuga kan det inte slå fel.
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?sortfield=Pris&sortdirection=Ascending&hitsoffset =0&page=1&searchview=All&varugrupp=%C3%96l&produkt typ=Vete%C3%B6l&groupfiltersheader=Default&artikel Id=1119&varuNr=1526&filters=varugrupp%2cprodukttyp %2c
Citera
2014-03-15, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantasticfoxy
Detta var en svår fråga då det finns så ofantligt mycket god öl. Men du kan börja med att berätta om du gillar någon stil bättre än någon annan? Vilken prisklass den ska ligga i?

Priset spelar ingen roll. Dricker mycket cider och har inte köpt så mycket öl faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av GeMigMer
Skulle rekommendera en tysk veteöl. Vet inte vad som finns tillgängligt lokalt för dig men Weihenstephaner finns tillgängligt på nästan alla bolag och är faktiskt en utav dom bästa! Det är ett måste att pröva! För en ynka tjuga kan det inte slå fel.
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?sortfield=Pris&sortdirection=Ascending&hitsoffset =0&page=1&searchview=All&varugrupp=%C3%96l&produkt typ=Vete%C3%B6l&groupfiltersheader=Default&artikel Id=1119&varuNr=1526&filters=varugrupp%2cprodukttyp %2c

Aa den kanske jag ska testa, den var inte så besk där heller.
Citera
2014-03-15, 21:03
Medlem
Petterrors avatar
Citat:
Yeti imperial stout är en favorit för mig. Smak av mörk choklad. Komplex med tydlig beska. Men det beror helt på vad du är ute efter.
Citera
2014-03-15, 21:05
Medlem
GeMigMers avatar
Citat:
Aa den kanske jag ska testa, den var inte så besk där heller.
Den är inte besk överhuvudtaget utan snarare sött. Veteöl är inte som din typiska lager precis.. Drick den i ett stort glas där hela flaskan ryms och häll inte ölen för hastigt, speciellt inte i början, ta i mot slutet. När du dricker den tänk på skumbananer!
Citera
2014-03-16, 02:20
Medlem
Punklivs avatar
Oppigårds Thurbo Stout dricks nu, den är ganska bra kan jag säga. Rostad doft med en del kaffe och mörk choklad. Smakar ungefär likadant, fast med en rätt tydlig spritig ton som förstör smaken en del. Den behöver nog stå till sig lite, testar en om ett år och en om två år.
Citera
2014-03-16, 09:08
Medlem
Citat:
Priset spelar ingen roll. Dricker mycket cider och har inte köpt så mycket öl faktiskt.

Oppigårds Amarillo skulle jag då rekommendera. Det är en fantastiskt god öl, kostar 19,90!
Citera
2014-03-16, 17:04
Medlem
lugna ner digs avatar
Har inte hunnit med att dricka så mycket öl som jag velat göra. Fått ner en Mikkeller Black Fist. Den var bättre än jag trodde att den skulle vara och 26% kändes mer som 17-18%. Rejält mycket bourbonsmak, såklart.
Omnipollos Nebu smakade inte lika gott nu när den kom 1 mars. Inte lika mycket frukt som senast. Fortfarande god men inget speciellt ändå, ser hellre Thurbo DIPA i ordinarie sortiment.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in