2013-02-01, 09:02
Medlem
Moffins avatar
Nu var det ju ett tag sedan men jag körde iaf på DePauls recept.. typ

Hittade inga inlagda tomater på ICA så jag köpte lite "finare" hela tomater på burk och körde i mixern istället. Sen tog jag mald muskot istället för att riva då jag hade det hemma. Tog också en bit selleri och rev ner i då jag hade massor och selleri är gott.

Den blev kanongod iaf
Citera
2013-02-18, 18:13
Medlem
Freestylade mig idag fram till något som enligt mig var nära inpå den ultimata köttfärssåsen.

Stek en jävla massa lök tills den blivit genomskinlig, smäll på köttfärsen och stek tills den blivit grå och tråkig.

Efter det tar du det som finns i kylen (i mitt fall kalvfond, worchestershiresås, en halv habanero, dijon och tomatpuré) och kastar i en godtycklig mängd.

Låt det stå och puttra ett tag och leta efter fler saker som skulle kunna tänkas passa i en köttfärssås (jag hittade lite sambal, bra skit).

Släng i en burk hela konserverade tomater, kasta i en finhackad klyfta vitlök och gå och gör något annat i en halvtimme.

Kom tillbaka, se att såsen är lite för reducerad - släng i en skvätt grädde och lite vatten samt krydda med salt, peppar och oregano. Låt puttra ännu längre.

Kom på att pastan måste kokas, släng ner en godtycklig mängd pasta i en annan kastrull och sätt dig på golvet och vänta.

När pastan kokat färdigt slänger du upp den på en tallrik, följ upp med lite köttfärssås och släng på lite flingsalt.

Voila!
Citera
2013-02-25, 17:54
Medlem
Floyd.Lemonpoulds avatar
Har ett recept på chili som jag moddat om till en köttfärs, men inte tagit mig tid att testa ännu.
Om någon vill laga det och recensera så hade det uppskattats

Till 2-3 personer:

Ingredienser:
500 g nötfärs
2 morötter - hackade
4 selleri - hackade
1 stor gul lök - grovhackad
5 feta vitlökar - krossade (Jo fem !)
1 stor frisk chilli - hackad
1 dl tomater - hackade (Välj tomater som du gillar. Kanske blanda med soltorkade?)
1 dl. färska champinjoner
1 msk tomatpuré
4 dl. rödvin
1 dl gröna oliver - Hela (Köp nu inga snålvarianter)

Kryddor:
Salt, peppar, spiskummin, koriander och kanel.
Skal av en halv apelsin
25 g. mörk chokolad - min. 60%
Färsk basilika

Tillvägagångssätt:

Bryn kött på svag värme i en tjockbottnad gryta.
Tillsätt grönsakerna och låt dem svettas ett par min.
Tillsätt kryddorna (se ovan)
Häll på vin och tomatpurén, låt koka i ca 15 min.
Tillsätt ett par dl vatten och de hackade tomaterna och låt koka i ca 2 min.
Tillsätt champinjoner, oliver, apelsinskal och chockladen.

Låt koka ihop och smaka av.

Låter lite crazy med apelsin och chocklad, jag vet. Men tillsammans med vinet, chilin och det andra så skapar det en härlig balans mellan sötma, heta och syra (hoppas jag ) Haha.

Lycka till!
Senast redigerad av Floyd.Lemonpould 2013-02-25 kl. 18:16.
Citera
2013-04-06, 23:17
Medlem
rovmuns avatar
Sveriges godaste, vad tror ni om detta? Någon som testat?
Chilisås känns lite amtörmässigt, vad då för chilisås?
Har svårt att se att alla fina korgar skicka in sina birdrag till detta, så sveriges bästa nja.
Dessutom serverar väl de finare den som Ragu?

http://www.dt.se/nyheter/gagnef/1.4547357-lars-gor-sveriges-godaste-kottfarssas

VINNARRECEPTET
Ingredienser:
2 gula lökar,
4 vitlöksklyftor,
500 g köttfärs,
2 dl kantareller,
2 msk tomatpuré,
3 msk balsamvinäger,
1 burk krossade tomater
3 msk kalvfond,
2 dl vatten,
2 dl grädde,
1 dl chilisås,
150 g salsiccia
4 msk smör.

Tillagning: Fräs hackade lökar, kantareller, skivad salsiccia och köttfärs i smör. Tillsätt tomatpuré, balsamvinäger, krossade tomater, kalvfond, grädde, chilisås och vatten. Koka långsamt och länge. Smaka av med salt och svartpeppar. Tillagas med fördel över öppen eld. Avnjuts med nykokt pasta, parmesan, ketchup och i sällskap av familj och vänner.
Senast redigerad av rovmun 2013-04-06 kl. 23:19.
Citera
2013-04-07, 08:28
Medlem
Dirges avatar
Någon nypa kryddpeppar i gör susen det med.
Citera
2013-04-07, 11:28
Medlem
TorftigStugbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Sveriges godaste, vad tror ni om detta? Någon som testat?
Chilisås känns lite amtörmässigt, vad då för chilisås?
Har svårt att se att alla fina korgar skicka in sina birdrag till detta, så sveriges bästa nja.
Dessutom serverar väl de finare den som Ragu?

http://www.dt.se/nyheter/gagnef/1.4547357-lars-gor-sveriges-godaste-kottfarssas

VINNARRECEPTET
Ingredienser:
2 gula lökar,
4 vitlöksklyftor,
500 g köttfärs,
2 dl kantareller,
2 msk tomatpuré,
3 msk balsamvinäger,
1 burk krossade tomater
3 msk kalvfond,
2 dl vatten,
2 dl grädde,
1 dl chilisås,
150 g salsiccia
4 msk smör.

Tillagning: Fräs hackade lökar, kantareller, skivad salsiccia och köttfärs i smör. Tillsätt tomatpuré, balsamvinäger, krossade tomater, kalvfond, grädde, chilisås och vatten. Koka långsamt och länge. Smaka av med salt och svartpeppar. Tillagas med fördel över öppen eld. Avnjuts med nykokt pasta, parmesan, ketchup och i sällskap av familj och vänner.
Det var Heinz som anordnade tävlingen, så det rör sig alltså om chilisås av ketchuptyp. Det är också anledningen till att han hade i det. Själva köttfärssåsen låter väl okej, men du har helt rätt i att gräddan av Sveriges matlagare inte ställde upp. Det var nog främst hemmakockar.
Citera
2013-04-07, 13:19
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorftigStugby
Det var Heinz som anordnade tävlingen, så det rör sig alltså om chilisås av ketchuptyp. Det är också anledningen till att han hade i det. Själva köttfärssåsen låter väl okej, men du har helt rätt i att gräddan av Sveriges matlagare inte ställde upp. Det var nog främst hemmakockar.

Låter som ett jäkla slöseri med fina kantareller dock... :/
Citera
2013-04-08, 19:27
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirge
Någon nypa kryddpeppar i gör susen det med.

Funkar, föredrar nejlikor bara. Ett måste i min sås.
Citera
2013-04-09, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floyd.Lemonpould
Har ett recept på chili som jag moddat om till en köttfärs, men inte tagit mig tid att testa ännu.
Om någon vill laga det och recensera så hade det uppskattats

Till 2-3 personer:

Ingredienser:
500 g nötfärs
2 morötter - hackade
4 selleri - hackade
1 stor gul lök - grovhackad
5 feta vitlökar - krossade (Jo fem !)
1 stor frisk chilli - hackad
1 dl tomater - hackade (Välj tomater som du gillar. Kanske blanda med soltorkade?)
1 dl. färska champinjoner
1 msk tomatpuré
4 dl. rödvin
1 dl gröna oliver - Hela (Köp nu inga snålvarianter)

Kryddor:
Salt, peppar, spiskummin, koriander och kanel.
Skal av en halv apelsin
25 g. mörk chokolad - min. 60%
Färsk basilika

Tillvägagångssätt:

Bryn kött på svag värme i en tjockbottnad gryta.
Tillsätt grönsakerna och låt dem svettas ett par min.
Tillsätt kryddorna (se ovan)
Häll på vin och tomatpurén, låt koka i ca 15 min.
Tillsätt ett par dl vatten och de hackade tomaterna och låt koka i ca 2 min.
Tillsätt champinjoner, oliver, apelsinskal och chockladen.

Låt koka ihop och smaka av.

Låter lite crazy med apelsin och chocklad, jag vet. Men tillsammans med vinet, chilin och det andra så skapar det en härlig balans mellan sötma, heta och syra (hoppas jag ) Haha.

Lycka till!

apelsin, choklad, kanel, koriander, vin, champinjoner,oliver,chili, vitlök, tomat, basilika, selleri, morot. jag kan se flera av dessa spela med varandra men jag är lite tveksam till framförallt oliver och champinjoner
Citera
2013-04-09, 12:06
Medlem
Rödvin är viktigt. Låt gärna såsen småputtra i någon timme, det tar fram smaken bättre. Var försiktig med grädden - många rätter blir godare ju mer man har i (för oss "enklare" kockar) men köttfärssås hör tyvärr inte dit. Resultaten kan bli en kletig, stabbig smet.
Citera
2013-04-10, 21:37
Medlem
likearollingstones avatar
Det viktigaste med en god köttfärssås är att den får koka länge, precis som ovan skriver: minst en timme. Ett bra tips på att dryga ut såsen rent ekonomiskt är att ha i mycket riven morot. För att göra det gött har jag alltid i lite extra tomatpuré (delikatess) och/eller hackade soltorkade tomater. Rödvin gör det hela väldigt gott också.
Citera
2013-05-20, 18:54
Medlem
kinky_Ms avatar
Rivna morötter är ett måste i pastasåsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in