Citat:
Ursprungligen postat av
PolitisktProblem
Det tror jag inte. Jag var nere i Kiev för några veckor sedan och pratade med invånare där. Det som binder samman demonstranterna är hatet mot de korrupta myndigheterna och hatet mot presidenten. Vanliga personer - allt från gamla damer till unga killar med maskering - berättade för mig att protesterna hade börjat smått. Det var några tusen personer på självständighetstorget. När polisen slog till mot dessa personer på ett ovanligt hårt och brutalt sätt väcktes ilskan hos gemene man och de gick man ur huse för att protestera mot polisen och regimen. Sedan dess har det bara eskalerat varje gång polisen har försökt ta i med hårdhandskarna.
Sätts militären in kommer det sluta i ett blodbad, för folket kommer inte att ge sig.
Du kommer att få se. Den enda anledning till att EU och USA mycket aktivt försökt få Ukraina att välja en mer västlig väg är det geopolitiska intresset. Detta intresse har lett till omfattande underrättelsearbete och infiltration av Väst i Ukraina.
Ryssarnas geopolitiska intresse är dock mycket starkare. Det handlar om ett stort land i Rysslands närhet som man aldrig släpper. De kommer att köpa lojalitet och om inte det skulle gå, skulle man fixa lojaliteten med politiskt och militär makt.
Det är således ett storpolitiskt spel som pågår bakom de humanistiska flosklerna och det ukrainska folket har av Väst lurats in i det och betalar nu priset. Förhoppningsvis är det mest fascister som blir skjutna men många andra stryker troligen med.
Dessutom, folket är inte samma sak som upprorsmakarna på gatan.