2014-03-10, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Glöm ej att DN lagt upp alla domarna på sin hemsida. Kan verkligen en tidning dömas för förtal för vad debattörer säger i en debatt? Jag tror det är lätt att tidningen anklagas för ensidighet om bara ena sidan får komma till tals.
Naturligtvis är det så. Det ger ju en debattör (oavsett åsikter) ett utmärkt tillfälle att sätta på sig martyrglorian, i det fall denne upplever sig tystad genom att inte ges utrymme för repliker i ett meningsutbyte på en arena av DN debatts kaliber.

(Att bara vissa "kulturpersonligheter" i en ganska snäv krets, kommer till tals där är litet grann en annan sak. Så snart olika aktörer i denna snäva krets, har olika åsikter i en fråga låter man nog alla sidor lufta sina ståndpunkter, däremot.)
Citera
2014-03-10, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Naturligtvis är det så. Det ger ju en debattör (oavsett åsikter) ett utmärkt tillfälle att sätta på sig martyrglorian, i det fall denne upplever sig tystad genom att inte ges utrymme för repliker i ett meningsutbyte på en arena av DN debatts kaliber.

(Att bara vissa "kulturpersonligheter" i en ganska snäv krets, kommer till tals där är litet grann en annan sak. Så snart olika aktörer i denna snäva krets, har olika åsikter i en fråga låter man nog alla sidor lufta sina ståndpunkter, däremot.)

Vänta litet grann här nu!

Är det trådens uppfattning av innebörden i TF, att det är/vore OK att DN låter någon random i en publicerad artikel påstå något negativt om någon annan (t ex att denne den andre är en mördare) och DN sedan när tidningen anmälts skulle kunna skylla ifrån sig och peka på Random och säga: "Det var inte vi som skrev det, det var Random! Vi bara publicerade."

'djembelelle' undrade om en tidning verkligen kan dömas för förtal för vad Random skriver.
Mitt svar blir: -Ja!
Om Nils Funcke har avvikande uppfattning får han gärna kontakta mig i denna fråga.
Citera
2014-03-10, 22:45
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Glöm ej att DN lagt upp alla domarna på sin hemsida. Kan verkligen en tidning dömas för förtal för vad debattörer säger i en debatt? Jag tror det är lätt att tidningen anklagas för ensidighet om bara ena sidan får komma till tals.

Men det finns också en rimlighet i vad man kan publicera. Om DN publicerar att NASA kommit fram till att det är osannolikt att det finns liv på Mars, kan inte någon stolleorganisation kräva replikutrymme för att argumentera att gröna fembeningar dansar polka runt Mars poler.

På samma sätt är det ganska meningslöst att upplåta spaltutrymme till GL och HK för att argumentera att SB skulle vara skyldig till mord.
Citera
2014-03-10, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Men det finns också en rimlighet i vad man kan publicera. Om DN publicerar att NASA kommit fram till att det är osannolikt att det finns liv på Mars, kan inte någon stolleorganisation kräva replikutrymme för att argumentera att gröna fembeningar dansar polka runt Mars poler.

På samma sätt är det ganska meningslöst att upplåta spaltutrymme till GL och HK för att argumentera att SB skulle vara skyldig till mord.

Här håller jag med -fullt ut!

Vad gäller det av DN beviljade spaltutrymmet till GL, så har det dock inte varit helt meningslöst.
Det finns faktiskt folk i stugor i detta Sverige som tror att man skall tro på vad ett justitieråd påstår och som därför tror på vad GL skriver i DN och som därför tror att SB mördat åtminstone några människor...

Så inte meningslöst av DN.
Däremot fullständigt obegripligt, oförnuftigt och sällsynt ansvarslöst av tidningen!
Citera
2014-03-11, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sisest
SVT1 Debatt 2012-08-30

Göran Lambertz syn på förtal i allmänhet och av Sture Bergwall i synnerhet:

- Du vet också Leif (Silbersky min anm.) att förtal är så långt, långt, lång, långt borta från alla möjligheter. Om du skulle driva den möjligheten skulle du förlora så det bara small om det.
- Nejdå, absolut inte, det vet du. Får man alltså lov att kränka folk och säga att du är skyldig trots att man blivit frikänd i domstol. Menar du som domare i Högsta Domstolen att man får agera så?
- Ja det är självklart att man får säga så om Sture Bergwall.

Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna;

Artikel 6 - Rätt till en rättvis rättegång
2. Var och en som blivit anklagad för brott skall betraktas som oskyldig till dess hans skuld lagligen fastställts.

I Sverige låter man olika beteenden eller brott, som är helt förkastliga bli normaliserade, när de framförs av en högt uppsatt domare.

Det enda kollektivet bekymrar sig om är bilden av Sverige och rättsväsendet, hur det är i verkligheten saknar betydelse så länge folk är tysta.

Att folk far illa, döms felaktigt och kränks bekymrar ingen. Det är just det som är det cynsiska, olika statister inom rättssystemet som låtsas att allt är bra trots att vi är många som kan intyga att det pågår saker som inte har någon gemensam nämnare med den officiella bilden. Det finns ingenstans att gå och få hjälp eller klaga när folk med maffialiknande skydd; tar för sig, på bekostnad av den enskildes liv och egendom. De är skyddade av bilden av Sverige och det påstådda rättssystemet.

Min uppfattning är att media inte har visat intresse för olika saker förrän det är för sent. När media bevakar och granskar domstolarna skärper de sig och vågar inte vara gränsöverskridande på så sätt som leder till rättsskandal. Många katastrofer och otäcka domslut hade undvikits om journalisterna seriöst bevakat det som sker i domstolarna, under pågående rättsproces, för det som sker fram till domslutet, tål inte alltid att visas upp.

Min erfarenhet är att när två likvärdiga parter möts i domstol, brukar det gå rätt till, men när någon kollega eller särintresse är i farten, då lyser objektivitet och legalitet med sin frånvaro.

Det är inte bara förtal av Sture Bergwall, man kränker hans integritet dagligen med att ingen beaktar sekretess eller tystnadsplikt i något som rör honom. Jag undrar vad det är som gör det möjligt att välja ut folk i Sverige som man tar sig rätt att förtala, åtala eller stämma i domstol på lösa boliner. Och få framgång i domstolarna!

Det går precis till så som Lambertz nu visar upp!

En juridisk gangbang, där en oskyldig person fortsättningsvis kränks av de personer som var de som fick honom oskyldigt dömd för seriemord, 8 felaktiga domar och de ger sig inte!

Och de tillåts fortsätta med sina vidrigheter och påhopp. För de är så skyddade, och det är just det som nu visas upp. För de nöjer sig inte med att gärningarna är preskriberade, de vill dupera folk till att ge dem en bekräftelse på att denna rättskandal var i sin ordning. Eller att det inte är en rättskandal, utan ett normalt förfarande i en rättsstat!

Man skriver, faxar och meilar synpunkter fram och tillbaka mellan parter och domstol, manipulerar och smutskastar sitt byte så att personen inte längre är vatten värd. Det blir en avhumanisering i kombination med lögner, som legitimerar den omgången de ger personer som de tagit ifrån grundläggande mänskliga rättigheter.

Lambertz och hans omgivning ser inte ens hur förkastligt det är, att kalla sig själva för ett gäng. Och fortsätta med denna smutskastning av sitt byte, särskilt efter resningarna.

Jag ser debatten som en påminnelse om hur skört livet är när dessa personer ska vinna billiga poäng på bekostnad av Sture Bergwall, som har det tillräckligt svårt efter alla år som fånge på Säter. De saboterar hans utslussning och försöker göra det svårare för honom genom att påtala att han kan vara skyldig; en seriemördare.
Citera
2014-03-11, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Och de tillåts fortsätta med sina vidrigheter och påhopp. För de är så skyddade, och det är just det som nu visas upp. För de nöjer sig inte med att gärningarna är preskriberade, de vill dupera folk till att ge dem en bekräftelse på att denna rättskandal var i sin ordning. Eller att det inte är en rättskandal, utan ett normalt förfarande i en rättsstat!

Man skriver, faxar och meilar synpunkter fram och tillbaka mellan parter och domstol, manipulerar och smutskastar sitt byte så att personen inte längre är vatten värd. Det blir en avhumanisering i kombination med lögner, som legitimerar den omgången de ger personer som de tagit ifrån grundläggande mänskliga rättigheter.

Lambertz och hans omgivning ser inte ens hur förkastligt det är, att kalla sig själva för ett gäng. Och fortsätta med denna smutskastning av sitt byte, särskilt efter resningarna.

Jag ser debatten som en påminnelse om hur skört livet är när dessa personer ska vinna billiga poäng på bekostnad av Sture Bergwall, som har det tillräckligt svårt efter alla år som fånge på Säter. De saboterar hans utslussning och försöker göra det svårare för honom genom att påtala att han kan vara skyldig; en seriemördare.

Det är inte alltid jag håller med dig, men i detta ditt inlägg prickar du rätt (säger jag).

Jag lyfte fram avslutningen, för jag har svårt att tänka mig att någon i nuläget på allvar skulle vilja ifrågasätta det du här skriver.

Det har gått väldigt fort nu med "förskjutningen i lasten". Efter nyår någonstans tog det fart med utslussningen till öppenpsykiatrin och efter KH:s artikel i DN, så har det du skriver blivit lättare att acceptera som en adekvat beskrivning av hur det står till i Sverige.

'Bekymmersamt' -var det mildaste ordet jag kunde komma på..
Citera
2014-03-11, 00:48
Medlem
Dallbens avatar
I Dan Larssons bok står det att rättsläkaren Kari Ormstad vittnade om att det fanns både blod och sperma på Gry Storvik samt att ingetdera kunde vara från Thomas Quick. Detta ifrågasatte Kwast eftersom blodet var typ A vilket Quick hade. Då svarade Kari Ormstad att DNA-profilen inte stämde.

Detta ledde till att åklagaren per telefon hörde överingenjör Bente Mevaag som vittnade annorlunda och sade att de provat med DNA men det gav ingen resultat. De kunde inte säga vilket DNA som blodet hade.

I Pelle Svenssons överklagande resoneras det om det här. Kari Ormstad har avgivit ett 9-sidigt sakutlåtande. Spermaförekomsten har DNA-testats och där föreligger DNA-profil. Denna är bevisligen inte från Thomas Quick. Om sperma följder sedan ett konstigt resonemang om att det inte avviker från Thomas Quicks vittnesmål som i sin tur är osäker om han fullbordat ett samlag eller inte.

Tillbaka till blodprovet. Enligt Pelle Svensson så har det gått att utesluta Thomas Quick även på blodproven med DNA (via PCR). Han skriver att han får stöd i sina slutsatser av laboratoriechef Reidar Nilsen på Rikskrim i Oslo.

Jag undrar om det är det Kari Ormstad menar när hon vittnar om att blodet inte kan vara från Quick. Det borde vara fullt möjligt att utesluta någon på DNA även om DNA-provet inte räcker för att ta fram en fullständig DNA-kedja.

Det här är principiellt intressant eftersom man skulle vilja att domare i högsta domstolen var insatta i hur DNA fungerar och hur det det kan användas för att fria oskyldigt dömda personer.
Det är ganska många uppseendeväckande domar i USA som rivits med hjälp av DNA.

Gubb-Jan Stigsson tycker tvärtom, han bortser från Kari Ormstad.
http://st.nu/opinion/debatt/1.452940-fel-igen-svensson
Citera
2014-03-11, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Det är viktigt att komma ihåg att konventionens bestämmelser riktar sig mot stater och staters förvaltning, inte mot privatpersoner. Jag får säga så mycket jag vill att det är helt uppenbart att SB är skyldig till 25 mord om jag nu skulle vilja det (att det eventuellt skulle kunna vara förtal är en annan sak). Problemet med GL är ju att han inte uttalat sig som renodlad privatperson. Han har ju heller inte i strikt bemärkelse uttalat sig som justitieråd eftersom det ju egentligen förutsätter att han redogör för sin uppfattning i domskäl. Han intar någon sorts mellanställning och från den positionen ska han naturligtvis inte säga ett knyst.

Jag undrar ofta vad är det du vill framföra? Du använder konstiga ord i sammanhanget, som renodlad privatperson och mellanställning

Min uppfattning är att europakonventionen ska skydda privatpersoner från övergrepp från staten. Inte som du framför, där du missar att privatpersoner blir drabbade, inte staten, när rättssäkra rutiner saknas.

Konventionen innebär att man i Europa har kommit överens om att det ska finnas grundläggande, okränkbara rättigheter för medborgarna som ska skyddas genom att staterna förbinder sig till detta genom avtal/konvention.

Du får skyddet om mänskliga rättigheter till att framstå som att det är staten som ska skyddas från medborgarna. Är det förklaringen till din hållning?

Hur kan en domare i Högsta Domstolen vara "renodlad" privatperson i juridiska angelägenheter i en rättskandal av de gigantiska mått som denna sak handlar om? Och i en sak han skulle granska som Justitiekansler?

Vad menar du med mellanställning? Att han ska hålla skenet uppe om rättsstaten på HD under arbetstid när rätt ska skipas genom lagtolkning, men inte i media eller med polarna i Qvicksekten när orätt implementeras i rättspraxis?
Citera
2014-03-11, 01:33
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten

Ett forskningsresultat från NASA är inte ett debattinlägg och publiceras inte på debattsidan.
Citera
2014-03-11, 03:46
Medlem
Citat:
Ett forskningsresultat från NASA är inte ett debattinlägg och publiceras inte på debattsidan.

Precis, samt, att det i ovan inlägg metaforiska Nasas uttalande ju faktiskt bara hävdade att det var osannolikt med liv på Mars, inte att det var de facto omöjligt, viket vidare innebär att givetvis de som då nått motsatta slutsatser, eller till och med eventuellt skulle kunna bevisa motsatsen till Nasas uttalande, således självfallet måste få komma till tals - Något som de såklart skulle ha rätt att få göra i vilket fall, åtminstone om man är för Demokrati.

I ett genuint demokratiskt samhälle skall och får alltså alla komma till tals. Nu är ju visserligen inte Sverige längre ett faktiskt demokratiskt samhälle då endast eller uteslutande PK-godkända åsikter får göra sig hörda, men ändå.
Citera
2014-03-11, 08:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Precis, samt, att det i ovan inlägg metaforiska Nasas uttalande ju faktiskt bara hävdade att det var osannolikt med liv på Mars, inte att det var de facto omöjligt, viket vidare innebär att givetvis de som då nått motsatta slutsatser, eller till och med eventuellt skulle kunna bevisa motsatsen till Nasas uttalande, således självfallet måste få komma till tals - Något som de såklart skulle ha rätt att få göra i vilket fall, åtminstone om man är för Demokrati.

I ett genuint demokratiskt samhälle skall och får alltså alla komma till tals. Nu är ju visserligen inte Sverige längre ett faktiskt demokratiskt samhälle då endast eller uteslutande PK-godkända åsikter får göra sig hörda, men ändå.

Någon mer än jag som ser en uppseglande pseudodebatt där NASA:s hypotetiska uttalanden i lika hypotetiska debattartiklar (som antagligen inte hade publicerats på debattsidorna osv) försöker förskjuta fokus från vilket ansvar DN kan tänkas ha, när man publicerar allvarligt kränkande debattartiklar på just debatt- och kultursidor?

DN kommer inte att kunna friskriva sig från ansvar enl TF bara för att artiklarna låg på DN Debatt och inte på t ex ledarsidan om detta skulle komma att tas upp till prövning på begäran av JK.

Tillägg:
Det ironiska i sammanhanget är ju att det är just DN:s nuvarande VD Gunilla Herlitz som via en dom i HD får lära sig läxan och dessutom den hårda vägen, så att säga.
Hon var nämligen tidigare ansvarig utgivare för DN.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ny-dom-evigt-utgivarskap-pa-natet/

Jobbig sits för nuvarande AU, Peter Wolodarski, som nu kanske inser sitt ansvar och därför mycket följdriktigt gnäller högt i artikeln.
Som är publicerad i just DN.
Humor!
Senast redigerad av Enzenn 2014-03-11 kl. 08:24.
Citera
2014-03-11, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Vänta litet grann här nu!

Är det trådens uppfattning av innebörden i TF, att det är/vore OK att DN låter någon random i en publicerad artikel påstå något negativt om någon annan (t ex att denne den andre är en mördare) och DN sedan när tidningen anmälts skulle kunna skylla ifrån sig och peka på Random och säga: "Det var inte vi som skrev det, det var Random! Vi bara publicerade."

'djembelelle' undrade om en tidning verkligen kan dömas för förtal för vad Random skriver.
Mitt svar blir: -Ja!
Om Nils Funcke har avvikande uppfattning får han gärna kontakta mig i denna fråga.

Nej Enzenn missförstå mig inte. Jag menar bara att om DN vägrat, exempelvis, denna KH att ta in hennes alster, hade hon gjort sig själv till en martyr och gråtit ut i andra media och DN hade framstått som opartiska och vinklade.

Det var mera allmänt hållet alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in