2014-02-17, 18:55
Medlem
bjornenws avatar
500G Köttfärs
½ Matsked Tomatpuré
½ burk Passerade tomater ( Valfritt )
1 Gul Lök
1 Köttbuljong ( riv av små bitar med händerna och placera ut )
2 Matskedar Ketchup
3 DL Grädde ( MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM FETT )
Svartpeppar ( Efter smak och styrka )
Vitpeppar - Mald ( Försiktigt då det är lätt att ta över smakerna )
Grillkrydda ( Försiktigt, väldigt salt )
2 vitlöksklyftor
Salta efter smaklökarna

Valfritt : Hacka/tärna en röd lök under tiden det puttrar och strö över maten på tallriken.

Stek Löken tills den börjar mjukna och få färg, häll av det på en tallrik. Lägg i Köttfärsen och stek tills den är klar, tillsätt därefter grillkrydda, svartpeppar & vitpeppar ( försiktigt ). Lägg i löken och sedan rör du om.
Tillsätt därefter en halv burk passerade tomater, en halv matsked tomatpuré. Rör om lätt och låt det stå i cirka 3-4 minuter. Tillsätt därefter 3 DL grädde och ta fram buljongen ur kylen.
Ta ut 1 Köttbuljong och börja dela den i små bitar och sprid ut i köttfärsåsen. Inte riktigt nöjd? Pressa i två vitlöksklyftor.
Tänk på att inte ta för mycket grillkrydda då det är väldigt salt. Häll i två matskedar ketchup
(Heinz/Felix)

Inte den nyttigaste, men riktigt god. Smakar bättre utan passerade tomater enligt min åsikt.
Citera
2014-02-17, 18:56
Medlem
Kör i selleri tillsammans med morötterna och låt koka ett par timmar. sen verkar du ha glömt buljoing också? det förstärker smaken.
Citera
2014-02-17, 18:57
Medlem
Errhhhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tack för de snälla yttringarna!

När det gäller Bolognesen så vill jag köra på originalet så långt det går, fast med några smärre tweaks.

Ingredienser:
- Nötkött av allra högsta kvalitet (brukar blanda olika styckningsdetaljer) man kan få för pengar, helst hackad i det egna köket med en vass kniv. Således ej köttfärs
- Nymalda kryddor i elektrisk kaffekvarn. Det brukar bli torr chili, oregano, samt riven muskotnöt
- Kycklinglever
- Hela tomater på burk eller söta färska tomater. Burktomaterna brukar jag köra i mixer och passera
- Tomatpuré
- Sardeller på burk eller sardellpasta/thai fisksås
- Rödvin
- Cognac
- Battuto på blekselleri, gul hackad lök, morötter, persilja och vitlök. Vitlöken skivar jag tunt
- Rökt sidfläsk/pancetta
- Färsk basilika
- Jordnötsolja (italienarna använder olivolja men personligen så är jag inte så förtjust i den)
- Nymalen svartpeppar
- Salt
- En nypa socker

Arbetsgång:
I en stor stekgryta så hettar jag upp oljan och går in med köttet i omgångar så att det inte kokar, utan får en fin yta runtom. Jag lägger också i sardellerna så de får smälta in i köttet.

Skvätter i mer olja och kör sedan battuton, kycklinglevern och kryddorna (utom den färska basilikan). Sedan adderar jag cognacen som jag bränner av.

Nästa steg är att gå in med vinet. Vinet reducerar jag till hälften och slutligen lägger jag in det rökta fläsket. Sedan smakar jag av med salt, socker och peppar. Nu får alltsammans puttra på i ca 1 h och 45 min.

Efter att köttet puttrat i den angivna tiden så tar jag ut fläskbiten, omplacerar rätten till ett serveringsfat (djupt) och toppar med färska, hackade basilikablad.

Jag river sedan över lite parmesanost och strilar över lite hasselnötsolja. Jag gillar bred pasta till den här rätten, så det brukar bli pappardelle eller tagliatelle.

Rött vin till maten är ett måste.

~Paul~

Det låter helt sinnessjukt gott!
Jag tänkte försöka mig på detta i helgen, tyvärr så är inte mina matlagningskunskaper så grymma som jag önskar.
Hur lätt är det att göra bort sig och förstöra rätten? Något mer jag bör tänka på?

mvh
Citera
2014-02-17, 19:00
Medlem
500g köttfärs
1dl matlagningsgrädde
Soya
Salt
Peppar
Ketchup
Gul lök
Kayene peppar
Vitlöks krydda
Paprika krydda
Champinjoner

Stekköttfärsen tills den har fått färg
Stek lök och champinjoner vid sidan
Kasta i löken och champ i köttfärsen
I med matlagningsgrädde och soya rör om i med ketchup
Och sen flyger kryddorna in, låt grädden koka in i köttfärsen. Blir suveränt gott
Citera
2014-02-17, 19:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
1. En så kallad socialdemokratisk Bolognese, depaul.

2. Jag bjöd min svåger (bördig från Napoli) på min Sven-Arne Svensson-variant. Han såg direkt livrädd ut när jag skickade i creme fraiche. Han gav den iaf en stark 8:a på en tiogradig. Ja, han är genuint snäll....
1. Haha, verkligen. En riktig arbetar-köttsås för oss män med grova och nariga händer .

2. Fast visst kan det vara gott med svenne-köttsås. Smaken brukar det ju inte vara något fel på, snarare olikheten till originalet. På både gott och ont.

Faktum är att det inte alltid är så att undertecknad föredrar den italienska varianten. Och det beror inte bara på mängden arbete och den långa ingredienslistan.

~Paul~
Citera
2014-02-17, 19:04
Medlem
Hetsflaskas avatar
Gullök
krossade tomater
tomatpure
chiliketchup (ytterst liten dos men är högst personligt, är själv inte så världsförtjust i ketchup)
Svartpeppar,mycket! Då det gifter sig fint med tomatessenser.
sambal olek
cayennepeppar
paprikaulver
Färsk basilika är också väldigt gott och smakrikt.
Citera
2014-02-17, 19:05
Medlem
Ajvar is the shit. ALLT blir godare med ajvar!
Citera
2014-02-17, 19:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Errhhh
Det låter helt sinnessjukt gott!
Jag tänkte försöka mig på detta i helgen, tyvärr så är inte mina matlagningskunskaper så grymma som jag önskar.
Hur lätt är det att göra bort sig och förstöra rätten? Något mer jag bör tänka på?

mvh
Tackar ödmjukast!

Största faran är faktiskt att man bränner vid maten! Se upp med det där! Man får vara som en hök vid spisen. Så fort man vänder ryggen till så nog är det torrt i grytan och alltsammans förstört .

En annan fallgrop kan vara saltet. Det är lätt att addera de olika ingredienserna utan att tänka på den gemensamma sältan.

Slutligen. Placera ut allt som skall vara med i grytan innan själva tillagningen. När det väl hettar till så går stegen så fort efter varandra att just risken för vidbränd mat är stor. Man hinner helt enkelt inte leta efter de olika råvarorna/ingredienserna när väl maten står på spisen.

~Paul~
Citera
2014-02-17, 19:08
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilongwe
Skit i paprika, soja, grädde och bacon till en början

En liten bit riven morot
Salt
Lök
Vitlök
Peppar
Tomatpuré
En skvätt rödvin
Ej blandfärs, den brukar ju ofta vara ganska fet, så alla smaker dränks i sörjan kan jag tänka mig.

Går ej att misslyckas. Sen kan du ju experimentera hur mycket du vill med paprika, soja, grädde etc…men börja med diverse örter istället.

Detta.

Men du kan även skicka ner två oxfond i grytan när det puttrar.
Citera
2014-02-17, 19:13
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Mise en place är minst lika viktigt, förmodligen viktigare, för oss mindre begåvade.
Citera
2014-02-17, 19:19
Medlem
En ordentlig klick pesto är lösningen! Det kommer inte smaka pesto om hela köttfärssåsen, kommer bara ge en fyllig god smak. Annars mycket lök, vitlök, tomatpuré, soja, kalvbuljongtärning också det är bra.
Citera
2014-02-17, 19:20
Medlem
Flaggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NocCanDo
Har ett problem

jag älskar Köttfärsås men får aldrig till den som jag vill, den blir alltid antingen väldigt smaklös, eller för mycke tomatsmak eller köttfärs smakaktig. antar jag failar på kryddningen ?

Använder följande Blandfärs 500 gram, lite morötter som jag river i, Grön paprika, tomat pure samt krossade tomater, lite soya och 2.5 dl grädde salt och peppar. Idag ska jag även testa lite Bacon i.

känner mig riktigt Noobig som inte kan få till en jävla köttfärsås utan måste be flashback om hjälp.
Tänker inte sitta med en smaklös skit idag utan nu får ni fan ta å ge mig instuktioner, eller kanske något mer kryddtips.

och inga glåpord eller onda kommentarer. En köttfärsås är inte värd att smaka skit. så det är upp till oss att få tillbaka dess värdighet!
Använd kanel Jag skojar inte blir faktiskt en unik smak
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in