2014-03-15, 17:18
Medlem
Volvo Pv genom åren
http://tommy_eliasson.ownit.name/Volvo%20pv444.htm

1956 års modell.(gangsterkepsen ovanför vindrutan är ett tillbehör ? )
http://www.garaget.org/?car=63337&image=577361
Senast redigerad av zebop 2014-03-15 kl. 17:31.
Citera
2014-03-16, 13:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förbryllande iaktagelser efter den 29 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av nordic0007
Ojoj, vad man har läst nu.

Om jag bara brainstormar, skulle bilen ha dumpats i en tjärn, borde väl motorn stannat innan den var under ytan, oftast är det en (1) väg som leder fram, eller ingen alls till tjärnarna och speciellt djupt är det inte.
Däremot ett vattenfylld fd. stenbrott, nås från alla möjliga håll, det borde väl finnas flera stycken i Bohuslän som är kända för sin granit.
Har själv besökt ett (i en annan del av landet) som blivet ett attraktivt utflyktsmål, kommunen har satt upp bänkar och ordnat grillplats, våghalsiga dyker från hisnande höjder, här har kommunen självklart genomsökt brottet, så att ingen blir spetsad av en pinne eller liknande under ytan.

Iakttagelserna av några av personerna efter försvinnandet är förbryllande, om man upptäcker en efterlyst bekant på ett hospital i Köpenhamn, går man inte då genast till Polisen, ja vet inte vad man skall tro helt enkelt.

Det var inte dåligt gjort. Har du läst igenom hela tråden? Själv har jag inte gjort detta på åratal.

Att bilen skulle ev. ha dumpats i t.ex. en tjärn är det ingen som vet utan endast en hypotes. Vad som fanns mycket av runt de försvunna var verkstäder av olika slag - bl.a. bilverkstäder. Volvon kan lika gärna ha slaktats.

Ja det finns förbryllande uppgifter på två av de försvunna. Gay Karlssons syster var så säker hon kunde vara efter 44 år att "Tröjmannen" var Kjell-Åke Johansson. Fotona hon fick se var från en kopia på artikeln i G-P den 29 juli 1984. I denna artikel finns bl.a. fotona på Dahlsjö och Kjell-Åke men inte på hennes bror.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-03-16 kl. 14:07.
Citera
2014-03-16, 19:06
Medlem
nordic0007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det var inte dåligt gjort. Har du läst igenom hela tråden? Själv har jag inte gjort detta på åratal.

Att bilen skulle ev. ha dumpats i t.ex. en tjärn är det ingen som vet utan endast en hypotes. Vad som fanns mycket av runt de försvunna var verkstäder av olika slag - bl.a. bilverkstäder. Volvon kan lika gärna ha slaktats.

Ja det finns förbryllande uppgifter på två av de försvunna. Gay Karlssons syster var så säker hon kunde vara efter 44 år att "Tröjmannen" var Kjell-Åke Johansson. Fotona hon fick se var från en kopia på artikeln i G-P den 29 juli 1984. I denna artikel finns bl.a. fotona på Dahlsjö och Kjell-Åke men inte på hennes bror.
Hej igen, jag misstror er inte, absolut inte, här är flera som gjort ett otroligt jobb, ryggdunk.

Men många har skrivet om en tjärn som möjlig dumpningsplats och då får uteslutningsmetoden råda, en tjärn omslutes av vass så den teorin kan man väl bortse ifrån.

Är också inne på att bilen skrotats om brottet skett i Sverige, är ambivalent till tusen, om ungdomarna var fattiglappar kunde de väl städat bilen och krängt den för några hundra, de hade inget att förlora på det, de skulle ju ändå dra för all framtid.

Sen tycker jag att det är konstigt att systern inte har sett bilden på KÅJ, innan du visade henne, har hon inte läst tidningarna eller haft en vän som gjort det.

Låt mig bara ponera.
Trion skall dra till Danmark, KÅJ öppnar dörren då någon knackar, han har lånat en tröja (inget konstigt med det) och är helt ärlig när han säger att Karlsson är på en pub, han vill dock inte släppa in någon, då det ligger olämpliga saker på bordet.
De tar färjan till Danmark och det är här man skall fortsätta söka....
Hyberts försvinnande har från början satts i samband med trion och försvårat och vilselett polisen.

Vad tror ni om detta, är jag ute och cyklar?
Senast redigerad av nordic0007 2014-03-16 kl. 19:10.
Citera
2014-03-16, 20:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blev knappast omskrivet.

Citat:
Ursprungligen postat av nordic0007
Hej igen, jag misstror er inte, absolut inte, här är flera som gjort ett otroligt jobb, ryggdunk.

Men många har skrivet om en tjärn som möjlig dumpningsplats och då får uteslutningsmetoden råda, en tjärn omslutes av vass så den teorin kan man väl bortse ifrån.

Är också inne på att bilen skrotats om brottet skett i Sverige, är ambivalent till tusen, om ungdomarna var fattiglappar kunde de väl städat bilen och krängt den för några hundra, de hade inget att förlora på det, de skulle ju ändå dra för all framtid.

Sen tycker jag att det är konstigt att systern inte har sett bilden på KÅJ, innan du visade henne, har hon inte läst tidningarna eller haft en vän som gjort det.

Låt mig bara ponera.
Trion skall dra till Danmark, KÅJ öppnar dörren då någon knackar, han har lånat en tröja (inget konstigt med det) och är helt ärlig när han säger att Karlsson är på en pub, han vill dock inte släppa in någon, då det ligger olämpliga saker på bordet.
De tar färjan till Danmark och det är här man skall fortsätta söka....
Hyberts försvinnande har från början satts i samband med trion och försvårat och vilselett polisen.

Vad tror ni om detta, är jag ute och cyklar?

Att Gays syster aldrig fick se ett foto på Kjell-Åke är inte så konstigt med tanke på att detta massförsvinnande knappt blev omskrivet. Fotot på honom publicerades, vid den här tiden, bara vid några tillfällen. Personligen hade hon aldrig träffat honom innan.

Personligen tror jag att bilen kom att slaktas. Kanske kom delar från den försvunna Volvon att hamna i Norge?

Hübners försvinnande tror jag också försvårade och vilseledde polisen redan från början.
Citera
2014-03-23, 20:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Gangsterkeps".

Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Volvo Pv genom åren
http://tommy_eliasson.ownit.name/Volvo%20pv444.htm

1956 års modell.(gangsterkepsen ovanför vindrutan är ett tillbehör ? )
http://www.garaget.org/?car=63337&image=577361

Tack för dessa länkar. Mycket bra bilder. Intressant att återigen få se årgång 1956.

Om O18920 hade en "gangsterkeps" ovanför vindrutan vet jag inte.

De flesta PV:s hade dock inte denna. Tror att "gangsterkepsen" var något man fick betala extra för. Hade ett flertal bekanta vid den här tiden som ägde en PV och som jag idag minns det så var det ingen som hade en sådan. Jag har emellertid sett Volvos under 1960-talet som hade en sådan.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-03-23 kl. 20:09.
Citera
2014-03-29, 10:23
Medlem
Vilken otrolig tråd... har läst från sida ett... det tog en stund Men shit jag är helt fast i dettta märkliga fall. Hade aldrig tidigare hört om det. Vilket otroligt jobb ni lagt ner!!!! Hatten av!
Har tyvärr inget nytt att tillföra tråden utan ville bara tacka för fantastisk läsning!
Citera
2014-03-30, 00:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett lika otroligt som märkligt fall.

Citat:
Ursprungligen postat av petunia1
Vilken otrolig tråd... har läst från sida ett... det tog en stund Men shit jag är helt fast i dettta märkliga fall. Hade aldrig tidigare hört om det. Vilket otroligt jobb ni lagt ner!!!! Hatten av!
Har tyvärr inget nytt att tillföra tråden utan ville bara tacka för fantastisk läsning!

Det förstår jag att det tog en stund om du har läst igenom allt som har skrivits.

Det är klart att du inte har hört talats förut om detta ouppklarade massförsvinnande. Fallet var definitivt på väg att permanent försvinna "ut i dimman" då trådstarten gjordes. Ingmar Norlén var den person som lyckades hålla liv i fallet ända in på 1990-talets mitt.

Ja, det är verkligen ett lika otroligt som ett mycket märkligt fall.

Får tacka för din uppskattning. Vi är ett antal i denna tråd som har lagt ner mycket arbete.
Citera
2014-03-30, 11:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingmar Norlén 1953-2014.

Tyvärr har Ingmar Norlén avlidit (1953-2014), endast 60 år fyllda. Han efterlämnar hustru samt tre döttrar. Han avled i Arvika i februari.

http://johnnybode.com/uncategorized/ingmar-norlen-1953-2014

Norlén var inte bara mannen som "väckte liv" i bl.a. Johnny Bode utan också "höll liv" i massförsvinnandet den 29 juli 1965.

Tyvärr kom jag aldrig att träffa Ingmar Norlén men vi talades vid per telefon flera gånger samt hade kontakt via e-mail.

Vila i frid Ingmar.
Citera
2014-04-11, 20:06
Medlem
Kenty-59s avatar
http://herrtidning.wordpress.com/2014/04/11/olosta-forsvinnande-dahlsjo-fallet-sven-nilsson-fallet-1965-och-kvinnan-vid-spisen-1948/
Citera
2014-04-12, 22:30
Medlem
Är det den pv som han står vid på bilden bland saknade personer? De bör vara så
Citera
2014-04-12, 22:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
O18920 filmad på Haga Östergata?

Citat:
Ursprungligen postat av stollfia
Är det den pv som han står vid på bilden bland saknade personer? De bör vara så

Nej det är det inte. Den här PV:n är för ljus. Den maskade mannen som står intill Kjell-Åke var då detta foto togs sommaren 1965 hans svärfar.

I följande lilla färgfilm från Göteborg filmat i maj 1965, så kan ev. "den midnattsblå" ha blivit filmad av en sjöman. Bilen dyker upp efter ca 1,50 min. Den här mörka Volvon står parkerad snett till höger om en Volvo Duett alldeles utanför husen på Haga Östergata 5 där då Janne Dahlsjö bodde. Den är också mycket mörk i färgen som den midnattsblå färgen är.

http://www.youtube.com/watch?v=oDfrH_sA_FY
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-04-12 kl. 22:50.
Citera
2014-04-13, 13:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Alla som vill kan nu läsa denna artikel tack vare "Mr Herrtidning".

Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
http://herrtidning.wordpress.com/2014/04/11/olosta-forsvinnande-dahlsjo-fallet-sven-nilsson-fallet-1965-och-kvinnan-vid-spisen-1948/

"Mr Herrtidning" sitter verkligen på en guldgruva av intressanta artiklar. Inte bara att han har en stor samling till sitt förfogande utan gör också ett mycket bra arbete. Stort tack för att du la ut dessa artiklar.

Artikeln från den 18/10 1966 är den första artikeln som har påträffats i någon tidskrift/veckotidning om de tre försvunna den 29/7-65.

Mycket bra att alla numera som vill kan bl.a. läsa dessa mycket intressanta artiklar.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-04-13 kl. 13:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in