Citat:
Ursprungligen postat av
brutefish
det är vi nog inte. jag anser inte att högre prislapp = kvalitet. men ska man dricka någorlunda vettigt så är det 20kr och uppåt som gäller, visst kan man hitta enstaka saker vid 15kr och även få in en "jackpot" som t.ex. beervana för 10kr.
dvs, vill man ha bra öl så räkna med 20+, och trots olika ekonomiska förutsättningar så är ändå 20kr/flaska inte speciellt dyrt. hade man varit tvungen att lägga minst 50-60kr för en bra flaska ja då hade även jag tyckt att det hade varit rent ut sagt dyrt.
Det kanske är lite gnäll, men hur så helst så kostar det om man vill dricka och äta gott. Det får man väl ändå unna sig själv ibland.
Beervana är god, synd att den bara säljs på sommaren! Ett par utav mina så kallade budget favoriter är sir taste a lot hoppiness (13,20:-), bomble bee 17 (11,20:-), pistonhead kustom lager (10,20:-) och den senaste nykomlingen pistonhead flat tire (8,20:-). Den sistnämnda tycker jag verkligen att du bör pröva om du icke gjort det. Ett mycket gott öl till en extrem billig peng som även a-laget kan unna sig själva ibland! Egentligen bör alla finöl konsumenter pröva dessa sorter. Kraftigt humlat svensk lager.
Ett par andra som också är goda för en billig peng är arboga mörk lager (10,20:-), falcon raw (13,20:-), staropramen unfiltered (16,20:-) och självklart crocodile lager (11,20:-)
Så visst finns det alternativ för den fattige. Personligen så brukar jag handla två dyrare öl för runt 20-30kr och sen 3-4 billigare öl för runt tian. Det är lagom för mig en hemma kväll framför tv, stereon eller datorn.
Om jag däremot ska ut och kröka med polarna så brukar bara köpa billigare sorter. Det känns nästa som slöseri att dricka finöl på krök fest. Du kanske förstår vad jag menar? Då blir det oftast crocodile. Finölen dricker jag hemma i soffan!
Citat:
Ursprungligen postat av
brutefish
förstår inte riktigt det sista. om man anser att chimay är en helt ok öl så måste man ju dricka väldigt mycket bättre vid sidan om, det var jag så jag menade. om den är ok, vad är man då bortskämd med för bättre öl, det var liksom något jag faktiskt ville veta. vad anses vara bättre?
Det var nog du som missförstod mig, jag förstod vad du menade men skitsamma.
Ptja, det finns ju vissa sorter i beställningssortimentet för runt hundringen. Antar att det är sådan sorter som dricks om man tycker att det är ett dåligt öl. Jag har som sagt inte prövat chimay ännu men kommer plocka på mig en flaska vid nästa besök på glasbanken. Har varit sugen på att pröva den ett bra tag nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
brutefish
jag dricker dyrt ganska ofta, gör dock ingen deal av det, kan efter en dark lord öppna en beervana, så någon prestige har jag inte. sen gällande den andra biten så får man ju vara medveten om att man är tvungen att pytsa upp lite stålar för att dricka bra och för oss ölälskare är det jävligt tacksamt att det är öl vi är galna i, för det kan man liksom dricka väldigt bra till en rätt så vettig peng. det var det jag menade med om man skulle odla ett djupare vin,rom,whiskey-intresse, efter ett tag så är det inte hundralappar som drar förbi per flaska utan även tusenlappar.
Jo , jag kan väl också anses dricka rätt dyrt ganska ofta. Men som sagt jag brukar varva ett par dyra med ett par billiga.
Det är ju som du säger, tusenlappar som flyger iväg hej vilt. Som ölälskare anser jag nästan att man tittar ner lite på dom andra dryckesfanatikerna som spenderar ofantliga summor på en flaska whisky. Nej någon måtta får det faktiskt vara, borgarbracka.
Citat:
Ursprungligen postat av
brutefish
och till sist. jag anser som många andra, drick det du tycker om. men ska man ge sig på att vara mer intresserad av hobbyn så måste man nog också bedöma drycken både "tekniskt" och subjektivt.
även om jag ofta väljer bort chimay och bara dricker den en gång om året så är den av den absolut bästa öl du kan få tag på där ute, dvs rent hantverksmässigt.
Det var bara det jag försökte poängtera. Hatar öl-snobberi inom ölkulturen. Det finns vissa som ska vara så himla fisförnäma när det kommer till dryck och inte bara öl då. Även om just ölkulturen är lite slappare på just den punkten än annan dryckeskultur.