2014-03-05, 13:56
Medlem
Tid är en måttenhet på förändring. Eller?
Om vi har något som snurrar runt en punkt med vad vi uppfattar som konstant hastighet. Om vi då säger "varje gång det som snurrar passerar det här märket" och pekar på 12slaget "så har en sekund passerat".
Det är väl ett sätt att jämföra och bestämma händelseförlopp. Men tid i sig är inget som existerar. Ett abstrakt begrepp? Som vi med en klocka gör konkret. Tiden är dessutom relativ.

Haha. Filosofiera om existens. Är inte det att gå runt i cirklar från första början?
Citera
2014-03-05, 17:59
Medlem
BF_Swedens avatar
Det man ska ha klart för sig är ju att motargument - mot att tiden inte existerar - som baseras på människors sinnen inte håller. Poängen med hela resonemanget med att tid inte existerar är ju att det är en illusion som upplevs av människan då vi är en form av materia som kan minnas. Vi människor kan minnas hur klockan slog tolv och vi kan följa hur visaren rör sig framåt. Vi kan se hur olika händelser sker - till exempel hur ett glas krossas när det ramlar ned från bordet.

Det kan ju vara så att den medvetna varelsen upplever hur tiden går eftersom människan är bunden till att uppleva sin tillvaro från dåtid till nutid.

Om tiden inte existerar innebär det att allt som hänt, händer och kommer att hända i universum (enligt vårt sätt att se på det) egentligen händer samtidigt. Tänk ett universum där alla händelser sker samtidigt. I det universumet släpper vi ner varelser med medvetande som börjar sin resa från en tidpunkt till en annan. Dessa varelsers sinnen registrerar den ena tidpunkten före en annan men egentligen ligger alla tidpunkter där redan. Allt sker samtidigt, men människan är konstruerad så att den uppfattar som att tidpunkterna kommer efter varandra.

Jämför med en bok där all text redan är skriven men du som läsare upplever det ena före det andra och vänder blad för att komma till "nästa tidpunkt".
Citera
2014-03-06, 23:23
Medlem
när man filmar så är det igentligen bara massa bilder som spelas... Frames så det blir en illusion =)
Citera
2014-03-07, 07:04
Medlem
Subkulturs avatar
Vi har ju uppenbarligen en perception av tid. Om vi inte kunde uppfatta tid så skulle vi ju inte märka att exempelvis sekundvisaren på klockan flyttade sig, vi hade inte haft någon förmåga att urskilja dået från nuet och från framtiden.
Citera
2014-03-07, 15:52
Medlem
not_reallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
En vän till mig som pluggar astronomi och fysik på väldigt hög nivå berättade att tid inte existerar. Detta lät konstigt så jag försökte kontra med att om nånting rör sig från punkt A till B så har en rörelse skett och därmed tid gått, samt att om man spolar tiden tillbaka så kan man se rörelsen. Då sa han att det inte går att gå tillbaka i tiden varpå jag svarade att om man filmar det hela och spelar upp så kan man observera det.

MEN, sedan började jag tänka lite djupare. Tiden är en rak linje som inte bryts eller går att återskapa. Dvs att om jag filmar en rörelse och spelar upp det, så har jag egentligen inte gått tillbaka i tiden utan allt jag gör och alla rörelser som uppstår i själva verket är i linje med den riktiga tiden och att allt går framåt. Dvs även om jag trycker på Play i VLC så går tiden framåt och rörelserna framåt - inte bakåt. Har jag förstått min väns resonemang på rätt sätt nu?

Tid existerar inte på det sätt som vi tror. Det finns ingen vetenskap bakom "tiden" (edit: det jag menar med detta är att vi inte har lokaliserat fenomenet "tid", vi kan inte definiera det, vi kan bara utgå ifrån att vi för litet vet för att kunna säga något om det, självklart jobbar teoretiska fysiker på det osv), men däremot finns det ett räknesystem för tid som vi människor använder för att datera olika saker, för att hålla saker enkelt. Tiden är linjär enligt vetenskapen, men de religiösa kan beskriva den som cirkulär. Allt pekar på att tid är något nominellt, vi försöker namnge något vi inte begriper.
Senast redigerad av not_really 2014-03-07 kl. 16:06.
Citera
2014-03-07, 17:40
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av not_really
Tiden är linjär enligt vetenskapen, men de religiösa kan beskriva den som cirkulär.
Vad menar du? Vad är "linjärt" med tiden i (generell eller speciell) relativitetsteori, där resor alltid sker i rumstiden och tiden slutar gå i samma mån som något närmar sig ljushastigheten?
Citera
2014-03-07, 18:38
Medlem
not_reallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Vad menar du? Vad är "linjärt" med tiden i (generell eller speciell) relativitetsteori, där resor alltid sker i rumstiden och tiden slutar gå i samma mån som något närmar sig ljushastigheten?

Nu är jag inte expert på fysik men tiden verkar enligt den generella uppfattningen vara linjär? Att den går från en plats till en annan "i tid"? Måste erkänna att jag inte är särskilt beläst inom ämnet. Jag förstod dock inte alls vad du menar. Menar du "resor" som i förflyttningar eller ljushastighetsresor?
Citera
2014-03-07, 18:43
Medlem
YP4XQs avatar
Nej det är väl bara för vi ska kunna tänka lite enklare som tid uppkom? "Tid"kom ungefär samtidigt som vårt tänkande kan jag tänka mig. Allt är väl bara evolution där saker och ting förändras/flyttas hela tiden.
Citera
2014-03-07, 19:02
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Nej det är väl bara för vi ska kunna tänka lite enklare som tid uppkom? "Tid"kom ungefär samtidigt som vårt tänkande kan jag tänka mig. Allt är väl bara evolution där saker och ting förändras/flyttas hela tiden.

Om detta hade varit fallet hade du inte kunna skriva detta just nu.
Citera
2014-03-07, 19:30
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Om detta hade varit fallet hade du inte kunna skriva detta just nu.

Jag menar vi har fått tiden lite om bakfoten - eller ja blandar ihop med evolution hur saker förändras. Ta tex en isbit som smälter från is till vatten på 2 timmar. Tänk om vi inte haft tiden här - hur fan skulle vi tänka och berätta händelseförloppet? Där får ju hjärnan error direkt.
edit: dela upp isbiten i droppar kanske man skulle kunna. Det tar 75 droppar för denna isbiten att smälta och vips vi har något att relatera till och förstå.

Det finns bara ingen tid så här - utan mer såhär | utan varken stopp eller start. Allt händer NU sen är det historia. Spring från A till B. När du börjar springa på A så gör du det NU och när du är i mål på B är du där NU och precis NU - inte vid någon annan tidpunkt.. Allt händer NU sen att vi vill tänka oss " för fem minuter sedan" det är för det skall bli enklare.
Citera
2014-03-07, 22:12
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Jag menar vi har fått tiden lite om bakfoten - eller ja blandar ihop med evolution hur saker förändras. Ta tex en isbit som smälter från is till vatten på 2 timmar. Tänk om vi inte haft tiden här - hur fan skulle vi tänka och berätta händelseförloppet? Där får ju hjärnan error direkt.
edit: dela upp isbiten i droppar kanske man skulle kunna. Det tar 75 droppar för denna isbiten att smälta och vips vi har något att relatera till och förstå.

Det finns bara ingen tid så här - utan mer såhär | utan varken stopp eller start. Allt händer NU sen är det historia. Spring från A till B. När du börjar springa på A så gör du det NU och när du är i mål på B är du där NU och precis NU - inte vid någon annan tidpunkt.. Allt händer NU sen att vi vill tänka oss " för fem minuter sedan" det är för det skall bli enklare.

Tid är rörelse och utan tid hade inte isbiten ens transformerat sig. Vi är som sagt fast i nuet men kan även i teorin åka fram och bak i tiden.
Citera
2014-03-07, 23:03
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av not_really
Nu är jag inte expert på fysik men tiden verkar enligt den generella uppfattningen vara linjär? Att den går från en plats till en annan "i tid"? Måste erkänna att jag inte är särskilt beläst inom ämnet. Jag förstod dock inte alls vad du menar. Menar du "resor" som i förflyttningar eller ljushastighetsresor?

Jag menar all rörelse. Om vi står 'stilla' (tycker vi) så rör vi oss i tiden. Om vi förflyttar oss i ljusets hastighet rör vi oss inte längre i tiden, men i stället enbart i rummet. Däremellan är förhållandet mellan hur mycket vi förflyttar oss i rummet respektive tiden varierande, men absolut inte linjärt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Linj%C3%A4ritet
"Inom matematiken är linjäritet ett samband mellan två variabler så att en ändring i den ena variabeln alltid leder till en proportionell ändring i den andra. Ett sådant samband kan uttryckas med räta linjens ekvation:

y=kx+m\, "

Sådan är inte tiden i modern fysik, iallafall inte i relativitetsteori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in