Citat:
Ursprungligen postat av
PCuri
Jag hyser inte den minsta tvekan om att gärningsmannens skuld skulle ha ansetts vara bevisad ”bortom allt rimligt tvivel” om det varit fråga om att knarkar-Leffe skjutit i knarkar-Pluffe i något med en spruta i en knarkarkvart och sagt att han ”destruerat sprutan oanvänd”.
Att PCuri I sin sjuka hjärna totalt väljer att bortse från såväl bevismatrial som vitnessmål är helt uppenbart. I en svensk rätt ska man bevisa bortom allt rimligt tvivel hur ett brott har begåtts.
I det här fallet så kräver det fortfarande att PCuri kan förklara hur han ska få in 500 mg tiopental i en 5 ml spruta utan att den ska ta färg av tioppentalet.
Fram tills att PCuri kan visa med verifierbar forskning att det är möjligt så råder det inte bara tvivel om gärningsbeskrivningen är fel. Den är fullständigt krossad.
Citat:
Ursprungligen postat av
PCuri
Att domaren sade ”här gissar vi inte” apropå att rättens/Socialstyrelsens oberoende expert Mörland huggit till med en tiopentalhalt på 1400 mikrogram/gram i stället för 1500 mikrogram/gram, p g a den eventuella extra osäkerhet som skulle vara förbunden med mätningarna i de här fallet, när han uppmanats kvantifiera den eventuella extra osäkerheten, är väldigt talande.
"Mätosäkerheten på 20-25 procent är ett uppskattat och helt skönsmässigt värde."
Jörg Mörlands vitnessmål. Dvs det kan lika gärna vara 90% fel.
[quote=PCuri|47672840]
Det här påminner om domens riktigt stora retoriska fulknep där man låtsas som att det prov finska RMV mätte på inte var spätt 10 ggr, att det väntade resultatet inte var att fenobarbitalhalten* skulle understiga ”utskriftsgränsen” hos finska RMV och inte låtsas om att den undre gränsen för tiopentalhalten även om man gissar på maximalt spädningsfel (ingen spädning alls alltså), ändå landar på 210 mikrogram/gram (380 mikrogram/gram om deras apparatur automatiskt justerade för finska RMV:s egen spädning).
[quote=PCuri|47672840]
Fortfarande samma lögn från PCuri.
Läser och (förstår) man dommen så står det klart och tydligt på sid 20 att det var åklagaren som hävdade att fenobarbitalvärdet som var beviset för att de båda analyserna var jämförbara.
Eftersom det finska värdet var under utskriftsgräns så får man inget värde därifrån.
Eftersom det inte går att jämföra ett värde med inget värde så underkänns åklagarens påstående.
Det är inget som helst konstigt med det.
Det är inte heller därför den finska analysen underkänns utan den underkänns pga att den är baserad på RMV:s blodblandning som inte uppfyller beviskrav.
Citat:
Ursprungligen postat av
PCuri
Sedan frågan om huruvida RMV gjort rätt eller fel i sin mätprocess. Jag har inte sett att någon påstått att RMV avvikit från vad lagar och förordningar, förarbeten och den rättspraxis dittills stadgade. Trots att jag nyligen efterlyst detta i den här tråden. Det RMV avvikit ifrån är vissa standards och procedurer som försvarets expert Olof Beck tycker är viktiga och som kanske är viktiga om man skall skriva en vetenskaplig artikel för The Lancet eller lägga fram en doktorsavhandling. Mig veterligen har man dock inte ställt några sådana här krav tidigare på RMV.
Det kravet ställs i precis varje svensk rättegång. Vill man lösa på mer så står det definierat i toppen på sid 11 i domen
Citat:
Ursprungligen postat av
PCuri
Och notera som sagt att finska RMV, som var ackrediterat för att fastställa även halter av tiopental, och som Olof Beck inte törs kritisera, kom fram till ungefär samma mätvärde som svenska RMV. Jamandet om att svenska RMV inte följt vissa standards tycker jag därför mest handlar om att man vill sprida en allmän känsla av osäkerhet och få folk att glömma bort att finska RMV kom fram till samma mätvärde med en annan metod.
Vilket man fortfarande inte har gjort. Det är fortfarande samma bristfälliga provtagning som är grunden till den blodpudding RMV blandar. Eftersom den blodpuddingen aldrig någonsin kommer att duga som bevismatrial så kvittar det om det är 1, 100 eller 1000 labb som analyserar blodpuddingen. Så länge de inte analyserar blod från flickan så blir det inga bevis ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
PCuri
När det gäller obduktionen har jag heller inte hört att man avvikit ifrån vad lagar & förordningar, förarbeten och tidigare rättspraxis stadgar. Jag hade i och för sig gärna sett att RMV kunnat fiska upp litet mer blod från någon provtagning när Olof Beck gapat klart. Eller att de fryst ner babyliket. Men de verkar alltså inte ha lagt ner mindre krut på undersökningarna än vad minimikraven stadgar.
Återigen så klarar tydligen PCuri inte att läsa innantil idag heller. Eller så är det förståndet som inte räcker till.
För normalbegåvade så kan man läsa domen på sid 89 och 97.