Citat:
Ursprungligen postat av
plusken
Skitsnack, jag har farit runt över hela planeten, när signaler går fram, har man nått enheten, någon som vill sätta en mille eller två, money talk, bullshit walk!
Självförtroendet verkar det inte vara något fel på men du är fel ute. Om du från ett nät ringer en telefon som roamat (eller roamar) i ett annat nät (inte hemmanät) så kommer det i vissa konfigurationer att gå fram signaler under tiden som det utländska nätet försöker paga telefonen (tonerna du hör har för övrigt inte ett skvatt med att det ringer i andra ändan, det är bara ett ljud man behållit för att de gamla telesystemen fungerade på det sättet och för att inte förvirra kunderna, du kan ha en musikslinga eller något annat medans setupförsöket pågår).
Just för roamande kunder så brukar man ha längre detach-timer innan man släpper deras TIMSI eller senaste LA/RA eftersom roamande kunder är en viktig inkomstkälla (och man vill fånga dem så fort de dyker upp igen istället för att telefonen registrerar hos någon konkurrent med roamingavtal) och därmed så kommer det terminerande nätet inte att skicka en reject direkt som den gör hemmavid.
Nätet som du ringer ifrån har inte en susning om var den mottagande telefonen befinner sig annat än hänvisningen som telefonnumret ger, operatören som du försöker ringa till vet inte heller vart telefonen befinner sig annat än att den är registrerad i ett utländskt nät som de har roamingavtal med och ALLT som händer därefter ligger i terminerande operatörs händer (och eftersom man då har valt att ha långa timers för att plocka bort en roamande abonnent så kommer det att gå fram signaler även om där inte längre finns någon telefon att nå). Först när telefonen på nytt dyker upp så kommer hemmaoperatören att återigen ha rätt information (och då får du garanterat "abonnenten kan inte nås för tillfället" eller dylikt om du stänger av luren).
Så jävla mycket kan du inte ha rest runt i världen för det har hänt mig fler gånger än jag kan minnas och händer ett par gånger i månaden när jag skall ringa till folk som är ute och flänger.