2014-03-11, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exerd
http://ireport.cnn.com/docs/DOC-1103537

Vad är detta CNN, och en bild på ett uppenbart fartyg??

ah... By MikeSeberger... en bloggare...

Sluta nu, jag skrattar så jag får ont i magen...
Citera
2014-03-11, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Inte en aning om detta ens är möjligt men vet att forskare använder denna metod för att ta reda på ämnen på planeter utanför solsystemet tex.

Sant... du har onekligen en mycket bra poäng där, men den hör inte hemma här.
Citera
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plusken
Intressant tanke, men jag tror nog dylik strålning skulle försvinna som en piss i atlanten jämfört med all bakgrundsstrålningen från själva planeten vi steppar runt på... hoppas du inte var seriös..

Jo jag var seriös. Jag vet ju att ämnen kan spåras genom deras utsöndrande strålning från väldigt väldigt långt håll men tror inte de har tillgång till de redskapen nu, som teleskop tex.

Ganska enkelt då planet är fast och man borde se stora utsöndringar av vissa ämnen. Med förutsättningarna att planet inte splittrats i luften då vilket gör det hela mer komplicerat.
Citera
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zob
Men herregud Du tror verkligen att när du ringer så flyger signalerna bara rakt upp i luften och iväg eller? Nånting måste ta emot signalerna som telefoner skickar ut.. I detta fall tror jag inte det

Bästa sättet att ringa från ett plan är via WiFi/Skype, att hitta en 3G-mast över havet är långsökt.
Citera
2014-03-11, 23:27
Medlem
Har uppdaterat min karta med senaste rapporterade primärradarpositionen enligt malaysiska flygvapnet. Har inte redigerat bilden så att "krysset" skall ligga på malaysiska radarstationens gräns, utan de överenstämmer verkligen så exakt, vilket verkar verifiera uppgifterna om de malaysiska radarstationernas ganska begränsade räckvidd.

http://imgur.com/FuqjXKA
Citera
2014-03-11, 23:28
Medlem
BleAivanos avatar
Kan ni inte era konspirationsteorier om telefoner och cover ups någon annanstans?

T.ex. här: (FB) Kan USA (eller annan) vara bakom Malaysia Air-krasch?
Citera
2014-03-11, 23:29
Medlem
Zynas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teknikfreak
Att Malaysias militär skulle mörka något tror jag inte.
Då är det mer sannolikt att dom inte har nån koll på vem som rör sig i deras luftrum.
Det finns väl inga omedelbara hot mot Malaysia?
Däremot är det en väldig massa trafikflygplan i deras luftrum hela tiden.

Sannolikt har dom väl ett par relativt gamla primärradarstationer med medioker inspelnings/logg-funktion.
Nu måste någon sitta och jämföra dessa primärdata med andra stationers sekundärdata för att reda ut vilket plan som är det försvunna.
Lägg till dåliga tidsstämplar, dålig täckning på radarn och data från flera stationer som måste synkas med sekundärradar och hundratals trafikflygplan så kan det nog ta en stund.

Men Malaysias militär vill förstås inte erkänna att man inte har en jäkla aning om vem som är i deras luftrum, därav denna tystnad.

Äntligen ett vettigt inlägg bland alla konspirationsstollar som krupit fram sista timmarna.
Jag håller med fullständigt, jag tror inte heller att Malaysiska flygvapnet vill mörka någonting angående olyckan, vad de möjligen har velat mörka är deras egen inkompetens (resursbrist, gamla prylar, whatever) men det verkar gå sådär.

En stolt och envis nation försöker göra det här på egen hand.
En klok och ödmjuk nation tar hjälp av alla till stående buds medel.

De sista två meningarna är i generella ordalag då jag är osäker på hur mycket hjälp man fått/begärt, jag har också viss förståelse för att man inte kan låta alla utomstående få ta del av detaljkunskap om deras flygvapen
Citera
2014-03-11, 23:30
Medlem
TaxMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankanin
Ang. Find my iPhone och dyl. går det väl att se den senaste gången mobiltelefonen haft uppkoppling till något nät? Det hade varit ganska intressant.
Man måste ju ha flygplansläge inkopplat på planet, då stängs signalmottagningen av. Kan ju vara någon idiot som har glömt bort att göra detta, men hoppas inte på det.
Citera
2014-03-11, 23:38
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxMonkey
Man måste ju ha flygplansläge inkopplat på planet, då stängs signalmottagningen av. Kan ju vara någon idiot som har glömt bort att göra detta, men hoppas inte på det.
Finns inget måste, varför skulle man vara idiot om man har på telefonen på planet?
Jag brukar ibland bara slå över min på ljudlös.

Dessutom är det ju tillåtet att ringa från telefonerna på vissa flyg nu, och kravet på flygplansläge alt. avslagen är väl mig veterligen borttaget.
Citera
2014-03-11, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plusken
Skitsnack, jag har farit runt över hela planeten, när signaler går fram, har man nått enheten, någon som vill sätta en mille eller två, money talk, bullshit walk!
Självförtroendet verkar det inte vara något fel på men du är fel ute. Om du från ett nät ringer en telefon som roamat (eller roamar) i ett annat nät (inte hemmanät) så kommer det i vissa konfigurationer att gå fram signaler under tiden som det utländska nätet försöker paga telefonen (tonerna du hör har för övrigt inte ett skvatt med att det ringer i andra ändan, det är bara ett ljud man behållit för att de gamla telesystemen fungerade på det sättet och för att inte förvirra kunderna, du kan ha en musikslinga eller något annat medans setupförsöket pågår).

Just för roamande kunder så brukar man ha längre detach-timer innan man släpper deras TIMSI eller senaste LA/RA eftersom roamande kunder är en viktig inkomstkälla (och man vill fånga dem så fort de dyker upp igen istället för att telefonen registrerar hos någon konkurrent med roamingavtal) och därmed så kommer det terminerande nätet inte att skicka en reject direkt som den gör hemmavid.

Nätet som du ringer ifrån har inte en susning om var den mottagande telefonen befinner sig annat än hänvisningen som telefonnumret ger, operatören som du försöker ringa till vet inte heller vart telefonen befinner sig annat än att den är registrerad i ett utländskt nät som de har roamingavtal med och ALLT som händer därefter ligger i terminerande operatörs händer (och eftersom man då har valt att ha långa timers för att plocka bort en roamande abonnent så kommer det att gå fram signaler även om där inte längre finns någon telefon att nå). Först när telefonen på nytt dyker upp så kommer hemmaoperatören att återigen ha rätt information (och då får du garanterat "abonnenten kan inte nås för tillfället" eller dylikt om du stänger av luren).

Så jävla mycket kan du inte ha rest runt i världen för det har hänt mig fler gånger än jag kan minnas och händer ett par gånger i månaden när jag skall ringa till folk som är ute och flänger.
Citera
2014-03-11, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Kan du nämna en GPS app som funkar på 36000 fot?

Dina inlägg blir bara dummare och dummare så snälla om du inte har något av värde att komma med så håll truten

GPS datat i en telefon kommer inte från nån app utan från systemet. Appar läser in data från systemet. På min Android app funkar i stort sett alla GPS funkationer ombord på flygplan, inkl Google Maps, GPS Status, Flightradar24 och Flight Map, se bild som jag tog för 1 månad sedan.

https://www.dropbox.com/s/zjlkakumagfjgt5/2014-02-08%2012.57.26.png
Citera
2014-03-11, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
Har uppdaterat min karta med senaste rapporterade primärradarpositionen enligt malaysiska flygvapnet. Har inte redigerat bilden så att "krysset" skall ligga på malaysiska radarstationens gräns, utan de överenstämmer verkligen så exakt, vilket verkar verifiera uppgifterna om de malaysiska radarstationernas ganska begränsade räckvidd.

http://imgur.com/FuqjXKA

Om din karta stämmer (vilket jag utgår ifrån), så kan man ju rätt säkert anta att planet försvann för att det åkte utanför primärradarns räckvidd istället för att ha kraschat. Då återstår två (breda) möjligheter:
  • Haveri
    Planet har kraschat av någon anledning, och med tanke på att planet kan ha flugit en rätt bra bit så är det eventuella sökområdet stort och det finns därmed en risk att vi aldrig kommer att få reda på vad som hände med planet. Denna teori förklarar inte varför planet svängde.
  • Någon sorts kapning
    Planet har kapats, antingen av en av piloterna eller en av passagerarna, och flygs sedan till någon avlägsen plats (osannolikt) eller ner i vattnet en bra bit bort. Förklarar hur det kunde svänga och varför transpondern stängdes av, men motsägs av faktumet att motiv verkar saknas.

Båda dessa teorierna har ju flera hål och flera alternativa former, såsom att det kan ha skett ett massivt elfel på planet eller liknande. De överlappar också i teorin om att militären har skjutit ner det och mörkar det. Inte helt orimligt men det känns rätt långsökt med tanke på hur trafikerad nedslagsplatsen hade varit, någon borde sätt det.

Jag är medveten om att det med största sannolikhet är kraschat och att alla ombord är omkomna, men med den lilla möjligheten för en kapning eller dylikt ändå kvar i bilden så kan jag inte låta bli att tycka att händelsen är oerhört fängslande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in