2014-03-11, 12:01
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Det är ett felaktigt påstående, att det inte har funnits varg i Sverige på 200 år. Vargen fridlystes i Sverige i mitten av 1960-talet (kan vara 1966), då det endast fanns en spillra kvar av stammen i fjällvärlden. Den sista vargen som sköts (innan våra licens o skyddsjakter) i Närke, sköts på slutet av 1880-talet d.v.s. ca 120 år sedan.

Invasiv art det är en art som är helt främmande i en miljö, så som t.ex. mink, mårdhund, kanadagås och bisamråtta m.fl. Men vargen är inte en främmande art i sverige och kan därför ej heller inte räknas som invasiv art.

Jag tycker du främst märker ord här och bemöter på intet sätt argumenten. Det exakta antalet år vargen varit utrotad är inte på något sätt relevant i mina ögon.

Som tidigare klargjorts kan man mycket väl vargen liknas vid en invasiv art.
Citera
2014-03-11, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Det är väl ingen som på allvar tycker vi ska utrota vargar enkom för att vi kan. Det går ju applicera på i princip alla arter på jorden isf.

De flesta som inte vill ha någon varg i Sverige tycker att den är att likna vid en invasiv art. Den har inte funnits här på 200 år, naturen och faunan är inte likadan som när de försvann, människan och tamboskapet har brett ut sig ytterligare, och det är inte ens samma ras (eller art?). Till råga på allt orsakar den stor förändring på de vilda stammarna som inte är önskvärd, de omöjliggör jakt med lös hund (vilket är en helt unik tradition, värd att bevara) och den orsakar stora risker/kostnader för tamboskap.

Ganska goda argument i mina ögon, och då är jag inte ens helt säker på om jag vill ha bort vargen helt eller bara begränsa antalet till en hanterbar nivå och behålla den i landet.

Dessutom kan man väl säga att Sverige hade varit ett ganska lämpligt tillhåll för vargen om den tilläts etablera sig i norra Sverige, där den förmodligen skulle passa in bäst.

Jo det finns anledningar det var Woffeltoffel som tyckte det räckte med att om man kan och har makten så är det bara att skjuta dem.

Den har väl inte varit borta i 200 år jag trodde det var 20-30 år på1900-talet som det inte fanns Varg?
Citera
2014-03-11, 15:05
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Jo det finns anledningar det var Woffeltoffel som tyckte det räckte med att om man kan och har makten så är det bara att skjuta dem.

Den har väl inte varit borta i 200 år jag trodde det var 20-30 år på1900-talet som det inte fanns Varg?
Nu läser du mitt inlägg som fan läser bibeln. Jag ville påpeka att vi har makten att ta livet av djur och till och med utrota hela arter om vi så känner för det. Vi människor har all makt att göra detta och det betyder, för att tydliggöra, att vi bestämmer vilka djur som ska leva och vilka som skall dö. Exempelvis så äter jag och många andra kött, vi äter alltså andra djur för att vi vill och känner för det.

Om du faktiskt tar och läser mina tidigare inlägg i tråden så har jag aldrig skrivit att vi ska utrota vargen i Sverige. Däremot tycker jag att markägarna bör ha mer makt och mer att säga till om när det gäller varg på deras marker, precis som de har när det kommer till andra djur. Att skjuta av vargar som blir problem istället för att flytta dessa (typ junselevargen).
Citera
2014-03-11, 18:27
Medlem
P04s avatar
Citat:

Småland har definitivt inte haft varg de senaste 150 åren. Skulle tro att detsamma gäller hela landet söder om dalarna.
Googla på "vargangrepp", "får", "skåne" och fundera på om prognosen för vargetablering är så problemfri som man vill göra gällande. Skånevargens framfart i fjol är ju dessutom långtifrån ett undantag. Samma sak hände i västervikstrakten vid ungefär samma tid.
Citera
2014-03-11, 19:46
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Well vi kan ta ett parti Schack så får vi se vem som är strategiskt smartast?

Den dagen schackfärdigheter används för att avgöra utfall av argumentation kan det vara aktuellt.

Jag menar, var är relevansen för diskursen?
Citera
2014-03-11, 19:50
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Småland har definitivt inte haft varg de senaste 150 åren. Skulle tro att detsamma gäller hela landet söder om dalarna.
Googla på "vargangrepp", "får", "skåne" och fundera på om prognosen för vargetablering är så problemfri som man vill göra gällande. Skånevargens framfart i fjol är ju dessutom långtifrån ett undantag. Samma sak hände i västervikstrakten vid ungefär samma tid.

Dock ska det, till vargeriets försvar, att kostnaden för rovrivna djur ur ett nationellt perspektiv försumbara. Vargen tar runt 500 får och något tiotal nöt om året. Är ju inga pengar att tala om.

För den enskilde djurägaren är det, naturligtvis, ej försumbart.
Citera
2014-03-11, 22:16
Medlem
Citat:
Vad har Småland med saken att göra vi pratade ju om hela Sverige?
Citera
2014-03-11, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Den dagen schackfärdigheter används för att avgöra utfall av argumentation kan det vara aktuellt.

Jag menar, var är relevansen för diskursen?
Han antydde att jag var dumm i huvet så då utmanade jag honom på ett inteligensspel.
Citera
2014-03-11, 22:24
Medlem
P04s avatar
Citat:
Vad har Småland med saken att göra vi pratade ju om hela Sverige?
Så du menar att biotoperna i småland inte riskerar att påverkas negativt av en snabb och omfattande vargetablering eftersom det för femtio år sedan fanns enstaka vargar i värmland?

Citat:
Ursprungligen postat av Hogerspoket
Dock ska det, till vargeriets försvar, att kostnaden för rovrivna djur ur ett nationellt perspektiv försumbara. Vargen tar runt 500 får och något tiotal nöt om året. Är ju inga pengar att tala om.

För den enskilde djurägaren är det, naturligtvis, ej försumbart.
Givetvis har den enskilda småbrukarens öde ingen betydelse ur ett nationalekonomiskt perspektiv. Det skulle heller inte vara några problem om vargen fick skyddsjagas vid behov och expansionen dämpades så att effekterna gick att förutse.
Jag har aldrig förespråkat någon utrotning av varg, men jag anser att vi har ett ansvar för den, och den måste förvaltas.
Citera
2014-03-11, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woffeltoffel
Nu läser du mitt inlägg som fan läser bibeln. Jag ville påpeka att vi har makten att ta livet av djur och till och med utrota hela arter om vi så känner för det. Vi människor har all makt att göra detta och det betyder, för att tydliggöra, att vi bestämmer vilka djur som ska leva och vilka som skall dö. Exempelvis så äter jag och många andra kött, vi äter alltså andra djur för att vi vill och känner för det.

Om du faktiskt tar och läser mina tidigare inlägg i tråden så har jag aldrig skrivit att vi ska utrota vargen i Sverige. Däremot tycker jag att markägarna bör ha mer makt och mer att säga till om när det gäller varg på deras marker, precis som de har när det kommer till andra djur. Att skjuta av vargar som blir problem istället för att flytta dessa (typ junselevargen).
Jag skrev varför ska vi avgöra vilka djur som ska få leva (då menade jag I Sverige som ras vilket jag kanske förklarade dåligt) och då svarade du för att vi kan!
Citera
2014-03-11, 22:25
Medlem
Citat:
Så du menar att biotoperna i småland inte riskerar att påverkas negativt av en snabb och omfattande vargetablering eftersom det för femtio år sedan fanns enstaka vargar i värmland?

Givetvis har den enskilda småbrukarens öde ingen betydelse ur ett nationalekonomiskt perspektiv. Det skulle heller inte vara några problem om vargen fick skyddsjagas vid behov och expansionen dämpades så att effekterna gick att förutse.
Jag har aldrig förespråkat någon utrotning av varg, men jag anser att vi har ett ansvar för den, och den måste förvaltas.
Nej frågan gällde ju om det hade funnits Varg i Sverige på 200 år?
Citera
2014-03-11, 22:28
Medlem
P04s avatar
Citat:
Nej frågan gällde ju om det hade funnits Varg i Sverige på 200 år?
Vilket bara var en ful glidning på diskussionen om huruvida vargens återetablering kunde liknas vid en invasiv arts snabba utbredning.

Det intressanta tycker jag inte är att "vinna diskussioner", utan att komma fram till kloka och välgrundade ståndpunkter genom argumentation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in