2014-03-12, 11:24
  #1297
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Tid är rörelse och utan tid hade inte isbiten ens transformerat sig. Vi är som sagt fast i nuet men kan även i teorin åka fram och bak i tiden.

Tid är människans uppfinning. Vad var tid innan människan kom till? Hur ser en fisk på tid? Det är ju bara till för människan att beräkna och kunna härleda till saker och ting.
Citera
2014-03-12, 13:40
  #1298
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Tid är människans uppfinning. Vad var tid innan människan kom till? Hur ser en fisk på tid? Det är ju bara till för människan att beräkna och kunna härleda till saker och ting.

Även om människan aldrig hade fötts så hade tid funnits. Så länge universum finns finns tid.

Fisken reflekterar nog inte så mycket över det då han/hon tänker mer på vad de ska äta för att överleva.
Citera
2014-03-12, 15:30
  #1299
Medlem
Givetvis existerar tid. Åtminstone sedan universums födelse (dessförinnan är det dock möjligt att tid inte existerade, dvs om ingenting fanns före Big Bang, ja då fanns ju inte heller tid.

Dock så är tiden relativ och den måste dessutom ha en början och ett slut (som kan ligga i framtiden). Den är beroende av gravitationen. Så per definition, om gravitationen är oändlig så är tiden oändling = tiden står stilla. Populärvetenskapligt brukar man säga att tiden står stilla inuti ett svart hål. Detta gäller dock bara de som befinner sig där. För en utomstående observatör som befinner sig utanför det svarta hålets händelsehorisont så står ju inte tiden stilla. jag likställer vårt universums död som slutet på tiden, dvs den tidpunkt i framtiden (vi pratar biljontals år) då allt i universum har strålat bort och försvunnit pga expansionen...

Så i vårt nuvarande universum så existerar tid. Det som universum existerar i, alternativt det som fanns före universum saknar dock tid.
__________________
Senast redigerad av Xitars 2014-03-12 kl. 15:32.
Citera
2014-03-15, 22:10
  #1300
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Givetvis existerar tid. Åtminstone sedan universums födelse (dessförinnan är det dock möjligt att tid inte existerade, dvs om ingenting fanns före Big Bang, ja då fanns ju inte heller tid.

Dock så är tiden relativ och den måste dessutom ha en början och ett slut (som kan ligga i framtiden). Den är beroende av gravitationen. Så per definition, om gravitationen är oändlig så är tiden oändling = tiden står stilla. Populärvetenskapligt brukar man säga att tiden står stilla inuti ett svart hål. Detta gäller dock bara de som befinner sig där. För en utomstående observatör som befinner sig utanför det svarta hålets händelsehorisont så står ju inte tiden stilla. jag likställer vårt universums död som slutet på tiden, dvs den tidpunkt i framtiden (vi pratar biljontals år) då allt i universum har strålat bort och försvunnit pga expansionen...

Så i vårt nuvarande universum så existerar tid. Det som universum existerar i, alternativt det som fanns före universum saknar dock tid.

Väldigt intressanta tankebanor du är inne på! Jag tänker dock att, antingen har tiden alltid funnits och kommer för alltid att finnas. Eller så finns den inte --> den har aldrig funnits. Att sätta Big Bang och expansionen som "tidens gränser" tror jag är fel.

När allt i universum försvunnit pga expansionen då återstår endast "mörker", det visar kanske på att allt i grunden består av tidlöshet? Men om expansionen går mot oändligheten, då kan man ju plötsligt säga att tiden existerar (om vi förknippar tid med rörelse).

Det kanske sker en ny "big bang" efter en lång expantionstid. Universum kanske har en "biologisk klocka"? I så fall kan man säga att tiden existerar.
Citera
2014-03-16, 12:09
  #1301
Medlem
HerrGickhans avatar
Tid är ett ord som beskriver ett förlopp kopplat till människans åldrandeprocess. Det är som allt annat en del i vår tolkning av de levnadsvillkor vi upplever och vill förstå.
Citera
2014-03-16, 20:10
  #1302
Medlem
Sodomizeds avatar
Om tid inte finns, hur förklarar man då tidsdilatation?

http://en.wikipedia.org/wiki/Time_dilation_of_moving_particles#Rossi.E2.80.93Ha ll_experiment

Citat:
"If no time dilation exists, then those muons should decay in the upper regions of the atmosphere, however, as a consequence of time dilation, they are present in considerable amount also at much lower heights. "

Alltså, dessa partiklar borde sönderfalla mycket högre upp i luften än vad de gör. Men eftersom de färdas nära ljushastigheten så går tiden långsammare för dem, och de hinner färdas längre i rummet innan de sönderfaller (som ju beror på tid).
Citera
2014-03-16, 20:16
  #1303
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomized
Om tid inte finns, hur förklarar man då tidsdilatation?

http://en.wikipedia.org/wiki/Time_dilation_of_moving_particles#Rossi.E2.80.93Ha ll_experiment



Alltså, dessa partiklar borde sönderfalla mycket högre upp i luften än vad de gör. Men eftersom de färdas nära ljushastigheten så går tiden långsammare för dem, och de hinner färdas längre i rummet innan de sönderfaller (som ju beror på tid).


Det där låter konstigt. Sönderfallet beräknas ju inom kvantfysik, som inte använder relativitetsteorin. Tiden i kvantfysik är väl i det närmaste newtonsk?

En annan aspekt för filosofen är att fråga sig i vilken mening tiden 'existerar' i kvantfysik respektive relativietsteori. Existerar verkligen våra makrobegrepp? Eller är de bara teoretiska konstruktioner? Finns verkligen värme, tryck, tröghet, rum, lägesenergi o.s.v? Är det inte snarare så att tid, liksom dessa begrepp och liknande, är härledda och inte alls egentligen 'finns'?
__________________
Senast redigerad av BaalZeBub 2014-03-16 kl. 20:19.
Citera
2014-03-17, 07:05
  #1304
Medlem
proconsuls avatar
Finns tid? Rör den sig? Finns det ett förflutet, en nutid och en framtid? Antagligen inte.
Om man tittar på det som kallas "Block universe" får man en uppfattning om hur det fungerar.
All tid finns samtidigt. Einstein var inne på detta.
http://www.ipod.org.uk/reality/reality_block_universe.asp
Citera
2014-03-17, 10:32
  #1305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

Existerar verkligen våra makrobegrepp? Eller är de bara teoretiska konstruktioner? Finns verkligen värme, tryck, tröghet, rum, lägesenergi o.s.v? Är det inte snarare så att tid, liksom dessa begrepp och liknande, är härledda och inte alls egentligen 'finns'?

Detta är något jag funderat grymt mycket på och skulle behöva hjälp med. Vet du någon seriös lätt-tillgänglig litteratur som specifikt tar upp det du nämner?
Citera
2014-03-17, 12:25
  #1306
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenMegatron
Detta är något jag funderat grymt mycket på och skulle behöva hjälp med. Vet du någon seriös lätt-tillgänglig litteratur som specifikt tar upp det du nämner?

Nej, jag har bara sett det i passager i böcker av sådana som Paul Davies, Brian Greene och Lee Smolin.

Jag har också funderat mycket på det. Jag tror att sådant som rumstiden, värme m.m är emergenta makrofenomen, företeelser som bara kan uppstå därför att det finns mikrofenomen ('kvantvärlden' och andra otillräckliga uttryck används ofta).

En mycket intressant iakttagelse är att det mesta man sysslar med i fysik kan ses, inte som ting som 'existerar', utan som generella aspekter på alla former av fasövergångar. Fysiken behandlar alltså i hög grad "phase transitions" och "phase change". Kanske hela kosmologin beskriver en fasövergång.

Om jag minns rätt kommer denna iakttagelse från Max Tegmark, men jag läste den refererad i någon av Paul Davies böcker.

http://en.wikipedia.org/wiki/Phase_transition


[ edit: ett besläktat spörsmål, som jag även det såg först i någon av Paul Davies populärvetenskapliga böcker, är att mycket i fysiken handlar om "självorganiserad kritikalitet", ofta illustrerad i hur sandhögar faller samman när de växer. Detta hör ihop med tal om självorganisation och komplexa system. Även där kommer man in på fasövergångar, som i följande artikel
http://fof.se/tidning/2003/6/monstersokarna ]
__________________
Senast redigerad av BaalZeBub 2014-03-17 kl. 12:40.
Citera
2014-03-17, 14:19
  #1307
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det där låter konstigt. Sönderfallet beräknas ju inom kvantfysik, som inte använder relativitetsteorin. Tiden i kvantfysik är väl i det närmaste newtonsk?

En annan aspekt för filosofen är att fråga sig i vilken mening tiden 'existerar' i kvantfysik respektive relativietsteori. Existerar verkligen våra makrobegrepp? Eller är de bara teoretiska konstruktioner? Finns verkligen värme, tryck, tröghet, rum, lägesenergi o.s.v? Är det inte snarare så att tid, liksom dessa begrepp och liknande, är härledda och inte alls egentligen 'finns'?
Tiden i icke-relativistisk kvantmekanik är newtonsk, men sen för att behandla relativistiska saker måste man så klart använda en relativistisk variant av kvantfysiken, dvs. kvantfältteori som det heter. Kvantmekaniken i sig har inte något inbyggt tidsbegrepp utan det får man först när man skriver ner en mer detaljerad modell, som då kan vara både klassisk, relativistisk eller tidslös.

Sen visst är det intressant att tänka på huruvida tiden existerar som en fundamental sak eller om den uppkommer från något mer fundamentalt? För när det gäller de andra makroskopiska egenskaperna du nämner, tryck, värme, densitet, lägesenergi etc. skulle jag säga att de allihopa är "påhittade" eller härledda: de är nyttiga sätt att beskriva olika saker vi ser men äger ingen fundamental existens. Det som verkar vara fundamentalt är rummet och tiden, och egenskaperna position, hastighet/rörelsemängd, massa, laddning, spinn etc., men även dessa kan så klart visa sig vara icke fundamentala. Dock vet jag inte någon modell som på ett bra sätt visar hur t.ex. rummet eller tiden kan uppkomma ur något mindre. Det finns många modeller som börjar med något mer fundamentalt (spinn-nätverk, spin-foams, causal sets, 't Hoofts automata-modell kanske passar in också), men ingen av dem funkar vad jag vet särskilt bra eller är särskilt snygga. Många av dem får problem med att få rumtiden att 4d ut, och ingen av de jag studerat verkar mer eleganta eller naturliga än att säga att rumtiden är fundamental, och om de då inte heller fungerar så bra, så vad är poängen?
Citera
2014-03-17, 14:27
  #1308
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Finns tid? Rör den sig? Finns det ett förflutet, en nutid och en framtid? Antagligen inte.
Om man tittar på det som kallas "Block universe" får man en uppfattning om hur det fungerar.
All tid finns samtidigt. Einstein var inne på detta.
http://www.ipod.org.uk/reality/reality_block_universe.asp

Detta är intressant och jag gillar speciellt detta:

Citat:

If a loved one dies, you might take some comfort from the knowledge that this period of time in which your loved one is dead has, in fact, no greater reality than the time when your loved one was alive. According to physics, it is just as valid to consider your loved one as alive as it is to consider them dead!

Einstein took comfort from this knowledge when his lifelong friend Michele Besso died. He wrote a letter consoling Besso's family: "Now he has departed from this strange world a little ahead of me. That means nothing. People like us, who believe in physics, know that the distinction between past, present, and future is only a stubbornly persistent illusion."

Of course, the flip-side is that you're already dead!

Så också delar av en dokumentär där de sa att framtiden måste redan finns för att Einsteins teorier ska gå ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in