2014-03-03, 10:45
Medlem
HerrStorfurstes avatar
Under februari har bokslutet rullat in och den hr trden aktualiseras drmed.
AIK backade cirka tta miljoner och Blvitt backade runt tre.

Min egen klubb rebro fick genom degradering se en minskad nettoomsttning p ganska exakt 14 miljoner men gjorde trots det en vinst p cirka en miljon. Stor del kan frklaras genom att man minskade sina personalkostnader med 14 miljoner frn 34 miljoner till 20. I det stora hela fr man sga att jag r imponerad av det ekonomiska arbetet dr med lyckats kombinera tstramningarna utan att kvalitn i speltruppen ndrats speciellt mycket och fixat avancemang direkt.
Citera
2014-03-03, 12:25
Medlem
pihlbaoges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapopulos
Jag bevittnade precis Gais seger i cupen borta mot allsvenska IFK Norrkping och det slog mig att det nu r ett tag sedan man lste ngra krisrubriker kring klubbens ekonomi.

Klubben hade ju missktts det grvsta under ett antal r nr man fll ur Allsvenskan och det sg ut som att man var p vg att g i konkurs eller tminstone frlora elitlicensen. Nu, ett drygt r senare, andas klubben istllet optimism i och med en hittills lyckad frssong, ett par intressanta nyfrvrv och en trupp som p pappret borde kunna vara med och slss om uppflyttning. Hur r detta mjligt?

Man har dragit ganska hrt i alla bromsar och fallskrmar som finns.

Om jag inte missminner mig helt s slde man Gaisgrden (till ett enormt verpris) och fick ihop en hel del pengar dr, sedan s har man ju haft konserter och galor anordnade av Gaisare (Hkan Hellstrm framfr allt) dr vinsterna gtt till att rdda Gais.

Man drog vl igng ett Gteborgs Giro ocks fr att f ihop pengar.
Citera
2014-03-03, 16:53
Medlem
http://www.expressen.se/sport/fotbol...icensen-hotad/
Sundsvall verkar vara nsta klubb p fallrepet.
Citera
2014-03-11, 19:57
Medlem
Helsingborg verkar inte heller ha det alltfr bra.
http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle18518277.ab
Citera
2014-03-11, 20:05
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32

Undrar hur man gr med Pr Hansson. En av allsvenskans med vlbetalde spelare, med kontrakt ver 2015. Marknadsvrdet p honom r inte speciellt stort. Man kanske till och med rear bort honom fr att bli av med lnen. Det r mnga hga lner i HIF som man mste bli av med.
Citera
2014-03-16, 14:43
Medlem
Citat:
Historien upprepar sig, precis som nr man ndde CL i brjan p 2000-talet s anvnder man sina stora engngsintkter till att dra p sig stora lngsiktiga kostnader som man p sikt inte kan bra. Mrkligt att man inte lrde sig frra gngen man hamnade i klistret.
Citera
2014-03-16, 20:55
Moderator
easy_dans avatar
Betalade Helsingborg tillbaka pengarna till kommunen ngon gng eller slapp man undan dr?
Citera
2014-03-16, 20:57
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Betalade Helsingborg tillbaka pengarna till kommunen ngon gng eller slapp man undan dr?
Har fr mig att de betalade av de sista delarna av lnet under 2013.
Citera
2014-03-16, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan

Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Har fr mig att de betalade av de sista delarna av lnet under 2013.
Jag undrar om det inte var 2012 i samband med de stora intkterna som man betalade tillbaka. Sklart bra att man betalar tillbaka sitt ln efter tio r men mrkligt beslut nr man bara ngra mnader senare behver slja vinstandelar i spelartruppen fr att hlla verksamheten flytande.
Citera
2014-03-16, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale
Jag undrar om det inte var 2012 i samband med de stora intkterna som man betalade tillbaka. Sklart bra att man betalar tillbaka sitt ln efter tio r men mrkligt beslut nr man bara ngra mnader senare behver slja vinstandelar i spelartruppen fr att hlla verksamheten flytande.

Du tror att en styrelse som budgeterar en frsljning av May Mahlangu i sina intkter r kapabla till att tnka s lngt? Man slde spelare fr hga summor och istllet fr att tnka lngsiktigt s betalar man tillbaka hela lnet och strr pengarna p sopor som tex Srum och dyra korttidsln.
Citera
2014-03-16, 21:48
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:

Gr absolut ingenting om denna skitklubb knkar och blir degraderad...
Citera
2014-03-16, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vagner.Love
Du tror att en styrelse som budgeterar en frsljning av May Mahlangu i sina intkter r kapabla till att tnka s lngt? Man slde spelare fr hga summor och istllet fr att tnka lngsiktigt s betalar man tillbaka hela lnet och strr pengarna p sopor som tex Srum och dyra korttidsln.
Kompetensen i deras styrelse r bevisligen hgst tvivelaktig men de inlnade spelarna r inte det stora problemet d det var tidsbegrnsade kostnader ven om de kan ha varit dyra. Problemet r de dyra och lnga kontrakt man skrev nr man var p grn kvist, ett sdant r Pr Hanssons kontrakt som nu r en del av den stora kostnadskostym som Helsingborgs relativt lilla intktskropp ska bra upp. Gldjekalkyler kring "skra" spelarfrsljningar som May gjorde att man lurade sig sjlv att kostymen skulle passa.

Samma flla som vi gick i med Stadion dr man rknade med stora "skra" intkter p eventmarknaden, en marknad som visade sig inbringa nstintill ingenting. Kostnaderna blev efter frvntan men intkterna uteblev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in