2014-06-14, 09:43
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gandalfvit
Tja! Sitter och hjälper en kompis med en gammal religionsuppgift och undrar som rubriken säger om någon vet några felaktigheter inom Hinduismen och Buddhismen?

Tyckte detta va jätte svårt och de enda jag kom att tänka på var Kastsystemen.. Kan de vara något?

Jätte tacksam för svar! och förlåt om jag postat detta fel eller så!

Ja, den skulle ha postats här i skoluppgiftstråden. /MOD
Citera
2014-07-02, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gandalfvit
Tja! Sitter och hjälper en kompis med en gammal religionsuppgift och undrar som rubriken säger om någon vet några felaktigheter inom Hinduismen och Buddhismen?

Tyckte detta va jätte svårt och de enda jag kom att tänka på var Kastsystemen.. Kan de vara något?

Jätte tacksam för svar! och förlåt om jag postat detta fel eller så!

https://www.dropbox.com/s/7ivtazdq0ulnyyv/The%20rocket%20of%20ignorance.pdf

Kapitel 7 (sida 26)..
Citera
2014-09-10, 13:04
Medlem
Satanismen, helig skrift?

Jag gör en skrivuppgift i skolan om Satanismen.
Har dem en helig skrift, isåfall, vad heter den?
Citera
2014-09-10, 15:35
Medlem
MonkMans avatar
Google

http://www.thesatanicbiblefree.com/files/Download/The%20Satanic%20Bible%20Ebook.pdf
Citera
2014-09-10, 18:10
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pingupung
Jag gör en skrivuppgift i skolan om Satanismen.
Har dem en helig skrift, isåfall, vad heter den?
Finns ingen, de äldre skrifterna som behandlar ämnet är väl de sk "6e och 7e Moseböckerna".
Har dock inget med bibeln att göra då de skrevs för ca 1000 år sedan.

"Djävulskulter" kan dock spåras långt längre tillbaka som tex Nergal i den Mesopotanska pantheonen.
Citera
2014-09-13, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Finns ingen, de äldre skrifterna som behandlar ämnet är väl de sk "6e och 7e Moseböckerna".
Har dock inget med bibeln att göra då de skrevs för ca 1000 år sedan.

"Djävulskulter" kan dock spåras långt längre tillbaka som tex Nergal i den Mesopotanska pantheonen.

Stämmer delvis.. Det finns ju iaf mer eller mindre centrala skrifter, och dessutom olika grenar av satanismen..

Vi har ju den sataniska bibeln skriven på djurhudar tex, finns på kungliga biblioteket i Stockholm.

Sen har man ju Laveys skrifter med..
Citera
2014-09-13, 15:43
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rationalisterna
Stämmer delvis.. Det finns ju iaf mer eller mindre centrala skrifter, och dessutom olika grenar av satanismen..

Vi har ju den sataniska bibeln skriven på djurhudar tex, finns på kungliga biblioteket i Stockholm.

Sen har man ju Laveys skrifter med..
Vilken bok syftar du på som finns på Kungliga Biblioteket? Någon satanisk bibel på djurhud är svår att finna...
Citera
2014-09-13, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Vilken bok syftar du på som finns på Kungliga Biblioteket? Någon satanisk bibel på djurhud är svår att finna...

Nej inte direkt, jag sa just till dig var den finns.. =)

VEt inte vad den heter..
Citera
2014-09-26, 19:11
Medlem
AgravaineSWs avatar
Profeten Muhammed
• vad han gjorde? (Gärning)
• Betydelse? (Då och nu)
Citera
2014-09-30, 20:04
Medlem
1. Hur har judendomens och islams tidigare historia och de heliga texterna speglats hur religionen praktiseras eller diskuteras idag?

2. Hur man kan förhålla sig till religion och vetenskap.

3. Hur kan man som troende jude eller muslim förena sin tro med annan vetenskap?

4. Finns det en motsättning mellan religion och vetenskap? Hur?

5. Skiljer sig en ateistisk/vetenskaplig syn på människan från en religiös syn på människan när det gäller hennes värde, syfte eller ansvar?

Efter mååånga timmars sökning finner jag inget vettigt eller bra svar. Skulle uppskatta ifall någon kunde svara på någon utav dessa frågor
Citera
2014-09-30, 20:56
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluflovin009
1. Hur har judendomens och islams tidigare historia och de heliga texterna speglats hur religionen praktiseras eller diskuteras idag?

2. Hur man kan förhålla sig till religion och vetenskap.

3. Hur kan man som troende jude eller muslim förena sin tro med annan vetenskap?

4. Finns det en motsättning mellan religion och vetenskap? Hur?

5. Skiljer sig en ateistisk/vetenskaplig syn på människan från en religiös syn på människan när det gäller hennes värde, syfte eller ansvar?

Efter mååånga timmars sökning finner jag inget vettigt eller bra svar. Skulle uppskatta ifall någon kunde svara på någon utav dessa frågor
Då har du en dålig sökmotor.

Bästa alternativ, är biblioteket

goooood luck
Citera
2014-09-30, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Då har du en dålig sökmotor.

Bästa alternativ, är biblioteket

goooood luck

Jag har medelmåttiga svar men de enda är evolution osv, känns lite vagt. Har inge bibliotek med denna information tyvärr. Sen den första kan man skriva om kvinnoförtryck men behöver mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in