2014-02-18, 15:34
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Samtidigt som problemen med "blodprovet" utmejslas kan det vara intressant att kika på lite nytt material från Läkartidningen:
http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2014/02/Cheflakaren-kontaktade-inte-lakarna-i-sin-interna-utredning/
http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2014/02/Jag-har-kant-mig-utpekad-som-skyldig-till-att-ha-givit-lakemedel-som-jag-inte-har-gett/

Jag blir lite förvirrad angående vilka läkare som förhördes av polisen och frågades ut av SoS respektive inte. "Feldt" återger information angående en som inte hördes. Denna påstår sig ha lämnat all information till utredningen.

Förhör hölls i maj 2010 med de åtta personer, fem narkosläkare, två narkossköterskor och två kirurger som medverkat i olika roller vid den sju timmar långa shuntrevisionen den 11 september 2008. Ingen har sagt sig ha gett tiopental vid tillfället.

Förhör hölls i maj 2010 också med tre personer, en narkosläkare, en narkossköterska och en röntgensköterska som medverkat i olika roller vid MR-undersökningen den 19 september 2008. Narkossköterskan, som tillsammans med narkosläkaren fyllt i narkoskurvan mindes ingenting från just det här tillfället men menade att om tiopental inte var noterat så hade det inte heller getts. Narkosläkaren sade att sövning skett enbart med Sevofluran och att han inte skulle använt tiopental utan Propofol som infusion – om det varit aktuellt. Här skulle polisen kunnat göra en djupare undersökning av huruvida det förekommit avbrott under MR-undersökningen genom granskning av tidsuppgifterna på bildsekvensen men det har man inte gjort.

Däremot kan jag inte finna att man förhört de tre (ev fyra) narkosläkare som ordinerade/gav tiopental vid två tillfällen i samband med CT-undersökningen den 12 september. Här tycks polisen ha nöjt sig med förhöret med ssk S. Szpilman i september 2010. Enligt SS gav tiopental första gången i samband med att man intuberade L inför transporten till CT-undersökningen. Här tycks två läkare varit involverade, en namngiven och en som SS inte visste namnet på. Vem som sprutade är litet oklart. Vid CT-undersökningen tillstötte så komplikationer, tubstopp eller kramper, varvid ytterligare två, varav en inte namngiven, narkosläkare tillstötte efter "centralarm". En av dem gav då enligt SS tiopental i syfte att söva L alternativt häva de pågående kramperna. [Min kommentar: Verkar riktigt rörigt vilket kanske kan förklara varför journalföringen inte fungerat.]

SS hade berett en 10 ml spruta med tiopental (25 mg/ml). Vid första tillfället gavs enligt SS 30 mg (dvs litet drygt 1 ml). Sprutan följde med upp till CT-undersökningen och användes sedan igen vid det andra tillfället. Hur mycket som gavs då finns det ingen uppgift om men det fanns tiopental kvar i sprutan för SS tog hand om den för ev senare behov.
Citera
2014-02-18, 15:44
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Enligt uppgifter tidigare i tråden (jag har inte det fullständiga obduktionsrapporten och uppgifterna påstods komma från denna) fanns det visköst blod i hjärtat och vena cava då obduktionen utfördes. 10 ml kan inte ha varit en omöjlighet, förutsatt att dessa uppgifter är riktiga.

EDIT: Man sak komma ihåg att de alla flesta felsvar beror också på provtagningsfel, då det gäller biokemi. I det här fallet (som Hamilkar är inne på) kan man ju anta (med ganska hög sannolikhet) att blodet var kontaminerat av nedbruten vävnad.

EDIT2: Sedan är det naturligtvis, precis som du skriver, svårt att kritisera provtagningen på formella grunder, det förstår jag så som regelverket är skrivet men vi vet ju att provsvaret är orimligt och normalt sett hade man ju velat se svaret från ett omprov.

Det gick ju nu inte att få eftersom man hade så bråttom med kremeringen,

Så här står det i obduktionsprotokollet om blodet i hjärtat:

"Hjärtsäcken innehåller några få mi färglös, tunnflytande vätska.
Hjärtat väger 17 g och har ordinär storlek och form.
Hjärtats håligheter innehåller mörkrött, tunnflytande blod."

Och beträffande levern står det så här:

"Levern väger 162 g och har ordinär storlek och form med slät yta, skarp framkant och fast, elastisk konsistens.
Levervävnaden har ordinär blodfyllnad, ordinärt tecknad snittyta och är utan härdformiga förändringar."

Så, nog hade det gått att få ett par "skvättar" blod till från andra lokaler om man varit intresserad.

Ett provsom kontamineras med främmande material i samband med provtagningen är det naturligtvis inte längre representativt för någonting alls. Nu ändrar det inte så mycket på förutsättningarna för rättsläkarens bedömning av provresultatet. Hon kunde hur som inte dra några som helst slutsatser av det beträffande eventuell förekomst av tiopental i andra delar av blodomloppet och inte heller om när eller hur den påvisade halten i blodprovet uppkommit. Hela den här "cirkusen" kring analysen av blodprovet är en meningslös sifferexercis.
Citera
2014-02-18, 16:02
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Enligt uppgifter tidigare i tråden (jag har inte det fullständiga obduktionsrapporten och uppgifterna påstods komma från denna) fanns det visköst blod i hjärtat och vena cava då obduktionen utfördes. 10 ml kan inte ha varit en omöjlighet, förutsatt att dessa uppgifter är riktiga.

EDIT: Man sak komma ihåg att de alla flesta felsvar beror också på provtagningsfel, då det gäller biokemi. I det här fallet (som Hamilkar är inne på) kan man ju anta (med ganska hög sannolikhet) att blodet var kontaminerat av nedbruten vävnad.

EDIT2: Sedan är det naturligtvis, precis som du skriver, svårt att kritisera provtagningen på formella grunder, det förstår jag så som regelverket är skrivet men vi vet ju att provsvaret är orimligt och normalt sett hade man ju velat se svaret från ett omprov.

Det gick ju nu inte att få eftersom man hade så bråttom med kremeringen,
I detta sammanhang så kan det är på sin plats att påminna om att vi har fri bevisprövning i Sverige. Det innebär bland annat att försvaret är tillåtet att ifrågasätta provtagningar även om det vore så att de formellt sätt är riktigt tagna.
Citera
2014-02-18, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Så här står det i obduktionsprotokollet om blodet i hjärtat:

"Hjärtsäcken innehåller några få mi färglös, tunnflytande vätska.
Hjärtat väger 17 g och har ordinär storlek och form.
Hjärtats håligheter innehåller mörkrött, tunnflytande blod."

Och beträffande levern står det så här:

"Levern väger 162 g och har ordinär storlek och form med slät yta, skarp framkant och fast, elastisk konsistens.
Levervävnaden har ordinär blodfyllnad, ordinärt tecknad snittyta och är utan härdformiga förändringar."

Så, nog hade det gått att få ett par "skvättar" blod till från andra lokaler om man varit intresserad.

Ett provsom kontamineras med främmande material i samband med provtagningen är det naturligtvis inte längre representativt för någonting alls. Nu ändrar det inte så mycket på förutsättningarna för rättsläkarens bedömning av provresultatet. Hon kunde hur som inte dra några som helst slutsatser av det beträffande eventuell förekomst av tiopental i andra delar av blodomloppet och inte heller om när eller hur den påvisade halten i blodprovet uppkommit. Hela den här "cirkusen" kring analysen av blodprovet är en meningslös sifferexercis.

Tack för citatet från obduktionsprotokollet! (Det kan faktiskt ha varit du som återgav det där förra gången jag hittade det inte igen, trots att jag sökte litet).

Som du påpekar är det inte sådär väldigt centralt och som jag skrev, Busthoper, tror jag att vi är ense i det som är väsentligt. Men jag tycker alltså att provtagningen är en stötesten i högre grad än vad som framkom under huvudförhandlingen.

(Jag vet att jag varit ute i det blå när det gäller analysen men i detta fall tror jag mig ha mer på fötterna.)

Vi är (numera) helt överens om att allt kattrakande om analyserna och spädningarna är överflödigt!
Senast redigerad av NurseRatched 2014-02-18 kl. 16:57.
Citera
2014-02-18, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
I detta sammanhang så kan det är på sin plats att påminna om att vi har fri bevisprövning i Sverige. Det innebär bland annat att försvaret är tillåtet att ifrågasätta provtagningar även om det vore så att de formellt sätt är riktigt tagna.
Ja Clodius, jag är naturvetenskapligt skolad och skriver egentligen bara om den aspekten. Att det sedan finns juridiska spetsfundigheter i fallet, är något jag mera lämnar därhän och tar dig på orden.
Citera
2014-02-18, 18:28
Medlem
Citat:
Vad är det som ur juridisk synvinkel är synnerligen viktigt?

Detta stycke ur dommen

"Han har läst på hur man bör gå tillväga när blodprov ska tas i lårvenen. Man ska då göra ett
snitt i ljumsken, frilägga blodkärlet och binda kirurgisk tråd så att kärlet inte kan backa ner
från bukhålan. Man ska sedan ta blodprovet med en spruta så att man kan vara alldeles
säker på att man bara får med blod. I det här fallet klippte man av kärlet och stoppade in en
del av sprutan. Ett sådant förfarande strider mot beskrivningen ovan. När man öppnar venen
riskerar man att få in annan vätska, som till exempel vävnadsvätska och fettceller. "

Lägger man sen ihop det med "Huvudregeln är att undvika kontaminering
genom att ta provet med en kanyl som sticks in i ett blodkärl utan att få med annan vävnad." från Mörlands uttalande så har du en stark juridisk grund för att ogilitgförklara hela provtagningen.

Då RMV och åklagaren inte kan bevisa att det inte har påverkat så ska rätten utgå från att det har gjort det och därmed är det inte längre ett blodprov och därmed ogiltigt. Dvs precis samma resonemang som rätten har dokumenterat när det gäller RMV:s spädningshantering.

Ur juridisk synvinkel är det inte ett problem överhuvudtaget att Beck tillhörde försvaret.
RMV ska tåla att granskas och en hur kritisk revision som helst ska kunna mötas med dokumenterat säkra procedurer och rutiner.

Det kunder inte RMV.
Om deras arbete tidigare har hållit högre kvalitet tidigare eller om det helt enkelt är så illa att de aldrig har blivit ordentligt granskade, ja det är en stor rättssäkerhetsfråga. (jämför man med deras felaktiga DNA analyser så blir frågan tom större)
Senast redigerad av mace2442 2014-02-18 kl. 18:39.
Citera
2014-02-18, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Alltså, i polisförhören sade sig två släktingar ha sett en injektion i samband med att babyn dog, i tingsrätten blev de mer svävande. Jag har redovisat en sannolik orsak till varför det blev det. Jag har också förklarat varför jag anser att detta inte påtagligt försämrar bevisläget eftersom läkaren själv enligt domen (utan några ”kanske” e dyl som vissa verkar påstå utan att redovisa citat) uppger att hon destruerat den 250 mg tiopentalspruta hon hade på sjuksalen. Och jag har som sagt hittills vare sig i tråden eller i domen sett att någon hänvisat till vare sig förarbeten, rättspraxis eller doktrin där man tillmätt ändrade vittnesmål av den här typen sådan vikt att detta övertrumfat teknisk bevisning i kombination med gärningsmannens egna utsagor.

Gärningsmannen utsagor?
Vilken gärningsman har sagt sig ha tagit livet av flickan?
Innan du kan svara på den frågan inklusive en källhänvisning så ljuger du återigen.

Sen har du ju med dina egna ord slagit fast att minimidos var 500 mg så varför du trots det fortsätter hävda något annat är obegripligt om det inte återigen handlar om att avsiktligt ljuga.

I det här fallet finns ingen teknisk bevisning överhuvudtaget. I stort sett samtliga vitnessmål går emot åklagarens påståenden.

Därmed finns det inget övehuvudtaget som talar för en fällande dom.

Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
När det sedan gäller de påstådda, eventuella ”ej journalförda” tiopentalinjektionerna (som dessutom skall ha varit tre ggr så stora som normala, terapeutiska tiopentalinjektioner för att ge upphov till halten 15 mikrogram/gram, vilket ändå är 14 ggr mindre än 210 mikrogram/gram) så framstår det verkligen som en märklig slump om man ”glömt” journalföra ALLIHOPA. Och dessutom journalfört på tok för litet morfin. Eller förresten, det är väl inte så konstigt om man väljer att inte journalföra överdoser av morfin.

En trave lögner till.
Det finns ingenting som säger att flickan har fått för mycket morfin överhuvudtaget vilket PCuri är väl medveten om så återigen upprepar han en sen tidgare överbevisad lögn.

Reten sen är mer av PCuris personliga psykiska problem än nått som har med det här fallet att göra
Citera
2014-02-18, 22:46
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Detta stycke ur dommen

"Han har läst på hur man bör gå tillväga när blodprov ska tas i lårvenen. Man ska då göra ett
snitt i ljumsken, frilägga blodkärlet och binda kirurgisk tråd så att kärlet inte kan backa ner
från bukhålan. Man ska sedan ta blodprovet med en spruta så att man kan vara alldeles
säker på att man bara får med blod. I det här fallet klippte man av kärlet och stoppade in en
del av sprutan. Ett sådant förfarande strider mot beskrivningen ovan. När man öppnar venen
riskerar man att få in annan vätska, som till exempel vävnadsvätska och fettceller.
"

genom att ta provet med en kanyl som sticks in i ett blodkärl utan att få med annan vävnad." från Mörlands uttalande så har du en stark juridisk grund för att ogilitgförklara hela provtagningen.

Då RMV och åklagaren inte kan bevisa att det inte har påverkat så ska rätten utgå från att det har gjort det och därmed är det inte längre ett blodprov och därmed ogiltigt. Dvs precis samma resonemang som rätten har dokumenterat när det gäller RMV:s spädningshantering.

Ur juridisk synvinkel är det inte ett problem överhuvudtaget att Beck tillhörde försvaret.
RMV ska tåla att granskas och en hur kritisk revision som helst ska kunna mötas med dokumenterat säkra procedurer och rutiner.

Det kunder inte RMV.
Om deras arbete tidigare har hållit högre kvalitet tidigare eller om det helt enkelt är så illa att de aldrig har blivit ordentligt granskade, ja det är en stor rättssäkerhetsfråga. (jämför man med deras felaktiga DNA analyser så blir frågan tom större)

Vi måste komma ihåg att:
venerna på ett barn i denna ålder är oerhört små. Sprutspetsarna, jag vet inte dimensioner idag, men dom är i princip lika stora som venerna. Vi pratar tiodels mm.
Det är svårt även för van neonatalpersonal att sticka i barnen. Att som ovan göra detta på ett barnakropp som dessutom är 23 dagar gammalt ser jag som väldigt svårt.
Det skulle vara intressant o veta hur tät en ven är på ett 23 dagar gammal lik. Det har nog skett vandring av vätskor åt båda hållen.
Citera
2014-02-18, 23:53
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Detta stycke ur dommen

riskerar man att få in annan vätska, som till exempel vävnadsvätska och fettceller. "

Det kunder inte RMV.

Först en liten språkkorrigering. Ordet "dom" stavas i bestämd form singularis "domen"!

Det låter ju övertygande med en "expert" som först måste "läsa på". Jag trodde att hela idén med experter var att du skulle besitta egen kunskap inom det område som de yttrade sig. Läsa innantill kan vem som helst.

Har du läst och förstått den rapport som kvalitetsledaren vid rättskemiska laboratoriet skrev efter den interna vertikala revision av barnläkarfallet som man gjorde 2010-03-25?
Om inte skulle jag vilja föreslå att du läser den och sedan skruvar ner tonen i din kritik mot rättskemiska laboratoriet ett par grader och också ser till att vara litet mer sakligt korrekt i dina formuleringar. Rapporten finns för nedladdning här: http://tinyurl.com/qg4eeek

Du har vid ett par tillfällen, senast i inlägg #18566 skrivit att "Analysen skedde på ett okalibrerat instrument som dessutom hade flyttats efter kalibrerna …" Har du belägg för det påståendet? I så fall vore jag tacksam för uppgift om källa!

Eftersom du så ofta återkommer till den "juridiska aspekten" så kan det vara på sin plats att citera följande visdomsord:

"Domstolar fastställer inte sanningen, de löser rättsliga problem"
Citera
2014-02-19, 00:03
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Tack för citatet från obduktionsprotokollet! (Det kan faktiskt ha varit du som återgav det där förra gången jag hittade det inte igen, trots att jag sökte litet).

Som du påpekar är det inte sådär väldigt centralt och som jag skrev, Busthoper, tror jag att vi är ense i det som är väsentligt. Men jag tycker alltså att provtagningen är en stötesten i högre grad än vad som framkom under huvudförhandlingen.

Bara för ordningen skull: Jag har inte ifrågasatt att det blodprov som togs på L. inte kan ha varit kontaminerat. Man kan på goda grunder nog misstänka det men vi vet inte och då får vi hantera den osäkerheten därefter.

Ur RMV:s kommentarer till rapporten från deras interna vertikala revision av fallet:
"SWEDACs ackrediteringsmärke anges inte på svarsrapporter till de rättsmedicinska avdelningarna och ackrediteringsstatus för analyter i analysbeskedet anges inte heller. Materialens beskaffenhet i obduktionsärenden kan variera i t.ex. föruttnelsegrad och av denna anledning åberopas inte ackrediteringen. Mätosäkerheten kan påverkas av materialets beskaffenhet, men säkerheten i identifieringen av de substanser som påvisats påverkas inte. En kontinuerlig dialog mellan den rättskemiska verksamheten och den rättsmedicinska verksamheten sker i fall där mätosäkerheten bedöms av betydelse för fastställande av dödsorsak. I det granskade ärendet har det inte funnits anmärkningar om provets beskaffenhet i den dokumentation som granskats."
Citera
2014-02-19, 06:07
Medlem
Citat:
Bara för ordningen skull: Jag har inte ifrågasatt att det blodprov som togs på L. inte kan ha varit kontaminerat. Man kan på goda grunder nog misstänka det men vi vet inte och då får vi hantera den osäkerheten därefter.

Ur RMV:s kommentarer till rapporten från deras interna vertikala revision av fallet:
"SWEDACs ackrediteringsmärke anges inte på svarsrapporter till de rättsmedicinska avdelningarna och ackrediteringsstatus för analyter i analysbeskedet anges inte heller. Materialens beskaffenhet i obduktionsärenden kan variera i t.ex. föruttnelsegrad och av denna anledning åberopas inte ackrediteringen. Mätosäkerheten kan påverkas av materialets beskaffenhet, men säkerheten i identifieringen av de substanser som påvisats påverkas inte. En kontinuerlig dialog mellan den rättskemiska verksamheten och den rättsmedicinska verksamheten sker i fall där mätosäkerheten bedöms av betydelse för fastställande av dödsorsak. I det granskade ärendet har det inte funnits anmärkningar om provets beskaffenhet i den dokumentation som granskats."

Det var ju en märklig inlaga . . .

EDIT: Ja av RMV och absolut inte av Busthoper, ska jag kanske också vara tydlig med.
Senast redigerad av NurseRatched 2014-02-19 kl. 06:24.
Citera
2014-02-19, 07:55
Medlem
Citat:
Vad är det som ur juridisk synvinkel är synnerligen viktigt?

Provtagningen skedde INTE ”… i strid med gällande instruktioner”. Att det kan föreligga olika uppfattningar om vad som är den mest lämpliga metoden är en helt annan sak och där får domstolen försöka bilda sig en egen uppfattning om vem som framför de mest övertygande argumenten. RMV har i vart fall tydligen använt samma metodik som dittills accepterats av rättssystemet. Det här var inte första gången man behövde späda ett blodprov!

När det sedan gäller Beck och hans rapport från revisionen så ska vi har klart för oss två saker: Han var en av försvaret utsedd expert med uppdrag att söka allt han kunde finna som talade för att RMV:s analysarbete inte var tillfredsställande och som han därför kunde kritisera. Hurtig var väl medveten om hans roll och har själv skrivit så här i ett brev till Solna tingsrätt 20109-05-12:
"Tingsrätten upplyses också om att åklagare Peter Claeson och jag har kommit överens om att det skall utses en objektiv sakkunnig för att ta ställning till den eller de frågor som kan komma att vara tvistiga mellan försvarets sakkunniga och åklagarens sakkunniga vittnen." Han påpekade också i samma brev att han ansåg det viktigt att "… det som domstolen har att ta ställning till är juridiska spörsmål och inte tvistiga medicinska och/eller vetenskapliga frågeställningar"

Det vill säga Hurtig karaktäriserar, helt riktigt Beck INTE som "objektivt sakkunnig" utan som "försvarets sakkunnige". Tyvärr blev det nu inte så att det utsågs någon "objektivt sakkunnig" inom området rättskemisk analys eftersom åklagaren istället själv vände sig till Rättsliga rådet med ett antal egna frågor och att Hurtig inte fick motsvarande möjlighet att ställa frågor till rådet dvs Mørland. Mørland delade i sitt svar till Rättsliga rådet inte till fullo Becks kritik utan skrev att:
"Konsentrasjonsbestemmelsene av tiopenta!, morfin, pentobarbital og fenobarbital må vurderes som noe usikre fordi de er dels basert på resultater fra fortynnede prøver og dels på resultater som har ligget utenfor metodenes kalibreringsområder. Det angitte måleresultatet for fenobarbital ovenmsstemmer bra med den konsentrasjon som ville forventes ut fra målinger foretatt mens barnet ennå levde. Dette taler mot at det er foretatt grove fortynningsfeil ved de utspädninger (fortynninger) som er foretatt ved RMV i forbindelse med analysearbeidet." (svar på åklagarens fråga #2)

"For stoffer påvist i blod er tiopental, pentobarbital, fenobarbital og morfin identifisert ved hjelp av GC/MS-teknikk. Stoffene er også påvist ved de benyttede screening-metoder. Identifikasjonen av disse 4 stoffene er således overensstemmende med intenaasjonalt aksepterte fremgangsmåter." - - - Konsentrasjonsbestemmelsene i biod har foregått ved hjälp av fortynnede prøver og/eller ved hjelp av resultat som har ligget utenfor metodenes kalibreringsområder. Dette representerer en ikke-ønskelig praksis innen rettstoksikologien. Det vil være situasjoner der man tvinges til å utgi svar basert på slike undersøkelser for eksempel fordi det foreligger for lite prøvemateriale. I slike tilfeller bør den usikkerhet som faktisk foreligger med hensyn til konsentrasjonsbestemmelsen fremgå i svarbrevet. Det synes ikke å ha vært tilfellet i denne saken." (svar på åklagarens fråga #3)

Det är värt att hålla i minnet att Becks kritik till stora delar baseras på jämförelse med ISO 17025 trots att rättskemiska inte åberopat ackreditering för analyserna (och tydligen inte heller gör det i obduktionsärenden). Swedac har dessutom på fråga svarat att:
"Ackreditering får endast åberopas för metoder och provtyper som omfattas av ackrediteringsbeslutet och för dessa ska tillämpliga krav i 17025 vara uppfyllda. Swedac kan däremot inte ställa krav mot 17025 för metoder som ligger utanför ackrediteringens omfattning. Dessa analyser kan naturligtvis fortfarande vara tillförlitliga men har alltså inte bekräftats av Swedac genom ackreditering."
Det är alltså ingalunda självklart att Becks kritik, i de avseenden som den baseras på ISO 17025, kan anses relevant och hade accepterats vid granskning av en "oberoende sakkunnig" inomområdet rättskemisk analys. (De metoder som rättskemiska använde för tiopental, pentobarbital och fenobarbital var inte ackrediterade enligt ISO 17025).

Jag tycker att debatten i tråden har tappat kvalitet när man slänger sig begrepp som "blodpudding" och inte håller sig, så långt det nu är möjligt, till vad som faktiskt är känt utan drar till med påståenden av typen att provtagningen skedde ”… i strid med gällande instruktioner”.

Den viktigast slutsatsen som domstolen kom till var att man "… inte funnit något som talar för att [narkosläkaren] vid det aktuella tillfället skulle ha utfört någonting som inte varit medicinskt motiverat." Analysvärdenas trovärdighet eller eventuella brist på sådan är en sidofråga. Det grundläggande felet i det här ärendet ligger i den tvärsäkra bedömning av de analysvärden som rättsläkaren fick den 17 december 2008. Den är dessutom logiskt felaktig. Det fanns inget som helst vetenskapligt stöd för den bedömningen hon gjorde. När den sedan hamnade i händerna på polisen var katastrofen ett faktum. Frågan om det rättsmedicinska utlåtandet och ansvaret för det måste därför bli föremål för granskning innan det här fallet kan läggas till handlingarna. Vi kan inte ha ett system som tillåter rättsmedicinska utlåtanden av det här slaget. Det är en rättssäkerhetsfråga!

Tycker det verkar väldigt svårt för polis och åklagare att inte gå vidare med de utlåtanden av Mörland du citerar. Speciellt om man senare lägger till att det ackrediterade labbet i Finland fick samma resultat med en annan metod. Och försvarets expert Olof Beck har ju inte kritiserat det finska labbets mätmetoder. Återstår då bara som sagt det faktum att det finska labbet fick provmaterial som var spätt av svenska RMV som tydligen inte kan göra något rätt enligt vissa.

Men även enligt dig själv så blir ju tiopentalhalten i det provmaterial finska RMV fick minst 210 mikrogram/gram även om man varit så klantig i Sverige att man orsakat det teoretiskt, maximala spädningsfelet genom att inte späda provmaterialet alls (du har dock själv påpekat att detta framstår som rätt osannolikt). Och då ligger du ändå på en nivå 14 ggr över de 15 mikrogram/gram som rättens/Socialstyrelsens oberoende expert Mörland anser kunna förklaras av eventuella, EJ JOURNALFÖRDA tiopentalinjektioner (som dessutom skall ha varit 3 ggr så stora som normala, terapeutiska injektioner).

Då blir det även med facit i hand väldigt knepigt att hävda att polis och åklagare gjorde fel när man gick vidare med förundersökning och åtal. Själv tycker jag också som sagt att det här med råge borde räcka för någon slags fällande dom om man jämför med var man lagt ribban i t ex Kaj Linna-fallet där man har vittnesuppgifter som snarast avviker mer från det som borde peka ut den åtalade än i detta fall. I Kaj Linna-fallet skulle en bil ha varit röd i stället för vit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in