Frågestund på bloggen igen. Skrev en kommentar som jag misstänker att ingen av oss kommer få svar på.
Citat:
Jag undrar vad du egentligen känner när unga tjejer ska försvara dig till varje pris, som rättfärdigar dina misstag gång på gång för att du är sjuk. Jag menar, vad som är sant eller inte eller bara överdrivet vet ju bara du. Att folk försvarar saker du själv vet är fel och avskyvärt, hur känns det egentligen? Det är ju inte dom som tror mest på dig, det är ju dom som tror minst på att du är kapabel till förändring för "du är ju sjuk".
En annan fråga är varför du (och många av dina anhängare) tror att alla som skriver kommentarer som inte hurrar högt och applåderar för varje val du gör, automatiskt är Flashback-medlemmar. Det är inte bara "haters" i den tråden, många försvarar dig också, andra ger dig konstruktiv kritik. Trots det buntas alla icke önskvärda kommentarer ihop som "flashbackare" och har plötsligt inget att säga till om. Om man ska jämföra det med en frustration jag är övertygad om att du upplevt är att Du Berny buntas ihop med likasinnade (psykiskt sjuka, missbrukare, hemlösa t ex) och därför är dina ord helt värdelösa i mångas ögon. inte så kul kanske, eller rättvist för den delen? Det är inte ett svart-vitt tänkande kring dig trot att många verkar tro det, dvs att man antingen hatar eller älskar dig. Lek med tanken att folk som inte läst varken dina böcker eller skvallertråden skriver kommentarer till dig baserat på fakta du själv valt att dela med dig av. Det behöver inte alls handla om att de hatar dig som person, utan tycker många av dina val är tvivelaktiga. Är ingen typ av kritik, inte ens konstruktiv sådan, välkommen? Det är väl de som tror på dig om någon! Jämför en kommentar som "Berny, för att ha en chans att överleva och gå vidare med ditt liv borde du verkligen göra detta och detta" med "Berny lyssna inte på hatkommentarer som bara kommer från Flashback, du är ju sjuk!" Vilken kommentarförfattare tror du det är som har störst hopp om att du KAN förändra din egen situation. Vilken kommentar hjälper dig mest i det långa loppet tror du själv? Det är många som tror på dig Berny, många som ser upp till dig, men alla kan inte stryka dig medhårs jämt.
Min sista fråga är vad du har för planer och om du har några drömmar kvar? När du klarat av sub-behandlingen och börjat få en stabil vardag som inte gör dig rastlös gång på gång, vad vill du göra? Du har skrivit lite om Theus så du kanske vill gå en lydnadskurs med honom, vad vet jag? Kanske läsa några böcker du tycker verkar intressanta, fortsätta skrivandet på nästa bok, gå någon skrivkurs på typ ABF eller Medborgarskolan? Lära dig laga mat? Börja designa kläder? Vad ser du fram emot? Och vad har du för drömmar? Kan det vara att börja föreläsa, flytta från Malmö, hitta ett friskt umgänge som hjälper dig fram i ditt tillfrisknande? Kanske resa, skriva fler böcker..? Det skulle jag vilja veta och om du inte vill svara i bloggen så fundera över det själv. Skriv ner dina planer, mål med planerna och dina drömmar!
Om jag känner internet rätt kommer det väl få mothugg om hur extremt hatisk jag är och att jag sparkar på den som redan ligger trots att jag inte menat att vara nedvärderande i min kommentar, utan faktiskt uppmuntra till en annan tankegång.