2012-10-25, 20:24
Medlem
Livsituations avatar
Satte teoriprovet idag 60/65, fan vad lätt det var... Uppkörning om några veckor med trafikverkets bil... Kan man se vilken bil de olika ställena har?
Citera
2012-10-25, 20:37
Medlem
Nomatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsituation
Satte teoriprovet idag 60/65, fan vad lätt det var... Uppkörning om några veckor med trafikverkets bil... Kan man se vilken bil de olika ställena har?
http://www.korkortsportalen.se/kontakt/Trafikverket/forarenhetens-kontor/Vagverksbil/
Där kan du se.
Citera
2012-10-25, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikpedagogen
Jag har varit med om att flera elever har tyckt det varit jobbigt att köra en lektion med dieselbil när dem blivit vana med bensinbilen, då dieselmotorn är bra mycket starkare, exempelvis så vill dem gärna (försöka) slänga i tvåans växel efter två billängder utan fart, vilket oftast går bra i bensinbilen medans dieseln strejkar direkt i jämförelse.
Är bilen starkare men lägger av på 2an i låg fart?
Tycker att bilen jag kört är jävligt slö, nyare volvobil.
Citera
2012-10-25, 21:06
Medlem
ZtarZcreams avatar
Hatar dieselbilar! Dem är kaos!
Citera
2012-10-25, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fingr
Är bilen starkare men lägger av på 2an i låg fart?
Tycker att bilen jag kört är jävligt slö, nyare volvobil.

Ja, slänger i för hög växel för tidigt kommer inte motorn att orka dra bilen. Resultatet blir då således ett motorstopp, även kallat "kärringstopp" i vardagligt tal.

Prova lägg i 4ans växel istället för 2an i uppförsbacke så förstår du.
Citera
2012-10-25, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikpedagogen
Ja, slänger i för hög växel för tidigt kommer inte motorn att orka dra bilen. Resultatet blir då således ett motorstopp, även kallat "kärringstopp" i vardagligt tal.

Prova lägg i 4ans växel istället för 2an i uppförsbacke så förstår du.
Jag förstår precis. Men är det inte så att en Stark bil orkar köra sakta på hög växel jämfört med en klen bil?
Citera
2012-10-27, 15:29
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fingr
Jag förstår precis. Men är det inte så att en Stark bil orkar köra sakta på hög växel jämfört med en klen bil?
Det är fel att jämföra motortyperna med varandra i styrka. Styrkan kommer när motorn är i riktig drift så att säga.
Skillnaderna ligger i att dieselmotorn arbetar på ett annat sätt än en bensinmotor.
För en som ska ta körkort är motorn bara en metallklump där man kan titta på oljestickan, att den börjar låta när man vrider på nyckeln och att den måste vara igång för att man ska kunna köra.
Men för att kunna nyttja motorn på ett bra sätt redan från början behöver man känna till lite mer om hur den fungerar. Det är här det blir problem för en som inte är van vid dieseldrift.

Kortfattat så kan man säga att motorerna vid en snabb överblick skiljer sig genom att bensinaren har tändstift och dieselmotorn inte har det. Det beror på att bensinmotorn antänder bränsle/luft med en gnista (från tändstiftet), medan dieselmotorn måste ha tryck inne i cylindern och därigenom antänds bränsle/luftblandningen.

För att få detta tryck måste motorn ha ett visst moment redan från start för att orka bygga upp det där höga trycket som behövs. Till detta sitter ett svänghjul på vevaxeln. Alla motorer har ett svänghjul, men dieselmotorer har ett större än på bensinaren för att kompensera.

När man släpper upp kopplingen för snabbt blir motståndet för hårt och kraften räcker inte till att rotera vevaxeln där kolvarna är anslutna i cylindrarna genom kolvstänger, detta leder till att motorn stannar = kärringstopp.
Det man gör är att man är försiktigare med kopplingen så att vevaxeln kan rotera utan att tappa massa vrid. Det

Egentligen är det mer omfattande än så och det skulle även gå att förklara det på ett ännu mer korrekt sätt, men jag tror att det är onödigt att förklara för en som bara behöver hitta rätt dragläge.

Det man får göra när man inser att det är en dieselbil är helt enkelt att man inser att dieseln kräver lite annat tänk än bensin och att man därefter tar höjd för det i startögonblicket. Sen puttrar den på precis som alla andra motorer.
Citera
2012-10-27, 16:25
Medlem
Hej, jag har klarat alla faser två gånger och repetitionen 3 gånger, fått 70/70 två av gångerna. Vad är bäst att plugga nu? Bara köra igenom alltihop + osedda frågor mm eller är det bättre att bara göra repetitionen en massa gånger? Hur gjorde ni? Får man med allt på repetitionen?
Citera
2012-10-27, 17:22
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreos
Hej, jag har klarat alla faser två gånger och repetitionen 3 gånger, fått 70/70 två av gångerna. Vad är bäst att plugga nu? Bara köra igenom alltihop + osedda frågor mm eller är det bättre att bara göra repetitionen en massa gånger? Hur gjorde ni? Får man med allt på repetitionen?
Ta svåraste och osedda frågor så får du ut mest.
Citera
2012-10-27, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Ta svåraste och osedda frågor så får du ut mest.

Okej tack! När tror du man är redo att boka prov?
Citera
2012-10-27, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreos
Okej tack! När tror du man är redo att boka prov?

Då man numera gör ett sammanhållet förarprov (teori- och praktik i nära anslutning till varandra, kan vara samma dag, eller några dagar emellan) så bör du ligga långt fram i din körutbildning innan du gör dem.

Om du ska köra upp via en trafikskola kommer dem att boka prov åt dig när dem anser att du är redo. Vill du däremot boka prov privat, kan du antingen ringa till Trafikverket, 0770-171819 eller boka prov via Internet, https://fp.vv.se/BookingPublic/logon/

Bokar du via Internet, blir det per automatik via Trafikverkets bilar. Ska du däremot ha med dig egen bil, under förutsättning att den har ett dubbelkommando installerat och extra speglar så måste du tyvärr ringa dem. (Men det hindrar ju inte att först kolla lediga tider via Internet.)

Om du ska boka privatistprov, så är Internet smidigast (tycker jag) då du själv kan se vilka tider som finns lediga). Klarar du ena provet, måste du klara det andra inom 2 månader, annars får göra bägge proven igen.

Lycka till.
Citera
2012-10-27, 21:31
Medlem
Fråga
Du kör i en fordonskö och blir omkörd av en bilist som riskerar att få möte innan omkörningen är avslutad. Hur ska du göra?

Alternativ A
Ingenting eftersom den omkörande själv försatt sig i situationen

Alternativ B
Sänka farten och släppa in den omkörande framför mig i kön

Alternativ C
Bromsa kraftigt

snälla behöver svar snabbt
Senast redigerad av ordsvatten 2012-10-27 kl. 21:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in