2014-02-20, 17:57
Medlem
Kreativitetsteorins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knegarjon
Grattis, du är nu tillsvidareanställd!
Vill chefen ställa sitt misstag till rätta och bli av med dig kan du naturligtvis kräva betydligt mer i ersättning, en årslön kanske? Blir ändå billigare för honom än att följa rutinerna via facket. Om han säger upp dig "pga. arbetsbrist" måste han betala lön under uppsägningstiden samt kan ej anställa någon ny så man kan väl säga att han sitter i skiten nu haha
Han sa upp mig för att det finns nykomlingar som tydligen är lämpligare kandidater. Någon statistik över arbetsinsats visade han dock inte.

Jag är inte med i något fackförbund och vet inte vilket kollektivavtal som gäller på platsen. Hur tar man reda på sånt utan att fråga chefen?
2014-02-20, 20:53
Medlem
Förra veckan avslutade jag min provanställning på 6 månader(bemmaningsf.) Trodde detta skulle gå över i tillsvidareanställning("fast") men bemmaningsföretaget sa att de hade flera konsulter utan jobb och därför ej kunde erbjuda mig det. Fick ett vikariat på två månader istället så länge... Kan de göra på detta sätt?
2014-02-20, 21:18
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreativitetsteorin
Jag skrev på ett provanställningsavtal på 6 månader, det skulle upphöra 2014-03-01.

Idag, den 20e, så blev jag inkallad av min chef och han meddelade att jag inte skulle få en förlängd anställning.

Det är alltid en uppsägningstid på 14 dagar vad jag vet, enligt mig borde min chef alltså ha meddelat mig fredagen den 14e februari.

Nu när han har meddelat mig torsdagen den 20e så borde jag rimligtvis få fortsätta jobba till torsdagen den 6e mars.

Är han skyldig mig 5 dagars arbete? Detta påverkar självklart min ekonomiska sits negativt.
Klassiskt fall av uteblivet/försenat besked om att provanställningen avslutas.

Om din AG låter dig arbeta kvar efter den 1/3 så övergår anställningen i en tillsvidareanställning och då krävs giltiga säl för uppsägning och du har minst en månads uppsägningstid. Av den anledningen kommer du troligen inte att få arbeta vidare. efter detta datum.

Att beskedet kom för sent (eller uteblir) innebär däremot inte att ett avslutande av provanställningen den 1/3 inte kan ske. Det är att betrakta som ett formaliafel och AD har vid prövning* godkänt avslutandet av anställningen trots avsaknad av besked. Däremot tvingades AG att ett skadestånd på 10 000 kr för uteblivet varsel. Den gången avslutades prövotiden helt utan varsel, du har i vart fall fått ett varsel, om än för sent. Troligtvis kan du därmed inte räkna med lika högt skadestånd vid en prövning.

*AD 2003 nr 115
Domen handlar om flera delar, men även om just varseltiden. Här ett utdrag ur ett referat av domen:
Citat:
Arbetsdomstolen konstaterade därefter att bolaget brutit mot 31 § LAS genom att inte ge arbetstagaren den lagenliga frist på två veckor som hon varit berättigad till. Arbetsdomstolen utdömde ett allmänt skadestånd om 10 000 kr för brott mot 31 § LAS.
http://www.regelboken.nu/rattsfall/14316
2014-02-20, 21:26
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burtljung
Förra veckan avslutade jag min provanställning på 6 månader(bemmaningsf.) Trodde detta skulle gå över i tillsvidareanställning("fast") men bemmaningsföretaget sa att de hade flera konsulter utan jobb och därför ej kunde erbjuda mig det. Fick ett vikariat på två månader istället så länge... Kan de göra på detta sätt?
Ja, även detta är ett klassiskt sätt att undvika att provanställningen övergår i en visstidsanställning. Det är iofs vanligare att man fortsätter med en visstidsanställning än att man gör det med vikariat*.

*Vikariat ska vara en anställning där man ersätter en namngiven person och att man övertar dennes arbetsuppgifter. Att ta in någon på vikariat för att man är "lite allmänt kort om folk" är inte ok. Eller som lagen.nu uttrycker det i sin kommentarstext "Vikariat får endast ingås med anknytning till ersättande av en viss tjänst eller vissa tjänster. Det går alltså inte att anställa någon som vikarie utan att faktiskt ersätta någon annans arbete, d.v.s. vikariera."
2014-02-20, 22:15
Medlem
Kreativitetsteorins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Klassiskt fall av uteblivet/försenat besked om att provanställningen avslutas.

Om din AG låter dig arbeta kvar efter den 1/3 så övergår anställningen i en tillsvidareanställning och då krävs giltiga säl för uppsägning och du har minst en månads uppsägningstid. Av den anledningen kommer du troligen inte att få arbeta vidare. efter detta datum.

Att beskedet kom för sent (eller uteblir) innebär däremot inte att ett avslutande av provanställningen den 1/3 inte kan ske. Det är att betrakta som ett formaliafel och AD har vid prövning* godkänt avslutandet av anställningen trots avsaknad av besked. Däremot tvingades AG att ett skadestånd på 10 000 kr för uteblivet varsel. Den gången avslutades prövotiden helt utan varsel, du har i vart fall fått ett varsel, om än för sent. Troligtvis kan du därmed inte räkna med lika högt skadestånd vid en prövning.

*AD 2003 nr 115
Domen handlar om flera delar, men även om just varseltiden. Här ett utdrag ur ett referat av domen:
Tack så hemskt mycket för det utförliga svaret!

Nu har chefen faktiskt erbjudit mig 10.000 kr av de anledningarna du beskriver. Samtidigt så stod det på avtalet ordagrant att "anställningen övergår till tillsvidare om inte annat meddelas senast 14 dagar innan anställningens slut".

Ändrar detta något i sammanhanget?
2014-02-20, 22:24
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Tack så hemskt mycket för det utförliga svaret!

Nu har chefen faktiskt erbjudit mig 10.000 kr av de anledningarna du beskriver. Samtidigt så stod det på avtalet ordagrant att "anställningen övergår till tillsvidare om inte annat meddelas senast 14 dagar innan anställningens slut".

Ändrar detta något i sammanhanget?
Nej, det ändrar inget. Det är brott mot just den skrivningen som är formaliafelet AD satt en prislapp på. Grattis till dina 10.000! Det är ju mer per dag än vad AD dömde. Fast en tillsvidareanställning hade så klart varit bättre (om du trivdes, dvs).
Senast redigerad av Brain Damage 2014-02-20 kl. 22:26.
2014-02-21, 13:47
Medlem
HooligaNs avatar
Jag tror jag är i rätt forum och skriver nu.

Jag har skrivit på ett anställningsavtal för timanställning på ett jobb.
Det har gått över en månads tid utan att något har hänt och nu har jag fått erbjudande på ett annat ställe.
Men i det första kontraktet står det att jag inte får jobba hos en konkurent.
Min tanke är att gå till min "arbetsgivare" och säga att jag vill riva kontraktet hos honom.
Får jag göra så? Vad gäller för att bryta en timanställning?
Och om han börjar säga emot så har jag någon fördel av att det gått 1.5 månad utan att jag fått en arbetstimme?
2014-02-21, 22:05
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HooligaN
Jag tror jag är i rätt forum och skriver nu.

Jag har skrivit på ett anställningsavtal för timanställning på ett jobb.
Det har gått över en månads tid utan att något har hänt och nu har jag fått erbjudande på ett annat ställe.
Men i det första kontraktet står det att jag inte får jobba hos en konkurent.
Min tanke är att gå till min "arbetsgivare" och säga att jag vill riva kontraktet hos honom.
Får jag göra så? Vad gäller för att bryta en timanställning?
Och om han börjar säga emot så har jag någon fördel av att det gått 1.5 månad utan att jag fått en arbetstimme?
Du har över huvud taget inga skyldigheter mot det företag du skrivit, vad de kallar anställningsavtal, med.

Anställningsavtal där arbetstiden helt beror på arbetsgivarens behov och som varierar fån 0 till 40 timmar + per vecka brukar kallas interimistiska anställningar. Detta är egentligen en avart som inte regleras fullt ut i LAS. LAS är dock ändå tillämplig på dessa anställningar som då vid vart och et tillfälle räknas som en visstidsanställning. Visstidsanställningen i dessa fall kan vara allt från 0,5 h till 2 år under en 5-årsperiod.

Det viktigaste att veta gällande dessa anställningar är att i mellanperioden, dvs då man ej erbjuds arbete, kan man ta vilket annat arbete som helst. Man kan dessutom neka att "återgå" i anställning hos det företag där man har sin interimistiska anställning.

Svar på din fråga är alltså: Du kan fullständigt skita i skitstöveln som anställde dig utan timmar och söka lyckan hos det företag du nu fått kontakt med (och, snälla, om idioten till arbetsgivare börjar gnälla, PM:a mig).
2014-02-22, 14:38
Medlem
Ad-infinitums avatar
Citat:

"Om inget meddelas inom 14 dagar från provanställningens slut, så övergår anställningen till en tillsvidareanställning."

Står det så i ditt avtal?

För det är verkligen inte standard att man formulerar sig så och det stämmer heller inte överens med arbetsrätten.
Normalt är att man under sin provanställning om 6 månader har 14 dagars uppsägningstid.
D.v.s. man kan bli uppsagd på provanställningens sista dag.

Om det står så i ditt avtal så har din chef gjort en miss när han inte sa upp dig i tid.
Då bör du inte ge dig för mindre än den månadslön du har rätt till då jag utgår från att du som tillsvidareanställd i företaget har en månads uppsägningstid.
Dessutom så blir det svårt för din arbetsgivare att bara byta ut dig mot någon annan.
Ge dig inte. Du har lagen på din sida OM avtalet är skrivet som du skrev.
2014-02-22, 14:55
Medlem
Man kan inte som företag träffa överenskommelsen nedan då den strider mot gällande rätt:

"Om inget meddelas inom 14 dagar från provanställningens slut, så övergår anställningen till en tillsvidareanställning."

Men i ditt fall spelar detta ingen roll då sex månader ännu inte passerat? En provanställning har normalt ingen uppsägningstid. Men ni kanske har avtalat om att 14 dagar ska gälla i anställningsavtalet?
2014-02-22, 15:18
Medlem
Diablo1118s avatar
Nu vet jag inte om ni har kollektivavtal som kan reglera vissa saker hur uppsägningstiden ser ut.

Det vanligast är att man har 1 månad ömsesidig uppsägningstid under prövoperioden.

Det finns skillnader hur det ser ut vid prövoperiodens slut så vänd dig därför till facket om arbetsplatsen har kollektivavtal.

har de inte kollektivavtal är det lagens regler som gäller.

Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen ska fortsätta, efter att prövotiden har löpt ut, ska arbetsgivaren lämna besked om detta senast vid prövotidens utgång.

Det finns en ordningsregel som säger att en arbetsgivare som avser att ge en arbetstagare besked om att anställningen ska avbrytas i förtid eller avslutas utan att övergå i en tillsvidareanställning ska underrätta arbetstagaren om detta minst två veckor i förtid.

Om arbetsgivaren inte gör det, kan du hävda att du har rätt till den tidsfristen, så du åtminstone får lön för motsvarande tid.

Om arbetsgivaren bryter mot den här tidsfristen är det däremot inte tillräcklig grund för att kunna hävda rätten till en tillsvidareanställning.

Anställningen får dock inte gått över 6 månader innan du får besked.
Då kan du hävda att du har en tillsvidareanställning.

Din arbetsgivare skulle gett dig besked senast 14 dagar innan och du bör därför få lön i fjorton dagar från det datum arbetsgivaren meddelade dig. Har svårt att se att det skulle vara någon skillnad i eventuellt kollektivavtal men det är inte omöjligt
Senast redigerad av Diablo1118 2014-02-22 kl. 15:21.
2014-02-22, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Nu vet jag inte om ni har kollektivavtal som kan reglera vissa saker hur uppsägningstiden ser ut.

Det vanligast är att man har 1 månad ömsesidig uppsägningstid under prövoperioden.

Det finns skillnader hur det ser ut vid prövoperiodens slut så vänd dig därför till facket om arbetsplatsen har kollektivavtal.

har de inte kollektivavtal är det lagens regler som gäller.

Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen ska fortsätta, efter att prövotiden har löpt ut, ska arbetsgivaren lämna besked om detta senast vid prövotidens utgång.

Det finns en ordningsregel som säger att en arbetsgivare som avser att ge en arbetstagare besked om att anställningen ska avbrytas i förtid eller avslutas utan att övergå i en tillsvidareanställning ska underrätta arbetstagaren om detta minst två veckor i förtid.

Om arbetsgivaren inte gör det, kan du hävda att du har rätt till den tidsfristen, så du åtminstone får lön för motsvarande tid.

Om arbetsgivaren bryter mot den här tidsfristen är det däremot inte tillräcklig grund för att kunna hävda rätten till en tillsvidareanställning.

Anställningen får dock inte gått över 6 månader innan du får besked.
Då kan du hävda att du har en tillsvidareanställning.

Din arbetsgivare skulle gett dig besked senast 14 dagar innan och du bör därför få lön i fjorton dagar från det datum arbetsgivaren meddelade dig. Har svårt att se att det skulle vara någon skillnad i eventuellt kollektivavtal men det är inte omöjligt

Du blandar ihop provanställning med andra tidsbegränsade anställningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in