Citat:
Ursprungligen postat av
Kattbrorsan
Spädning och blandning av lösningar
VAD GÅR LABORATIONEN UT PÅ?
Du ska– öva koncentrationsberäkningar
– öva volymmätning
– göra lösningar med önskad koncentration genom att späda eller blanda lösningar med känd koncentration
Utrustning
4 bägare 100 cm3, kristallisationsskål 100–200 cm3, dropprör, mätcylinder 10 cm3 och 25 cm3, 4–6 provrör i provrörsställ, glasstav
Kemikalier
Kopparsulfatlösning 0,40 mol/dm3, avjonat vatten
Utförande
A. Hämta 20 cm3 kopparsulfatlösning, 0,40 mol/dm3, i en bägare.
Märk bägaren A1.
Beräkna substansmängden kopparsulfat i bägaren.
Du ska använda lösning A1 för att bereda en kopparsulfatlösning med en annan koncentration.
Mät upp 5,0 cm3 av lösning A1 i en mätcylinder. Häll över lösningen i en ny bägare.
Tillsätt 20 cm3 avjonat vatten och rör om med en glasstav.
Märk bägaren A2. (Du ska använda lösningen senare.)
Beräkna substansmängden kopparsulfat i lösning A2.
Beräkna lösningens koncentration.
B. Du ska bereda en kopparsulfatlösning genom att blanda två kopparsulfatlösningar.
Mät upp 5,0 cm3 av lösning A1 och 15 cm3 av lösning A2.
Häll lösningarna i en bägare och rör om. Märk bägaren B. (Du ska använda lösningen senare.)
Beräkna substansmängden kopparsulfat i lösning B.
Beräkna lösningens koncentration.
C. Du ska bereda 15 cm3 kopparsulfatlösning med koncentrationen 0,050 mol/dm3 genom att späda en av lösningarna A1, A2 eller B.
Beräkna hur stor volym det behövs av de olika lösningarna.
Beräkna också hur mycket vatten som ska tillsättas i de olika fallen.
Välj en av lösningarna och mät upp den beräknade volymen med mätcylinder. Häll lösningen i en bägare, som du märker C. Tillsätt den beräknade volymen vatten och rör om.
Hjälp mig tack!
Har ingen avsikt att göra hela laborationen åt dig.
A1.) n = C*V
A2.) Tänk så att du tar 5,0 cm3 (0,0050 dm3) av kopparsulfatlösningen med konc. 0,40 mol/dm3.
Substansmängden i A2 blir då 0,40 mol/dm3 * 0,0050 dm3 =
0,0020 mol
Totala volym efter spädning = 25 cm3 (0,025dm3)
C = n/V = 0,0020/0,025 =
0,080 mol/dm3
Du tar ju en viss substansmängd men samma mängd är fortfarande kvar. Det som förändras är volymen och därmed koncentrationen.
B.) Räkna ut substansmängderna för vardera lösning och addera dessa. Addera även volymen och sätt in i C = n/V för koncentrationen.
C.) Jag hade använt mig av spädningsformeln. Det går givetvis att göra stegvis som jag visat tidigare också.
C1*V1 = C2*V2
Där 1 står för innan spädning och 2 för efter. Lös ut det som du ta reda på, i detta fall V1.