2014-02-19, 09:35
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappersdrake
Från den tidsperioden borde jag ha lagt till. Läs William Herzogs bok till att börja med.
Inte heller från den tiden.
Citera
2014-02-19, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Viklund
Inte heller från den tiden.

Nehe då orkar jag inte, läs på din historia och kom tillbaka så kollar jag på Hockeyn istället
Citera
2014-02-19, 10:25
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
Nehe då orkar jag inte, läs på din historia och kom tillbaka så kollar jag på Hockeyn istället
Ja, se du hockeyn och så får vi hoppas att Sverige vinner. Om du inte orkar är det förståeligt eftersom Jesus är mycket dåligt bevittnad och enligt mitt förmenande knappast alls. Att påstå att han skulle vara ”en av de mest väldokumenterade historiska personerna någonsin” från ”den tidsperioden” är inte bara osant utan också oinformerat.
Citera
2014-02-19, 10:28
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Men oj, vilket dåligt svar.
Vi har en tråd med mängder av sidor där detta har diskuterats, men du hoppar in och berättar bestämt hur det ligger till!

När någon inte håller med så blir det en snäsig kommentar och du piper iväg.

Svagt.
Citera
2014-02-19, 10:41
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det är inte första gången du inkluderar falska dikotomier i dina inlägg.. Men det är inte vad jag vill diskutera. Däremot kan det vara värt att komma ihåg att man bör skriva "1, eller -inte- 1" för att undvika falska dikotomier var man styr utkomsten.

När det gäller resten av inlägget låter det som det vanliga hopkoket var apologeten säger att man "måste tro för att börja tro".
Om man antar att det är sant blir det sant. Verkligen?
Nej det är inte en falsk dikotomi att Jesus hade rätt eller att han hade fel.

Man måste kunna göra antagandet att Jesus inte hade fel för att kunna förstå hans budskap. Det är något av en vattendelare.

Man väljer själv vilken inställning man har till en text, men det man förstår av texten beror av hur man läser den. Apologetiskt eller inte!

Den som lyckas övervinna motståndet mot att ANTAGA att Jesus var på riktigt i en djupare mening, om så bara ur ett fantasy-perspektiv, förstår något annat av evangelierna än de som bara läser med det motsatta perspektivet.
Citera
2014-02-19, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ja, se du hockeyn och så får vi hoppas att Sverige vinner. Om du inte orkar är det förståeligt eftersom Jesus är mycket dåligt bevittnad och enligt mitt förmenande knappast alls. Att påstå att han skulle vara ”en av de mest väldokumenterade historiska personerna någonsin” från ”den tidsperioden” är inte bara osant utan också oinformerat.
Om det nu är så enkelt så varför skaffar du inte fram ett exempel på en mer belagd människa så långt bak i tiden?
Citera
2014-02-19, 10:48
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Tråden handlar inte om historiciteten, så tillvida den historiska vetenskapen betraktar eller kommer att betrakta Jesus som en historisk person, för vilket det tycks behövas fler historiska dokument. Vad jag diskuterar är varför det är troligt att evangeliernas Jesus fanns.

Om han fanns så var han inte en vanlig person. Evangelierna berättar om en mycket ovanlig person som antingen hade rätt eller fel i sina uttalanden. Här finns således en väg till subjektiv kunskap:
1. Jesus är en osannolik konstruktion.

2. Hans budskap kan läsas på två olika sätt:
a) han var någon form av bluff
b) han talade sanning
Den som vill bilda sig en uppfattning men inte gör antagandet 'b' kan inte förstå budskapet och kan därför inte bedöma det och dess betydelse för frågan ifall evangeliernas Jesus har funnits.
Många berättelser sammanstrålar i det exceptionella att jesus faktiskt värderade mannen högre än kvinnan, han samlade män, som det gjordes de tiderna och jesus förstärkte detta iesho, kan du egentligen förneka att jesus bejakade kärleken mellan män? Agape.. den gudsstrålande kärleken som inte urskiljer köttet som vara vad som dömer människan, utan "hennes" hjärta avsikt vilja och gärning... enl många berättelser skulle han vara pacifist, vuilken kristenheten svårare klarat av att konsolidera, man har hellre gått över till GT och låtit judendomen styra och handha tolkningen av jesus, att det blev kaotiskt när de gudstroende plötsligt fick sina inre ögon öppnade och såg vilken förödelse de sysslade med, kan judendomen ha bestämt sig för att börja om.. och börja fredsidéerna vilket resulterade i väldigt mycket kreativa idéer till gagn för fler och fler och fler.. efter vidre hopp i sådan kreativ process, kom det till sekelskiftet och goterna började inte enbart beundra utan undra hur det kom sig att vissa hade allt medan majoriteter hade inget. Bildligt sett, var det inga direkt underbara tider när kreativiteten gick på räls innan industrialismen allvarligare tog fart. Där smällde man in en avsiktlig kil att påstå sig börja forska undersöka och allt under teknikens vetenskapens flagg.. och detta när bibelfolket alltså inte hyste särskilda dispyter mot varandra, det vara människor som fundamentalt på riktigt tolkade det som att gud borde vara en ande med kontur.. som barnet vill se när feerna dansar och börjar leka och låtsas och översätta, på den nivån började nazismen tror jag, först inantiliserade man de sedvanliga rutinerna att tacka för maten och gemensamt ära, finns inga trolldomar i det, dock menade nazistiska idelagret att det var trolldom så det osade om det, och började pränta.. förödande paralleller med separationsiver.. då de läste bibeln med extremt sjuka avsikter, det gjorde aldrig judar eller kristna, de var ju skickliga i att omtolka sin poesi till konkret utveckling, något som exploatörerna mådde dåligt av, de ville ha utveckling och iofs mer mat på bordet, men glöm då inte anglikanernas uppfattning om semiter och icke-anglikaner. Hur de.. separerade redan på indiska halvön och fjärran östern, de var ju långfarare och tyckte sig ha genuin kännedom.... om det lössläppta folket.
Citera
2014-02-19, 10:49
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Men oj, vilket dåligt svar.
Vi har en tråd med mängder av sidor där detta har diskuterats, men du hoppar in och berättar bestämt hur det ligger till!

När någon inte håller med så blir det en snäsig kommentar och du piper iväg.

Svagt.
Han gick ut hårt och underskattade motståndet, men jag förstår honom: att diskutera Jesus historicitet med duktiga amatörhistoriker är som att försöka läsa en dagstidning utomhus när det stormar. Det är ett tålamodsprövande sisyfosarbete.

Men lika svårt borde det vara att hävda att evangeliernas Jesus är en osannolik gestalt. Och att hans budskap är en kristen konstruktion.
Citera
2014-02-19, 11:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Många berättelser sammanstrålar i det exceptionella att jesus faktiskt värderade mannen högre än kvinnan, han samlade män, som det gjordes de tiderna och jesus förstärkte detta iesho, kan du egentligen förneka att jesus bejakade kärleken mellan män? Agape.. den gudsstrålande kärleken som inte urskiljer köttet som vara vad som dömer människan, utan "hennes" hjärta avsikt vilja och gärning... enl många berättelser skulle han vara pacifist, vuilken kristenheten svårare klarat av att konsolidera, man har hellre gått över till GT och låtit judendomen styra och handha tolkningen av jesus, att det blev kaotiskt när de gudstroende plötsligt fick sina inre ögon öppnade och såg vilken förödelse de sysslade med, kan judendomen ha bestämt sig för att börja om.. och börja fredsidéerna vilket resulterade i väldigt mycket kreativa idéer till gagn för fler och fler och fler.. efter vidre hopp i sådan kreativ process, kom det till sekelskiftet och goterna började inte enbart beundra utan undra hur det kom sig att vissa hade allt medan majoriteter hade inget. Bildligt sett, var det inga direkt underbara tider när kreativiteten gick på räls innan industrialismen allvarligare tog fart. Där smällde man in en avsiktlig kil att påstå sig börja forska undersöka och allt under teknikens vetenskapens flagg.. och detta när bibelfolket alltså inte hyste särskilda dispyter mot varandra, det vara människor som fundamentalt på riktigt tolkade det som att gud borde vara en ande med kontur.. som barnet vill se när feerna dansar och börjar leka och låtsas och översätta, på den nivån började nazismen tror jag, först inantiliserade man de sedvanliga rutinerna att tacka för maten och gemensamt ära, finns inga trolldomar i det, dock menade nazistiska idelagret att det var trolldom så det osade om det, och började pränta.. förödande paralleller med separationsiver.. då de läste bibeln med extremt sjuka avsikter, det gjorde aldrig judar eller kristna, de var ju skickliga i att omtolka sin poesi till konkret utveckling, något som exploatörerna mådde dåligt av, de ville ha utveckling och iofs mer mat på bordet, men glöm då inte anglikanernas uppfattning om semiter och icke-anglikaner. Hur de.. separerade redan på indiska halvön och fjärran östern, de var ju långfarare och tyckte sig ha genuin kännedom.... om det lössläppta folket.
Israelerna levde i ett utpräglat patriarkat och kvinnorna räknades som en andra klassens medborgare. De fick passa upp på männen när dessa låg till bords och förväntades äta stående i avskildhet, när de fick tid. I det romerska hemmet var kvinnorna mer jämställda och brukade äta tillsammans med männen.

Moses hade stadgat att en man kunde skilja sig från sin hustru, om han blev missnöjd med henne, genom att utfärda ett skriftligt intyg att hon inte längre var gift med honom. Att kvinnor skulle kunna eller vilja skilja sig var svårt att tänka sig. När Jesus skärpte lagen om äktenskapsbrott och hävdade att endast otukt var giltigt skäl för att bryta ett äktenskap, så var det männens rättigheter som skulle inskränkas och kvinnornas ställning som skulle stärkas.

Jesus tycks aldrig ha förespråkat de patriarkaliska reglerna och han uppträdde bland kvinnor på ett sätt som var otänkbart för de flesta israeler (d.v.s. israeliska män). Och även om inte männen la märke till hans hållning, de kunde säkert inte föreställa sig en israel som jämställde män och kvinnor, så kan man vara säker på att kvinnorna uppfattade honom desto klarare.

Jesus uppmanade lärlingarna att inte uppträda som denna världens herrar. Han sa att den som ville vara stor skulle vara de andras tjänare och den som ville vara störst skulle vara allas slav. Kvinnor som hörde honom måste ha insett att han uppmanade männen att bli sådana som kvinnor i många avseenden redan var.

Men självklart önskade Jesus kärlek mellan alla människor, men jag ser ingenstans ett påstående att han skulle syfta på erotik. När prästerna ifrågasätter honom säger sig Jesus vara utan all synd och ingen motbevisar honom.

De fåtal kvinnor som följde Jesus verkar inte ha haft några barn att ta hand om.
Citera
2014-02-19, 14:22
Medlem
Roger Viklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Om det nu är så enkelt så varför skaffar du inte fram ett exempel på en mer belagd människa så långt bak i tiden?
Menar du att jag ska räkna upp de tusentals personer som är bättre bekräftade eller att jag ska välja ut en enskild person bland dessa tusentals personer?

Mvh, Roger
Citera
2014-02-19, 16:23
Bannlyst
Citat:
Menar du att jag ska räkna upp de tusentals personer som är bättre bekräftade eller att jag ska välja ut en enskild person bland dessa tusentals personer?

Mvh, Roger
Ska vi börja med en?
Citera
2014-02-19, 16:39
Medlem
ken777s avatar
Det finns många seriösa forskare som kommer till helt andra slutsatser än det du gör. Det är nog snarare så att du inte vill att Jesus skall ha funnits. Det stör dig nämligen. Jesus vill nog att du finns i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in