2014-03-06, 20:39
Medlem
Hjälp med kemi och labbrapporter

Hej!

Jag orkar inte mer nu.
Läste hela hösten för att skriva ett bra hp.
Det gick vägen och kvar har jag att läsa till kemin.

Men sitter nu i slutskedet av kemi b och det tar tvärstopp.
Fattar inget alls. Skriver en labb där jag är helt vilse.

Överväger att ge upp min drömutbildning och skita i detta.
Behöver inte ens ha kemin senare

Sista rop på hjälp, ingen här inne som är duktig och kan tänka sig att offra en dag för att hjälpa mig?
Kanske kan ses på ett fik och du hjälper mig, självklart mot ersättning, och jag får väl inte ens skriva så där här men jag bryr mig inte.

MVH
2014-03-06, 23:43
Medlem
pyro860s avatar
Vad handlar labben om? Vad är det du inte förstår?
2014-03-07, 07:15
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Lite OT men tror du skulle bli en utomordentligt bra kemilärare .

En bra liknelse för att förstå mol är att tänka på det på samma sätt som dussin. Det spelar ingen roll om du har 12 ägg eller 12 bilar, du har fortfarande ett dussin av varje. På samma sätt blir det med mol fast lite större tal. Men det spelar ingen roll om du har xenon eller väte, du har fortfarande lika många. Helt enkelt en viss mängd av någonting, oavsett vad det råkar vara.

Jag har märkt att folk som har svårt att förstå molbegreppet innan fattar direkt när man jämför med dussin eller tjog.
Det var den bästa liknelsen jag sett, den ska jag använda hädanefter. Mol är dussin, bara lite större.

Hur går det TS, får du någon rätsida på uträkningarna?
2014-03-07, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iblandkanjagga
Hej!

Jag orkar inte mer nu.
Läste hela hösten för att skriva ett bra hp.
Det gick vägen och kvar har jag att läsa till kemin.

Men sitter nu i slutskedet av kemi b och det tar tvärstopp.
Fattar inget alls. Skriver en labb där jag är helt vilse.

Överväger att ge upp min drömutbildning och skita i detta.
Behöver inte ens ha kemin senare

Sista rop på hjälp, ingen här inne som är duktig och kan tänka sig att offra en dag för att hjälpa mig?
Kanske kan ses på ett fik och du hjälper mig, självklart mot ersättning, och jag får väl inte ens skriva så där här men jag bryr mig inte.

MVH

Självklart ska du få hjälp! Inte säkert att vi kan ses IRL, men hjälp kan du få!
2014-03-07, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Vad handlar labben om? Vad är det du inte förstår?

Den handlade om syrabastitrering. Förstod ingeting

Citat:
Ursprungligen postat av StephenLynch
Självklart ska du få hjälp! Inte säkert att vi kan ses IRL, men hjälp kan du få!

Haha, tack så mycket !

För er som engagerade er kan jag berätta att det var en vänlig fb-medlem som hörde av sig och har faktiskt, via telefon hjälpt mig

Känns riktigt skönt!

Tack ändå

Jag lär återkomma haha.
2014-03-10, 10:46
Medlem
Ostpungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Tack för det, min kemilärare i åttan var en inspiration för mig. Jag har funderat lite på om jag skulle bli kemilärare själv, men just nu är jag datortekniker.

Atomvikt=atommassa ja, förlåt att jag rör ihop vikt och massa ibland.
Du behöver inte använda formeln. Vad du behöver veta är att ett mol av ett visst grundämne, innehåller lika många atomer som ett mol av ett annat grundämne.
Och för grundämnen gäller att du hittar antal mol genom att dela massan (i gram) med atommassan. Så som vi gjorde med grillkolet i första uppgiften.

För molekyler, är molmassan = summan av atommassan för alla ingående atomer, som vi räknade ut i andra uppgiften. Där la vi ihop 7 kol och 16 väte för att få veta hur mycket ett mol heptan väger.

Ett mol heptan innehåller lika många molekyler, som ett mol syre (eller ett mol väte, eller ett mol bly) innehåller atomer.

Tack för hjälpen!
2014-03-10, 17:11
Medlem
TheKingOfPops avatar
Hej!

Skulle behöva hjälp med några kemiska uträkningar. Det är B-kursen på gymnasienivå, och boken verkar vara helt vrickad i sina förklaringar.

Om man upphettar en blandning av CO och vattenånga inställer sig följande gasjämvikt

CO + H2O <--> CO2 + H2

Vid ett experiment utgick man från 14 g CO och 9,0 g H2O som blandades och fick reagera i ett slutet kärl vid temperaturen 500C. Reaktionens jämviktskonstant var då 5,9.

Beräkna massan CO2 som fanns i gasblandningen vid jämvikt.

För mig som i kapitlet inte fått någon som helst förklaring på att man ska börja räkna med mol igen (sen efter A-kursen) blev lite förvirrad och tyckte de borde förklarat detta bättre. Men jag förstår inte vad jämviktens konstant har med denna uträkningen att göra.

Jag gör alltså som jag är van vid:

m(CO) = 14g
M(CO) = 28g/mol
n(CO) = 0,5

I och med att n(CO), är ekvivalent med n(CO2) i reaktionsformeln måste n(CO2) även vara 0,5.

Då har jag också M(CO2) = 44g/mol, och då blir m(CO2) 44*0,5 = 22. Alltså innehåller reaktionen i jämvikt 22 gram av CO2.

Enligt facit: 16g (0,354 mol)

Vad gör jag för fel? Har jag missuppfattat hela uträkningen då man kanske inte alls längre ska använda sig av dessa uträkningar för att det handlar om kemiska jämvikter? Det står ju inte förklarat överhuvudtaget i boken!

Please, help!
2014-03-10, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheKingOfPop
Hej!

Skulle behöva hjälp med några kemiska uträkningar. Det är B-kursen på gymnasienivå, och boken verkar vara helt vrickad i sina förklaringar.

Om man upphettar en blandning av CO och vattenånga inställer sig följande gasjämvikt

CO + H2O <--> CO2 + H2

Vid ett experiment utgick man från 14 g CO och 9,0 g H2O som blandades och fick reagera i ett slutet kärl vid temperaturen 500C. Reaktionens jämviktskonstant var då 5,9.

Beräkna massan CO2 som fanns i gasblandningen vid jämvikt.

För mig som i kapitlet inte fått någon som helst förklaring på att man ska börja räkna med mol igen (sen efter A-kursen) blev lite förvirrad och tyckte de borde förklarat detta bättre. Men jag förstår inte vad jämviktens konstant har med denna uträkningen att göra.

Jag gör alltså som jag är van vid:

m(CO) = 14g
M(CO) = 28g/mol
n(CO) = 0,5

I och med att n(CO), är ekvivalent med n(CO2) i reaktionsformeln måste n(CO2) även vara 0,5.

Då har jag också M(CO2) = 44g/mol, och då blir m(CO2) 44*0,5 = 22. Alltså innehåller reaktionen i jämvikt 22 gram av CO2.

Enligt facit: 16g (0,354 mol)

Vad gör jag för fel? Har jag missuppfattat hela uträkningen då man kanske inte alls längre ska använda sig av dessa uträkningar för att det handlar om kemiska jämvikter? Det står ju inte förklarat överhuvudtaget i boken!

Please, help!

Jämviktsberäkningar är alltid lika trevliga, speciellt när det blir andragradsekvationer och dåliga siffror

Felet du gör är att det är just en jämviktsreaktion! Substansmängden CO2 är inte ekvivalent till CO eftersom du inte kan veta när jämvikten har ställt in sig hur mycket produkt som bildats.

Det sätt läroböckerna brukar visa och som jag tycker är enklast är att göra en tabell för jämvikten.

CO + H2O <--> CO2 + H2

Start 0,5 / 0,5 / 0 / 0
Ändring -x / -x / +x / +x
Jämvikt 0,5-x / 0,5-x / x / x

K = [CO2]*[H2]/ [CO] + [H2O]

Konstant volym gör att du har samma koncentration som antal mol.

5,9 = x*x/(0,5-x)*(0,5-x)

Lös ut x och få ut substansmängden CO sedan massan. Säg till om det är något du undrar över.

Kan lägga till att när jämvikt är nådd gäller sambandet för jämviktskonstanten som jag skrev ovan. Det antar jag att du har förståelse för. Man använder helt enkelt det sambandet för att få ut den okända substansmängden x.
Senast redigerad av skinnysweatyman 2014-03-10 kl. 19:31.
2014-03-10, 21:33
Medlem
Kemi A Syrabastitrering!

Varför måste man anpassa sitt val av indikator utefter vilken syra man titrerar?
2014-03-10, 21:51
Medlem
På grund av att olika syror reagerar olika med olika indikatorer. Vissa indikatorer passar vissa syror, både på grund av att de kan påverka reaktionen men även för att vissa indikatorer endast indikerar ett specifikt pH-värde.
2014-03-10, 21:59
Bannlyst
Kort sagt: Eftersom ekvivalenspunkterna skiljer sig mellan vilka ämnen syrabastitreringen utgörs av.

Långt sagt:
Vid titrering av en stark syra med en stark bas t.ex HCl med NaOH vet du att när ekvivalent mängd NaOH har reagerat har NaCl (aq) bildats vilket är aprotiskt och kommer inte att protoneras.
pH = 7 och man väljer en indikator som slår om där.

Vid titrering av en svag bas med stark syra. t.ex NH3 med HCl bildas ett protiskt salt vid ekvivalenspunkten. NH4Cl, där ammoniumjonen fungerar som syra protolyseras vidare och drar ned ekvivalenspunkten under 7. (mellan 3-6 ca) Man väljer en indikator som slår om i detta intervall.
2014-03-11, 00:45
Medlem
TheKingOfPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinnysweatyman
Jämviktsberäkningar är alltid lika trevliga, speciellt när det blir andragradsekvationer och dåliga siffror

Felet du gör är att det är just en jämviktsreaktion! Substansmängden CO2 är inte ekvivalent till CO eftersom du inte kan veta när jämvikten har ställt in sig hur mycket produkt som bildats.

Det sätt läroböckerna brukar visa och som jag tycker är enklast är att göra en tabell för jämvikten.

CO + H2O <--> CO2 + H2

Start 0,5 / 0,5 / 0 / 0
Ändring -x / -x / +x / +x
Jämvikt 0,5-x / 0,5-x / x / x

K = [CO2]*[H2]/ [CO] + [H2O]

Konstant volym gör att du har samma koncentration som antal mol.

5,9 = x*x/(0,5-x)*(0,5-x)

Lös ut x och få ut substansmängden CO sedan massan. Säg till om det är något du undrar över.

Kan lägga till att när jämvikt är nådd gäller sambandet för jämviktskonstanten som jag skrev ovan. Det antar jag att du har förståelse för. Man använder helt enkelt det sambandet för att få ut den okända substansmängden x.

Mycket bra! Stort tack för det!

När du var så duktig i din förklaring kan du få ett par frågor till om du vill svara!

CO + Cl2 --> COCl2 (fosgen)

4,12*10^-3 mol CO reagerade med 4,16*10^-3 mol Cl2 i ett slutet kärl med volymen 500cm3 och 395C. Vid jämvikt innehöll kärlet 2,24*10^-3 mol COCl2.

Beräkna jämviktskonstanten för bildning av COCl2 ur CO och Cl2.

Mitt svar:

K = COCl2/CO*Cl2

Alltså K = 2,24*10^-3 / ((4,12*10^-3)(4,16*10^-3))

Svar: 130,7

Facits svar: 0,310*10^-3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in