Nu ska jag ta ett steg ut ur mitt vanliga snack om finöl och diskutera ett märke som klassas som massproducerad lageröl. Det är falcon jag snackar om, som snart kommer lansera fyra nya butiksöl.
Det som jag är intresserad av är dom två nya folkölen som kommer att släppas. Falcon Husmanslager och Falcon Korvpilsner. Bara namnen får mig intresserad!
Sedan så kommer falcon även lansera två nya alkoholfria öl, Falcon Alkoholfri Lager och Falcon Smakfull Alkoholfri. Kanske kan vara någonting för nykteristen!
Bilder, klicka på bilderna om ni vill se större bilder.
http://burk-bloggen.blogspot.se/2014/01/falcon-husmanslager-falcon-korvpilsner.html
Jag anser att falcon är Sverige bästa massproducerade lageröl, det känns nästa som om märket velar lite ibland emellan att vara ett pisslager eller att övergå till mer hantverks bärs.
För vad falcon är så är dom det bra. Original lagern är inte lika smaklös som dom andra massproducerade lagerna men vad som är intressant är småsyskonen, falcon bayerskt är ett helt okej öl och ett utmärkt övergångs-öl för personer som börjar intressera sig för lite smakfullare sorter och inte bara ljusa lagers. Bayerskt är även en solklart folköls favorit!
Falcon raw är en helt okej ofiltrerad lager och dessutom en billig sådan.
För att inte tala om det senaste tillskottet falcon koppar, en kopparfärgad lager som är både besk och bitter och till viss del påminner om en engelsk bitter.
Falcon julöl är inte heller så pjåkig, bitter och billig. Julmumma däremot är ingenting att hänga i julgrannen, smakar mer som glögg, men ett trevligt initiativ är det i alla fall!
Jag vet även att dom har haft för sig en hel del spännande projekt förr, bland annat en oktoberöl.
Ser fram emot husmanslager och korvpilsner även fast det endast är nödraketer och egentligen ingenting speciellt! Falcon har en del intressant projekt för sig titt som tätt, tyvärr så löper dom inte hela linan ut.