2014-02-12, 23:19
Medlem
Har snart prov i Elektrokemi. Jag behöver då hjälp med följande frågor:

1. Förklara hur skyddsmetoden fungerar(galvanisering)

2. Använd dina kunskaper i elektrokemi och förklara vilken av metallerna koppar, aluminium och järn som bäst motstår korrosion.

3. Hur är ett galvaniskt element(batteri) uppbyggt?

4. Varför samlar vi i batterier?

Jag behöver förklara utförligt, så jag är tacksam om ni kan svara varför också
2014-02-13, 11:34
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mgpl0x
Imorn ska jag göra en labb men innan dess ska jag skriva en hypotes.

Uppgiften går ut på att jag ska blanda koppar med svavel. Man upphettar blandningen. Då reagerar all koppar med svavel. Det svavel som inte reagerar förbränns till svaveloxid, som försvinner i gasform. Genom att bestämma kopparns massa (före reaktionen) och kopparsulfidens massa (efter upphettningen) kan man bestämma substansmängderna koppar och svavel som reagerat med varandra. Sedan beräknar man koefficienterna i reaktionsformeln x Cu + y S --> Cux Sy

Det är ungefär det uppgiften säger att jag ska göra. Vad blir då x och y? Och varför?

Om det var lite luddigt ber jag om ursäkt, säg till om jag ska förtydliga.

2Cu + S ---> Cu2S
2014-02-13, 16:38
Medlem
z0mgpl0xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
2Cu + S ---> Cu2S
Jahapp, tack så mycket.
2014-02-15, 21:16
Medlem
Reaktionsformel för upplösning av MnO2 i surgjord Na2SO3? En av produkterna ska bli Mn2+.
2014-02-17, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av la$$e
Reaktionsformel för upplösning av MnO2 i surgjord Na2SO3? En av produkterna ska bli Mn2+.

Ingen?
2014-02-18, 14:05
Bannlyst
Citat:

Citat:
Ingen?

Det är en riktigt jobbig redoxreaktion i sur miljö. Är inte helt säker om det blir såhär men jag tror det.

Na2SO3 + MnO2 --->Na2SO4 + Mn2+

Ox: Na2SO3 + H2O ---> Na2SO4 + 2H+ + 2e-
Red: MnO2 + 4H+ + 2e- ---> Mn2+ + 2H2O

Total:
MnO2 + Na2SO3 + 2H+ ---> Na2SO4 + Mn2+ + H2O

Jag tycker att elektronmetoden är enklast att använda sig av vid mer avancerade redoxreaktioner. Systematiskt och tydligt.
2014-02-18, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skinnysweatyman
Det är en riktigt jobbig redoxreaktion i sur miljö. Är inte helt säker om det blir såhär men jag tror det.

Na2SO3 + MnO2 --->Na2SO4 + Mn2+

Ox: Na2SO3 + H2O ---> Na2SO4 + 2H+ + 2e-
Red: MnO2 + 4H+ + 2e- ---> Mn2+ + 2H2O

Total:
MnO2 + Na2SO3 + 2H+ ---> Na2SO4 + Mn2+ + H2O

Jag tycker att elektronmetoden är enklast att använda sig av vid mer avancerade redoxreaktioner. Systematiskt och tydligt.

Tackar Skriver så på labbrapporten och hoppas det blir rätt.
2014-02-19, 13:29
Medlem
behöver hjälp med en fråga angående

A solution contains 1.0 x 10^-6 M HOCl and an unknown concentration of KOCl. If the pH of the solution is 7.20, calculate the KOCl concentration.

(Hint; The contribution of water to the [H+] cannot be ignored.)

HOCl <-> H+ + OCl -

fått ut at koncentrationen H = 6,31 * 10^-8

Ka = 3,5 *10^-8 för HOCl

borde man inte kunna räkna på Ka = 3,5*10^-8 = ([H+][OCl-])/[HOCl] vilket blir 6,31*10^-8 * x / 1,0*10^-6

Får dock inte riktigt allt att stämma då Hint delen att vatten bidrar med koncentrationen Väte också

Tacksam för vägledning/hjälp
2014-02-21, 09:08
Medlem
Spädning och blandning av lösningar

VAD GÅR LABORATIONEN UT PÅ?
Du ska– öva koncentrationsberäkningar
– öva volymmätning
– göra lösningar med önskad koncentration genom att späda eller blanda lösningar med känd koncentration

Utrustning
4 bägare 100 cm3, kristallisationsskål 100–200 cm3, dropprör, mätcylinder 10 cm3 och 25 cm3, 4–6 provrör i provrörsställ, glasstav

Kemikalier
Kopparsulfatlösning 0,40 mol/dm3, avjonat vatten

Utförande
A. Hämta 20 cm3 kopparsulfatlösning, 0,40 mol/dm3, i en bägare.
Märk bägaren A1.
Beräkna substansmängden kopparsulfat i bägaren.
Du ska använda lösning A1 för att bereda en kopparsulfatlösning med en annan koncentration.
Mät upp 5,0 cm3 av lösning A1 i en mätcylinder. Häll över lösningen i en ny bägare.
Tillsätt 20 cm3 avjonat vatten och rör om med en glasstav.
Märk bägaren A2. (Du ska använda lösningen senare.)
Beräkna substansmängden kopparsulfat i lösning A2.
Beräkna lösningens koncentration.

B. Du ska bereda en kopparsulfatlösning genom att blanda två kopparsulfatlösningar.
Mät upp 5,0 cm3 av lösning A1 och 15 cm3 av lösning A2.

Häll lösningarna i en bägare och rör om. Märk bägaren B. (Du ska använda lösningen senare.)
Beräkna substansmängden kopparsulfat i lösning B.

C. Du ska bereda 15 cm3 kopparsulfatlösning med koncentrationen 0,050 mol/dm3 genom att späda en av lösningarna A1, A2 eller B.
Beräkna hur stor volym det behövs av de olika lösningarna.
Beräkna också hur mycket vatten som ska tillsättas i de olika fallen.
Välj en av lösningarna och mät upp den beräknade volymen med mätcylinder. Häll lösningen i en bägare, som du märker C. Tillsätt den beräknade volymen vatten och rör om.

Hjälp mig tack!
2014-02-21, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kattbrorsan
Spädning och blandning av lösningar

VAD GÅR LABORATIONEN UT PÅ?
Du ska– öva koncentrationsberäkningar
– öva volymmätning
– göra lösningar med önskad koncentration genom att späda eller blanda lösningar med känd koncentration

Utrustning
4 bägare 100 cm3, kristallisationsskål 100–200 cm3, dropprör, mätcylinder 10 cm3 och 25 cm3, 4–6 provrör i provrörsställ, glasstav

Kemikalier
Kopparsulfatlösning 0,40 mol/dm3, avjonat vatten

Utförande
A. Hämta 20 cm3 kopparsulfatlösning, 0,40 mol/dm3, i en bägare.
Märk bägaren A1.
Beräkna substansmängden kopparsulfat i bägaren.
Du ska använda lösning A1 för att bereda en kopparsulfatlösning med en annan koncentration.
Mät upp 5,0 cm3 av lösning A1 i en mätcylinder. Häll över lösningen i en ny bägare.
Tillsätt 20 cm3 avjonat vatten och rör om med en glasstav.
Märk bägaren A2. (Du ska använda lösningen senare.)
Beräkna substansmängden kopparsulfat i lösning A2.

B. Du ska bereda en kopparsulfatlösning genom att blanda två kopparsulfatlösningar.
Mät upp 5,0 cm3 av lösning A1 och 15 cm3 av lösning A2.

Häll lösningarna i en bägare och rör om. Märk bägaren B. (Du ska använda lösningen senare.)
Beräkna substansmängden kopparsulfat i lösning B.

C. Du ska bereda 15 cm3 kopparsulfatlösning med koncentrationen 0,050 mol/dm3 genom att späda en av lösningarna A1, A2 eller B.
Beräkna hur stor volym det behövs av de olika lösningarna.
Beräkna också hur mycket vatten som ska tillsättas i de olika fallen.
Välj en av lösningarna och mät upp den beräknade volymen med mätcylinder. Häll lösningen i en bägare, som du märker C. Tillsätt den beräknade volymen vatten och rör om.

Hjälp mig tack!

Har ingen avsikt att göra hela laborationen åt dig.
A1.) n = C*V
A2.) Tänk så att du tar 5,0 cm3 (0,0050 dm3) av kopparsulfatlösningen med konc. 0,40 mol/dm3.
Substansmängden i A2 blir då 0,40 mol/dm3 * 0,0050 dm3 = 0,0020 mol

Totala volym efter spädning = 25 cm3 (0,025dm3)
C = n/V = 0,0020/0,025 = 0,080 mol/dm3

Du tar ju en viss substansmängd men samma mängd är fortfarande kvar. Det som förändras är volymen och därmed koncentrationen.

B.) Räkna ut substansmängderna för vardera lösning och addera dessa. Addera även volymen och sätt in i C = n/V för koncentrationen.

C.) Jag hade använt mig av spädningsformeln. Det går givetvis att göra stegvis som jag visat tidigare också.

C1*V1 = C2*V2
Där 1 står för innan spädning och 2 för efter. Lös ut det som du ta reda på, i detta fall V1.
2014-02-23, 12:30
Medlem
Hejsan, sitter och övar till en tenta och vet inte hur man gör för att lösa dessa uppgifter... Någon som kan hjälpa till?

1. Hur mycket MgCl2 och Citronsyra skall du väga upp för att göra 300 mL 0,1M citronsyrabuffert innehållande 5mM MgCl2?
Mw citronsyra: 192g/mol
MwMg:24,3g/mol
MwCl =35,4g/mol

2. Du har en antikroppslösning som visar absorbansen 1,400. Vilken är dess koncentration? är 4 x 105 M-1, cm-1 Du mäter vid 280nm i en 1 cm kyvett.

3. Du har 10mL av en stamlösning som är 0,5M och som du skall späda 400 gånger. Hur gör du och vilken blir den slutliga koncentrationen?

4. Du skall göra 5 liter fysiologisk koksaltlösning som är 0,9% (w/v) NaCl. (MwNaCl=58,44g/mol)

a. Hur mycket NaCl behöver du väga in för att göra denna lösning?
b. Vilken jonstyrka har denna fysiologiska koksaltlösning?
2014-02-25, 16:29
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Jag funderar på optisk rotation. Har mätt rotationen sågra organiska ämnen och fått ett siffervärde. Men det ska väl omvandlas med en formel? Nån som vet vad jag tänker på? Tror att formeln involverar längden av behållaren i maskinen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in