2014-03-10, 21:39
Medlem
lluBdeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthen
Upplägget är som på universitetet dvs föreläsningar varvat med räkneövningar och laborationer. Föreläsningarna hålls i helklass(vi var 80pers) och räkneövningarna och labbarna hålls i mindre klasser antagligen den gruppen på 15pers du skrev om.

Man läser kursen och tentar sedan av den, vi hade godkänt/underkänt på vår betygskala. Dock låg godkänt nivån betydligt högre än på gymnasiet.

Okay, hur är det med muntliga redovisningar? Gjorde ni sånt på KOMVUX'?
Citera
2014-03-11, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lluBdeR
Okay, hur är det med muntliga redovisningar? Gjorde ni sånt på KOMVUX'?

Vet inte riktigt vad du menar med basår på komvux, jag gick ett basår på universitetet. Och nej det hade vi inte.
Citera
2014-03-11, 15:23
Medlem
Hoppa av komvux, återbetalningsskyldig?

Hejsan.

Som rubriken lyder, tänker jag hoppa av min komvux utbildning. Anledningen till detta är att jag har fått tag i ett jobb, och anledningen till att jag studerar på komvux är för att ha en inkomst medans jag söker jobb vilket jag nu fått.
Jag bor fortfarande hemma, och har inget CSN lån utan bara bidrag.
Mina kurser avslutas i Juni någon gång.
Finns det en möjlighet att avsluta allt jag håller på med utan att bli återbetalningsskyldig? Är det möjligt när man bara har bidragsdel och inget lån?
Har försökt att läsa på CSN's hemsida men tycker det är lite luddigt.

/ Mcbacon
Citera
2014-03-11, 15:25
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthen
Upplägget är som på universitetet dvs föreläsningar varvat med räkneövningar och laborationer. Föreläsningarna hålls i helklass(vi var 80pers) och räkneövningarna och labbarna hålls i mindre klasser antagligen den gruppen på 15pers du skrev om.

Man läser kursen och tentar sedan av den, vi hade godkänt/underkänt på vår betygskala. Dock låg godkänt nivån betydligt högre än på gymnasiet.
Basår på komvux och basår på universitet är inte samma sak. Det är garanterat inga räkneövningar på komvux.

Jag skulle rekommendera basår på universitet. På komvux är basåret inget speciellt. Du pluggar ett antal vanliga komvuxkurser under ett år bara.

Behöver du verligen biologin? Annars, ta tekniskt basår.
Citera
2014-03-11, 15:54
Medlem
TheHmms avatar
nope, du blir återbetalningsskyldig.
Citera
2014-03-11, 15:59
Medlem
CaptainSweatpantss avatar
Om du endast har tagit bidrag, men inte lånat, och meddelar CSN om att du avbryter utbildningen nu och inte ska ha mer studiebidrag borde du inte bli återbetalningsskyldig. Det blir du endast om du har lånat eller om du fortsätter ta bidrag trots att du inte studerar. Så tolkar jag det.
Citera
2014-03-11, 16:08
Medlem
Pastmasters avatar
Nej, det blir du inte. Men du får inget studiemedel till nästa gång du ska studera. Då kräver de antal poäng från perioden du läste på Komvux.
Citera
2014-03-11, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Nej, det blir du inte. Men du får inget studiemedel till nästa gång du ska studera. Då kräver de antal poäng från perioden du läste på Komvux.

Hur menar du nu? Utveckla, jag är trög.
Citera
2014-03-11, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Förutsatt att han då kommer studera på komvux. Skulle han börja studera på högskola/universitet/YH kommer han få studiemedel då CSN inte prövar studieresultat för första gången man söker studiemedel för eftergymnasiala studier.

"Vi prövar inte dina studieresultat

* om det är första gången du söker studiemedel för eftergymnasiala studier. Utbildningar på eftergymnasial nivå är exempelvis utbildningar på högskola, universitet, yrkeshögskola och språkkurser utomlands."
http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/provar-studieresultaten
Citera
2014-03-11, 21:26
Medlem
lluBdeRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Basår på komvux och basår på universitet är inte samma sak. Det är garanterat inga räkneövningar på komvux.

Jag skulle rekommendera basår på universitet. På komvux är basåret inget speciellt. Du pluggar ett antal vanliga komvuxkurser under ett år bara.

Behöver du verligen biologin? Annars, ta tekniskt basår.

Aha okay, jag behöver biologin för läkarprogrammet =\
Citera
2014-03-15, 22:04
Medlem
Någon som läst företagsekonomi I eller servicekunskap på komvux?

Vad använde ni i så fall för kursbok?
Citera
2014-03-18, 15:26
Medlem
Fråga ang. Matte på Komvux

Ursäkta den lätt efterblivna frågan, men

Jag läser Matte 3c på distans (Hermods) men ska troligtvis avbryta kursen. Jag vet att jag då inte kan bli antagen till kursen igen om jag nu skulle vilja det, men kan jag läsa Matte 3b? Räknas det som en annan kurs eller är 3b och 3c bara olika "spår" av samma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in