Hej!
Skulle behöva hjälp med några kemiska uträkningar. Det är B-kursen på gymnasienivå, och boken verkar vara helt vrickad i sina förklaringar.
Om man upphettar en blandning av CO och vattenånga inställer sig följande gasjämvikt
CO + H2O <--> CO2 + H2
Vid ett experiment utgick man från 14 g CO och 9,0 g H2O som blandades och fick reagera i ett slutet kärl vid temperaturen 500C. Reaktionens jämviktskonstant var då 5,9.
Beräkna massan CO2 som fanns i gasblandningen vid jämvikt.
För mig som i kapitlet inte fått någon som helst förklaring på att man ska börja räkna med mol igen (sen efter A-kursen) blev lite förvirrad och tyckte de borde förklarat detta bättre. Men jag förstår inte vad jämviktens konstant har med denna uträkningen att göra.
Jag gör alltså som jag är van vid:
m(CO) = 14g
M(CO) = 28g/mol
n(CO) = 0,5
I och med att n(CO), är ekvivalent med n(CO2) i reaktionsformeln måste n(CO2) även vara 0,5.
Då har jag också M(CO2) = 44g/mol, och då blir m(CO2) 44*0,5 = 22. Alltså innehåller reaktionen i jämvikt 22 gram av CO2.
Enligt facit: 16g (0,354 mol)
Vad gör jag för fel? Har jag missuppfattat hela uträkningen då man kanske inte alls längre ska använda sig av dessa uträkningar för att det handlar om kemiska jämvikter? Det står ju inte förklarat överhuvudtaget i boken!
Please, help!