Flashback bygger pepparkakshus!
2014-03-13, 01:57
Medlem
Estresss avatar
Du kan väl inte på riktigt tro att vi övriga människor är skapta av ditt undermedvetna i någon sorts dröm där allting kretsar kring dig, där vi står på standby medan du inte "observerar" oss?
Citera
2014-03-13, 02:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Allt renderas enbart när det observeras.

Vad menar du mer precist med "rendera"?

En referens till "observer-created reality"? Den vanliga misstolkning av doubleslit-experimentet som spökar igen.
Citera
2014-03-13, 08:39
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är väl inte så svårt: Är det du som är ett fragment av mitt medvetande, eller jag som är ett fragment av ditt?
Ni är samma medvetande som kallar er olika saker. Som att stortån och tummen är olika delar av samma kropp är ni olika delar i samma medvetande.

“The consciousness in you and the consciousness in me, apparently two, really one, seek unity and that is love.”
― Sri Nisargadatta Maharaj
Citera
2014-03-13, 08:44
Medlem
ThisExiles avatar
Det kan väl knappast vara bra att tänka så. Fyfan vad deppigt. Jag tänker mig att allt jag upplever är det som räknas och bara göra det bästa utav det=Allt annat betyder ingenting.
Citera
2014-03-13, 08:45
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

En referens till "observer-created reality"? Den vanliga misstolkning av doubleslit-experimentet som spökar igen.

Mja. Det finns alltså ingen yttre verklighet oberoende av betraktaren enligt kvantfysiken. Det var ju det som Einstein hade så svårt att acceptera.
Citera
2014-03-13, 08:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Mja. Det finns alltså ingen yttre verklighet oberoende av betraktaren enligt kvantfysiken. Det var ju det som Einstein hade så svårt att acceptera.

Det är dessutom ungefär detsamma som Schopenhauer sa, fast han kom fram till det genom rent resonerande.
Citera
2014-03-13, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raw.Meat
Sorry för OT.

Men jag finner detta sjukt intressant. Kan man läsa mer om detta?

Skicka gärna länkarna på pm eller här.
--

Om jag har fattat det rätt... Så är vi universums centrum. Allt som vi vill ska hända, skapas framför våra ögon. Inte *poff' "du är rik". Utan jag kan tänka mig att det kommer stegvis, och vill man nå det så jagar man och drömmer om det?

Eller är jag helt fel...

Law of attraction. Finns hur mycket information som helst om det om du googlar. Finns även en tråd om det här på flashback.
Citera
2014-03-13, 09:36
Medlem
Citat:

Ja det var ju det här som Nisse Bohr och Albert höll på att tjafsa om. "Finns" månen om vi inte tittar på den? osv.
Citera
2014-03-13, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estress
Du kan väl inte på riktigt tro att vi övriga människor är skapta av ditt undermedvetna i någon sorts dröm där allting kretsar kring dig, där vi står på standby medan du inte "observerar" oss?

Nej jag går inte runt och tror det dagarna i ända. Det skulle bli outhärdligt.
Men det är en fråga som jag funderat på då och då - till och från genom åren.
Citera
2014-03-13, 09:43
Medlem
Citat:

Det är väl mer en referens till Schrödingers katt.
Citera
2014-03-13, 10:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det rör sig inte om influensen från nån "iakttagare", men om interaktionen i den kosmiska dynamiken .... som inte skapar verkligheten, men däremot delvis är med till att utveckla denna.
Citera
2014-03-13, 10:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är väl inte så svårt: Är det du som är ett fragment av mitt medvetande, eller jag som är ett fragment av ditt?

Citat:
Ni är samma medvetande som kallar er olika saker. Som att stortån och tummen är olika delar av samma kropp är ni olika delar i samma medvetande.

Nu relaterade jag till "solipsism" i min kommentar.

Om det sen finns en ultimativ icke-dualism är en annan sak som det blir svårt att konkludera om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in