Citat:
Ursprungligen postat av
BaalZeBub
Det där låter konstigt. Sönderfallet beräknas ju inom kvantfysik, som inte använder relativitetsteorin. Tiden i kvantfysik är väl i det närmaste newtonsk?
En annan aspekt för filosofen är att fråga sig i vilken mening tiden 'existerar' i kvantfysik respektive relativietsteori. Existerar verkligen våra makrobegrepp? Eller är de bara teoretiska konstruktioner? Finns verkligen värme, tryck, tröghet, rum, lägesenergi o.s.v? Är det inte snarare så att tid, liksom dessa begrepp och liknande, är härledda och inte alls egentligen 'finns'?
Tiden i icke-relativistisk kvantmekanik är newtonsk, men sen för att behandla relativistiska saker måste man så klart använda en relativistisk variant av kvantfysiken, dvs. kvantfältteori som det heter. Kvantmekaniken i sig har inte något inbyggt tidsbegrepp utan det får man först när man skriver ner en mer detaljerad modell, som då kan vara både klassisk, relativistisk eller tidslös.
Sen visst är det intressant att tänka på huruvida tiden existerar som en fundamental sak eller om den uppkommer från något mer fundamentalt? För när det gäller de andra makroskopiska egenskaperna du nämner, tryck, värme, densitet, lägesenergi etc. skulle jag säga att de allihopa är "påhittade" eller härledda: de är nyttiga sätt att beskriva olika saker vi ser men äger ingen fundamental existens. Det som verkar vara fundamentalt är rummet och tiden, och egenskaperna position, hastighet/rörelsemängd, massa, laddning, spinn etc., men även dessa kan så klart visa sig vara icke fundamentala. Dock vet jag inte någon modell som på ett bra sätt visar hur t.ex. rummet eller tiden kan uppkomma ur något mindre. Det finns många modeller som börjar med något mer fundamentalt (spinn-nätverk, spin-foams, causal sets, 't Hoofts automata-modell kanske passar in också), men ingen av dem funkar vad jag vet särskilt bra eller är särskilt snygga. Många av dem får problem med att få rumtiden att 4d ut, och ingen av de jag studerat verkar mer eleganta eller naturliga än att säga att rumtiden är fundamental, och om de då inte heller fungerar så bra, så vad är poängen?