2014-03-11, 08:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej Enzenn missförstå mig inte. Jag menar bara att om DN vägrat, exempelvis, denna KH att ta in hennes alster, hade hon gjort sig själv till en martyr och gråtit ut i andra media och DN hade framstått som opartiska och vinklade.

Det var mera allmänt hållet alltså.

Jag förstod vad du menade, absolut!

Att jag tog ditt inlägg som utgångspunkt betyder inte att jag var kritisk mot innehållet eller andemeningen, utan bara att jag från den ville komma tillbaka till frågan om det grundläggande moraliska ansvaret som DN inte kan avhända sig.

Det skall bli mycket spännande att få se om det även kommer ett utkrävande av det juridiska ansvaret för vad DN har hållit på med under lång tid.

Jag har min uppfattning klar:
DN har, genom att låta ett galet och desperat justitieråd och ett lika galet ultrafeministiskt fruntimmer få sprida sin kränkande dynga riktade mot SB, på ett mycket allvarligt vis begått publicistiska övertramp!

Om det kommer att få följder för DN är jag däremot inte lika säker på.
Jag har kommit till insikt över vad det kan innebära för SB att leva i en Rättsstat som bara är en rättsstat till namnet.
Den tunga insikten har sannolikt SB kommit till långt före mig..
Citera
2014-03-11, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn

DN kommer inte att kunna friskriva sig från ansvar enl TF bara för att artiklarna låg på DN Debatt och inte på t ex ledarsidan om detta skulle komma att tas upp till prövning på begäran av JK.

Tillägg:
Det ironiska i sammanhanget är ju att det är just DN:s nuvarande VD Gunilla Herlitz som via en dom i HD får lära sig läxan och dessutom den hårda vägen, så att säga.
Hon var nämligen tidigare ansvarig utgivare för DN.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ny-dom-evigt-utgivarskap-pa-natet/

Jobbig sits för nuvarande AU, Peter Wolodarski, som nu kanske inser sitt ansvar och därför mycket följdriktigt gnäller högt i artikeln.
Som är publicerad i just DN.
Humor!

Fel.

DN kan riskfritt publicera allt förtal, eftersom det redan tidigare framförts offentligt av Lambertz, under lång tid och därmed blivit "en sanning", eller andra sidan av verkligheten. Lambertz har fått framföra sina argument om Sture Bergwalls skuld, eller om han är oskyldig eller skitsnack i övrigt, utan att något skett.

Inget har skett hittills och kommer inte att ske, för när domare, åklagare och advokater begår brott, är det bara att åse spektaklet som en bekräftelse på hur utsatta vi alla är när dessa driver sina saker i domstolsväsendet.

Chefen på Lamberts jobb, har kallat detta förtal för yttrandefrihet, så i vilken domstol har du tänkt saken om förtal skulle drivas? Eller förväntar du dig ett yttrandefrihetsmål mot ett jusitieråd?

Nu publicerar DN olika stollars åsikter på debattsidan, men det är faktiskt de åsikter som nu förmedlas som låg till grund för att Sture Bergwall kunde dömas som oskyldig till 8 mord. Påhejade av vidriga journalister som KH som frossade i eländet och lät en oskyldig bli frihetsberövad. Ondskan är banal. Det var inte mer än detta!
Citera
2014-03-11, 09:42
Medlem
Citat:
Jag förstod vad du menade, absolut!

Att jag tog ditt inlägg som utgångspunkt betyder inte att jag var kritisk mot innehållet eller andemeningen, utan bara att jag från den ville komma tillbaka till frågan om det grundläggande moraliska ansvaret som DN inte kan avhända sig.

Det skall bli mycket spännande att få se om det även kommer ett utkrävande av det juridiska ansvaret för vad DN har hållit på med under lång tid.

Jag har min uppfattning klar:
DN har, genom att låta ett galet och desperat justitieråd och ett lika galet ultrafeministiskt fruntimmer få sprida sin kränkande dynga riktade mot SB, på ett mycket allvarligt vis begått publicistiska övertramp!

Om det kommer att få följder för DN är jag däremot inte lika säker på.
Jag har kommit till insikt över vad det kan innebära för SB att leva i en Rättsstat som bara är en rättsstat till namnet.
Den tunga insikten har sannolikt SB kommit till långt före mig..

Jovisst jag inser att det där är ett problem. Det blir också ett allt större problem eftersom folkbildning blivit ett skällsord; En kunnig läsarkår genomskådar givetvis KH och GL medan en fördummad läsekrets lätt förleds att tro att de har något att komma med.

Fördumningen i samhället är ett demokratiproblem. En del är så dumma att de tror att demokratin är ett problem.

Men nu kom vi visst rejält OT . . .
Citera
2014-03-11, 10:34
Medlem
I Åre kan ni säkert träffa Sture i framtiden, om ni skulle vilja ta en fika...

http://op.se/lanet/are/1.6944987-blandade-kanslor-infor-bergwalls-flytt
Citera
2014-03-11, 11:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel

Ta en fika, ja..

Det finns ett stort antal journalister som idag gärna hade betalat för att få sitta ned och fika och snacka med SB.

Intressant att notera hur byborna i samhällena vill vara anonyma.
Det känns förstås lättare att vara inskränkt och fördomsfull om man slipper stå med namn i ÖP..
Citera
2014-03-11, 12:45
Medlem
Citat:
Ta en fika, ja..

Det finns ett stort antal journalister som idag gärna hade betalat för att få sitta ned och fika och snacka med SB.

Intressant att notera hur byborna i samhällena vill vara anonyma.
Det känns förstås lättare att vara inskränkt och fördomsfull om man slipper stå med namn i ÖP
..
Min "take" på detta nya senaste: Den svenska Lyteskomiken fortsätter, enligt plan och regi!
Dvs det är inte bara tokar inom Nomenklaturan som mobbar Sture B - såsom GL, KH och andra som håller på i DN - utan även andra "svenskar" (som normalt väldigt gärna vill framstå som öppensinnade och 100% PK) är snabba med att visa sina ryggmärgsreflexer.

Påminner mig starkt om ett Mordfall (näe, inte där heller) i Loftahammar år 2008. DÅ var också byborna snabba, med att avslöja sitt rätta jag. Mobbarslödder, alltså.
Citera
2014-03-11, 14:55
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej Enzenn missförstå mig inte. Jag menar bara att om DN vägrat, exempelvis, denna KH att ta in hennes alster, hade hon gjort sig själv till en martyr och gråtit ut i andra media och DN hade framstått som opartiska och vinklade.

Det var mera allmänt hållet alltså.
Knappast! Utifrån ditt perspektiv möjligtvis, men inte det allmännas. Denna KH är inte någon central figur i denna debatt vilket du försöker få det till. Har du förstått det faktum att det inte är en rättighet för envar att få uttala sig på DN debatt?
Citera
2014-03-11, 19:10
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel

Jag har missat att den psykiatriske cheföverläkaren i Östersund tagit tillbaks sitt "ställningstagande". Har det framkommit till FR innan dom, om det nu hade haft någon praktisk betydelse?
Citera
2014-03-11, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Jag har missat att den psykiatriske cheföverläkaren i Östersund tagit tillbaks sitt "ställningstagande". Har det framkommit till FR innan dom, om det nu hade haft någon praktisk betydelse?

Vad?
Citera
2014-03-11, 21:44
Medlem
Jag tror det finns många som inte vill att ha Sture som granne i åre. Han ses nog som en större fara än vargen. Tror han kan få det tufft bland rutskjortorna
Ser framför mig gänget i filmen jägarna
Senast redigerad av Grismongis 2014-03-11 kl. 21:51.
Citera
2014-03-12, 05:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Jag tror det finns många som inte vill att ha Sture som granne i åre. Han ses nog som en större fara än vargen. Tror han kan få det tufft bland rutskjortorna
Ser framför mig gänget i filmen jägarna

Jaha, så precis nu som av en händelse så är du tillbaka i tråden..
Varit "förhindrad" kanske, men uppenbarligen inte vuxit till dig.
Det hade jag iofs inte heller trott.
Nå.
Jag förstår det som att du hoppas på att SB skall drabbas av några attacker från de red necks man tyvärr kan stöta på även i Sverige.
Inskränkthet, bigotteri, empatilöshet, xenofobi
är samtliga cirkumpolära [sjukdoms-]tillstånd, så visst kan SB även i Jämtland råka ut för dessa, med rätta, lågt aktade medborgare.

Din referens till filmen Jägarna skulle kanske illustrera din kulturella bildning?
Du hade inte fler referenser bland kända filmer?
Av mig skall du få två klassiker som visar vad man som "utböling" kan råka ut för: Easy Rider och Den sista färden

Min erfarenhet är dock att verkligheten inte alltid stämmer med sådant du finner på Netflix.
Folk i allmänhet har inte för vana att skada andra människor, särskilt inte sådana man lärt känna.
Att man här i tråden stöter på skribenter med ett kantstött och otryggt liv som kanske enda "sällskap" (förutom sitt tangentbord, då förstås..) är inte så konstigt; här kan man få utlopp för sin upplevda vanmakt och ta ut sin frustration på redan illa hanterade människor likt SB.

Vad som är glädjande (åtminstone för mig), det är att SB, när han nu rör sig ute i det svenska samhället, möter mer förståelse och positiv nyfikenhet än det motsatta!

Det är väl glädjande? -eller hur ser du Grisen på det?
Citera
2014-03-12, 06:28
Medlem
Citat:
Jaha, så precis nu som av en händelse så är du tillbaka i tråden..
Varit "förhindrad" kanske, men uppenbarligen inte vuxit till dig.
Det hade jag iofs inte heller trott.
Nå.
Jag förstår det som att du hoppas på att SB skall drabbas av några attacker från de red necks man tyvärr kan stöta på även i Sverige.
Inskränkthet, bigotteri, empatilöshet, xenofobi
är samtliga cirkumpolära [sjukdoms-]tillstånd, så visst kan SB även i Jämtland råka ut för dessa, med rätta, lågt aktade medborgare.

Din referens till filmen Jägarna skulle kanske illustrera din kulturella bildning?
Du hade inte fler referenser bland kända filmer?
Av mig skall du få två klassiker som visar vad man som "utböling" kan råka ut för: Easy Rider och Den sista färden

Min erfarenhet är dock att verkligheten inte alltid stämmer med sådant du finner på Netflix.
Folk i allmänhet har inte för vana att skada andra människor, särskilt inte sådana man lärt känna.
Att man här i tråden stöter på skribenter med ett kantstött och otryggt liv som kanske enda "sällskap" (förutom sitt tangentbord, då förstås..) är inte så konstigt; här kan man få utlopp för sin upplevda vanmakt och ta ut sin frustration på redan illa hanterade människor likt SB.

Vad som är glädjande (åtminstone för mig), det är att SB, när han nu rör sig ute i det svenska samhället, möter mer förståelse och positiv nyfikenhet än det motsatta!

Det är väl glädjande? -eller hur ser du Grisen på det?
Jag har två kusiner i trakten som inte är speciellt positiva till att få Sture till kommunen. Det är inget konstigt att en person med Stures bakgrund skapar oro, inte minst hos barnfamiljer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in