2014-02-15, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Töm innehållet ur kapseln i ett glas. Häll på lite vatten. Svinga runt glaset så att pulvret löser sig helt. Svep. Smakar inget. Denna metod kan ge snabbare effekt. (Jag får effekt efter 30min oavsett metod).

Det gör jag hela tiden men det hjälper inte. 30 min låter najs. Hur länge sitter effekten i för dig sen? Blir så trött, först tar det evigheter innan jag får effekt och sen går det ur så förbannat fort.
Citera
2014-02-15, 19:52
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annvonahl
Det gör jag hela tiden men det hjälper inte. 30 min låter najs. Hur länge sitter effekten i för dig sen? Blir så trött, först tar det evigheter innan jag får effekt och sen går det ur så förbannat fort.

Vanligtvis ser dagarna ut såhär:
1-2h av massor av energi, energisk, social, musik är mycket bättre osv
1h av sakta dalande och apati infinner sig mer och mer.
4h av apati. Känner inget. Gör inget. Ingen lust med nåt.
1h med lite lätt ångest och oro. Rastlöshet...

Så det sitter väl i ~7h, dock med jävligt ojämn effekt... Fast de två senaste dagarna har varit mycket jämnare... Hm.
Citera
2014-02-15, 22:31
Medlem
Jag har nu märkt vad som gäller _för mig_ med denna medicin.

1. Effekten var mer ihållande än vad jag först märkte av. Jag tror det särskilt mycket kan tolkas så om man gått på metylfenidat innan då den effekten är mer av/på.

2. För mig verkar det som jag behövde en liten inkörningsperiod. Detta krävdes inte för mig med metylfenidat. Där funkade det klockrent från dag 1, till dess att de fysiska biverkningarna kom förstås.

3. Den är extremt känslig för hur jag lever.

4. Jag måste vara utsövd.

5. Jag får absolut inte dricka kaffe. (alltså en annan slutsats än det jag skrev tidigare)

6. Jag har märkt att om jag börjar dagen med ett tufft motionspass (kan säkert vara vanlig gym också) , jag kör 80 minuter spinning varje morgon från 04.50 till strax efter 06. Fantastisk start på dagen där man kan sitta och läsa bok på cykeln. Jag har alltså ingen anledning till att gå upp så tidigt utan det är något som jag anpassat mig till att göra då det sammanfaller med vad som fungerar för att ge mig harmoni. Andra personer kanske kan gå upp senare. Jag går och lägger mig runt 19.30-20.00 och läser någon timme innan jag somnar också och det kanske är lite väl tidigt för vissa som vill växla in välmående mot kortsiktig njutning av TV eller datorspel.

7. Direkt efter träningspasset äter jag riktig mat, ingen hittepåmat som mackor och sånt skit utan tillagad mat. Typ 300 gram köttfärs kanske, makaroner, något tillbehör och några hundra gram grönsaker. Säg typ 1000 kcal totalt kanske.

8. Jag kan ta hyfsat låga doser och få det att fungera "hyfsat". Den dosen jag tar nu spårar jag fullständigt med om jag INTE uppfyller ovanstående relativt tillfredställande. Det verkar som en mycket sund livsföring gör att man lättare kan hantera en sådan stor dos man behöver för att funktionen i hjärnan ska nå en adekvat nivå. Dock så kan det nog hända att andra inte är lika känsliga då mina tankar, medicinerad eller inte medicinerad, kan vara av det mer morbida slaget vilket i sig kanske vittnar om en viss tendens till galenskap.

Följer jag dessa enkla livsregler så har medicinen fungerat perfekt varenda dag utan att ge den här labila känslan som jag ofta fick tidigare.. Där både funktionen och humöret sviktade friskt från en dag till annan. Får hoppas det håller i sig.
Senast redigerad av hellsis666 2014-02-15 kl. 23:00.
Citera
2014-02-16, 14:24
Medlem
Ovcharkas avatar
Jebus. Inte druckit kaffe ihop med Elvanse förr. Det är lite som att dricka kaffe och äta Voxra, eller som att snorta Ritalin. Ett jävla drag, men blir mest fokuserad och energisk. Känslorna påverkas inte direkt (serotonin, dopamin).

Det är svårt som fan att bedöma Elvanse. Svårt att inte dra paralleller till tidigare amfetamin-rus, och drar man sådana paralleller framstår Elvanse som lika potent som en Red Bull.

Saknar känslan (från tjack) av att lé, må bra och vara jävligt nöjd. Eufori, om än en lätt sådan. Men det kanske man inte ska uppnå av lisdexamfetamin (iaf på dessa doser). Vad vet jag...

Och läkarna verkar veta lika lite dom. När läkaren skulle informera om medicinen första gången var allt han sa taget ifrån Fass - som jag själv hade läst igenom en gång eller två innan, så det var lite knepigt att inte flina när han famlade och försökte framstå som "vetande".

Nåväl. Får acceptera rollen som försökskanin. Hade lätt bytt till Metamina dock, om det bara var möjligt.
Citera
2014-02-16, 15:57
Medlem
saligas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candles
Så man får lite speed iaf, har du ätit metamina tidigare? Isf, vad tycker du det var för skillnad mellan dessa två?
Nix aldrig tagit metamina men dock tjack. Ja skillnad om man säger så! Elvanse känns rättså milt trots allt
Citera
2014-02-16, 19:20
Medlem
Ovcharkas avatar
Elvanse framstår mer och mer som ett desperat försök till ett icke knarkbart alternativ till Metamina. Depot, hit och dit. Det är inte vad det handlar om. Effekten sitter bara i ett par timmar, sen är det "avtändning" i 6-8h.

Enda egentliga anledningen till att jag fortf. tar det är för att "vara duktig och följa läkarens order". Men jag börjar ledsna, och i morgon och framöver kommer jag experimentera med större doser, lägre doser, refills, etc.

F.ö. helt sinnessjukt vad kissnödig jag blir. Tömde blåsan nyss samt för 20 minuter sen. Dricker ju normala mängder! Kan inte låta bli att dricka heller, för då får jag huvudvärk.

Vill ha Metamina alltså...
Citera
2014-02-16, 22:42
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Elvanse framstår mer och mer som ett desperat försök till ett icke knarkbart alternativ till Metamina. Depot, hit och dit. Det är inte vad det handlar om. Effekten sitter bara i ett par timmar, sen är det "avtändning" i 6-8h.

Märkligt att man slår på stora trumman med lisdexamfetamin, det är bara en pro-drog av tusentals möjliga. Varför skulle just lisdex vara så överlägsen?

Känns som profithunger trumfar medicinsk effekt.
Citera
2014-02-17, 09:40
Medlem
Citat:

Enda egentliga anledningen till att jag fortf. tar det är för att "vara duktig och följa läkarens order". Men jag börjar ledsna, och i morgon och framöver kommer jag experimentera med större doser, lägre doser, refills, etc.

F.ö. helt sinnessjukt vad kissnödig jag blir. Tömde blåsan nyss samt för 20 minuter sen. Dricker ju normala mängder! Kan inte låta bli att dricka heller, för då får jag huvudvärk.

Vill ha Metamina alltså...

Precis!!! Påminner om metamina bara att det tar sjukt lång tid innan effekten kommer. Tog en dubbel dos igår kväll klockan 19. Effekten kom inte förrän närmare 21.00. Snöade då in som fan i att rita. Shit vad det slog på, men klockan 24 kunde jag lägga mig och sova utan problem.
Så nån depå är det verkligen inte!
Citera
2014-02-17, 11:52
Medlem
Ovcharkas avatar
Var känslomässigt förstörd igårkväll. Hade jag inte vetat att det bara var "CS-AT" hade jag nog hamnat på psykakuten... Nu kunde jag, med vetskapen vad det handlade om, lägga det åt sidan istället för att varva upp i panik, ångest och annat.

Tog ändå 1mg Xanor senare, men mest för att jag var så sur och besviken på denna evigt återkommande apati och uppgivenhet. Hade överlevt utan, men "lyxade till det".

Idag har jag tagit mer än de 30mg jag är tilldelad. Vet inte vad jag kan ha tagit. 40-50mg kanske. Bra med effekt. Lätt huvudvärk dock (som kommer och går), men det får jag alltid jävligt lätt på amfetaminer och liknande.

Nackdelen med Elvanse är att jag inte kan dricka alkohol på det. Huvudvärk på amfetamin eller metylfenidat kan jag alltid lindra med ett glas rött, men dricker jag alkohol (ens en öl) på Elvanse mår jag dåligt. Säkert inbyggt antabus i skiten också...

Tänker fylla på med mer Elvanse när detta går ut om nån timme.

Vad är meningen med Elvanse (depot ) om man ändå måste ta det på samma sätt som Metamina! Bullshit, hela grejen. Blott desperata försök att minska omsättningen av Metamina bland befolkningen. Sen sätter man etiketten "depot" på skiten (Nej, det står inte depot på burken, men det presenteras som det) och gömmer sig bakom det.

En jävla massa hundar begravna. Gräv upp dom och ge mig Metamina.
Citera
2014-02-17, 12:42
Medlem
Citat:
Var känslomässigt förstörd igårkväll. Hade jag inte vetat att det bara var "CS-AT" hade jag nog hamnat på psykakuten... Nu kunde jag, med vetskapen vad det handlade om, lägga det åt sidan istället för att varva upp i panik, ångest och annat.

Tog ändå 1mg Xanor senare, men mest för att jag var så sur och besviken på denna evigt återkommande apati och uppgivenhet. Hade överlevt utan, men "lyxade till det".

Idag har jag tagit mer än de 30mg jag är tilldelad. Vet inte vad jag kan ha tagit. 40-50mg kanske. Bra med effekt. Lätt huvudvärk dock (som kommer och går), men det får jag alltid jävligt lätt på amfetaminer och liknande.

Nackdelen med Elvanse är att jag inte kan dricka alkohol på det. Huvudvärk på amfetamin eller metylfenidat kan jag alltid lindra med ett glas rött, men dricker jag alkohol (ens en öl) på Elvanse mår jag dåligt. Säkert inbyggt antabus i skiten också...

Tänker fylla på med mer Elvanse när detta går ut om nån timme.

Vad är meningen med Elvanse (depot ) om man ändå måste ta det på samma sätt som Metamina! Bullshit, hela grejen. Blott desperata försök att minska omsättningen av Metamina bland befolkningen. Sen sätter man etiketten "depot" på skiten (Nej, det står inte depot på burken, men det presenteras som det) och gömmer sig bakom det.

En jävla massa hundar begravna. Gräv upp dom och ge mig Metamina.

Har du haft metamina förut, och hur fungerade det i sådana fall? Tror inte du kan räkna med att få så mycket" bättre" effekt av det då det i slutändan är samma substans som påverkar hjärnan.
Citera
2014-02-17, 14:15
Medlem
Tjacktorskens avatar
Ställer en omöjlig fråga naturligtvis när jag frågar hurvida jag kan hålla mig wakey wakey på det sy efter flera år medicinering med 130 mg/Dygn (Metylfenidat iform av ritalin?) Tror ni att man kan få typ modiodal om man råkar bli dåsig efter övergången från ritalin 130 mg till (Startdos Elvanse?)
Citera
2014-02-17, 15:10
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameovereem1
Har du haft metamina förut, och hur fungerade det i sådana fall? Tror inte du kan räkna med att få så mycket" bättre" effekt av det då det i slutändan är samma substans som påverkar hjärnan.

Vad fan - jag svarade ju på detta inlägget för flera timmar sen! Nåväl... Får svara igen.

Nej, jag har inte provat Metamina innan. Ska försöka klargöra hur jag tänker...

Concerta: Depot. Svårare att missbruka.
Ritalin: Direktverkande. Lätt att missbruka.

Elvanse: "Depot". Svårare att missbruka.
Metamina: Direktverkande. Lätt att missbruka.

-Tänker att Elvanse är ekvivalent med Concerta, och att Metamina är ekvivalent med Ritalin.
-Jag mådde bättre på Ritalin (Metylfenidatets motsv. till Metamina) än vad jag gjorde på Concerta (Metylfenidatets motsv. till Elvanse).
-Att Elvanse är framtaget som en depot-variant av Met. framstår mer och mer som totalt skitsnack och att den enda anledningen till Elvanse finns är för att minska missbruksrisken - till vilket pris som helst (Vad det nu kan tänkas innebära... *foliehatt på*)...

Därför är jag skeptisk till Elvanse och tror mer på Metamina.

Nu har jag dessutom fått order om att ta kapsel på morgonen och en senare på dagen, vilket knappast låter som något som ska kallas "depot". Då kan jag ju lika gärna ta Metamina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in