2014-02-24, 15:10
Medlem
Aa, om inte någon vet så får jag fara till SYV så snart som möjligt, dom har stängt just nu.
Citera
2014-02-24, 15:32
Medlem
Hej!

Nej, du hamnar tyvärr i komvux gruppen.
Citera
2014-02-24, 15:43
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aejhnsn
Hej!

Nej, du hamnar tyvärr i komvux gruppen.
Vadå komvuxgruppen? Finns ingen sådan, men jag antar att du menar BII. Bara för att man läser på vuxenutbildningen betyder det inte nödvändigtvis att man hamnar i BII; det räcker att ha läst 2/3 av alla kurser på komvux för att man skall hamna i BI. TS verkar inte har läst några kurser? Alltså bör hon/han hamna i BI om så är fallet, om TS läser in samtliga eller lejonparten av ämnena på komvux.

Sedan är det lite förvirrande när folk skriver "läsa upp", det tolkar i alla fall jag som om man redan har läst kursen en gång tidigare och vill höja betyget genom att gå kursen en gång till, vilket inte längre går - utan då är det prövningar som gäller. Läsa in är nog tydligare att skriva om man vill läsa någon kurs som man aldrig tidigare har läst.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-02-24 kl. 15:50.
Citera
2014-02-25, 17:54
Medlem
när får man börja på komvux?

Hej jag är trög och har försökt söka.

Får jag läsa på distans även fast komvux finns i min stad?

När får jag börja studera och sätta igång med csn-lånet osv?

Hade nämligen velat säga upp mig från mitt jobb och ta tag i pluggningen på heltid, helst så fort som möjligt.
Citera
2014-02-25, 18:07
Medlem
Du får läsa på distans om de inte erbjuder kursen på ditt lokala komvux. Så det beror på om du måste läsa kurser de erbjuder där eller inte.
Citera
2014-02-25, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alpidos
Du får läsa på distans om de inte erbjuder kursen på ditt lokala komvux. Så det beror på om du måste läsa kurser de erbjuder där eller inte.

Om dom erbjuder kursen där men jag ändå vill plugga distans då?
Citera
2014-03-03, 16:50
Medlem
Prövning i Komvux

Tja!

Nu är det så att jag studerar på komvux och hoppas på att detta blir min absolut sista termin. Jag har studerat färdigt alla kärnämnen och de andra viktiga ämnena men jag har några IGn kvar. Skitämnen som man kan kalla det. I och med att jag har betyg i spanska steg 3 och steg 4 från gymnasietiderna så föreslog min SYO att jag skulle försöka göra prövningar i steg 1 och 2 och därmed få 200 kurspoäng på så vis.

Självklart tänkte jag. Jag kan ju relativt bra spanska och steg 1-2 kan väl inte vara allt för svårt. Jag kollade in Åsö gymnasiums hemsida och de erbjuder prövningar i spanska men problemet är, shit vilka krav de ställer på steg 1!?

Jag förväntade mig att det skulle vara översättning på typ färger och kanske presentera sig själv jätte kort i och med att spanska som moderna språk kommer i 7 steg. Om prövning i steg 1 kräver 3 timmar av din tid med både skriftliga prov och presentationer, vad ingår då i steg 7?

Är det någon som har tips på andra "komvuxskolor" som erbjuder prövningar i spanska förutom Åsö gymnasium och är det någon som vet om man som Stockholmare måste göra sina prövningar i Stockholm eller kan man göra det i en annan stad?
Citera
2014-03-03, 16:58
Medlem
Spanska 1, 100 poäng
Kurskod: MODSPA01
Information om centralt innehåll och kunskapskrav för Spanska 2 finns på Skolverkets hemsida, www.skolverket.se
Skriftlig del
Den skriftliga prövningen omfattar 2 timmar och innehåller följande moment:
Läsförståelse - prövar förståelse av innehåll och text.
Ord och fraser - prövar ordförråd och språkliga strukturer.
Realia - prövar kunskaper om målspråkslandet/-länderna.
En skriftlig uppgift, t ex ett brev eller ett vykort.
Muntlig del
Den muntliga prövningen sker normalt i grupp om 2-3 personer och varar ca 1 timme. Den äger rum 1-3 veckor efter det skriftliga provet och innehåller vanligtvis följande moment:
Du får presentera dig helt kort.
Vi prövar förståelsen av tal på målspråket genom samtal om kända ämnen.
Samtal kring ämnen och förhållanden i målspråkslandet/-länderna.
Efter den muntliga prövningen får du besked om ditt betyg, som sätts enligt skalan A–F.
Förkunskaper
Är du osäker på nivån på prövningen råder vi dig att titta på något av de vanligaste läromedlen.
Exempel på läromedel
Caminando 1,Waldenström m fl
Mucho gusto 1, Lagercrantz m fl

GOD DAMN!
Citera
2014-03-03, 17:39
Medlem
Jag tror att det bara låter mycket svårare än vad det egentligen är. Det brukar vara så med skoluppgifter.
Citera
2014-03-03, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ididnotknowdidyou
Jag tror att det bara låter mycket svårare än vad det egentligen är. Det brukar vara så med skoluppgifter.

Misstänker faktiskt också det men man kan ju aldrig vara säker..
Citera
2014-03-10, 17:57
Medlem
lluBdeRs avatar
Naturtekniskt basår på KOMVUX', erfarenheter?

Tjena

Jag undrar om ngn läst ett naturtekniskt basår på KOMVUX' och kan berätta för mig hur upplägget är? Är det som gymnasiet? Får man den hjälp man behöver? Muntliga redovisningar? Stora klasser?

Har fått lite olika intryck, någon sa att man går på lektioner och enbart lyssnar på en lärare (föreläsningar) och sen får man plugga själv, stämmer detta?

Såg en lista på flera hundra som skulle läsa på skolan, sen kunde jag trycka mig fram till en mindre grupp och ca 15 personer där mitt namn stod, är dessa 15 personerna min "klass"?

Om någon läst ett basår kan ni dela med er av era erfarenheter och berätta på ett ungefär hur basåret kommer se ut?
Citera
2014-03-10, 21:21
Medlem
Upplägget är som på universitetet dvs föreläsningar varvat med räkneövningar och laborationer. Föreläsningarna hålls i helklass(vi var 80pers) och räkneövningarna och labbarna hålls i mindre klasser antagligen den gruppen på 15pers du skrev om.

Man läser kursen och tentar sedan av den, vi hade godkänt/underkänt på vår betygskala. Dock låg godkänt nivån betydligt högre än på gymnasiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in