Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-02-19, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Är det det som lockar oss med RB? Att gräset är grönare (i dubbelbemärkelse) på andra sidan stängslet?

De e nog inte gräset som är grönare, de e svampen som är finare.
Citera
2014-02-20, 23:58
Medlem
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050801.htm

Verkar bara vara vattenområden som blir avlysta för viss flygtrafik vid höjd beredskap. Finns det någon annan förordning/lag som stadgar flygförbud på ett liknande sätt?
Citera
2014-02-21, 14:27
Medlem
Intressant frågeställning även om lite OT möjligen. Jag arbetade själv som pilot i civil luftfart för flertalet år sedan. Försvarets R-områden (restricted) syftar i stort sett alltid till övningsområden/skjutfält. Tittar man på flygkartor så finns det ett flertal större längs med de svenska kusterna, men dessa är normalt ej aktiva. Dvs man kan flyga igenom dessa hur man vill så länge man följer övriga lagar. Jag antar att det bla är dessa som relateras till vid reglerna för höjd beredskap. Flyger man mellan de större städerna längs östkusten berörs man oftast av flertalet av dessa områden men man brukar få klarering rakt igenom i normalfallet. Likaså finns det oftast R-områden intill regementen och dylikt men det brukar bara vara att fråga om det är aktivt innan passage.

Däremot om man tittar till de fasta försvarsanläggningarna som tråden handlar om så är avsaknaden av dessa restriktionsområden stor. Utmärkning av dessa skulle ju enbart påvisa intresseområden för "nyfikna". Så en flygtur i Bergslagen väster om Nora vore ju intressant att genomföra. Man kan hitta det ena och det andra från luften om det inte är ordentligt maskerat. Hade en regelbunden flygsträcka som passerade en 860-anläggning i fjällvärlden, sällan aktiv men otroligt underhållande att snurra på låg höjd runt den vid drift för att skapa fina radarekon.

Sen kan man ju anta att det liger i intresset att bibehålla den civila luftfarten så länge som möjligt vid beredskapshöjning eftersom trupp/inryckande oftast förflyttas med flyg norrut i landet tex... Åtminstone för några år sedan när vi hade ett försvar. Vid ev. krigsutbrott tror jag det sköter sig automatiskt medelst självbevarelsedrift att ingen flyger runt civilt. Men som svar på din fråga har jag ingen aning om det faktiskt finns övriga regler för det.

Ännu mer OT är de lustiga restriktionsområdena ovanför fängelserna då det menades att detta skulle hindra obehöriga från att släppa ner "otillåtet materiel" eller förhindra fritagning av fångarna med helikopter eller dylikt. Synd att man inte förbjöd landning vid värdedepåer i samma veva.
Citera
2014-02-21, 14:37
Medlem
För de utan facebook så dök den här upp idag, inget nytt men trevligt med svart på vitt.
http://bayimg.com/HAJLOAaFN
Citera
2014-02-21, 15:38
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimson
För de utan facebook så dök den här upp idag, inget nytt men trevligt med svart på vitt.
Då har vi ett absolut årtal för färdigställandet av Rb80.
Citera
2014-02-21, 15:41
Medlem
Virvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050801.htm

Verkar bara vara vattenområden som blir avlysta för viss flygtrafik vid höjd beredskap. Finns det någon annan förordning/lag som stadgar flygförbud på ett liknande sätt?

Områdena är kopplade till de skyddsområden som tidigare fanns på land och vatten kring viktigare militära anläggningar.

Citat:
Om en militär anläggning inte kan beredas ett tillräckligt skydd genom att anläggningen är skyddsobjekt, får regeringen för ändamål som anges i 1 § första stycket föreskriva att ett område omkring anläggningen skall vara militärt skyddsområde.

Även ett område med geografiska förhållanden av särskild betydelse för det militära försvaret får för samma ändamål förklaras vara militärt skyddsområde.
Lag (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m.

Skyddsmrådena listas i Förordning (1990:1334) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m.

Lite märkligt att luftrestriktionsområdena finns kvar nu när skyddsområdena försvunnit.
Citera
2014-02-21, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Då har vi ett absolut årtal för färdigställandet av Rb80.

Detta har varit uppe i tråden tidigare.

RB60 vs RB80:s årtal har redan avhandlats.
Citera
2014-02-21, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grimson

Vad visade bilden? Länken är trasig.
Citera
2014-02-21, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Vad visade bilden? Länken är trasig.

Det var en inskannad sida med exakt samma text som citeras i det länkade inlägget: (FB) Sveriges riksbunkrar
Citera
2014-02-22, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virvar
Områdena är kopplade till de skyddsområden som tidigare fanns på land och vatten kring viktigare militära anläggningar.
På min militära flygkarta från augusti 1961 hittar jag ett restriktionsområde i Bergslagen. Kan man tänka sig att militären ändå märkte ut det som kulle vara hemligt både då och i fortsättningen?
Citera
2014-02-22, 11:13
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
På min militära flygkarta från augusti 1961 hittar jag ett restriktionsområde i Bergslagen. Kan man tänka sig att militären ändå märkte ut det som kulle vara hemligt både då och i fortsättningen?

Så har jag på min flygkarta med, jag ser det som en förlängning norrut från Villingsberg och Bofors skjutfält.
Citera
2014-02-22, 12:05
Medlem
Virvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Så har jag på min flygkarta med, jag ser det som en förlängning norrut från Villingsberg och Bofors skjutfält.

Är det samma som ES R18 på denna karta? Då är det Villingsberg med "Firing, blasting and UAS".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in