2025-03-17, 09:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vilket annat argument för Jesus existens innehåller inlägget, menar du?
Inte skrev jag väl att kristendomen var sann, som du påstod?
Citera
2025-03-17, 10:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Inte skrev jag väl att kristendomen var sann, som du påstod?

Jesus och hans läror, offer och uppståndelse är väl hela grunden till kristendomen?

Men ok, blir det bättre om jag skriver: Du säger i princip "Kristendomen och hela historien kring Jesus är så absurd så ingen skulle ha hittat på den så som den är....alltså fanns Jesus"
Citera
2025-03-17, 10:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jesus och hans läror, offer och uppståndelse är väl hela grunden till kristendomen?

Men ok, blir det bättre om jag skriver: Du säger i princip "Kristendomen och hela historien kring Jesus är så absurd så ingen skulle ha hittat på den så som den är....alltså fanns Jesus"
Trolla på du.
Citera
2025-03-17, 10:12
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Trolla på du.

Så vilket annat argument för Jesus existens gjorde du i ditt inlägg???
Citera
2025-03-17, 10:28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så vilket annat argument för Jesus existens gjorde du i ditt inlägg???
Jag tror inte att mina inlägg vänder sig till dig, men om de första kristna hittat på Jesus så skulle den påhittade Jesus inte sagt vad de inte ville höra eller göra. Inte heller skulle de ha framställt sig själva som så omogna och okunniga som de beskrivs.

Då trädde Jakob och Johannes, Sebedeus' söner, fram till honom och sade till honom: »Mästare, vi skulle vilja att du läte oss få vad vi nu tänka begära av dig.» Han frågade dem: »Vad viljen I då att jag skall låta eder få?» De svarade honom: »Låt den ene av oss i din härlighet få sitta på din högra sida, och den andre på din vänstra.» Men Jesus sade till dem: »I veten icke vad I begären. Kunnen I dricka den kalk som jag dricker, eller genomgå det dop som jag genomgår?» De svarade honom: »Det kunna vi.» Då sade Jesus till dem: »Ja, den kalk jag dricker skolen I få dricka, och det dop jag genomgår skolen I genomgå, — Markus 10:35-39

När då lärjungarna fingo se honom gå på sjön, blevo de förfärade och sade: »Det är en vålnad», och ropade av förskräckelse. Men Jesus begynte strax tala till dem och sade: »Varen vid gott mod; det är jag, varen icke förskräckta.» Då svarade Petrus honom och sade: »Herre, är det du, så bjud mig att komma till dig på vattnet.» Han sade: »Kom.» Då steg Petrus ut ur båten och begynte gå på vattnet och kom till Jesus. Men när han såg huru stark vinden var, blev han förskräckt; och då han nu begynte sjunka, ropade han och sade: »Herre, hjälp mig.» Och strax räckte Jesus ut handen och fattade i honom och sade till honom: »Du klentrogne, varför tvivlade du?» — Matteus 14:26-31
Citera
2025-03-17, 10:32
Medlem
Är det verkligen ett bevis, att någonting står i en bok? Det står säkert i många olika böcker att det finns tomtar och troll. Är det bevis? Det verkar som att beviskraven sänks väldigt mycket när det gäller Jesus specifikt.
Citera
2025-03-17, 10:35
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag tror inte att mina inlägg vänder sig till dig, men om de första kristna hittat på Jesus så skulle den påhittade Jesus inte sagt vad de inte ville höra eller göra. Inte heller skulle de ha framställt sig själva som så omogna och okunniga som de beskrivs.

Exakt. Jag hade alltså rätt i att ditt argument kokar ner till "Klart Jesus och kristendomen är sann, titta bara på alla dumheter som står nedskrivna, vem skulle vara galen nog att hitta på något sådant?".

Så tack för erkännandet, om än sent omsider. Jag föreslår att du erkänner direkt nästa gång så att vi sparar tid.
Citera
2025-03-17, 10:41
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Är det verkligen ett bevis, att någonting står i en bok? Det står säkert i många olika böcker att det finns tomtar och troll. Är det bevis? Det verkar som att beviskraven sänks väldigt mycket när det gäller Jesus specifikt.
Ett bevis är en övertygande framställning och var och en kan fritt försöka övertyga eller vederlägga. Som fri bevisprövning inom juridik. Matematiska bevis är en samling tecken som övertygar matematiker.
Citera
2025-03-17, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule

Bara för att du man om 2000 år kan hitta bevis för att det levde en Peter Parker i New York i slutet av 1900-talet så bevisar inte det på något sätt att en Spindelmannen existerade på riktigt? Eller hur?
De flesta serietidnings superhjältar är skapade av Judar och så visar spår av biblisk inspiration.
Den lille obetydlige helylle killen Peter, den nörd-ödmjuke fumliga Clark , visar sig vara de starkaste, stålmannens ”riktiga” namn Kal-El visar sig tom betyda Guds-röst, som spädbarn sätts han i en liten kapsel som sänds att segla Vintergatan likt Moses på Nilen.
Stan Lee skapade spindelmannen med Kung David i åtanke.
Citera
2025-03-17, 10:51
Medlem
Citat:
Ett bevis är en övertygande framställning och var och en kan fritt försöka övertyga eller vederlägga. Som fri bevisprövning inom juridik. Matematiska bevis är en samling tecken som övertygar matematiker.
Och vad är den mest "övertygande framställningen" som för dig bevisar eller gör det högst sannolikt att Jesus fanns? Det är ju fortfarande bara en karaktär i en bok. Enligt svenska kyrkan består Bibeln av "många olika typer av texter: historiska berättelser, lagtexter, poesi, brev, släktkrönikor och myter" Källa. Hur vet du när något är sant eller en myt?
Citera
2025-03-17, 10:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Och vad är den mest "övertygande framställningen" som för dig bevisar eller gör det högst sannolikt att Jesus fanns? Det är ju fortfarande bara en karaktär i en bok. Enligt svenska kyrkan består Bibeln av "många olika typer av texter: historiska berättelser, lagtexter, poesi, brev, släktkrönikor och myter" Källa. Hur vet du när något är sant eller en myt?
Det är en fråga om omdöme och kunskap. Den som inte ingående har studerat evangelierna har inte samma möjlighet att bedöma dem. Det är som när du ska bedöma uppgifter i massmedia
Citera
2025-03-17, 10:57
Bannlyst
Vittnesmål brukar väl räknas som bevis.
Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in