Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-02-17, 07:06
Medlem
Jag tror att det är rätt så mycket spring av obehöriga kring objekten i Zonen. Vaktbolag och tillsyningsmän har nog en viss toleransnivå för folk som är nyfikna, detta såklart givet att man som nyfiken beter sig någorlunda anständigt. Precis som flera redan har påpekat.

Själv har jag ännu aldrig träffat på vakt eller tillsyningsman i Zonen, bara andra nyfikna som vandrat runt samma staket som jag

Däremot har jag sprungit på en tillsyningsman som var på morgonpromenad med sina hundar på ett mindre objekt något tiotal mil söder om Zonen. Efter ett längre samtal om hundar i allmänhet, och labradorer i synnerhet, så påpekade han vänligt men bestämt att detta var militärt området.

Det ska dock sägas att det objektet inte var inhägnat och endast hade en SO-skylt, denna hängande på inslagets dörr.
Citera
2014-02-17, 08:02
Medlem
Nu övas ju fler och fler skyddsvakter i det norska HALVAR systemet.
Inte bara hemvärnet, som den köptes in till utan även säkerhetspolis och Securitas civila skyddsvakter har provat systemet.
HALVAR är ett system där man övar enskild skyddsvakt mot figuranter, som agerar inför en kamera och skyddsvakten står i en annan riktning med skarpladdat vapen, och beslutar hur han skall agera, i förhållande till figurantens utfall och agerande.
Systemet är mer för att lära folk att inte skjuta Agda 77 med svampkorg, än att skjuta outlaw jerry 28 i låret, när han drar fram en desert Eagle.
Systemet är ett bra sållnings hjälpmedel för att bli av med folk som är trigger-happy, eller de som totalfryser i ett skarpt läge.
Det är inte helt självklart att skjuta för alla, även om busen riktar vapen mot dig.
Citera
2014-02-17, 15:57
Medlem
Jag ser framför mig rubrikerna i kvällstidningarna (väl i klass med klassikern "Greve sköt neger med jaktgevär på Östermalm")

"VAKT SKÖT BUNKERNÖRD MED PISTOL VID TOPPHEMLIG MILITÄRBAS.
På lördagsmorgonen blev en medelålders bunkerforskare skjuten av en skyddsvakt vid en topphemlig militär anläggning norr om Nora. Enligt uppgift befann sig mannen nära staketet till ett av försvarets mest hemliga anläggningar, när han påträffades av vaktpersonal. Vaktpersonalen, som var tränad i ett norskt vaktsimuleringsprogram, identifierade mannens kamera och teleobjektiv som ett granatgevär, och sköt därför omedelbart. Mannen fördes till sjukhus i Örebro och enligt uppgift konfiskerades mannens kamera, för att senare skjutas sönder av desarmeringsrobot. Minneskortet har dock återlämnats till mannen. Tidningen har sökt Försvarsmakten, men inte lyckats få några kommentarer alls till denna händelse. Anonyma källor uppger dock till tidningen att orsaken är att Försvarsmaktens ledning trodde sig ha lagt ner denna anläggning redan för 15 år sedan, men på grund av de stora nedläggningar som gjorts runt omkring i landet av misstag inte gjort detta. Denna anläggning, tillsammans med ca 10 andra anläggningar i området, har därför kunnat drivas vidare enligt rutiner från det kalla krigets dagar utan kännedom från varken militär eller civil ledning."
Citera
2014-02-18, 10:46
Medlem
Läste nyligen ut boken "36 timmar" av David Lindgren. Här benämns lite anläggningar runt om huvudstaden. Det som sticker ut är en anläggning i anslutning till SOS. Känns spontant som mkt fabulerande/fantasier i boken överlag, men helt klart läsvärd. Till och med ordet "Riksbunker" förekommer i slutfasen av boken
Citera
2014-02-18, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuff72
Läste nyligen ut boken "36 timmar" av David Lindgren. Här benämns lite anläggningar runt om huvudstaden. Det som sticker ut är en anläggning i anslutning till SOS. Känns spontant som mkt fabulerande/fantasier i boken överlag, men helt klart läsvärd. Till och med ordet "Riksbunker" förekommer i slutfasen av boken

Är det en bok som finns ute i handeln, typ hos Bokia åhlens mf.? Behöver en ny bok lixom och orkar inte springa på stan i onödan..
Citera
2014-02-18, 11:58
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuff72

Han heter David Bergman, annars var det rätt.

http://www.adlibris.com/se/bok/36-timmar-9789174611687
Citera
2014-02-18, 13:38
Medlem
Ni verkar glömma bort IBSS som fortfarande bemannas av soldater som kan komma farande vid tips eller larm. De har för det mesta MP som chef.
Citera
2014-02-18, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
Han heter David Bergman, annars var det rätt.

http://www.adlibris.com/se/bok/36-timmar-9789174611687

Om vi ändå är inne på böcker, så tackar jag uttryckligen just denna tråd (dvs er i denna tråd) i Midsommargryning.

Citat:
"Anläggningen Albert har inspirerats av tråden som vägrar dö på flashback.org, Sveriges riksbunkrar, som, när jag skriver detta, är uppe i 356 sidor, troligtvis över 400 sidor när boken ätr tryckt. Eventuella överenstämmelser med tidigare verklighet skyller jag på Flashbacks forum."
Citera
2014-02-18, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandstarter
Ni verkar glömma bort IBSS som fortfarande bemannas av soldater som kan komma farande vid tips eller larm. De har för det mesta MP som chef.
Jag kan ha missförstått ditt inlägg, men det borde inte spela någon som helst roll i praktiken om det är IBSS (InsatsBeredd SkyddsStyrka), Securitas eller polis som "kommer farande".
Alla grupper bör vara yrkesfolk med relevant utbildning och där svensk lag gäller oavsett grupp.
Citera
2014-02-18, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Jag kan ha missförstått ditt inlägg, men det borde inte spela någon som helst roll i praktiken om det är IBSS (InsatsBeredd SkyddsStyrka), Securitas eller polis som "kommer farande".
Alla grupper bör vara yrkesfolk med relevant utbildning och där svensk lag gäller oavsett grupp.

Sant, men folk skrev om hur lätta att göra med och snälla skyddsvakter anställda av vaktbolag är jämfört med värnpliktiga från forna dagar. Samt att de aldrig orkar att tillkalla polis m.m.

Sen så har både poliser och miltärpoliser andra befogenheter än skyddsvakter.
Citera
2014-02-18, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandstarter
Sant, men folk skrev om hur lätta att göra med och snälla skyddsvakter anställda av vaktbolag är jämfört med värnpliktiga från forna dagar. Samt att de aldrig orkar att tillkalla polis m.m.

Sen så har både poliser och miltärpoliser andra befogenheter än skyddsvakter.
Håller med! Man ska ha respekt för skyddsvakter samt tillträdesbestämmelser. Läste i ett annat forum om flera seglare som i rent oförstånd och utan uppsåt förtöjde en natt inne på ett skyddsområde i Sthlm skärgård i somras. 12 000 kr kostade det var och en i böter för detta "enkla" fel.

Så det gäller att hålla sig på rätt sida om staketet...
Citera
2014-02-19, 12:27
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Så det gäller att hålla sig på rätt sida om staketet...
Är det det som lockar oss med RB? Att gräset är grönare (i dubbelbemärkelse) på andra sidan stängslet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in