2014-02-20, 15:22
Medlem
PolitisktProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija
En sak jag inte fattar, där är alltid någon ukrainare som talar på torget med mic, varför skär inte regeringen av strömtillförseln?

Så som jag fick det förklarat för mig så har regimen funderat på det men revolutionärerna har hotat med att "gå bananas" om så sker.

P.S.

Ful avatar
2014-02-20, 15:24
Medlem
njekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Några efterfrågade länkar.
http://www.youtube.com/watch?v=ie0rj0l85Q4
http://rt.com/news/kiev-police-rioters-chaos-616/
http://www.rferl.org/media/video/25268112.html
Bernard Law var aktiv i tråden när alla dessa trådar postades.

Man blir ju chockerad över hur råa demostranterna är, sparka o kasta stenar på någon enstaka försvarslös polis. Detta har verkligen spårat ur, risken är väl att militär eller någon specialstyrka kallas in o rensar upp hela stan.
2014-02-20, 15:28
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njeks
Man blir ju chockerad över hur råa demostranterna är, sparka o kasta stenar på någon enstaka försvarslös polis. Detta har verkligen spårat ur, risken är väl att militär eller någon specialstyrka kallas in o rensar upp hela stan.

Jag blir så oerhört arg när jag ser sådana filmer. Det där är AFA-liknande patrask som bara är allmänt missnöjda. Att majoriteten av de röstberättigade valt en Rysslandsvänlig regering och dess effekter kan man ju diskutera, men det gör man parlamentariskt. Det är starkt jobbat av poliserna att försöka skydda demokratin. Men det här är bedrövligt. Tänk om Ung Vänster och AFA hade börjat slå ner poliser och mörda människor på Kungsträdgården för att Moderaterna efter ett val hade gjort något patrasket inte tycker om?

EDIT: Är det någon som kan ryska och kan berätta vad det är de skriker i mikrofonen, det kanske ger en klarare bild av vad de vill?
Senast redigerad av MrOaiki 2014-02-20 kl. 15:33.
2014-02-20, 15:34
Medlem
PolitisktProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Jag blir så oerhört arg när jag ser sådana filmer. Det där är AFA-liknande patrask som bara är allmänt missnöjda. Att majoriteten av de röstberättigade valt en Rysslandsvänlig regering och dess effekter kan man ju diskutera, men det gör man parlamentariskt. Det är starkt jobbat av poliserna att försöka skydda demokratin. Men det här är bedrövligt. Tänk om Ung Vänster och AFA hade börjat slå ner poliser och mörda människor på Kungsträdgården för att Moderaterna efter ett val hade gjort något patrasket inte tycker om?

Haha, skyddar polisen "demoktratin" genom att kidnappa och misshandla dissidenter? Det är nämligen vardag i Ukraina att dissidenter blir godtyckligt bortförda och misshandlade.
2014-02-20, 15:34
Medlem
AnnaLinderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktProblem
Det tror jag inte. Jag var nere i Kiev för några veckor sedan och pratade med invånare där. Det som binder samman demonstranterna är hatet mot de korrupta myndigheterna och hatet mot presidenten. Vanliga personer - allt från gamla damer till unga killar med maskering - berättade för mig att protesterna hade börjat smått. Det var några tusen personer på självständighetstorget. När polisen slog till mot dessa personer på ett ovanligt hårt och brutalt sätt väcktes ilskan hos gemene man och de gick man ur huse för att protestera mot polisen och regimen. Sedan dess har det bara eskalerat varje gång polisen har försökt ta i med hårdhandskarna.

Sätts militären in kommer det sluta i ett blodbad, för folket kommer inte att ge sig.

Du kommer att få se. Den enda anledning till att EU och USA mycket aktivt försökt få Ukraina att välja en mer västlig väg är det geopolitiska intresset. Detta intresse har lett till omfattande underrättelsearbete och infiltration av Väst i Ukraina.

Ryssarnas geopolitiska intresse är dock mycket starkare. Det handlar om ett stort land i Rysslands närhet som man aldrig släpper. De kommer att köpa lojalitet och om inte det skulle gå, skulle man fixa lojaliteten med politiskt och militär makt.

Det är således ett storpolitiskt spel som pågår bakom de humanistiska flosklerna och det ukrainska folket har av Väst lurats in i det och betalar nu priset. Förhoppningsvis är det mest fascister som blir skjutna men många andra stryker troligen med.

Dessutom, folket är inte samma sak som upprorsmakarna på gatan.
2014-02-20, 15:35
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki

Myndigheterna lär ha tänkt som så att de just inte ska skjuta demonstranter eftersom det får dem att framstå som våldsbenägna despoter. Man har därför kunnat se poliser i en sköldmur som blir slängda tonvis med sten och molotovs på. Poliserna kunde skjuta tillbaka men gjorde det inte, i alla fall inte tidigare.
2014-02-20, 15:36
Medlem
PolitisktProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaLindersson
Du kommer att få se. Den enda anledning till att EU och USA mycket aktivt försökt få Ukraina att välja en mer västlig väg är det geopolitiska intresset. Detta intresse har lett till omfattande underrättelsearbete och infiltration av Väst i Ukraina.

Ryssarnas geopolitiska intresse är dock mycket starkare. Det handlar om ett stort land i Rysslands närhet som man aldrig släpper. De kommer att köpa lojalitet och om inte det skulle gå, skulle man fixa lojaliteten med politiskt och militär makt.

Det är således ett storpolitiskt spel som pågår bakom de humanistiska flosklerna och det ukrainska folket har av Väst lurats in i det och betalar nu priset. Förhoppningsvis är det mest fascister som blir skjutna men många andra stryker troligen med.

Dessutom, folket är inte samma sak som upprorsmakarna på gatan.

Det är ju folket som är på gatan. Jag vet, för jag har varit där och pratat med dem. Det är ett tvärsnitt av befolkningen som är ute, och den absoluta majoriteten står bakom militanterna.
2014-02-20, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Svårt att veta vad man ska tro.

http://rt.com/news/rt-crew-kiev-maidan-898/

RT är rysk statens tv-kanal. Jag menar inte att allt de kablar ut är lögn, men att jag tycker man ska vara medveten om vilka värdegrunder och finansiering man står på. Visst gäller detta all media, men jag har ha en viss grundläggande skepsis gentemot RT. Speciellt när det gäller Ukraina just nu.
2014-02-20, 15:37
Medlem
Gizmo_Kvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njeks

Tänk på att det där är Russia Today. De har en agenda att få demostranterna att se ut som skurkarna.

Hur kan man hjälpa demonstranterna? Finns det någon svensk hjälporganisation eller trovärdig ukrainsk organisation på plats som man kan skänka pengar till?

Jag tänker främst på de kvinnor och barn som förlorat sina makar och fäder. Alla som inte kan gå till jobbet, icke fungerande socialt skyddsnät m.m.

HUR KAN MAN HJÄLPA DEMONSTRANTERNA?
2014-02-20, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija
En sak jag inte fattar, där är alltid någon ukrainare som talar på torget med mic, varför skär inte regeringen av strömtillförseln?
De har dieselaggregat bakom scenen
2014-02-20, 15:38
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktProblem
Haha, skyddar polisen "demoktratin" genom att kidnappa och misshandla dissidenter? Det är nämligen vardag i Ukraina att dissidenter blir godtyckligt bortförda och misshandlade.

Jasså? Berätta mer, för jag vill gärna läsa om detta förtryck. Vad jag kan se så tycks landet ha en hyfsat fungerande demokrati och ett hyfsat rättsväsende.
2014-02-20, 15:40
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizmo_Kvack
Tänk på att det där är Russia Today. De har en agenda att få demostranterna att se ut som skurkarna.

Hur kan man hjälpa demonstranterna? Finns det någon svensk hjälporganisation eller trovärdig ukrainsk organisation på plats som man kan skänka pengar till?

Jag tänker främst på de kvinnor och barn som förlorat sina makar och fäder. Alla som inte kan gå till jobbet, icke fungerande socialt skyddsnät m.m.

HUR KAN MAN HJÄLPA DEMONSTRANTERNA?

Vad vill du hjälpa dem med exakt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in