Verkar bara vara vattenområden som blir avlysta för viss flygtrafik vid höjd beredskap. Finns det någon annan förordning/lag som stadgar flygförbud på ett liknande sätt?
Intressant frågeställning även om lite OT möjligen. Jag arbetade själv som pilot i civil luftfart för flertalet år sedan. Försvarets R-områden (restricted) syftar i stort sett alltid till övningsområden/skjutfält. Tittar man på flygkartor så finns det ett flertal större längs med de svenska kusterna, men dessa är normalt ej aktiva. Dvs man kan flyga igenom dessa hur man vill så länge man följer övriga lagar. Jag antar att det bla är dessa som relateras till vid reglerna för höjd beredskap. Flyger man mellan de större städerna längs östkusten berörs man oftast av flertalet av dessa områden men man brukar få klarering rakt igenom i normalfallet. Likaså finns det oftast R-områden intill regementen och dylikt men det brukar bara vara att fråga om det är aktivt innan passage.
Däremot om man tittar till de fasta försvarsanläggningarna som tråden handlar om så är avsaknaden av dessa restriktionsområden stor. Utmärkning av dessa skulle ju enbart påvisa intresseområden för "nyfikna". Så en flygtur i Bergslagen väster om Nora vore ju intressant att genomföra. Man kan hitta det ena och det andra från luften om det inte är ordentligt maskerat. Hade en regelbunden flygsträcka som passerade en 860-anläggning i fjällvärlden, sällan aktiv men otroligt underhållande att snurra på låg höjd runt den vid drift för att skapa fina radarekon.
Sen kan man ju anta att det liger i intresset att bibehålla den civila luftfarten så länge som möjligt vid beredskapshöjning eftersom trupp/inryckande oftast förflyttas med flyg norrut i landet tex... Åtminstone för några år sedan när vi hade ett försvar. Vid ev. krigsutbrott tror jag det sköter sig automatiskt medelst självbevarelsedrift att ingen flyger runt civilt. Men som svar på din fråga har jag ingen aning om det faktiskt finns övriga regler för det.
Ännu mer OT är de lustiga restriktionsområdena ovanför fängelserna då det menades att detta skulle hindra obehöriga från att släppa ner "otillåtet materiel" eller förhindra fritagning av fångarna med helikopter eller dylikt. Synd att man inte förbjöd landning vid värdedepåer i samma veva.
Verkar bara vara vattenområden som blir avlysta för viss flygtrafik vid höjd beredskap. Finns det någon annan förordning/lag som stadgar flygförbud på ett liknande sätt?
Områdena är kopplade till de skyddsområden som tidigare fanns på land och vatten kring viktigare militära anläggningar.
Citat:
Om en militär anläggning inte kan beredas ett tillräckligt skydd genom att anläggningen är skyddsobjekt, får regeringen för ändamål som anges i 1 § första stycket föreskriva att ett område omkring anläggningen skall vara militärt skyddsområde.
Områdena är kopplade till de skyddsområden som tidigare fanns på land och vatten kring viktigare militära anläggningar.
På min militära flygkarta från augusti 1961 hittar jag ett restriktionsområde i Bergslagen. Kan man tänka sig att militären ändå märkte ut det som kulle vara hemligt både då och i fortsättningen?
På min militära flygkarta från augusti 1961 hittar jag ett restriktionsområde i Bergslagen. Kan man tänka sig att militären ändå märkte ut det som kulle vara hemligt både då och i fortsättningen?
Så har jag på min flygkarta med, jag ser det som en förlängning norrut från Villingsberg och Bofors skjutfält.