2008-02-29, 19:59
Medlem
lockbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Tillåt mig tvivla, då min köttfärssås är den överlägset bästa.

Det behövs dock en aning fler ingredienser än till din sås.

plommontomater, färska
rött vin
oxfond
nötfärs
gul lök, 2-3 st
vitlök
märgben (nöt eller vilt)
italiensk salami
sidfläsk (rökt)
olivolja
oregano
basilika
svartpeppar
salt
socker

Hacka löken och fräs den i en rejäl skvätt olivolja, på rätt låg värme. Den ska inte bli mörkbrun, bara genomskinlig. Sockra och salta löken en aning, då saltet hjälper till att dra ut vätskan och sockret förstärker lökens sötma. När löken är genomskinlig så lägger du i 4-5 tunt skivade vitlöksklyftor och höjer värmen. Innan vitlöken bränns så tillsätt tomaterna, som du redan skurit i klyftor. Minst ett kilo tomater behövs, och plommontomater är att föredra, på grund av sötman och den koncentrerade smaken. Du kan blanchera dem och ta av skalet först, eller till och med köra dem under grillelementet med lite olivolja först, men det behövs inte.

Lägg i märgbenen, salamin (som du skurit i bitar, ca. 5 cm långa) och en bit sidfläsk och låt allt fräsa en stund. Slå sedan på några glas rött vin, en skvätt oxfond och en halvliter vatten. I med lite torkad basilika och oregano också. Sätt på ett lock och låt det puttra i på låg värme i några timmar. När tomaterna faller sönder helt och hållet så kan du lyfta ut märgbenen (var noga med att skrapa ur all märg i grytan om den inte fallit ut av sig själv), salamin och sidfläsket. Smaka av med salt, peppar, vin och socker.

Fräs färsen i olivolja, salta peppra och tillsätt lite hackad vitlök mot slutet, så att färsen får en härlig vitlökssmak. Vänd ned färsen i tomatsåsen och den är klar att servera.

När du är nöjd med hur den smakar så drar du den åt sidan och fräsen nötfärsen - ta i lite skivad vitlök i färsen också, och krydda den ordentligt med salt och svartpeppar. När färsen är fräst blandar du bara ned den i tomatsåsen och den är klar att servera.

Tack så jävla mycket, du gjorde min fredag lite godare.Lätt ett recept som bör testas! dock kostade det rätt så mycket, men det var värt var enda öre
Citera
2008-02-29, 20:49
Medlem
Jag brukar efterlikna min kära mors recept. I min variant blir det:

400-500g bra köttfärs
1-2 gula lökar (beroende på storlek och tycke)
2 burkar hela tomater, finhackade
2 klyftor finhackad vitlök, det går bra med pressad också
4 lagerblad
En skvätt kött- eller kalvbuljong
En liten skvätt ketchup, företrädelsevis Heinz.

Bryn köttfärs och lök. Strax innan de är färdiga lägger man i sin finhackade vitlök, så den får lite stekning den med. Om man använder pressad vitlök kan den pressas i tillsammans med resten av ingredienserna.
När det som skall stekas är klart, är det bara att tillsätta resten av ingredienserna.
Låt puttra minst 20 min och du har en fantastisk, men enkel köttfärssås att servera till pasta av varfritt slag.
Citera
2008-02-29, 21:09
Medlem
Såhär brukar jag göra, kanske lite simpelt men jag gillar det

800g Nötfärs
1 stor Lök
1 burk Taco Sauce
2 dl Matlagningsgrädde
2 dl Mjölk
Ketchup
Salt
Peppar

Fräs lök och färs, tillsätt taco sauce, grädde och mjölk.
Smaka av med salt, peppar och ketchup.
Servera med fullkornsspaghetti
Citera
2008-02-29, 22:42
Medlem
Doxologys avatar
500g blandfärs
1 lök
1-2 klyftor vitlök
400-500 gram krossade/passerade tomater
1 tärning köttbuljong

Lite oregano och andra kryddor efter sug, inte så noga.

Tomatpure efter behag, även en skvätt grädde om man är sugen. Salta, peppra på känn, låter enkel men den är väldigt god.
Senast redigerad av Doxology 2008-02-29 kl. 22:44.
Citera
2008-02-29, 23:56
Moderator
Evil Eds avatar
Den köttfärssås jag gör nuförtiden är på följande vis:

Krossade tomater
Rödvin
Kalvfond
Ajvori
Tabasco
Gul lök
Vitlök
Grädde
Salsa
SoP
Farin socker

Det viktigaste är att tomatsåsen får koka minst 30 minuter, sedan i med kryddor och socker. Köttfärsen lägger man i rå. Koka ytterligare i 20 minuter. Grädden ska gå i sist. Brukar göra en sats på 2.5 kilo köttfärs. Fryser in köttfärsen och tillsätter grädde då jag ska tillaga den.
Citera
2008-05-12, 19:04
Medlem
*Värmer olivolja i en panna, slänger i ett halvt paket bacon eller parmaskinka hackade i ~50-öringsstorleken, en halv riven morot samt 1/2-1 (beroende på storlek) vääääldigt finhackad lök.

*Bryner baconen/skinkan knaprig och lägger i krossad vitlök (~2st klyftor) och rosmarin (jag använder torkad, men funkar säkert lika bra med färsk).

*Häller i köttfärsen (till det här receptet använder jag 800 gram) och bryner den samt saltar (jag använder grovsalt) och pepprar.

*Häller i ungefär ett vinglas med rött vin (plus/minus lite, bara att välja själv).

*I med krossade tomater, 1/2 buljongtärning och två matskedar tomatpure.

Rör runt ordentligt och låt småputtra 20-30 minuter under lock. Alla ingredienser ska ha kokat ihop ordentligt.

Ta ett par blad färsk basilika, och hacka rätt ordentligt, blanda i de i såsen precis innan servering.

Servera med tagiatelle och lite parmesan.
Senast redigerad av epicrobin 2008-05-12 kl. 19:15.
Citera
2008-05-13, 21:57
Medlem
Fatskulls avatar
Jag kör väldigt ad hoc bortsett från basingredienser och vissa kryddor som bara måste ingå.
Basen består av:
Riktigt bra köttfärs
Lök av olika modeller - Vanligtvis gul och röd
Heinz ketchup - Inga substitut och inget annat tomatbaserat.
Ketchup är inte världens mest sålda kalla sås för inte. Syra och sötma i ett
Finhackad vitlök
Paprikapulver - Gärna ungerskt
Torkad chili - som ger en rund hetta till skillnad från färsk
Sälta - i form av sardeller, fisksås eller salt beroende på humör och tillgång
Det kan åka i lite lökpulver och vitlökspulver när jag ändå drar i lite nymalen svartpeppar
Till detta finns det fyra olika kryddor att toppa med som jag brukar alternera mellan;
Kummin, som jag tycker är överlägsen med köttfärsrätter.
Kanel, som ger en annan dimension till såsen
Mörk choklad
Berbere - Afrikansk kryddblandning
Jag ser gärna att såsen puttrar på ett tag alternativt får vila en stund för kryddorna ska få dra in ordentligt.
Citera
2008-05-19, 02:20
Medlem
Sereenas avatar
500-800g nötfärs
4 "tetror" (370g) coops krossade tomater, 2 vitlök 2 örter
1 tetra passerad tomat (samma märke)
3-5 gula lökar
5dl grädde
2 stora burkar champinjoner'
2 stora burkar fin majs
5-10 klyftor vitlök
2-3 Köttbuljong tärningar eller fond
4msk kryddad tomatpure
~½dl Ketchup. gärna extra kryddad

Svarpeppar
Oregano eller "pizza örter"
Lite Thai Chili mix (kör med den thai takeaway haken brukar ha som tillbehör)
Socker och lite salt efter smak.

Hacka löken lite halvgrov och släng i en STOR gryta (det blir massor med sås, brukar frysa in så det räcker iaf 3-4 dagar för 2 personer med mycke sås/portion) fäs den så den blir mjuk och sötnar i smaken men utan att få färg.

Bryt i buljongtärningen och ördela ner färsen och bryn den snabbt.

Slå över tetrorna med tomat och riv ner vitlöken och låpt det bli varm.

När det puttrar slå i grädden och champinjonerna samt ketchup, tomatpure, chili samt svartpeppar och låt det puttra några minuter så det "goar till sig".

Häll i majsen och låt den bli varm, smaka av med salt vid behov, lite socker kan behövas för att balansera syran då tomatkonserverna är ganska syrliga.

Låt puttra ett tag så allt är genomvarm.

Severa med pasta och lite riven ost (gärna tex gorgonzola eller anan smakrik ost).
Citera
2008-06-23, 13:04
Medlem
va i helvete är jag ensam om att ha grädde/mjölk i köttfärssås?
Citera
2008-06-23, 13:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scyper
Det är skolbespisningsvarianten .

~Paul~
Citera
2008-06-23, 13:53
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scyper

Aldig mjälk, men rejäl skvätt grädde.

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är skolbespisningsvarianten .

~Paul~

Hmm, tror inte plugget jag gick ens visste vad grädde var, det var typ färs, salt, peppar och tomatpure/ketchup...
Citera
2008-06-23, 14:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Aldig mjälk, men rejäl skvätt grädde.

Hmm, tror inte plugget jag gick ens visste vad grädde var, det var typ färs, salt, peppar och tomatpure/ketchup...
De öste på torrmjölk i vår köttsås.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in