Beskrivning av problem:
Jobbar heltid som inhyrd lagerarbetare på ett traditionellt lager, ett 20-tal fastanställda + 2-3 inhyrda till och från vid behov. Bakgrunden är att jag ska få en anställning på detta företaget enligt dem, har hört från högsta ort många gånger men det har blivit uppskjutet om och om igen, medans andra inhyrda har fått sina anställningar redan efter ett par månader. Läs mer nedan för att försöka förstå.
Frågeställning: (wall of text, sorry, men det måste gå djupt)
Jag har varit inhyrd på företaget totalt i mer än 2 år nu dock med ett avbrott under ca 5 månader, så under de senaste 2½ åren har jag alltså varit där 2. Men för att det ska gå att svara på allt detta måste vi ta det från början.
2011 blir jag anställd av ett bemanningsföretag som genast skickar mig till denna arbetsplats, där jag sedan är i ett år innan jag blir "uppsagd" ifrån mitt uppdrag, tillfälligt. Detta pga att jag har blivit runtskjutsad på alla olika stationer på lagret och råkade vara på "fel" station vid fel tillfälle. En inhyrd som var på min förstahands-station (som dessutom kom in efter mig), fick dock behålla sin plats. Jag är borta ett par månader och kommer tillbaka. Denne person är nu anställd. Även andra inhyrda, som har varit där ett tag har under den period jag varit där blivit anställda med jämna mellanrum så fort en plats uppenbarat sig vid ev. uppsägningar och annat (men dessa hade då varit där längre än mig så "först-in: först-in" verkade appliceras på dessa personer men inte mig.)
Både bemanningsföretaget och företaget jag jobbar för är mycket nöjda med min arbetsinsats, (har t.o.m blivit "Månadens Anställd" en gång på ett bemanningsföretag som rymmer flera hundra anställda) jag har numer tillräcklig erfarenhet av varenda station på företaget för att kunna ta en anställning på vilken som helst av dem, men har på så vis blivit en "alltiallo" som de kan sätta varsom vid behov, sjukdom/vabb etc. I slutet av 2013 kommer den "sista" inhyrda in. Jag har då under de senaste 6 månaderna hört snack om och till slut blivit tilltalad direkt från högre ort att en anställning är i antågande men att det drar ut på "något fackligt". I dagarna blev dock den sist inhyrde anställd, dvs en person som bara varit på en enda station och sedermera inte har samma erfarenhet eller "värde" om man kan säga så, utifrån företagets syn (trodde jag), och har varit där i ca 6 månader. Detta då det tydligen var så att en person som fick sparken för snart ett år sedan hade lämnat en "plats" på den avdelningen. Detta är andra gången sedan jag började där som en person som kom in efter mig blir anställd.
När detta uppdagas kommer min chef och är lite skamsen, och förklarar att jag SKA bli anställd men att det kräver att en annan person som har varit tjänstledig nu i över ett år ska bli uppsagd. Jag håller god min och försöker förstå vad det är som händer. Jag kan säkert be om något svart på vitt men å andra sidan hjälper det föga. Problemet bottnar i att jag trivs på arbetsplatsen i fråga, har inga problem med någon, har i princip obefintlig sjukfrånvaro, försover mig aldrig, har aldrig klagat nämnvärt på något och alltid tagit de uppgifter jag blir tilldelad. Jag ses som anställd av alla andra anställda, blir konstant tillfrågad varför jag inte blir anställd då jag lämnat in alla papper osv och dessutom har fått det åtminstone muntligt sagt till mig att det är på gång, så många gånger. Men det händer liksom inte. Min bemanningsanställning rullar på och jag kommer inte bli flyttad på heller, men till saken hör att jag verkligen vill ha denna anställning och jag kommer säkert få den, förr eller senare, men jag känner mig förbisedd, och nu sist så var det lite av ett hån även om det är idel leenden och lovord.
Den person som "lämnade" en plats på den sist inhyrdes station har alltså lämnat en plats tillgänglig i över ett år, men jag har inte fått den trots att jag kunnat ta den platsen och jag får höra detta först idag, jag har hela tiden trott att det var en annan inhyrd som fick den platsen då X blev uppsagd eftersom en inhyrd blev anställd i samma veva. Jag kan denna station då jag även har varit där. MEN har varit behövd på andra avdelningar och därmed alltid missat chanserna.
Min fråga är alltså, får det gå till såhär? Spelar det någon roll vilken avdelning man blir anställd på (även om man sedan jobbar på en annan vid behov) som har en ledig plats om jag kan varje avdelning? Det finns inga officiella tjänster för alltiallo, så att säga.
Jag vill inte och tänker inte gå till facket för jag blir inte orättvist behandlad på något sätt förutom just det här velandet med fastanställningen. Jag trivs med allt på jobbet och har inget att klaga på, lönerna är bra, jag blir tillmötesgådd i de fall jag har något jag vill ta upp och är en del av hela karusellen precis som alla andra där.
Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Arbetsplatsen lyder under Handels så vitt jag har förstått det. Men om jag lyder under bemanningsföretaget i den här situationen så är det Unionen. Jag har dock avtal med Handels, personligen.
Senast redigerad av Bangitlikeyoumeanit 2014-02-28 kl. 17:16.