2014-02-26, 13:55
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piassava
Jag är sjömansdotter och har själv jobbat på sjön, så nog har jag kojat i mina dar.

Men jag kanske inte har lika mycket apa kvar i mig helt enkelt

Förutom dödsfällan till säng så är ju lägenheten ljus och trevlig. Mycket vackra fönster.

Jag gillar såna lösningar. Det kan bli väldigt mysigt. Men det måste vara bra luft. Har säkert berättat om det tidigare, men jag har en kompis som gjorde en liknande lösning med sovloft i hallen. Men han drog ventilation från köket, ett sånt där orange:t plaströr (avloppsrör?) från en friskluftsventil i köket mot gatan, och med röret rätt igenom hela köket och ut till hallen. Och en liten datorfläkt vid luftintaget som sög in luft. Kul lösning, men kanske inte riktigt sånt som man betalar tre miljoner för...

I annonsen så står det ju att lägenheten är en 1.5:a, men jag skulle nog kalla det där för ett rum och kök + sovloft. Den där halvan under sovloftet är ju liksom inte så himla stor. Lägenheten är 39 kvm stor, och jag skulle nog säga att gränsen mellan ettor och enochenhalvor går därnånstans. Dom enkommafemmor som jag har sett tidigare, och som brukar vara ett mellanting mellan ettor och tvåor brukar ligga på mellan fyrtio och femtio kvadrat. Dock är det ju väldigt stor takhöjd i den där lägenheten, vilket får den att verka mycket större än den egentligen är.
Citera
2014-02-26, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Ännu en såndär villa med exotisk inredning:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-huddinge-kommun-gamla-sodertaljevagen-202-5993934

"En drömliknande SPA-avdelning samt en enorm terrass för oförglömliga mingelpartyn! "

Ja, om man lever i en mardröm. Jag tror inte dom där gästerna kommer att glömma den inredningen i första taget. What the hell is going on, liksom?

FEM BADRUM !!!!

Varför har man skinnmöbler bredvid poolen?
Jag förstår inte det...
Citera
2014-02-27, 14:36
Medlem
Skidaddles avatar
Lite kul hus från utställningsområdet Bo-97 i Staffanstorp:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-staffanstorp-bo-97-omradet,-staffanstorps-kommun-farinvagen-12-6027175

Jag gillar planlösningen och vinterträdgården. Annars ganska tidstypiskt sent 80-tal/mitten på 90-tal, lite i efterdyningarna av postmodernismen. Jag har inte hittat vem som har ritat huset, men stilen påminner lite om vad Malmös gamle stadsarkitekt Ivo Waldhör brukade hitta på med. Den där raden av blått glaserat kakel runt hela husets sockel är ett typiskt kännetecken av hans stil.

Waldhör ritade den postmodernistiska korvkiosken på Stortorget i Malmö. Han gillade uppenbarligen glaserat kakel:

http://img1.eu.nelso.com/2008-11-24_14-12-55/DSC_0849_2008-11-24_13-23-44_640x425.JPG
Senast redigerad av Skidaddle 2014-02-27 kl. 14:44.
Citera
2014-02-27, 14:47
Medlem
Citat:
Lite kul hus från utställningsområdet Bo-97 i Staffanstorp:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-staffanstorp-bo-97-omradet,-staffanstorps-kommun-farinvagen-12-6027175

Jag gillar planlösningen och vinterträdgården. Annars ganska tidstypiskt sent 80-tal/mitten på 90-tal, lite i efterdyningarna av postmodernismen. Jag har inte hittat vem som har ritat huset, men stilen påminner lite om vad Malmös gamle stadsarkitekt Ivo Waldhör brukade hitta på med. Den där raden av blått glaserat kakel runt hela husets sockel är ett typiskt kännetecken av hans stil.

Jag gillar också planlösningen och vinterträdgården, men det blå kaklet, trärena fönsterkarmar och vissa andra materialval gillar jag inte.

Vad kan den mörkare färgen på fasaden bero på, fukt eller bara ett ouppvärmt sovrum? Som jag ser är det sovr. nr1 som ytterväggen har färgskiftningar och ner efter ytterväggen mot bottenplan. Kanske det nyss regnat när bilden togs?
Citera
2014-02-27, 14:47
Medlem
Skidaddles avatar
Ännu en härlig arkitektritad 60-tals villa av Endel Öunapuu. Han har väl varit med tidigare i tråden nångång? Hoppas verkligen ingen blåser ut det där stället. Det är mycket "Ohhh! och "Ahhh!" över bilderna:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-vallingbyhojden-stockholms-kommun-timragatan-33-6026828
Citera
2014-02-27, 14:50
Medlem
Citat:
Ännu en härlig arkitektritad 60-tals villa av Endel Öunapuu. Han har väl varit med tidigare i tråden nångång? Hoppas verkligen ingen blåser ut det där stället. Det är mycket "Ohhh! och "Ahhh!" över bilderna:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-vallingbyhojden-stockholms-kommun-timragatan-33-6026828

Kolla kylskåpet, det verkar lika gammalt som huset. Undrar hur mycket ström det drar?
Citera
2014-02-27, 15:00
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Vad kan den mörkare färgen på fasaden bero på, fukt eller bara ett ouppvärmt sovrum? Som jag ser är det sovr. nr1 som ytterväggen har färgskiftningar och ner efter ytterväggen mot bottenplan. Kanske det nyss regnat när bilden togs?

Svårt att svara på. Huset verkar gediget uppbyggt. Betongplatta, väggar av lättbetong (antagligen leca-block) och puts, bjälklag av gjuten betong. Puts är ju hygroskopiskt, så det suger upp och släpper ut fukt med variation för årstider och användning. Väggen är onekligen fuktig, men det kan bero på, precis som du säger, att rummet innanför har stått ouppvärmt. Det har iallafall inte runnit vatten, och putsen har inte släppt. Man ser materialskiftningarna under putsen. Det är fuktigt längs hela hörnet, så det står väl en betongstolpe där, medan fukten tas upp av lättbetongen i rummet på nedervåningen. Hade det varit en allvarlig vattenskada så hade putsen spruckit av frostsprängning. Det kan vara en helt naturlig fuktvariation.
Senast redigerad av Skidaddle 2014-02-27 kl. 15:34.
Citera
2014-02-27, 17:40
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:

Jag gillar exteriören starkt. Men det där "sovrummet" med tegelgolv verkade väldigt konstigt. Undrar just vad det var tänkt som från början.
Citera
2014-02-27, 17:50
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Jag gillar exteriören starkt. Men det där "sovrummet" med tegelgolv verkade väldigt konstigt. Undrar just vad det var tänkt som från början.

Det verkar ju vara genomgående tegelgolv i källaren. Det ser blankt ut, undrar om det är glaserat eller lackat. Rummet kan vara nån sorts hemmakontor eller uthyrningsrum, det har ju egen ingång genom trädgården.
Citera
2014-02-27, 19:59
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Det verkar ju vara genomgående tegelgolv i källaren. Det ser blankt ut, undrar om det är glaserat eller lackat. Rummet kan vara nån sorts hemmakontor eller uthyrningsrum, det har ju egen ingång genom trädgården.
Tegelgolv brukar man olja och vaxa, och då kan man polera upp vaxet till en skaplig glans.
Citera
2014-02-27, 20:04
Medlem
11xx22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
http://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-lasta-strangnas-kommun-malmby-liljelund-1-5997331

Den där utbyggnaden eller vad det är med röd dörr ser rätt märklig ut, och det blir inte så mycket bättre inne.

Mycket av allt och blandade stilar. Massa mönster, prylar och polkagristapeter. Det är ju inte direkt gräsligt men finns inte heller något genomgående tema, å andra sidan måste man väl inte ha det heller

Jag måste också erkänna att randiga tapeter, framförallt vit-röda eller andra starka färger provocerar mig nästan. Hatar det mer än furu men vet inte riktigt varför. Tycker bara det ser så vedervärdigt ut hur man än väljer att kombinera det, usch.

Det här huset borde få nått slags pris! Man orkar ju bara ta sig igenom ett par bilder i taget. Undrar vad de tänkte som inredde det. "det gäller att vara konsekvent i att inget ska passa ihop" Möjligen är det allra värsta alla mattor som konskvent inte passar in i rummet de ligger i. Eller, nä det går inte att säga vad som är värst. Gallergrinden i matsalen är rätt vansinnig den också!
Citera
2014-02-27, 20:59
Medlem
11xx22s avatar
Citat:

Fint. Så vilsamt med målade väggytor! Särskilt om man, som jag, precis tittat på huset med den röda dörren och smidesgrindarna i matrummet. Då kan man tala om kontrast.

Tegelgolvet i källaren är nog smart av fuktskäl också. Det brukar vara en rätt bra lösning om man byggt huset på betongplattegrund som jag gissar man gjort här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in